9 مورد از کلیشههای تکرار شونده ژانر شونن در انیمه وان پیس
کلیشههای خوب و بد ژانر شونن در وان پیس هم تکرار شدهاند.
انیمه وان پیس (One Piece) بخاطر محبوبیتی که دارد به پادشاه بی چون و چرای ژانر شونن تبدیل شده است و همواره به خاطر خلاقیت بی حد و حصرش مورد ستایش قرار میگیرد. ایچیرو اودا (Eiichiro Oda) هیچگاه از شکستن قواعد و سبکهای کلیشهایی که در ژانر شونن وجود دارند، ترسی نداشته است؛ به همین خاطر در انیمه وان پیس طرحهای شخصیتی جسورانه، مضامین سیاسی بالغانه و قهرمانهایی که به لحاظ اخلاقی نمیتوان مرز خوب یا بد را برای آنها تعیین کرد، دیده میشوند.
اما با وجود اینکه انیمه وان پیس خود را محدود به چارچوب داستان سرایی ژانر شونن نکرده است اما همچنان در آن مضامین تکرار شونده کلاسیکی وجود دارد که البته همین نکته باعث محبوبیت این ژانر در سرار جهان شده است. همچنین کلیشههای مفتضحی که به عنوان قاتل ژانر شونن به حساب میآیند، در انیمه وان پیس، هم به صورت شکوهمند و زیبا، و هم با فراوانی کسالت آوری گنجانده شدهاند. این انیمه دوران ساز، کلیشههای خوب و بد این ژانر را در خود دارد اما در عین حال در نوع خود منحصر به فرد نیز هست.
9. جهش زمانی اجتناب ناپذیر
بیشتر انیمههای ژانر شونن به طور اجتناب ناپذیری به نقطهای در روایت برخورد میکنند، که برای پیش رفتن خط داستان، به یک جهش در زمان نیاز پیدا میکنند. قهرمانهای ژانر شونن در آن دوره از زمان که برای بینندگان به نمایش گذاشته نمیشود، با تجربهتر و قویتر از قبل به داستان باز میگردند و آماده روبهرو شدن با موانع بزرگ جدید را هستند.
انیمه وان پیس در نیمه داستان، یک جهش زمانی دو ساله داشت تا دزدان دریایی کلاه حصیری (Straw Hat Pirates) برای واردن شدن به آبهای دنیای جدید (The new world) آماده شوند. این جهش زمانی، داستان را به دو نیمه تقسیم کرد که رویدادهای بعد از آن بسیار بالغانهتر و پرمخاطرهتر از قبل بودند.
8. ضعیف بودن قهرمان داستان
بیشتر قهرمانهای داستانهای ژانر شونن، از ناروتو (Naruto) تا دنجی انیمه چینسا من (Chainsaw Man’s Denji) به عنوان کسی در انیمه ظاهر میشوند که هیچکس در دنیا آنها را قبول ندارد. در رابطه با مانکی دی. لوفی (Monkey D. Luffy) هم به همین صورت است. پسر ساده لوح و در عین حال بینهایت مصمم، از روستای فوشا (Foosha) که آرزوی تبدیل شدن به پادشاه دزدان دریایی را دارد.
با وجود اینکه پدر لوفی رهبر ارتش انقلابی (Revolutionary Army) بود و پدربزرگش هم جایگاه بالایی در تفنگداران نیروی دریایی (The Marines) داشت، اما این ارتباطات هیچ فرصتی را برای او در دنیای دزدان دریایی فراهم نکرد. لوفی باید شهرت خود را به عنوان یک دزد دریایی بدنام به دست میآورد. او باید اول از دریاهای نا مطرح و بی اهمیت شرق آبی (the East Blue) میگذشت تا بتواند به دنیای جدید (the New World) برسد.
7. زره داستانی
علی رغم اینکه در برخی موارد، شرایط قهرمان یک داستان شونن میتواند به عنوان یک تهدید بزرگ برای زندگی او به حساب بیاید، اما همچنان مرگ چیزی نیست که بتواند شخصیت اصلی را بترساند. بیشتر قهرمانهای داستان، قادر به عبور از خطرناکترین موقعیتها هستند که بدون شک میتوانست یک فرد معمولی را بکشد. اما شخصیت اصلی به خاطر زره داستانی (یک پدیده در داستانهای خیالی که باعث میشود قهرمان داستان از شرایط خطرناک جان سالم بدر برد) در هر شرایطی میتواند زنده بماند. نویسندگان ژانر شونن در بیشتر مواقع، مرگ را جزئی از داستانهایشان قرار نمیدهند و وان پیس هم از این قاعده مستثنی نیست.
در انیمه وان پیس در حالی که برخی از شخصیتهای برجسته داستان، مانند ریش سفید (Whitebeard) و ایس (Ace) جان خود را در جریان درگیریهای محوری فدا کردند، برخی دیگر از شخصیتها قادر بودند که از مرگ اجتنابناپذیر فرار کنند. زرههای داستانی نه فقط از دزدان دریایی کلاه حصیری که در برخی موارد از شخصیتهای جانبی نیز محافظت میکند. این شخصیتها به طور آشکاری در شرایطی قرار گرفته بودند که اجتناب از مرگ کاملا غیر منطقی به نظر میرسید اما با این حال آنها باز هم قادر بودند تا جان سالم بدر برند.
6. دشمنانی که تبدیل به دوست میشوند.
در انیمههای ژانر شونن، قدرت دوستی، بین کسانی پیوند ایجاد میکند که کمترین احتمال برای اتحاد آنها وجود دارد؛ پس بنابراین ما در اینگونه داستانها تقریبا همیشه شاهد این هستیم که دشمن دیروز تبدیل به دوست امروز میشود. این یک کلیشه دوستداشتنی در انیمههاست که در ژانر شونن بسیار تکرار میشود؛ انیمه وان پیس هم در موارد زیادی این کلیشه را در داستانش گنجانده است. توانایی شگفتانگیز لوفی در جذب کردن مردم، پیوندهای غیرمنتظره بیشماری را برای او به ارمغان آورد.
بیشتر اعضای دزدان دریایی کلاه حصیری، اول به عنوان شخصیت منفی یا متحدانی بی میل در انیمه وان پیس ظاهر شدند؛ از جمله نامی (Nami)، روبین (Robin) و فرانکی (Franky). اما با این حال، لوفی توانست با آنها پیوند نزدیکی برقرار کند و حتی توانست اعتماد دشمنان بسیار خطرناکتری را نیز به دست بیاورد.
5. مبارزههای طولانی مدت
مبارزههای ژانر شونن بسیار بیشتر از یک تبادل ساده و سریع ضربات هستند. در واقع، مبارزههای این ژانر، برخوردهای پیچیده، طولانی و پرتنشی هستند که فصلهای زیادی طول میکشند. مبارزات وان پیس، اگرچه به اندازه مبارزات انیمه ناروتو یا دراگن بال (Dragon Ball) به طول نمیانجامد اما هنوز هم خیلی بیشتر از چیزی که باید، ادامه پیدا میکنند.
لوفی در برخی از مبارزات و درگیریها که در طول داستان برایش رخ میدهد، خیلی راحت و سریع پیروز میشود. اما با وجود این، برخی از مبارزات، فصلهای زیادی از مانگا را در برمیگیرند، مانند مبارزه با دوفلامینگو (Doflamingo). طولانیترین مبارزه در تاریخچه وان پیس، درگیری دیدنی و جذاب کایدو (Kaido) و بیگ مام (Big Mom) در پایان آرک کشور وانو(the Wano Country arc) بود که 64 چپتر به طول انجامید.
4. شخصیتهای منحرف
یکی از اصلیترین ویژگیهای تاسفآوری که در انیمههای ژانر شونن بسیار تکرار میشوند، کارکترهای مرد منحرفی هستند که نوع ابراز علاقهشان به زنان هیچگاه خوشایند و خندهدار نیست. وان پیس تمام تلاش خود را کرده است تا این کلیشه را به بهترین نحو در انیمه بگنجاند اما این ویژگی بسیاری از قهرمانهای مرد در انیمه وان پیس، طرفداران را نا امید و منزجر کرده است.
سانجی (Sanji) مشهورترین شخصیت منحرف در بین اعضای دزدان دریایی کلاه حصیری است که پس از آنکه با هر زنی روبهرو میشود به نفس نفس زدن میافتد. کارکتر بروک (Brook) هم این ویژگی را دارد.
3. اسامی حملات خندهدار
اسمهایی که برای حملات خاص در انیمههای ژانر شونن در نظر گرفته میشوند همیشه یک ویژگی بسیار خندهدار اما در عین حال محبوب بودهاند. از فریاد خشمگین گوکو (Goku) که Kamehameha نام داشت گرفته تا اسامی اشکال مختلف تنفس در آب تانجیرو (Tanjiru). وان پیس نیز همانند انیمههای شونن هم دوران خود، از اینکه قهرمانان داستانش احمقانهترین اسمها را قبل از حرکت نهاییشان فریاد بزنند، ابایی ندارد.
لوفی مجموعهای از حملات و فرمهای خاص با نامهای بسیار خندهداری دارد که از بدن لاستیکی کش مانند او گرفته شدهاند. از حمله کلاسیک Gomu Gomu no Pistol گرفته تا حمله بسیار قوی گیر پنجم (Gear 5) که Gomu Gomu no Bajrang Gun نام دارد. با این وجود، همه افراد دزدان دریایی کلاه حصیری مجموعهای از حرکات منحصر به فردی دارند که اسم همه آنها برگرفته از چیزی است که آن شخصیت دوست دارد و یا در آن تخصص دارد.
2. افزایش ناگهانی نیرو
زمانی که وضعیتی که قهرمان داستان در آن قرار گرفته به مرور وخیمتر میشود، شخصیت اصلی داستان معمولا در این لحظات به طور ناگهانی قادر میشود تا از تکنیک جدیدی استفاده کند که باعث میشود در مبارزه برتری پیدا کند. وان پیس هم از این کلیشه تکرار شونده ژانر شونن در داستانش بسیار استفاده کرده است. در بیشتر موارد، زمانی که لوفی وسط نبردی قرار گرفته باشد که باخت او حتمی است، ناگهان نیروی او افزایش مییابد و یا موفق به استفاده از تکنیک جدیدی میشود که او را از آن وضعیت در میآورد و باعث پیروز شدنش میشود.
لوفی به عنوان کسی که تقریبا همیشه با دشمنان قوی، یکی بعد از دیگری در حال مبارزه است، زمان زیادی برای اینکه به صورت تدریجی آموزش ببیند و تمرین کند ندارد، که به همین خاطر در بیشتر موارد، قدرتهایش به صورت ناگهانی افزایش پیدا میکنند. غیر منطقیترین افزایش ناگهانی قدرت او در نبردی بود که با کایدو (Kaido) داشت. او تنها پس از یک باخت، در یک لحظه، موفق به استفاده از قدرت گیر پنجم شد.
1. پیشینههای غم انگیز
هیچ راهی موثرتر از نشان دادن گذشته یک شخصیت برای ایجاد احساس همدردی در آن کارکتر نیست؛ پس به همین خاطر، یک داستان دلخراش از گذشته کارکترها تبدیل به یک کلیشه تکرار شونده در انیمههای ژانر شونن شد. انیمه وان پیس هم برای ایجاد احساس ترحم در طرفداران و همچنین برای اینکه وجههای انسانی به کارکترهایش ببخشد، از این کلیشه در داستانش بسیار استفاده کرده است.
از همه آن سالهای غمانگیز پس از نابودی اوهارا (Ohara) که روبین مجبور شده بود تحمل کند تا تنفر قابل درک دوفلامینگو نسبت به افرادی که خانوادهاش را زجرکش کرده بودند، همه شخصیتهای وان پیس بر اساس تراژدیهای مربوط به گذشتهشان شکل گرفته بودند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید