بازی‌های Battle Royale

نگاهی به بازی‌های Battle Royale

مهمان ناخوانده یا نقطه‌ی اوج یک صنعت؟

1%
  • 0/10
نگاهی به بازی‌های Battle Royale ۱ ۰۸ تیر ۱۳۹۹ یادداشت (گیم) کپی لینک

واژه‌ی «بتل رویال» (Battle Royale) این روز‌ها در جمع دوست‌داران بازی‌های آنلاین بسیار شنیده می‌شود. این سبک نوپا خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین جریان‌های صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شد. آیا بازی‌های Battle Royale یک عضو تاثیرگذار و ماندگار در این عرصه هستند یا تبی زودگذر؟

سبک بتل رویال را می‌توان ترکیبی هیجان‌انگیز از چند سبک مختلف بازی‌های ویدیویی دانست. همه چیز از تب مجموعه فیلم‌های Hunger Games در سال ۲۰۱۲ شروع شد. به دلیل محبوبیت این فیلم، یک ماد برای بازی پرطرفدار Minecraft ساخته شد که در آن، بازیکنان باید با جمع‌آوری منابع و تقویت خود، با سایر بازیکنان مبارزه می‌کردند. ایده‌ی تلاش برای جمع‌آوری منابع و زنده ماندن در یک جهان پرخطر، هسته‌ی اصلی بازی‌های ژانر بقا (Survival) مانند The Forest و Don’t Starve بود و ترکیب آن با مبارزات آنلاین و روبه‌رو شدن با سایر بازیکنان، سبک بتل رویال را متولد کرد. نام این ژانر نو پا توسط بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds (به اختصار PUBG) بر سر زبان‌ها افتاد. این بازی کار خود را به عنوان یک ماد در بازی DayZ – ماد پرطرفدار دیگری برای بازی Arma 2 – در سال ۲۰۱۳ شروع کرد. سازنده‌ی این ماد «برندن گرین» بود و نام بازی هم از نام کاربری او (PlayerUnknown) در DayZ الهام گرفته شده بود. استقبال از این ماد برندن گرین را به شهرت رساند و او بالاخره در سال ۲۰۱۷ میلادی، بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds را در سرویس دسترسی زودهنگام «استیم» منتشر کرد.

البته PUBG اولین بازی نبود که سبک بتل رویال را به صورت رسمی به بازیکنان معرفی می‌کرد؛ پیش از این، یک بازی موبایلی به نام Btooom Online برای اولین بار این سبک را در پیش گرفته بود. این بازی براساس یک مجموعه‌ مانگای محبوب با همین نام ساخته شده بود، اما نتوانست محبوبیت لازم را در بین مخاطبان خود پیدا کرده و به یک شکست تجاری تبدیل شد. با افزایش روزافزون محبوبیت PUBG، شرکت‌های دیگری هم دست به کار شده و شروع به عرضه‌ی عناوین بتل رویال کردند که شرکت اپیک‌گیمز و بازی Fortnite Battle Royale یکی از موفق‌ترین آن‌ها است. با انتشار این بازی در سپتامبر ۲۰۱۷ ژانر بتل رویال دیگر تنها به مادهای سرگرم‌کننده یا یک پروژه‌ی در حال ساخت محدود نمی‌شد. شهرت PUBG و Fortnite باعث شد تا این ژانر به رقیبی جدی برای عناوین تیراندازی آنلاین تبدیل شود و سلاطین این عرصه مانند مجموعه‌های Call of Duty و Battlefield را هم به چالش بکشد.

بتل رویال
بازی Fortnite به دلیل همکاری با برندهایی مثل Star Wars و Avengers توانست به یکی از محبوب‌ترین نام‌های سال ۲۰۱۹ تبدیل شود.

شاید مهم‌ترین عامل محبوبیت ابتدایی این آثار، اتفاقات عجیب و غریب و در عین حال، خنده‌داری بود که در اثر تعامل بازیکنان در نقشه‌ی بازی اتفاق می‌افتاد. در این عناوین ده‌ها بازیکن با دستان خالی وارد میدان نبرد می‌شدند. از آنجایی که بازی‌های بتل رویال فاقد گزینه‌ی Respawn (بازگشت مجدد به بازی پس از مرگ) هستند و بازیکنان تنها یک بار فرصت مبارزه با دیگران را دارند، گاهی هنگام تلاش آن‌ها برای پیدا کردن تجهیزات مناسب یا در امان ماندن از دست دشمن، اتفافات جالب و هیجان‌انگیزی رخ می‌داد. از دل همین تعاملات بود که سلاح‌هایی مثل ماهیتابه‌ی معروف PUBG متولد شد. البته نباید از تاثیر سرویس‌های استریم مثل Twitch در همه‌گیر شدن بازی‌های بتل رویال غافل شد. بسیاری از افراد در این سرویس‌ها به تماشای مبارزات هیجان‌انگیز و حتی خنده‌دار بازیکنان می‌نشستند و از هرج و مرج موجود در این بازی‌ها لذت می‌بردند.

مهم‌ترین عامل موفقیت عناوین بتل رویال را باید غیرقابل پیشبینی بودن آن‌ها دانست

وسعت نقشه و مقیاس نبرد در بازی‌های Battle Royale هم از دیگر عوامل محبوبیت آن‌هاست. تا پیش از به شهرت رسیدن این بازی‌ها، مجموعه‌هایی مثل Battlefield تا ۶۴ بازیکن را در دو تیم مقابل یکدیگر قرار می‌دادند و به این وسیله، نبردهایی عظیم را رقم می‌زدند، اما در عناوین بتل‌ رویال تعداد بازیکنان بسیار بیشتر از این مقدار است. نقشه‌های بازی PUBG و Fortnite می‌توانند تا ۱۰۰ بازیکن را در برابر یکدیگر قرار دهند و این امر در کنار رقابت برای یافتن سلاح و تجهیزات در جهان نسبتا بزرگ این عناوین، هیجان خاصی به آن‌ها می‌بخشد. در کنار این موارد، باید به فرصت برابر برای پیروزی بازیکنان هم اشاره کرد. تقریبا در تمامی بازی‌های آنلاین در سبک‌های دیگر، بازیکنان در گذر زمان و با پیشرفت در بازی، توانایی‌ها و تجهیزات بیشتر و قوی‌تری به دست می‌آورند. به همین دلیل، یک بازیکن تازه‌کار تقریبا هیچ شانسی برای پیروزی در برابر یک بازیکن کارکشته ندارد. در نقطه‌ی مقابل، هیچ فردی با سلاح‌ و تجهیزات تقویت شده وارد میدان نبرد بازی‌های بتل‌ رویال نمی‌شود و همین امر شانس پیروزی را به شکلی تقریبا مساوی بین بازیکنان تقسیم می‌کند. در بازی‌های بتل رویال، تجربه و دانش در خصوص محیط و مکانیزم‌های بازی، تنها سلاحی است که بازیکنان قدیمی‌ با خود به میدان می‌آورند. به همین دلایل است که بازیکنان جوان‌ و کم‌تجربه هم دوست دارند شانس خود را در بازی‌های Battle Royale امتحان کنند.

در نهایت، مهم‌ترین عامل موفقیت عناوین بتل رویال را باید غیرقابل پیشبینی بودن آن‌ها دانست. بازی‌های آنلاین دیگر دارای قوانین، اهداف و امتیازبندی‌های مختلفی هستند. تیم‌ها یا افراد برای پیروزی باید در کنار تلاش برای مقابله با دیگران، با انجام فعالیت‌های مختلف رتبه‌ی خود و تیمشان را در مدت زمان هر راند از بازی بهبود بدهند. با این حال، اوضاع در بازی‌های بتل رویال به شکل دیگری رقم می‌خورد. تنها یک قانون در سبک بتل رویال وجود دارد: آخرین کسی که در بازی زنده باشد، برنده‌ی میدان است. در این بازی‌ها مهم‌ نیست که شما چند نفر را پیش از مرگ خود کشته باشید یا چقدر زیبا بازی کنید؛ چیزی به نام رتبه و امتیاز در این بازی‌ها اهمیت ندارد و تنها هدف، زنده ماندن تا آخرین لحظه‌ی بازی است؛ به همین دلیل، گاهی در طول بازی‌های بتل رویال برخی بازیکنان برای افزایش شانس موفقیت خود نوعی اتحاد موقت با همدیگر ایجاد می‌کنند و در بسیاری موارد و با گذر زمان، از پشت به یکدیگر خنجر می‌زنند. جهان وسیع و بی‌قانون عناوین بتل رویال در کنار تعامل غیرقابل پیش‌بینی ده‌ها بازیکن با یکدیگر، مبارزات بتل رویال را بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم کننده می‌کند.

بسیاری از گیمرها نگاه مثبتی نسبت به بازی‌های Battle Royale ندارند و ادعا می‌کنند که این سبک چیزی جز یک تب زودگذر نیست؛ با این حال اگر سیر تکاملی این عناوین را در سه سال اخیر بررسی کنید، متوجه اهمیت این ژانر در پیشرفت صنعت بازی‌های ویدیویی خواهید شد. بازی‌های ابتدایی این ژانر مثل The Culling و PUBG  تنها بر مبارزات و جستجو برای یافتن امکانات مختلف تمرکز داشتند، اما با معرفی عناوین بیشتر در این سبک، عناصر جذاب و تازه‌ای هم به آن اضافه شد. بازی محبوب Fortnite عنصر ساخت و ساز را به بازی اضافه کرد. در این بازی سرعت و خلاقیت در ساخت یک سنگر چوبی به اندازه‌ی دقت در تیراندازی و مبارزه اهمیت داشت. به لطف همین عنصر، خلاقیت بازیکنان می‌توانست سرنوشت یک دوئل را به کلی تغییر دهد.

انقلاب بزرگ بعدی در این سبک، Apex Legends بود. این بازی مکانیزم‌های لازم را برای مبارزه‌ی تیمی به بازی‌های بتل رویال اضافه کرد. دیگری نیازی نبود برای ارتباط با هم تیمی‌های خود از میکروفن استفاده کرده یا وسط میدان نبرد شروع به تایپ کردن کنید؛ در این بازی تنها با فشردن یک دکمه، محل دشمن یا نکات حائز اهمیت را با هم تیمی‌هایتان به اشتراک می‌گذارید. از طرف دیگر، شخصیت‌های بازی Apex Legends هرکدام توانایی‌های خاصی داشتند و بازیکنان حالا با توجه به سبک بازی خود، شخصیت مناسب را انتخاب می‌کردند؛ به عبارت دیگر، Apex Legends در عین حفظ چارچوب اصلی ژانر بتل رویال یعنی نبرد برای بقا و جستجو برای سلاح، تنوع فوق‌العاده‌ای به گیم‌پلی این عناوین آورد.

بازی‌هایی مثل Mordhau و Darwin Project سعی کردند تا تمرکز خود را روی استفاده از سلاح‌های سرد بگذارند. Mordhau پای نبردهای حماسی قرون وسطایی را به این سبک باز کرد و Darwin Project هم عنصری بسیار شگفت‌انگیز را در اختیار بازیکنان قرار داد: تعامل با بینندگان! در این بازی شخصیتی به نام Director وجود دارد که ناظر مبارزات بازیکنان است. Director می‌تواند قابلیت‌های بازیکنان دیگران تقویت یا تضعیف کرده و به این وسیله، سرنوشت نبرد را به کلی تغییر بدهد. در بازی Darwin Project این امکان وجود دارد که  Director توسط بینندگان مسابقه در سرویس Twitch کنترل شود؛ این یعنی بینندگان می‌توانند در تعیین نتیجه‌ی مسابقه تاثیر مستقیم داشته باشند و نقش آن‌ها دیگر به یک تماشاگر منفعل محدود نمی‌شود.

سبک بتل رویال حتی مجموعه‌های قدیمی را هم وادار به تغییر رویه کرد. شرکت اکتیویژن با ساخت Call of Duty: Black Ops 4، برای اولین بار در تاریخ این مجموعه، بخش داستانی بازی را به کلی حذف کرد و جای آن یک حالت بتل رویال در بازی خود قرار داد. این شرکت به تازگی پا را از این هم فراتر گذاشته و حالت رایگان Call of Duty: Warzone را در اختیار بازیکنان قرار داده است. این حالت، یک تجربه‌ی بتل رویال‌ در دل بازی Call of Duty: Modern Warfare است که ۱۵۰ بازیکن را در یک نقشه‌ی عظیم با یکدیگر رو به رو می‌کند. بازی یاد شده، امکان مبارزه در تیم‌های ۱ تا ۴ نفره و استفاده از وسایل نقلیه‌ی مختلف را به بازیکنان می‌دهد، اما مهم‌ترین نوآوری آن، درست در لحظه‌ی مرگ بازیکنان گنجانده شده است: گولاگ. در بازی Call of Duty: Warzone بازیکنان پس از مرگ به یک گولاگ (زندان‌های مخوف جماهیر شوروی) می‌روند و در این فضای کوچک باید با یک بازنده‌ی دیگر مبارزه کنند؛ برنده‌ی این دوئل فرصت پیدا می‌کند تا تنها یک بار دیگر به نقشه‌ی بازی وارد شده و شانس خود را برای پیروزی امتحان کند.

با گذشت تعداد بازیکنان این اثر از ۶۰ میلیون نفر تنها در چند ماه، شرکت اکتیویژن وعده داده تا در آینده‌ی نزدیک، تعداد بازیکنان در هر راند از این بازی را به ۲۰۰ نفر افزایش دهد

با گذشت تعداد بازیکنان این اثر از ۶۰ میلیون نفر تنها در چند ماه، شرکت اکتیویژن وعده داده تا در آینده‌ی نزدیک، تعداد بازیکنان در هر راند از این بازی را به ۲۰۰ نفر افزایش دهد. حالت بتل رویال تنها به بازی‌های اکشن و مبارزه‌ای محدود نمی‌شود. عناوینی مثل Forza Horizon 4 و Tetris 99 این سبک از رقابت را به ژانر ماشین‌رانی و پازل آورده‌اند. در حالت بتل رویال Forza Horizon 4 که The Eleminator نام دارد، ۷۲ بازیکن با یک مدل ماشین (1965 Mini Cooper S) وارد بازی می‌شوند و باید برای پیدا کردن خودروی قوی‌تر و ماندن در گردونه‌ی رقابت، با سایر بازیکنان روبه‌رو شوند. در حالت بتل رویال Tetris 99 هم همانطور که از نام بازی پیداست، ۹۹ بازیکن باید با فرستادن آجرهای به درد نخور به بازی Tetris یکدیگر، تمام تلاش خود را برای شکست حریفان به کار بگیرند. موارد یاد شده تنها نمونه‌هایی بسیار موفق از نوآوری و پیشرفت سبک بتل رویال هستند.

استقبال بازیکنان از این سبک، حتی پای آن‌ را به مسابقات ورزش‌های الکترونیک (Esports) هم باز کرد. در سال ۲۰۱۸ میلادی، اولین دوره از مسابقات جهانی PUBG به نام PGI Global Invitational برگذار شد و ۸۰ بازیکن از سرتاسر دنیا در قالب ۲۰ تیم برای رسیدن به جایزه‌ی یک میلیون دلاری آن به رقابت پرداختند. شرکت اپیک گیمز هم درست یک سال بعد، مسابقات جهانی Fortnite World Cup را با جایزه‌ی ۳۰ میلیون دلاری برگذار کرد. سبک بتل رویال، مقیاس نبردهای آنلاین را به شکل قابل توجهی گسترش داد، موجی از ایده‌های تازه را به جهان بازی‌های ویدیویی آورد و پتانسیل عظیمی در برابر بازیکنان و بازی‌سازان قرار داد؛ آن هم تنها در سه سال! البته بزرگ‌ترین خدمت بازی‌های بتل رویال به بازیکنان و صنعت بازی‌های ویدیویی، در جای دیگری نهفته است.

اگر پیگیر اخبار بازی‌ها و بازی‌سازان باشید، حتما نام لوت‌ باکس (Loot Box) به گوشتان خورده است: بسته‌هایی که جوایز مختلفی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی در سال‌های اخیر از لوت باکس‌ها برای تشویق بازیکنان به خریدهای درون برنامه‌ای و افزایش درآمد خود استفاده کرده‌اند. این روند تا جایی پیش رفت که مسئولین بسیاری از کشورها نسبت به این رویه‌ی نو ظهور در بازی‌ها ابراز نگرانی کرده و آن را نوعی «قمار دیجیتال» نامیدند. لوت باکس‌ها در بسیاری موارد حتی صدای بازیکنان را هم در آورد؛ زیرا بازیکنان علاوه‌بر مبلغ اولیه‌ی ۶۰ دلاری برای خرید یک بازی، باید دوباره مبالغی را صرف خریدهای درون برنامه‌ای می‌کردند. در عناوین بزرگی مثل Star Wars: Battlefront 2 و Middle-Earth: Shadow of War گیمرها در صورت عدم استفاده از لوت باکس‌ها، با یک فرآیند طاقت‌فرسا و بسیار طولانی برای به دست آوردن آیتم‌ها و سلاح‌های قوی‌تر روبه‌رو بودند. اعتراض بازیکنان به این مسئله آنقدر فراگیر شد که شرکت EA مجبور به اعمال تغییرات اساسی در بازی Star Wars: Battlefront 2 و حذف آیتم‌های تاثیرگذار و مهم از لوت‌ باکس‌ها شد. با این حال، سبک بتل رویال توانست تغییری اساسی در این روند ایجاد کند.

با ورود عناوین بتل رویال به رقابت‌های جهانی و ورزش‌های الکترونیک، دیگر نمی‌توان به همین سادگی از جایگاه آن‌ها در صنعت بازی‌سازی صرف نظر کرد

از آن‌جایی که در بازی‌های Battle Royale همه‌ی بازیکنان باید با دستان خالی و در شرایط برابر وارد میدان نبرد بشوند، خرید سلاح و آیتم‌های اساسی در بازی عملا بی‌معنی بود. به همین دلیل، لوت باکس‌ها در بازی‌های بتل رویال تنها به خرید آیتم‌های تزئینی محدود می‌شد که تاثیری در گیم‌پلی بازی و مبارزات آن نداشت. از طرف دیگر، برخی از محبوب‌ترین عناوین بتل رویال مثل Fortnite،Darwin Project ،Z1 Battle Royale  و Apex Legends بازی‌هایی رایگان هستند و برای تجربه‌ی آن‌ها نیازی به پرداخت هزینه نیست. این دو عامل در کنار هم، بازار لوت باکس‌ها در بازی‌های پرمیوم (۶۰ دلاری) را به شدت به خطر انداخت؛ تا جایی که بازی Fortnite در عین رایگان بودن توانست با درآمد حاصل از لوت باکس‌های تزئینی خود، دو سال پیاپی – یعنی در سال‌های 2018 و 2019 – با اختلاف زیاد به عنوان سودآورترین بازی جهان شناخته شود. کاهش نقش لوت باکس‌ها به آیتم‌های تزئینی و تشویق شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ – مثل اکتیویژن و EA – به عرضه‌ی عناوین رایگان، مهم‌ترین خدمتی بود که بازی‌های بتل رویال در چند سال اخیر به صنعت بازی‌های ویدیویی کرد. شاید اگر موفقیت این بازی‌ها و سرمایه‌گذاری سازندگان آن‌ها نبود، اختلافات طبقاتی جهان واقعی، راه خود را به دنیای بازی‌ها هم باز می‌کرد و کودکان بسیاری از خانواده‌های طبقه‌ی متوسط، حتی در این فضای مجازی هم رنگ لذت و سرگرمی را نمی‌دیدند.

چه خوشمان بیاید و چه نه، بازی‌های Battle Royale جای خود را در میان عناوین بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی پیدا کرده و مخاطبان زیادی هم دارند. این سبک توانست مقیاس و محبوبیت بازی‌های آنلاین را بیش از پیش گسترش داده و درآمد زیادی برای این شاخه از سرگرمی‌های دیجیتال رقم بزند. مسیری که بتل رویال در سال‌های اخیر طی کرده، با نوآوری‌های بسیاری همراه بوده و مخاطبان تازه‌ای به جهان ویدیوگیم آورده است. با ورود عناوین بتل رویال به رقابت‌های جهانی و ورزش‌های الکترونیک، دیگر نمی‌توان به همین سادگی از جایگاه آن‌ها در صنعت بازی‌سازی صرف نظر کرد. این سبک، ترکیبی هوشمندانه از عناصر محبوب ژانرهای مختلف است و باید بدون تعصب، آن را مرحله‌ی تازه‌ای از تکامل بازی‌های ویدیویی دانست.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments