معرفی تمام جهان های انیمه بلیچ
معرفی چهار سرزمین روحها در انیمه بلیچ
کیهان شناسی انیمه بلیچ میتواند بسیار پیچیده باشد، و ما در این مقاله سعی میکنیم به صورت مختصر به معرفی تمام جهان های انیمه بلیچ بپردازیم. مرگ در این انیمه تازه ابتدای کار است و دنیاهای زیادی وجود دارد که یک روح میتواند به آنجا برود. این سطوح متناوب بر اساس قوانین خاص خود عمل میکنند، و با این حال به روشهای بسیار جالبی با یکدیگر تعامل دارند. جایی که در نهایت روح یک فرد ساکن میشود، تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی پس از مرگ فرد خواهد داشت، و به همین دلیل مهم است که شینیگامیها یا سول-ریپرها اولین کار خود را که هدایت ارواح به جامعه روح یا سول سوسایتی (Soul Society) را به درستی انجام دهند.
ایچیگو و بقیه این قلمروهای روحی را همانطور که داستان به آنها نیاز دارد کشف میکنند، بنابراین ممکن است حتی تعداد بیشتری هم از آنچه در سری نشان داده شده است وجود داشته باشد. با این حال، چهار سرزمین اصلی که در بلیچ نقش دارند، که هر کدام ساکنین، قوانین و جو خاص خود را دارند؛ و در این مقاله به این که جهان های انیمه بلیچ چه ویژگیهایی دارند، چرا مهماند و چگونه میتوان به آنها رسید میپردازیم:
۱. جامعه روح یا سول سوسایتی (Soul Society)
سول سوسایتی قلمرویی روحانی است که بیشتر از بقیه در سری دیده میشود. این مکان جایی است که پلاسها (روح انسانهای خوب) هنگام مرگ به آنجا میروند و همچنین خانه سول-ریپرها و دیگر موجودات روحانی هم است. سول سوسایتی مکان عظیمی بوده که بیشتر فعالیتهایش در بلیچ بر روی Seireitei و شهر اطراف آن متمرکز است. زندگی در سول سوسایتی بسیار شبیه زندگی روی زمین است، با این تفاوت که دیگر نمیتوان از چیزهایی مانند گرسنگی مرد. همانطور که در داستان روکیا نشان داده شده است، دنیای سول سوسایتی دارای خانوادههای ثروتمندی از اصل و نسب شریف تا محلههای فقیرنشین بوده که توسط فقیرترین افراد اشغال شده است. همه چیز در جامعه روح بر خلاف ماده معمولی از ریشی یا ذرات روح تشکیل شده است.
با توجه به اینکه محل زندگی سول-ریپرهاست، اهمیت سول سوسایتی به عنوان یکی از بزرگترین جهان های انیمه بلیچ کاملاً آشکار بوده و میتوان به طریقهای مختلف به سول سوسایتی رسید. برای یک پلاس، یک سول-ریپر میتواند مراسم Konso را انجام دهد و آنها را مستقیماً به آنجا بفرستد. حتی هالوها نیز میتوانند از طریق این مراسم از اعمال ناشایست خود بخشیده شوند، اما فقط گناههایی بخشیده میشوند که پس از تبدیل شدن به هالو انجام شدهاند. سول-ریپرها ابزار خاصی برای تردد بین قلمروها دارند و از جیگوکوچوها (پروانه جهنم) برای باز کردن پورتالی به نام سنکایمون (Senkaimon) استفاده میکنند. افراد بدون مجوز همچنین میتوانند از طریق منطقه مرزی خطرناکی که به عنوان پرتگاه دانگای (Dangai Precipice) شناخته میشود وارد سول سوسایتی شوند.
۲. هوئکو موندو (Hueco Mundo)
هوئکو موندو دومین قلمرو متداول و محل آرک Hueco Mundo است. هوئکو موندو قلمرو هالو (Hollow) هاست، سرزمین شب ابدی و بیابانهای بیخاصیت که جایی بین دنیای زنده و سول سوسایتی قرار دارد. قابل توجه ترین مکان این سرزمین لاس نوچس (Las Noches) است، در واقع «پایتخت» هوئکو موندو و تنها مکانی با هر نوع ساختار. زندگی در هوئکو موندو وحشتناک است، زیرا هالوها تقریباً به اندازهایی که انسانهارا شکار میکنند یکدیگر را هم شکار میکنند. آن هالوهایی که از این طریق بیشترین قدرت را به دست می آورند می توانند به آرانکار، ارواح انسان مانندی که ماسک خود را درآورده با تواناییهای هالو و سول-ریپر تبدیل شوند.
اکثر ارواحی که در هوئکو موندو هستند، پشیمانی بزرگی در زندگی داشتند که آنها را از رفتن به سول سوسایتی باز داشت و به آرامی آنها را از پلاس به هالو تبدیل کرد. هالوها میتوانند با باز کردن درگاههایی به نام گارگانتا بین دنیاها تردد کنند و فضای خالی بین قلمروها را با سهولت نسبی طی کنند. این پورتالها حتی میتوانند به هوئکو موندو منتهی شوند، هوئکو موندو قلمرویی غنی از انرژی معنوی بوده که حتی به ضعیفترین هالوها اجازه میدهد بدون دسترسی به انسان زنده بمانند.
۳. جهنم (Hell)
جهنم قلمرو خاصی است که مخصوصاً برای فاسدترین ارواح در نظر گرفته شده است. این افراد در حالی که انسان بودند شرور بودند و برای مجازات به جهنم فرستاده می شوند. سرنوشت آرانکارها و سول-ریپرها هم میتواند به جهنم ختم شوند، در صورتی که قدرت آنها خیلی زیاد بوده یا گناهان آنها بسیار زیاد باشد. اطلاعات کمی در مورد جهنم وجود دارد؛ در چهارمین فیلم بلیچ، Hellverse بر روی آن تمرکز شده ولی فیلم دارای قانونمندی مشکوکی است. در داستان جهنم خانه هالوهای کمیابی معروف به «جانوران جهنم» است که انرژی روحانی از خود ساطع نمیکنند و به همین دلیل بسیار خطرناک هستند.
هنگامی که موجودی به جهنم فرستاده میشود، دو در بزرگ ظاهر شده که هر کدام یک اسکلت بر روی خود دارند که باز میشوند و روحهای متخلف را به داخل میکشانند. بر خلاف دیگر قلمروها برای کسی، حتی سول-ریپرها امکان سفر آزادانه به جهنم و بازگشت وجود ندارد. هنگامی که یک روح وارد جهنم میشود، تقریبا غیرممکن است که از آن خارج شوند، حداقل برای یک دوره زمانی قابل توجهی. محیط جهنم می تواند تغییرات اساسی در ارواح وارد شده به آن ایجاد کند و ظاهر و تواناییهای آنها را برای همیشه تغییر دهد. در حالی که ارواح در انجمن روح در نهایت در زمین تناسخ می یابند، ارواح در جهنم چنین شانس دومی را دریافت نمیکنند و آنها را برای همیشه از چرخه تناسخ محروم میکند.
۴. دنیای پرتگاه یا دانگای (Precipice World یا Dangai)
این دنیا یک منطقه مرزی است که بین سول سوسایتی و جهان زندگان وجود دارد؛ به نوعی شبیه یک مسیر بی پایان بوده و دانگای جدا از فضا و زمان است و درون خلائی تحت عنوان گارگانتا شناور است، به طوری که ساعتها در داخل گذرگاه تنها در چند دقیقه بیرون محسوب میشود. در حالی که ممکن است مانند یک راهرو ساده به نظر برسد، اما در واقع جریان شدیدی از فشار معنوی و انرژی وجود دارد که می تواند هر روحی را که سعی در عبور از آن داشته باشد تحت تاثیر قرار دهد.
یکی از قابل توجه ترین ویژگیهای آن کوتوتسو (Kototsu) است، شیئی که در منطقه گشت زنی میکند و هر چیزی را که با آن در تماس باشد از بین میبرد. بهعنوان منطقه مرزی، میتوان از «دنیای زندهها» یا «سول سوسایتی» به آن دسترسی داشت، اگرچه برای دسترسی به آن به پورتال سنکایمون نیز نیاز است. از آنجا که مکان بسیار کمی وجود دارد، و مکان خطرناکی است، واقعاً دلیل زیادی برای کسی وجود ندارد – انسان، سول-ریپر یا هالو – زمان زیادی را در اینجا سپری کند.
این چهار جهان، قلمرو اصلی روح در سری بلیچ را پوشش میدهد. چند بعد کوچکتر هم وجود دارد که گهگاه خود را نشان میدهند، مانند دره فریادها، که از دانگای منشعب می شود، یا قلمرو پادشاه روح که به سول سوسایتی متصل است، اما بسیار نادر هستند. قلمروهای روحی هر کدام مکان های جذابی هستند که به خوبی توسعه یافته و برای طرفداران، موضوعاتی قابل بحثاند. درک این حوزهها و نحوه اتصال و عملکرد آنها میتواند همگام شدن با اکشن در سری بلیچ را بسیار آسانتر کند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید