بازی موبایل 1:011

بررسی اپیزود اول بازی موبایل 1:011

دومین بازی از یک بازی‌ساز مستقل ایرانی

1%
  • 0/10
بررسی اپیزود اول بازی موبایل 1:011 ۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ بررسی بازی موبایل کپی لینک

بازی 1:011 دومین اثری است که مهدی فنایی، به عنوان یک بازی‌ساز مستقل ایرانی توانسته پس از سه سال زحمت آن را به مرحله‌ی انتشار برساند، اما سوال اینجاست که آیا 1:011 به عنوان یک بازی پریمیوم ارزش تجربه دارد؟

اگر اهل بازی‌های موبایلی باشید، به احتمال زیاد نام «مهدی فنایی»‌ را شنیده‌اید؛ همان بازی‌ساز مستقلی که یک‌نفره توانست بازی 41148 را در سطح بین‌المللی روانه‌ی بازار بازی‌های موبایل کند. با آن که حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون بازی 41148 شکل گرفت، بازی توانست موفق ظاهر شود. سوال اینجاست آیا بازی 1:011 که دومین اثر از این بازی‌ساز  خوش‌ذوق به شمار می‌رود، در درجه‌ی اول بازی خوش‌ساختی است و در درجه‌ی دوم توانسته خودش را از زیر سایه‌ی بازی اول بیرون بکشد؟

قصه‌ی بازی درباره‌ی دختری است که در ابتدای ماجرا از نامش اطلاعی نداریم. بازی در پرده‌ی اول با چند خط مونولوگ به ما می‌فهماند که این دخترک بخت‌برگشته می‌خواهد از مردم افراطی سرزمین خودش فرار کرده و به سرزمین نور برسد. این‌‎که نام این دختر چیست، چرا مردم سرزمینش چشم‌های او را کور کردند و اصلا چرا هنوز برای بقای خودش می‌جنگد، سوالاتی هستند که بازی‌ساز قصد دارد طی چند اپیزود به شما پاسخ دهد. متاسفانه با آن‌که بازی 1:011 معمای بسیار جذابی دارد، ما با جهان و شخصیت‌های قصه به شدت احساس غریبی می‌کنیم. گویا این ناآشنایی با جهان بازی، رویکردی عمدی از سمت بازی‌ساز بوده تا گیمر مجاب شود افسانه‌های هیلاس را تجربه کند؛ قصه‌ای که کاملا حاصل تراوشات تخیل سازنده‌ی بازی است. این‌که شما مجبور باشید برای آشنا شدن با «هالینی‌ها» و دیگر موجودات سیاره‌ی بی‌نام و نشانی که کاراکتر در آن حضور دارد، به سمت محصول دیگری بروید، امری چندان پسندیده نیست. با این اوصاف در اپیزود اول، روایت به طرز جذاب و تماشایی شما را به جلو هل می‌دهد؛ این هل دادن اما تنها گزینه‌ای است که شما را تشویق به ادامه‌ی بازی می‌کند.

بازی موبایل 1:011
داستان بازی در اپیزود اول، در پنج منطقه روایت می‌شود.

بازی در خلق فضا به خوبی عمل می‌کند؛ هر چند که فضاسازی پرتلاطم اپیزود اول را باید مدیون همان عناصر داستان‌گویی خوب بازی دانست. در این بازی مخاطب حق انتخاب دارد که گفت‌وگوی قهرمان داستان را با یک شخصیت دیگر چگونه پیش ببرد. انتخاب‌های شما می‌تواند جلوی یک رویداد خوب یا بد را در بازی بگیرند. همچنین این قدرت انتخاب باعث می‌شود واریاسیون‌های متعددی در روایت شکل بگیرد؛ به این معنا که با انتخاب‌ گزینه‌های مختلف، شانس این را دارید تا به‌واسطه‌ی دیالوگ‌های رد و بدل شده بین شخصیت‌ها، درباره‌ی دنیای بازی اطلاعاتی هر چند کم دست پیدا کنید. خوبی‌های بازی اما دقیقا در حد همین ویژگی‌های نام‌برده خلاصه می‌شوند.

فضاسازی پرتلاطم اپیزود اول را باید مدیون همان عناصر داستان‌گویی خوب بازی دانست

بازی در بخش فنی به شدت مشکل دارد. هر چقدر هم به خاطر مستقل بودن بازی سطح انتظارات خودمان را پایین بیاوریم، اما بازی از لحاظ بهینه‌سازی در اپیزود اول به شدت می‌لنگد. از افت فریم‌های نابه‌هنگام گرفته تا به نمایش در نیامدن صحنه‌های سینمایی همگی تو ذوق می‌زنند. در نسخه‌ای که بازی‌ساز برای تیم سرگرمی ارسال کرده، مشکل افکت برفکی بازی تا حدود چشمگیری حل شده بود، اما اشکالات فنی بازی اجازه‌ی نمی‌دهند که بازی را با لذت انجام دهید.

بازی موبایل 1:011
اولین چالش پیش روی بازیکن که چندان سخت نیست.

بازی اول فنایی یعنی 41148 در بخش مبارزات، از متد و روش دکمه‌زنی سریع (QTE) بهره می‌برد که دست بر قضا، لحظات سرگرم‌کننده‌ای را برای ما به همراه داشت. مهدی فنایی در بازی دوم اما تلاش کرده تا سیستم مبارزات به صورت اکشن باشد. با این حال انجام مبارزه‌های بازی لذت‌بخش نیست. از طرفی هم بسته به محیط بازی در هر مرحله، توازن درستی میان مبارزات و ماجراجویی وجود ندارد. سر جمع در اپیزود اول، یک باس فایت وجود دارد که رسما از پا در آوردنش نه جذابیتی دارد و نه لذتی. با تمام این تفاسیر برای به پایان رساندن اپیزود اول بازی 1:011 در بار اول، حول و حوش یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید.

در منوی اصلی بازی 1:011 بخش فروشگاه نیز وجود دارد. اگر سری به این بخش بزنید، با چهار بخش «ویژه‌ها»، «سلاح‌ها»، «لباس‌ها» و «کتاب‌ها» روبه‌رو می‌شوید. بازی در ابتدای امر به شما چند قلب می‌دهد که با هر بار مُردن، یک قلب از شما کم می‌شود. زمانی که تعداد قلب‌ها به صفر برسد، چند سناریو پیش روی شماست. بدترین سناریو در این نکته خلاصه می‌شود که شما باید بازی را از ابتدای اپیزود تجربه کنید. در سناریوی دوم شما باید با تماشای تبلیغات درون برنامه‌ای، قلب به دست بیاورید. در سناریوی سوم می‌توانید ۲۰ جان اضافه بخرید. در سناریوی چهارم با خرید ۵۰۰۰ الماس، شما قادر خواهید بود تا از «جان بی‌نهایت» استفاده می‌کنید که دیگر هیچوقت نیاز به خرید جان پیدا نخواهید کرد.

بازی 1:011 در ابتدای مسیرش، چندان موفق ظاهر نشده و مهدی فنایی برای اپیزود دوم ماجراجویی‌های قهرمان داستانش باید بیشتر تلاش کند. بازی 1:011 زیر سایه‌ی سنگین 41148 قرار گرفته و بازی‌ساز برای برون‌رفت از این مشکل، باید علاوه بر بهینه‌سازی بهتر بازی، دست به خلاقیت‌های بیشتری بزند.


5 متوسط
بازی 1:011 در ابتدای مسیرش چندان موفق ظاهر نشده و مهدی فنایی برای اپیزود دوم ماجراجویی‌های قهرمان داستانش باید بیشتر تلاش کند. بازی 1:011 زیر سایه‌ی سنگین 41148 قرار گرفته و بازی‌ساز برای برون‌رفت از این مشکل، باید علاوه بر بهینه‌سازی بهتر بازی، دست به خلاقیت‌های بیشتری بزند.
  • روایت جذاب داستانی
  • فضاسازی وهم‌برانگیز و جالب مراحل بازی
  • بهینه‌سازی نه‌چندان خوب بازی از جنبه‌ی فنی
  • گیم‌پلی بازی لذت‌بخش نیست

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments