چرا آینده گیمینگ روی PC هیجانانگیز است؟
گیمینگ روی PC حالا هم یکی از هیجانانگیزترین کارهایی است که میتوان انجام داد. اما چرا درباره آینده گیمینگ روی PC هیجانزده هستیم؟
PC گیمینگ؛ مقدمه
گیمینگ کامپیوتر همیشه محبوبیت زیادی داشته است. چه یک سیستم شخصی ساخته باشید و چه از کامپیوترهای آماده با کیفیت بالا استفاده کنید، زمان بسیار خوبی برای علاقهمندان به این حوزه است. استودیوهای بزرگ و توسعهدهندگان مستقل هر سال بازیهای شگفتانگیزی منتشر میکنند. تکنولوژی گیمینگ PC به طور واقعی خیرهکننده است و جامعه کاربری این حوزه نیز میتواند فوقالعاده باشد. با این حال، با وجود اینکه گیمینگ کامپیوتر در حال حاضر در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، آینده آن حتی هیجانانگیزتر خواهد بود.
به طور معمول، در چنین موضوعاتی ممکن است اشاره به واقعیت مجازی شود که در آیندهای نزدیک به زندگی واقعی شبیه میشود. اما این امر بسیار دور از دسترس به نظر میرسد. در این مقاله، هیجانمان از آینده گیمینگ کامپیوتر نه به خاطر ویژگیهای جذاب و خاص بلکه به دلایل واقعیتر است. دنیایی را تصور کنید که در آن، بازیها به صورت یکنواخت برای همه قابل دسترسی باشند. جایی که تکنولوژی نمایشگرها آنقدر با کیفیت باشد که حتی مانیتورهای اقتصادی نیز تجربهای رنگارنگ و واقعی ارائه دهند.
برخی از این چشماندازها ممکن است هنوز بسیار دور از دسترس باشند، اما برخی دیگر تقریباً در آستانه تحقق هستند. تمامی این عوامل، گیمینگ PC را قویتر و جذابتر خواهند کرد. در ادامه، به شش دلیل اصلی اشاره خواهم کرد که چرا آینده این حوزه آنقدر هیجانانگیز است.
1. سیستمعامل لینوکس پتانسیل زیادی دارد
در سالهای اخیر، لینوکس پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه بازیسازی داشته و به یک گزینه جدی برای گیمینگ تبدیل شده است. این تغییرات عمدتاً به تصمیم والو برای استفاده از نسخهای سفارشی از لینوکس بهعنوان سیستمعامل در استیم دک مربوط میشود. یکی از چالشهای اصلی این پروژه، اجرای بازیهای طراحیشده برای ویندوز روی لینوکس بود. بهجای اینکه از توسعهدهندگان بخواهند بازیهای خود را به لینوکس پورت کنند، والو لایه سازگاری پروتون را ایجاد کرد که این امکان را فراهم میآورد تا بازیها بهطور خودکار ترجمه شوند و لینوکس آنها را مانند برنامههای بومی خود اجرا کند.
آنچه پروتون را حتی جذابتر میکند، سازگاری گسترده آن با بازیهای مختلف است. این لایه فقط کد بازی را ترجمه نمیکند، بلکه فراخوانیهای API Direct3D را نیز به معادلهای بومی لینوکس تبدیل میکند. نکته مثبت این است که پروتون فقط مختص استیم دک نیست؛ کاربران میتوانند آن را روی هر توزیع لینوکس نصب کرده و تجربه گیمینگ خود را آغاز کنند. البته برخی از بازیها، بهویژه آنهایی که سیستمهای ضد تقلب پیشرفته دارند، ممکن است با لینوکس بهدرستی اجرا نشوند. اما این مشکل ممکن است در آینده با ارائه نسخههای بومی لینوکس از سوی توسعهدهندگان سیستمهای ضد تقلب برطرف شود.
این پیشرفتها نشاندهنده جذابیت فزاینده لینوکس بهعنوان یک پلتفرم جایگزین برای گیمرها است. اگرچه هنوز کامل نیست، اما توانایی اجرای بخش عمدهای از کتابخانه بازیهای ویندوزی روی لینوکس یک گام بزرگ بهسوی پشتیبانی بیشتر از این سیستمعامل است. هرچه توسعهدهندگان و ابزارهای بیشتری از لینوکس پشتیبانی کنند، این پلتفرم به انتخاب اصلی برای علاقهمندان به بازیهای رایانهای تبدیل خواهد شد و تحول بزرگی در دنیای گیمینگ پیسی ایجاد خواهد کرد.
2. کنسولهای دستی با امکان اجرای بازیهای کامپیوتری
گیمینگ رایانهای (PC) بهطور سنتی به معنای نشستن پشت یک میز و استفاده از مانیتورهای سنگین و کامپیوترهای رومیزی بزرگ بود که حملونقل آنها آسان نبود. در مقایسه، گیمرهای کنسولی همیشه راحتتر بودند، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان کنسولهای دستی و کنسولهای مخصوص تلویزیون تولید میکردند. اگرچه چندین شرکت قبلاً سعی کرده بودند دستگاههای گیمینگ دستی برای رایانههای شخصی را عرضه کنند، اما این تنها پس از عرضه استیم دک توسط والو بود که بازار این دستگاهها بهطور جدی راهاندازی شد.
دستگاههای گیمینگ دستی برای رایانههای شخصی امکان بازی کردن از طریق کتابخانه استیم، Epic Game Store، GOG و دیگر فروشگاههای آنلاین را بدون نیاز به حضور در پشت میز فراهم میکنند. این آزادی بهخصوص برای کسانی که دوست دارند در مکانهای مختلف بازی کنند، لذتبخش است. شخصاً باید بگویم که داشتن یک دستگاه گیمینگ دستی باعث شده تا بیشتر بازی کنم، بخشی از بازیهای باقیماندهام را تمام کنم و در عین حال بیشتر لذت ببرم. محدودیتهای مربوط به قدرت یک کنسول قابل حمل باعث شده است که دیگر خیلی نگران نرخ فریم یا وضوح تصویر نباشم، بهشرطی که تجربه کلی بازی خوب باشد و استیم دک در این زمینه عملکرد خوبی دارد.
دستگاههای گیمینگ دستی مبتنی بر ویندوز کمی متفاوت هستند. در این دستگاهها، ویندوز ممکن است در صفحهنمایشهای کوچک کمی آزاردهنده باشد، اما تجربه بازی همچنان عالی است. مایکروسافت قول داده که عملکرد ویندوز را برای دستگاههای گیمینگ دستی بهبود دهد، بنابراین امید دارم که نسخههای آینده ویندوز بتوانند تجربه گیمینگ در دستگاههای دستی را به اندازهای که SteamOS تجربهای بینقص ارائه میدهد، راحت کنند.
میتوان گفت که دستگاههای گیمینگ دستی برای رایانههای شخصی دنیای جدیدی را به روی گیمرها گشودهاند. این دستگاهها بهطور جدی به گیمرها این امکان را میدهند که بدون نیاز به داشتن کامپیوتر دسکتاپ حجیم، از بازیهای رایانهای خود لذت ببرند. با پیشرفتهای آینده در سیستمعاملها و سختافزار، این دستگاهها میتوانند تبدیل به یک بخش اصلی از دنیای گیمینگ شوند.
3. بازیهای کنسولی بیشتر و توسعه راحتتر بازیها
گیمینگ رایانهای و گیمینگ کنسولی در گذشته دو حوزه کاملاً متفاوت بودند، اما حالا شاهد همگرایی این دو هستیم. بازیهایی که قبلاً فقط مختص کنسولها بودند، حالا بهطور مجدد بازسازی شده و به رایانههای شخصی پورت میشوند تا بیشتر گیمرها بتوانند از داستانهای جذاب درون این بازیها لذت ببرند. شباهتهای معماری بین کنسولها و رایانههای شخصی توسعهدهندگان را قادر میسازد تا بازیهای خود را همزمان بر روی پلتفرمهای مختلف منتشر کنند، که این امر باعث میشود فرآیند توسعه راحتتر و سریعتر شود.
اشتراکهای گیمینگ مانند Xbox Game Pass این امکان را فراهم میکنند که بازیهای کنسولی را روی رایانه شخصی بازی کنید، چه بازی بهطور محلی نصب شده باشد و چه از طریق ابری استریم شود. این خدمات گیمینگ اشتراکی به گیمرها اجازه میدهند که از یک کتابخانه گسترده از بازیهای کنسولی بدون نیاز به خرید کنسول استفاده کنند. این امر میتواند در گسترش دسترسی به بازیهای محبوب و کاهش هزینهها مؤثر باشد.
علاوه بر این، بسیاری از بازیهای رایانهای از تجربه بازی با کنترلر بهرهمند میشوند. در حقیقت، بسیاری از بازیها که ممکن است بهطور معمول با کیبورد و ماوس بازی شوند، با کنترلر راحتتر و جذابتر خواهند بود. این امر باعث میشود که گیمرها تجربهای متفاوت و بهتر از بازیهای رایانهای خود داشته باشند و در عین حال شاهد کاهش انحصار در پلتفرمها باشیم که برای تمامی طرفداران گیمینگ مفید است.
4. فناوری جدید مانیتورهای گیمینگ
هیچ چیزی به اندازه یک مانیتور عالی تجربه گیمینگ رایانهای را بهبود نمیبخشد. من هر نوع مانیتوری که فکرش را بکنید از جمله CRTهای تکرنگ را امتحان کردهام و هیچوقت تجربه بازی با نمایشگرهای رایانهای به این خوبی نبوده است. پس از سالها استفاده از LCDهای ارزانقیمت که معمولاً کیفیت پایینتری داشتند، امروز مانیتورها به قدری پیشرفته شدهاند که به سختی میتوان آنها را شکست داد. شاید همه آنها بینقص نباشند، اما تعداد مشکلات بزرگ و معضلساز بسیار کم است.
یکی از ویژگیهای برجسته بازار امروز، تنوع زیاد است. از پنلهای IPS و VA گرفته تا OLED، QD-OLED و Mini-LED، همه در رقابت برای جلب توجه چشمهای شما هستند. فناوریهای جدیدی مانند پنلهای دو حالته نیز بهوجود آمدهاند که اجازه میدهند در بازیهای رقابتی با سرعت و واکنش بالا بازی کنید، در حالی که در عناوین تکنفره تجربهای با وضوح بالاتر و غوطهوری بیشتر داشته باشید. دقت رنگ در اغلب پنلها بهطور شگفتانگیزی عالی است و معمولاً گاموت رنگی sRGB بهطور کامل یا خیلی نزدیک به 100 درصد پوشش داده میشود.
رفرشریت مانیتورها هر ساله در حال افزایش هستند و قیمت فناوریهای پیشرفته به سطحی کاملاً مقرون بهصرفه رسیده است. این به این معناست که اکنون گیمرها میتوانند از نمایشگرهایی با ویژگیهای عالی در کنار هزینههای پایینتر بهرهمند شوند. پیش از این، دههها با نمایشگرهایی که آنها را بهعنوان نمایشگرهای غیرقابل قبول میدانستم، مشغول به کار بودیم، اما حالا بازار امروزی واقعاً شگفتانگیز است.
در نهایت، پیشرفتهای در دسترس بودن این نمایشگرهای پیشرفته برای عموم، به گیمرها اجازه میدهد که تجربه بازی خود را به سطحی جدید ببرند. این مانیتورها نه تنها در بهبود گیمینگ بلکه در استفاده روزانه و کارهای حرفهای نیز تأثیر مثبت دارند. اگر به دنبال بهترین تجربه نمایشگری هستید، امروز گزینههای فوقالعادهای برای انتخاب وجود دارد که تقریباً تمامی نیازهای شما را برآورده میکنند.
5. حتی مکها هم آینده درخشانی در حوزه PC گیمینگ دارند
تا به حال، مکها بهعنوان پلتفرم مناسبی برای گیمینگ رایانهای در نظر گرفته نمیشدند، اما این وضعیت به لطف چیپهای سیلیکون اپل و کارهای توسعهای زیادی که این شرکت انجام داده، در حال تغییر است. حالا بازیهای فوقالعادهای وجود دارند که میتوانید آنها را روی مک خود بازی کنید و تعداد این بازیها نیز در حال افزایش است. این تغییر را دوست دارم چون سفر محاسباتی من با Apple IIc در اواسط دهه 80 آغاز شد، با بازیهای ماجراجویی متنی و پیشگامان عناوین مسابقهای مدرن. مکها هیچگاه گزینهای مناسب برای گیمینگ سنگینتر از بازیهای casual نبودهاند، اما حالا شرایط تغییر کرده است.
لایه ترجمه Rosetta که اپل برای اجرای اپلیکیشنها روی چیپهای سیلیکون اپل توسعه داده است، به این معناست که حتی بازیهای گرافیکی سنگینی مانند Shadow of the Tomb Raider هم میتوانند با نرخ فریم قابل قبول اجرا شوند و در همین حین، مک بهصورت بیصدا عمل میکند. بیشتر راهحلهای گرافیکی یکپارچه اینقدر قدرتمند نیستند و هنگام بارگذاری نیاز به فنهای خنککننده پرصدا دارند، بنابراین این موضوع واقعاً شگفتانگیز است.
اپل هنوز باید روی برخی جنبهها کار کند، زیرا این شرکت تمایل دارد توسعهدهندگان بازیها را تشویق کند تا بازیهایشان را به فروشگاه اپلیکیشن منتقل کنند تا درآمد بیشتری کسب کند، و پشتیبانی از کارت گرافیکهای مجزا میتواند فوقالعاده باشد. با این حال، پتانسیل این که مکها در آینده به گزینهای قابل استفاده برای گیمینگ رایانهای تبدیل شوند، وجود دارد.
6. تمرکز بیشتر روی لوازم جانبی
در حالی که برخی از بخشهای دنیای گیمینگ رایانهای دیدگاه git gud (که به معنای تسلط بر بازی است) را در قبال هر نوع کمکی در نظر دارند، واقعیت این است که همه گیمرها از تواناییهای یکسان برخوردار نیستند. گیمینگ رایانهای باید برای همه افراد قابل دسترس باشد و برخی از استودیوهای بازی به شدت بر روی قابل دسترس بودن بازیهای خود تمرکز دارند. یکی از این استودیوها، Naughty Dog است که بازیهایی مانند The Last of Us: Part 1 را با ویژگیهای گستردهای از جمله توضیحات صوتی برای کاتسینها، حالت کنتراست بالا و ابزارهای متنوع برای بازی بدون نیاز به بینایی عرضه کرده است.
بازیهایی مانند Diablo IV نیز گزینههای فراوانی برای دسترسی دارند که شامل خواننده صفحهنمایش، فیلترهای کوررنگی و گزینههای تبدیل متن به گفتار هستند تا تجربه بازی را برای همه افراد راحتتر کنند. سایتهایی مانند ?Can I Play That بازیها را از نظر دسترسی بررسی کرده و توسعهدهندگانی را که در جهت دسترسپذیرتر کردن بازیهایشان تلاش میکنند، مورد تقدیر قرار میدهند. طراحی قابل دسترسی تنها به نفع گیمرهای دارای ناتوانی نیست، بلکه بازیها را برای همه افراد، با هر سن و سطح مهارتی، بیشتر قابل استفاده میکند.
در نهایت، طراحی قابل دسترسی نه تنها به بازیکنان با ناتوانی کمک میکند، بلکه گیمینگ را برای عموم مردم جذابتر و همگانیتر میسازد. به هر حال، اشتراکگذاری لذت بازیهای رایانهای بخش مهمی از این سرگرمی است و ایجاد دسترسی برای تمامی افراد، از هر سن و توانمندی، باعث افزایش لذت این تجربه میشود.
آینده گیمینگ روی PC؛ کلام آخر
گیمینگ PC به هیچوجه از بین نمیرود. با افزایش قیمت کارتهای گرافیک و ثابت ماندن قیمت کنسولها، صحبتهای زیادی در مورد احتمال پایان گیمینگ PC شنیده میشود. اما حقیقت این است که گیمینگ PC به هیچ وجه از بین نخواهد رفت. نه زمانی که میلیونها کاربر در پلتفرمهایی مانند استیم و اپیک گیمز فعال هستند. صنعت گیمینگ همیشه با مشکلات چرخش و ادغام استودیوها روبهرو بوده است، استودیوهایی که گاهی با هم ادغام میشوند، دوباره شکل میگیرند یا ناپدید میشوند، اما با این حال هر ساله بازیهای فوقالعادهای به بازار عرضه میشود.
با پیشرفتهای اخیر در سختافزار، گیمینگ رایانهای اکنون کارآمدتر از همیشه است. با سختافزارهایی که مصرف انرژی کمتری دارند، جابجایی و تجربه بازیهای رایانهای آسانتر از هر زمان دیگری شده است. همچنین، پیشرفت در تکنولوژی نمایشگرها باعث شده است که بازیها نسبت به گذشته بهتر از همیشه به نظر برسند. این تغییرات باعث میشود که گیمینگ رایانهای همواره جذاب و قابل دسترس باقی بماند.
در نهایت، صنعت گیمینگ رایانهای به عنوان یکی از بخشهای پایدار و در حال رشد صنعت سرگرمی، همچنان با قدرت به راه خود ادامه میدهد. حتی با وجود چالشها و تغییرات، بازار رایانهای همچنان جذابترین و متنوعترین گزینه برای گیمرها باقی مانده است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید