البته که آبا و اجداد انسانها در هیچ تئوری و نظریهای، میمون نبودند! داستان بازی Ancestors: The Humankind Odyssey روایتگر ماجرای فرگشت انسان، از دوره پیدایش اولین هومونوئیدهاست.
شاید برای این که از این بازی لذت بیشتری ببرید، حداقل لازم باشد که کمی اطلاعاتتان را در رابطه با علم فرگشت انسانها و هومونوئیدها افزایش دهید. کم و بیش همه ما چیزهای زیادی در رابطه با این مسئله شنیدهایم و خواندهایم. احتمالا با دانستن اینکه آبا و اجداد همهی ما موجوداتی شبیه به میمونها بودهاند، ارتباط گرفتن با شخصیتهای قابل بازی Ancestors آسانتر خواهد شد.
پاتریس دزلی، خالق مجموعه بازی Assassin’s Creed و همچنین کارگردان Prince of Persia: The Sands of Time، با تاسیس استودیو پاناچ، ایدهی Ancestors را به عنوان اولین پروژه رسمی استودیوی خود انتخاب کرد. به عبارتی دیگر میتوان گفت که اولین نقطهی امیدواری به این بازی، توسط دزلی به وجود آمده است؛ کسی که همیشه از او، به عنوان یکی از حرفهای نفرات صنعت بازیسازی یاد شده است.
اولین ساختهی استودیو پاناچ (Panache Digital Games) قرار نیست یک پکیج آموزشی علم ژنتیک باشد. این بازی با هضم یک ایدهی خلاقانه و جدید، سعی در نمایش چالشهای اجداد انسانهای امروزی در میلیونها سال پیش را دارد.
نقطه شروع بازی، به 10 میلیون سال پیش برمیگردد؛ جایی که پیدا کردن غذا و فرار از حیوانات درنده، اولین و آخرین دغدغه هومونوئیدها (یا کَپی) بوده است.
پاتریس دزلی، خالق مجموعه بازی Assassin’s Creed و همچنین کارگردان Prince of Persia: The Sands of Time، با تاسیس استودیو پاناچ، ایدهی Ancestors را به عنوان اولین پروژه رسمی استودیوی خود انتخاب کرد.
در این بازی کنترل اعضای قبیلهای از هومونوئیدها را به صورت نفر به نفر در آفریقا به عهده خواهید گرفت. هر یک از اعضای این قبیله، وظایف منحصر به فرد خودشان را دارا هستند؛ برای مثال اگر یک مذکر جوان را انتخاب کنید، اصلیترین وظیفهتان پیدا کردن غذا در محیط Open World بازی است. احتمالا در مراحل ابتدایی بازی، چالش برانگیزترین ماموریت مربوط به همین دسته باشد چرا که جستجوی غذا، آن هم در جنگلی که پر از درندگان و حیوانات خطرناک و حتی گیاهان سمی و گوشتخوار است، نمیتواند کار سادهای باشد؛ آن هم برای انسان 10 میلیون سال پیش که هیچ سلاحی در اختیار نداشت و حتی از عقل کاملی هم بی بهره بود!
صداها در بازی نقش مهمی ایفا خواهند کرد. ممکن است به هنگام گشتن دنبال غذا متوجه فریاد یکی دیگر از کَپیها به نشان درخواست کمک شوید؛ از طرفی دیگر صداها میتوانند مربوط به غرش یک ببر دندان شمشیری باشند. به طور کلی برای بقا در دنیای بازی Ancestors: The Humankind Odyssey لازم است سراپا گوش و چشم باشید وگرنه ممکن است تاوان سنگینی بپردازید؛ چرا که اگر نتوانید اعضای قبیلهتان، به خصوص نفرات کم سن و سال را نجات دهید، قطعا قبیلهتان رو به انقراض خواهد رفت و آن وقت است که بازی، از اولین مرحله مجددا شروع خواهد شد. همچنین، ممکن است یکی از اعضای قبیله گم شده باشد؛ یا شاید هم شکار شده باشد. نجات دیگر اعضای قبیل، عموما وظیفهی اعضای جوان و مذکر است. زمانی که به قبیله خود برمیگردید، ممکن است متوجه شکار شدن یکی از اعضای قبیله شوید. علاوه بر این، صدای داد و فریاد آنها هم میتواند بیانگر همین موضوع باشد.
حتی اگر خودتان هم به دردسر بیافتید، نوعی مکانیک با مضمون جیغ و داد و فریاد (!) در بازی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید از سایر هم قبیلهایها، درخواست کمک کنید؛ اما اینکه چند درصد احتمال دریافت کمک وجود دارد، باید بگویم: خیلی کم!
شاید جالب باشد بدانید که مانند خیلی دیگر از بازیهای Survival، اگر شخصیتی که کنترل او را به عهده گرفتهاید، به کشتن دهید، بازی به صورت خودکار روی یک کَپی دیگر سوییچ خواهد کرد تا روند بازی ادامه پیدا کند. در اصل میتوان گفت که هدف اصلی بازی Ancestors بقای قبیلهتان است.
اگر نتوانید اعضای قبیلهتان، به خصوص نفرات کم سن و سال را نجات دهید، قطعا قبیلهتان رو به انقراض خواهد رفت و آن وقت است که بازی، از اولین مرحله مجددا شروع خواهد شد.
با پیشبرد ماموریتهای بازی، مهارتهای اعضای قبیله ارتقا پیدا میکنند. پس از انجام چند ماموریت، لازم است که به برخی نفرات اجازه استراحت بدهید. در هنگام خوابیدن کَپی که کنترل او را به دست گرفتهاید، میتوانید وارد منوی درخت مهارتها شوید. مهارتهایی که قرار است نصیب کَپیها شوند، صرفا برای ایجاد تنوع در بازی نیست؛ بلکه برای بقای قبیله نیاز است تا مهارتهای جسمی، ذهنی و عصبی آنها را ارتقا دهید.
بازی Ancestors: The Humankind Odyssey از 10 میلیون سال پیش فرگشت انسانها را به مدت 8 میلیون سال روایت خواهد کرد؛ این در حالی است که طول مدت گیم پلی بازی به حدود 50 ساعت میرسد. قرار نیست که در تمام این 8 میلیون سال، فقط به دنبال غذا بروید و از حیوانات درنده و گیاهان سمی فرار کنید. Ancestors در ادامه، شما را به چالشهای جذابتری دعوت میکند.
همان طور که پیش از این اشاره شد، هر یک اعضای قبیله وظایف خاصی را به عهده خواهند داشت. افراد مسنتر و همچنین مادر، موظف به تربیت بچهها هستند؛ تربیتی که هستهی آن، آموزش بقا در جنگلهای بیرحم آفریقا است.
یکی از جالبترین نقاط قوت بازی، دقیقا در همین مسئله نهفته است؛ این که از میلیونها سال پیش، کَپیها هم به قصد سعادت بچههای خود زندگی میکردند. روند بازی هر بازیکنی را مجبور به درک این مفهوم خواهد کرد که باید در اولویت اول، به فکر بقا و سلامتی کودکان باشند.
هر یک اعضای قبیله وظایف خاصی را به عهده خواهند داشت. افراد مسنتر و همچنین مادر، موظف به تربیت بچهها هستند؛ تربیتی که هستهی آن، آموزش بقا در جنگلهای بیرحم آفریقا است.
پس از ارتقای مهارتهای عصبی و ذهنی، به واسطهی بقا و تکامل همین کودکان، نسل هومونوئیدها ارتقا پیدا میکند و بازی هم شما را وارد فصلِ بعدیِ خود خواهد کرد. با پیشرفت نسلها، محیط بازی و همچنین روند آن هم تغییر میکند. برای مثال، جنگلهای انبوه و سرسبز آفریقا در برخی از مناطق به پوشش گیاهی ساوانا تبدیل میشوند.
از مهمترین پیشرفتها در نسلهای جدید، میتوان به استفاده از سلاحهای متنوع اشاره کرد. برای مثال، همان طور که در بسیاری از کتابهای تاریخ درسی و غیردرسی مطالعه کردهاید، سنگ اولین سلاحی بوده که توسط اجداد انسانها مورد استفاده قرار گرفته است. بازی Ancestors: The Humankind Odyssey شما را تا 2 میلیون سال پیش، یعنی زمانی که انسان از چوبهای نوک تیز به عنوان سلاح استفاده میکرد، همراهی خواهد کرد.
این بار با سلاحهای کاملا متفاوتی پا به میدانهای نبرد خواهید گذاشت؛ سنگ و چوب!
بنابراین قرار نیست که تا آخر بازی از حیوانات درنده فرار کنید؛ بالاخره زمانی هم فرا میرسد تا بتوانید یک مار عظیم الجثه و یا یک ببر دندان شمشیری را شکار کنید. پیشرفت و تکامل، اصلیترین عامل جذابیت بازی Ancestors: The Humankind Odyssey است.
طراحی محیط بازی، یکی دیگر از عواملی است که میتواند هر بازیکنی را به تجربه Ancestors وسوسه کند. جنگلهای انبوه و سرسبز آفریقا با درختهای چند ده متری (که امروزه تقریبا از بین رفتهاند) علاوه بر حاکم کردن اتمسفری جذاب، فرصت مناسبی را برای وجود پلتفرمینگ در این عنوان، ایجاد کرده است. بالا رفتن از درختها، تاب خوردن روی شاخه و پرشهای چند متری از جمله مواردی است که به ما یادآوری میکند، خالق سری Assassin’s Creed طراح بازی Ancestors: The Humankind Odyssey بوده است.
در جستجوی هیچ داستان خاصی در این عنوان نباشید؛ به دنبال هیچ شخصیت پردازی هم نگردید. تمام بازی این است که خود و قبیلهتان را مدیریت کنید؛ هر چیزی را که برای بقا لازم است، با هر زحمتی که شده، به دست آورید. پیشروی از نسلی به نسلی دیگر و پیشرفت هومونوئیدها، به تنهایی میتواند داستانی جذاب برای هر بازیکنی باشد؛ داستانی که توسط خود بازیکنان رقم خواهد خورد. لازم نیست که حتما یک زیستشناس و یا تاریخدان باشید تا از بازی Ancestors: The Humankind Odyssey لذت ببرید. من فکر میکنم همین که در دنیای آبا و اجدادمان غرق شویم و شرایط زندگی در میلیونها سال قبل را درک کنیم، برای لذت بردن از این بازی، کفایت کند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید