۸ صحنه برتر که از فیلم های جوکر به یاد داریم – با بازی هیث لجر و واکین فینیکس
از رقص سرخوشانه جوکر تا قدرت نمایی دیوانهوار
صحنههای ماندگار و فراموشنشدنی در فیلم های جوکر، کم نیستند. صحنههای که با تزریق دوز بالایی از هیجان، ایجاد غافلگیری، قرار دادن مخاطب در موقعیتی غیر قابل پیشبینی و… در جلب نظر بینندگان به موفقیت رسیدهاند.
اگر بپرسید که بهترین جوکر تمام دوران کیست، اکثر مخاطبان از واکین فینیکس و هیث لجر (Heath Ledger) نام میبرند. اینکه کدام یک از آنها بازی بهتری در نقش جوکر داشتهاند، موضوع این مقاله نیست. اما باید گفت که هر دو، هم فینیکس و هم لجر، یک بازی درخشان و بهیادماندنی را ارائه کردهاند و همانطور که در نقدها نیز گفته میشود، بخشی از جذابیت فیلمهای جوکر (Joker) و شوالیه تاریکی به علت نقشآفرینی آنهاست. از این رو، مقالهای را برای شما آماده کردهایم که شامل بهترین صحنههای جوکر با بازی واکین فینیکس و هیث لجر است.
رقصیدن آرتور بعد از کشتن پولدارها (فیلم جوکر)
سه مرد پولدار توسط آرتور فلک به قتل میرسند و آرتور برای آنکه شناسایی نشود، بهسرعت از محل حادثه دور میشود. او بیآنکه به پشت سر نگاه کند، دوان دوان از پلههای مترو بالا میرود و به یک سرویس بهداشتی میرسد. در این لحظه، شاهد یک نقشآفرینی استثنایی از واکین فینیکس هستیم. آرتور در حالی که ترسیده است و دارد نفس نفس میزند، بدن خود را بهآرامی تکان میدهد و به سمت دوربین میچرخد. این یک رقص زیبا، احساسی و ترسناک است که اهمیت زیادی در فیلم دارد. زیرا اولینبار است که او موفق میشود جوکر بودن را در زندگی تجربه کند.
تعقیب و گریز ماشین (فیلم شوالیه تاریکی)
صحنهای که بتمن در حال تعقیب جوکر در خیابانهای گاتهام است، کاملا واقعگرایانه به نظر میرسد. صحنههای تعقیب و گریز، معمولا با یک موسیقی هیجانآور همراه هستند و شخصیتها دائما با یکدیگر حرف میزنند. اما در این صحنه، غیر از صدای ماشینها هیچ صدایی به گوش نمیرسد. شاید همین سکوت است که صحنه مذکور را بهیادماندنی کرده و باعث شده که با موقعیت پرتنشی مواجه شویم. در واقع، اینبار هم کریستوفر نولان تصمیم گرفته است که از کلیشههای رایج سینما دوری کند و نتیجهای که به دست آمده، بهشدت درخشان و مبهوت کننده است.
اولین گفتوگو با روان پزشک (فیلم جوکر)
در اینجا، بازی واکین فینیکس از مهارت بالای او در بازیگری حکایت دارد. فینیکس بهخوبی موفق میشود که حرکات غیرارادی آرتور را (که شامل ناتوانی او در کنترل خنده نیز هست) در بازی خود به تصویر بکشد. او بیآنکه حتی یک کلمه بر زبان جاری کند، احساس اندوه و درد عاطفی آرتور را با خندههای بلند و هیستریک نشان میدهد. علاوه بر این، نگاه پردرد و عاجزانه فینیکس هم دقیقا همین حس را منتقل میکند. کمی بعد، آرتور از روانپزشک خود میپرسد: «فقط من اینطوریام یا همه دارند دیوانه میشوند؟» که جملهای هوشمندانه و قابل توجه در فیلم جوکر است.
سرقت از بانک (فیلم شوالیه تاریکی)
یک آغاز نفسگیر، هر کسی را مشتاق به دانستن ادامه ماجرا خواهد کرد. فیلم شوالیه تاریکی با صحنهای آغاز میشود که شامل اتفاقات و قتل های حیرتانگیز است و به بهترین شکل، شخصیت جوکر را معرفی میکند. ما اگرچه جوکر را در این صحنه نمیبینیم، ولی از نقشه شرورانهاش برای سرقت از بانک به وجد میآییم. او هر یک از اعضای گروه را به کشتن سایر اعضا وامیدارد، تا زمانی که فقط یک نفر از میان آنها باقی بماند. و این نقشه شیطانی که جلوهای از نبوغ و صلابت جوکر است، به طور تمام و کمال اجرا میشود. صحنهای خیره کننده که باید آن را بارها تماشا کرد.
اجرای استندآپ کمدی در کلوپ شبانه (فیلم جوکر)
یک بار دیگر، شاهد صحنه تاثیرگذاری هستیم که اوج بازیگری فینیکس را به نمایش میگذارد و صحنه مهمی در فیلم جوکر تاد فیلیپس است. آرتور به یک کلوپ شبانه میرود تا در آنجا به اجرای استندآپ کمدی بپردازد. او شروع قابل قبولی دارد، اما خندههای بلند و عذابآورش باعث میشوند که تمرکز خود را بهیکباره از دست بدهد. این صحنهای دردناک است که عدم تسلط آرتور به رفتارهایش را نشان میدهد. آرتور با صدای بلند میخندد، ولی ما میدانیم که او در واقع دارد عذاب میکشد. فینیکس موفق شده است که این احساسات متناقض را بهزیبایی نمایش دهد.
بازجویی از جوکر (فیلم شوالیه تاریکی)
جوکر معتقد است که در شرایط دشوار، هر انسانی میتواند ماسک فرهیختگی را کنار بگذارد و به یک هیولا تبدیل شود. به عبارت دیگر، حتی انسانهای مدرن هم ممکن است مثل افراد وحشی و غیرمتمدن رفتار کنند. او درستی این ادعا را در صحنه بازجویی به اثبات میرساند. بتمن که در فیلم شوالیه تاریکی به عنوان قهرمانی شریف و درستکار معرفی شده است، به خاطر حرف های جوکر از کوره درمیرود و بنابراین او را به شکل وحشیانهای کتک میزند. این صحنه، گویای آن است که حتی بتمن نیز میتواند رسالت انسانی خود را از یاد ببرد و مثل یک هیولا رفتار کند.
کشتن موری فرانکلین در مقابل دوربینها (فیلم جوکر)
آرتور به برنامه موری فرانکلین، کمدین پرطرفدار، دعوت میشود تا مهمان او در این برنامه باشد. او در ابتدا مثل یک مهمان عادی و شوخ طبع است. آرتور حتی تلاش میکند که حضار را با گفتن لطیفهای بخنداند. اما هرچه میگذرد، گفتوگوها جدیتر میشوند و یک جدال لفظی به وجود میآید که فضای برنامه را متشنج میکند. در نهایت، آرتور اسلحهاش را درمیآورد و در مقابل دوربینها به موری فرانکلین شلیک میکند. در اینجا، فیلم جوکر موفق میشود که از فیلم شبکه (اثر سیدنی لومت) الهام بگیرد و هجویهای تند و تیز بر سلطه رسانههای جمعی، ارائه کند.
حمله به مقر خلافکاران گاتهام (فیلم شوالیه تاریکی)
صحنههای غافلگیرکننده در فیلم های کریستوفر نولان بسیارند، اما این صحنه فقط غافلگیرتان نمیکند بلکه تصویر کاملی از دیوانگی جوکر نیز به دست میدهد. در این صحنه، او وارد ساختمانی میشود که محل گردهمایی اوباش و خلافکاران گاتهام است. زمانی که یک نفر از حضور جوکر در آنجا ابراز نارضایتی میکند، جوکر ناگهان به او حمله میکند و قتل فجیعی را در کمال ناباوری رقم میزند. کمی بعد، متوجه میشویم که او انبوهی از مواد منفجره را به خودش متصل کرده است و ابایی از کشیدن ضامن بمبها ندارد. یک حرکت جنونآمیز از یک دیوانه زنجیری!
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید