نگاهی به بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine
1%
  • 5.5/10

نگاهی به بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

خنده دار و در عین حال عمیق

نگاهی به بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine ۱۶ ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ مقالات جانبی (سینمایی) کپی لینک

به بهانه نزدیک شدن به پایان اکران عمومی، تصمیم گرفتیم نگاهی به آن انداخته و بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine را مرور کنیم.

تنها فیلم مارول در سال ۲۰۲۴ میلادی از چندی پیش روی پرده نقره‌ای آمد و تمامی توجه‌ها را به خود جلب کرد. Deadpool & Wolverine نه تنها ادای دینی به فیلم‌های ابرقهرمانیِ ساخته شده توسط استودیو فاکس قرن بیستم به شمار می‌رود، بلکه دو شخصیت ددپول (Deadpool) و ولورین (Wolverine) را سرانجام به فرنچایز Marvel Cinematic Universe اضافه کرد. این اثر همچنین مسیر را برای دیگر فیلمسازان هموار ساخت تا بتوانند زیر پرچم مارول آثاری بسازند که برای افراد کم سن و سال مناسب نبوده و دارای صحنه‌های خشونت آمیز و محتوای بزرگسالانه هستند.

مزدورِ پرحرف یا همان وید ویلسون در تازه ترین ماجراجویی خود تنها نبوده و شخصیت‌های متعددی همراهی‌اش می‌کنند که مهمترینشان، لوگان یا ولورین است. تمامی این شخصیت‌ها دیالوگ‌های خودشان را داشته اما برخی از دیالوگ‌ها دارای معنا و مفهوم قابل توجهی بوده و تصمیم گرفتیم در قالب یک مقاله به مرور تعدادی از آن‌‌ها بپردازیم.

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

به MCU خوش اومدی. داری تو یه دوره نه‌ چندان خوب بهش ملحق می‌شی – ددپول

مجموعه فیلم‌های ددپول بواسطه ویژگی‌های متعددی شناخته می‌شوند که یکی از آن‌ها، تلاش برای شناساندن جهان داستانی و تخیلی‌اش به مخاطبان است. در همین حین، نیم نگاهی به جهان واقعی داشته و جوک‌هایی را با محوریت آن مطرح می‌کند. این موضوع به خوبی زمانی که وید ویلسون به همراه ولورین وارد وید (The Void) شده و با گروهی از نجات یافتگان متشکل از گمبیت، الکترا، بلید و ایکس 23 ملاقات می‌کنند، دیده می‎‌شود.

فرنچایز MCU در حال حاضر شرایط متزلزل‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته و نمی‌توان با اطمینان درباره موفقیت آثارش صحبت کرد. این موضوع بخصوص در فاز پنجم و با اکران آثاری مثل Ant-Man and the Wasp: Quantumania و The Marvels خودش را بیشتر از قبل نشان داد؛ آثاری که نتوانستند هزینه‌های تولید، تبلیغ و اکران را جبران کرده و ضررهای قابل توجهی را به سازندگان خود در استودیو مارول تحمیل کردند. البته عملکرد ضعیف تنها به بخش سینما خلاصه نشده و سریال‌ها هم شرایط چندان قابل دفاعی نداشته‌اند.

قطعاً هیچ کس دوست ندارد در چنین شرایطی به MCU بپیوندد و ترجیح، پیوستن در زمانی است که همه چیز در اوج قرار دارد. جمله‌ای که وید ویلسون به زبان آورد هم اشاره‌ای به همین موضوع است.

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

اونا مجبورش می‌کنن تا ۹۰ سالگی اینکارو انجام بده [نقش ولورین رو ایفا کنه] – ددپول

اواخر دهه ۲۰۱۰ میلادی است. هیو جکمن به خانه‌اش در سیدنی برگشته، لوگان در انتهای فیلم Logan جان خود را از دست داد و این بازیگر بدون فکر به آینده و نگرانی درباره آن می‌خواهد در کنار خانواده‌اش باشد. ارتباط با همکاران و دوستانش در هالیوود هم رفته رفته رنگ باخته و کمتر و کمتر می‌شود تا بواسطه دور بودن از فضای کاری، آرامش بیشتر داشته باشد. این شرایط ادامه دارد تا اینکه کوین فایگی (Kevin Feige) تماس گرفته و پیشنهادی را ارائه می‌دهد که هر کسی جای جکمن بود، قطعاً می‌پذیرفت: بازگشت به نقش لوگان.

اینکه مارول پس از سال‌ها دوباره هیو جکمن را برای نقش ولورین بازگردانده، از دید ددپول موضوع بسیار جالبی بوده و به همین دلیل به آن اشاره داشته و اصطلاحاً تیکه می‌اندازد. البته مارول تقصیر چندانی ندارد. هر از چند گاهی یک بازیگر مطرح شده و پس از ایفای نقشی خاص، همه متوجه می‌شوند برای ایفای آن به دنیا آمده است. این موضوع برای هیو جکمن و نقش ولورین صدق می‌کند. به همین دلیل، تصور اینکه فرد دیگری روی پرده نقره‌ای آمده و در قامت ولورین ظاهر شود، برای مخاطبان بسیار دردناک است.

البته گزینه‌های بسیار خوبی مانند کارل اوربن (Karl Urban) و هنری کویل (Henry Cavill) وجود دارند اما انتظارات بسیار بالا بوده و در صورت پذیرش، کار بسیار چالش برانگیزی برای جلب رضایت مخاطبان دارند.

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

فقط یک بلید وجود داره – بلید

مارول قبل از اینکه MCU را خلق کند، با همکاری استودیوهای دیگر چند فیلم ابرقهرمانی ساخته بود که یکی از بهترین‌ها، بدون شک Blade بود؛ اثری که بواسطه لباس‌های خیره کننده، صحنه‌های اکشن هیجان انگیز و عملکرد عالی وسلی اسنایپس (Wesley Snipes) در خاطره‌ها ماندگار شد. سال‌ها پیش شایعه‌ای در فضای مجازی و در میان رسانه‌ها پخش شد مبنی بر اینکه اسناپیس و رایان رینولدز حین ساخت قسمت سوم بلید رابطه کاری چندان خوبی نداشتند. به همین دلیل، بعید بنظر می‌رسید اسنایپس در Deadpool & Wolverine بازگردد.

نسخه وسلی اسنایپس بلید صحنه‌های جالبی در محصول جدید مارول دارد. در یکی از صحنه‌ها او با استفاده از لانچری که از پانیشر قرض گرفته، به سمت دشمنان شلیک می‌کند. ددپول هم که متعجب شده، می‌پرسد: «کدوم پانیشر؟ فکر کنم پنج تایی هستن!» این جمله به وجود نسخه‌های مختلف ابرقهرمانان محبوب روی پرده نقره‌ای اشاره دارد، در حالی که تا به این لحظه تنها یک نفر نقش بلید را ایفا کرده است. البته همیشه به همین منوال باقی نمانده و ماهرشالا علی (Mahershala Ali) در آینده قرار بلید جدید سینما باشد.

جدا از اینکه ماهرشالا علی بلید جدید سینما است، جمله وسلی اسنایپس را می‌توان طور دیگری تفسیر کرد. این جمله به محبوبیت نسخه او در میان مخاطبان اشاره دارد، بطوری که حتی علی هم احتمالاً نمی‌تواند جایگاهش را بگیرد.

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

جای تعجبی نداره که انتقام جویان تو رو قبول نکردن. یا حتی مردان ایکس. اونا همه رو قبول می‌کنن – ولورین

وید ویلسون ویژگی‌های متعددی دارد که بواسطه آن‌ها شناخته می‌شود. یکی از آن‌ها، حرافی بیش از حد بوده، بطوری که می‌تواند پس از چند دقیقه سردردی غیرقابل تحمل را در فرد مقابل ایجاد کند. لوگان که از رفتارهای ددپول خسته شده، در یکی از صحنه‌های Deadpool & Wolverine تصمیم می‌گیرد پاسخش را داده و می‌گوید انتقام جویان و مردان ایکس او را نپذیرفتند، چون عقاید درستی ندارد. دیالوگ‌های یک طرفه برای مدتی ادامه داشته و در انتها، صفت‌هایی مثل «احمقِ عشقِ توجه» و «مرتیکه پرحرف و مزخرف » را نثار وید می‌کند.

لوگان در صدمه زدن به ددپول انتخاب درستی دارد. وید ویلسون مانند لوگان از قابلیت‌های خوددرمانی و زوددرمانی برخوردار بوده و زخم‌های ناشی از سلاح سرد یا گرم (حتی چنگال‌های ساخته شده با آدامانتیوم) نمی‌تواند تاثیر چندانی رویش گذاشته و تنها کلمات هستند که می‌توانند خردش کنند. این اتفاق هم رخ می‌دهد. وقتی جملات لوگان تمام شده، وید ویلسون علی‌رغم ماسکی که روی صورتش قرار دارد، کاملاً واضح بوده که شوکه شده و انتظار چنین چیزهایی را نداشتخ است.

ددپول شاید برای مخاطبان یک ضدقهرمان محبوب باشد اما برای افرادی که هر روز با خلافکاران و افراد شرور می‌جنگند، به هیچ وجه یک هم تیمی خوب نیست.

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

پل راد بالاخره پیر شد – ددپول

پل راد سال‌ها است در هالیوود فعال بوده و به همین دلیل، به راحتی می‌توان عکس‌های قدیمی‌اش را در فضای مجازی پیدا کرد. کاربران حین مقایسه عکس‌های ۲۰ سال پیش و الان او با تفاوت‌های بسیار کمی مواجه شده و عملاً جوان مانده است. این اتفاق منجر شده جوک‌هایی پیرامون این بازیگر آمریکایی شکل گرفته و به شوخی بگویند احتمالاً مانند شخصیتش در فرنچایز MCU دارای قابلیت‌های خفنی است. رایان رینولدز که به خوبی از جوک‌های پیرامون چهره راد مطلع بوده، در صحنهِ نخستین مواجهه با جمجمه بزرگ اسکات لنگ یک تیکه می‌اندازد.

با توجه به چیزی که می‌بینیم، به نظر می‌رسد اسکات لنگ در جریان یک ماجرا از ذرات پایم استفاده کرد تا اندازه‌اش بزرگ شده و بتواند کاری را انجام دهد اما جانش را از دست داد. با گذشت زمان، بدنش پوسیده و بدنش به سکونتگاه شخصیت‌های شروری بدل شده که در وید زندگی می‌کنند. در ضمن، بد نیست بدانید مجله GQ در یکی از مطالب خود مدعی شد جوانی پوست و چهره پل راد بخاطر استفاده مداوم از مرطوب کننده و ضد آفتاب است.

 

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

میفهمم منظورت چیه. قدرت تو دنیای مارول قراره برای همیشه تغییر کنه – ددپول

دواین جانسون (Dwayne Johnson) ملقب به راک سال‌ها پیش قسم خورد تا بهترین استفاده را از شخصیت بلک ادم (Black Adam) داشته باشد. او در همین راستا گفت: «سلسله مراتب قدرت توی دنیای دی سی بزودی تغییر می‌کنه.» راک همچنین تاکید داشت بلک ادم پس از ورود به فرنچایز DC Extended Universe و قدرتنمایی روی پرده نقره‌ای، دو شخصیت سوپرمن و بتمن را کنار زده و به شخصیتی محبوبترین و مشهورتر تبدیل خواهد شد.

هیچ کدام از وعده‌های راک رنگ حقیقت به خود نگرفت. فیلم Black Adam عملکرد ضعیفی در باکس آفیس جهانی داشت و پروتاگونیست ضدقهرمانش هم نتوانست چندان در بدست آوردن دل مخاطبان موفق باشد. از همه مهمتر، فرنچایز DCEU کنار گذاشته شده و جیمز گان (James Gunn) مشغول ساخت یک فرنچایز جدید به نام DC Universe است. به همین دلیل، می‌توان با اطمینان گفت دواین جانسون دیگر قرار نیست نقش بلک ادم را ایفا کند.

راک در مسابقات کشتی کج یک جمله معروف دارد: «اگه بفهمی راک داره چی می‌پزه». رایان رینولدز، دو جمله‌ای که متعلق به راک بوده را با هم ترکیب کرده و جمله‌ای طعنه آمیز و خنده دار را بوجود آورد. نکته جالب اینجاست که خود ددپول هم نتوانست جمله‌اش را عملی کند؛ زیرا همانطور که در فیلم قابل مشاهده است، به خط زمانی مقدس راه پیدا نکرد و در جهان خود ماند.

البته نباید فراموش کرد Deadpool & Wolverine بواسطه عملکرد عالی خود حالا یکی از بهترین فرنچایزهای مارول محسوب می‌شود.

روشن شو – جانی استورم

وید ویلسون و لوگان پس از ورود به وید با گروهی مواجه می‌شوند که ظاهر چندان دوستانه‌ای ندارند. در همین حین، به فردی مرموز بر می‌خورند که چهره‌اش چندان مشخص نیست. پس از اینکه کلاهش را برمی‌دارد، مشخص می‌شود او کریس ایونز (Chris Evans) است. وید گمان می‌کند ایونز در نقش کاپیتان آمریکا جلوی دوربین آمده، بسیار هیجان زده شده و مثل یک کودک ذوق زده به لوگان می‌گوید ایونز الان جمله «انتقام جویان به پیش» را به زبان می‌آورد. به جای جمله معروف، کریس می‌گوید: «روشن شو» و ناگهان تمام بدنش آتش می‌گیرد. در کمال ناباوری مشخص می‌شود او جانی استورم است.

دو فیلم چهار شگفت انگیز (Fantastic Four) که چندین سال قبل اکران شدند، عملکرد بسیار خوبی نداشتند و به همین دلیل، هیچ کس انتظار نداشت کریس ایونز در صورت بازگشت به عنوان جانی استورم یا همان مشعل انسانی جلوی دوربین ظاهر شود. بدین ترتیب، نه فقط ددپول، بلکه همه مخاطبان فریب خوردند. نکته جالب اینجاست که ددپول امیدوار بود بدین طریق سرانجام عضوی از انتقام جویان شود که اینبار هم اتفاق نیافتاد.

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

قدرت فراطبیعی تو چیه؟ پارک دوبل؟! – ددپول

وید ویلسون اوایل Deadpool & Wolverine می‌خواهد به انتقام جویان بپیوندد. به همین دلیل، از زمین ۱۰۰۰۵ به زمین ۶۱۶ رفته و با هپی هوگان ملاقات می‌کند تا شرایط بدین طریق بتواند به خواسته‌اش برسد. در جریان گفتگو، هوگان تاکید دارد تو نمی‌توانی به ما بپیوندی. اینکه هپی خودش را بخشی از انتقام جویان دانسته و از ضمیر «ما» استفاده می‌کند، وید را عصبانی کرده و در واکنش جمله بالا را به زبان می‌آورد!

اگرچه هپی هوگان اجازه نمی‌دهد شخصیت محبوب به خواسته‌اش برسد، حق با اوست. ددپول می‌گوید به این شغل نیاز دارد، چون می‌خواهد حس بهتری راجع به خودش داشته باشد. در پاسخ، هوگان تاکید دارد ابرقهرمانان اینکارها را انجام می‌دهند نه بخاطر اینکه نیاز دارند، بلکه مردم به آن‌ها نیاز دارند. اگرچه وید چندان از شنیدن این جمله خوشحال نمی‌شود، در ادامه تغییر می‌کند.

او در طول فیلم به جای اینکه بدنبال دستیابی به اهداف شخصی باشد، سعی دارد هر طور شده جهان و ساکنانش را نجات دهد.

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

لوه، لعنتی! کویلرین! – ددپول

پس از اینکه فهمید جهانش بخاطر عدم وجود انکر (Anchor) در آستانه نابودی قرار دارد، تصمیم می‌گیرد به جستوجو در مولتی ورس پرداخته و بتواند جایگزینی برای ولورین پیدا کند که در انتهای فیلم Logan کشته شده بود. در جریان جستوجو، با واریانتی مواجه می‌شود که پشت به وید ویلسون ایستاده و این جهش یافته حراف گمان می‌کند فرد مورد نظر را یافته است. با توجه به فیزیکش، بنظر می‌رسد هنری کویل باشد و زمانی که می‌چرخد، می‌فهمیم واقعاً خودش است.

کویلرین بدون هیچ گونه شکی یکی از بهترین کمئوهایی است که فیلم Deadpool & Wolverine در خود داشته و می‌تواند مخاطب را غافلگیر کند. قبل از اینکه هنری کویل بتواند با سبک مخصوص خودش که قبلتر در مجموعه ماموریت غیرممکن (Mission Impossible) دیده بودیم ددپول را بدرقه کند، وید به استودیوهای دی سی و وارنر تنه‌ای می‌زند: «خیلی بهتر از اون عوضی‌های پایین خیابون باهات رفتار می‌کنیم.»

بهترین دیالوگ‌های Deadpool & Wolverine

همیشه آدم اشتباهی بودی – لائورا ملقب به ایکس 23

طنز، یکی از بزرگترین دارایی‌های Deadpool & Wolverine بوده که نقش بسزایی در موفقیتش داشت. وقتی هم که خبری از شوخی‌ها و جملات خنده دار نیست، شخصیت‌ها در مکالماتی تاثیرگذار و عمیق درگیر می‌شوند. یکی از همین مکالمه‌های تاثیرگذار بین لوگان و لائورا رخ می‌دهد. لائورا در این صحنه سعی دارد لوگان را متقاعد کند تا به ددپول پیوسته و در ماموریتش برای نجات جهان همراهی‌اش کند. ولورین پاسخ می‌دهد در مقایسه با لوگان اصلی (لوگانی که به جهان فاکس تعلق داشت)، یک بازنده است.

لائورا سپس تاکید دارد تمامی واریانت‌های ولورین همیشه فرد اشتباهی هستند. به بیان دقیقتر، دارای نقص‌هایی هستند اما این نقص‌ها باعث نمی‌شوند جلوی فعالیتشان را گرفته و دست از اقدامات ابرقهرمانانه بردارند. شنیدن این جملات، باعث می‌شود اعتماد به نفس از دست رفته به خاطر اشتباهی که در گذشته داشت، برگشته و تصمیم بگیرد در کنار دیگر شخصیت‌ها به مبارزه بپردازد.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

16 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments