فیلم Bill & Ted Face The Music شاید بینقص نباشد، اما در بررسی این اثر کمدی به این موضوع میپردازیم که چرا همچنان میتوان روی این فیلم حساب باز کرد.
فیلم Bill & Ted Face The Music دنبالهی سومی از یک مجموعه به همین نام است. دنبالهی دوم تقریبا ۲۶ سال پیش اکران شد و در آن زمان، تماشای چنین فیلم طنزی که از عناصر ژانر علمی-تخیلی استفاده میکرده، برای اکثر مخاطبین تجربهای لذتبخش به همراه داشت. فیلمنامهی فیلم سوم بیل و تد، ۱۰ سال گذشته به رشتهی تحریر درآمد اما این فیلم نتوانست در آن دوران رنگ پردهی سینما را به خود ببیند چون هیچ تهیهکنندهای حاضر نشد روی این مجموعه سرمایهگذاری کند. البته مشکل دقیقا از همین جا آب میخورد که طرح داستانی فیلم بیل و تد که مبنایش بر اساس سفر در فضا و مکان است، بهاندازهی کافی منحصر به فرد و پر کشش نبود. روایت داستانی هم چندان چنگی به دل نمیزد. سرمایهگذار باید دلش را به چه چیزی خوش میکرد که تضمینکنندهی فروش فیلم باشد؟ صرفا ایفای نقش کیانو ریوز؟ اینگونه شد که ۱۰ سال از این ماجرا گذشت و بالاخره در سال ۲۰۲۰ میلادی با حمایت چند استودیوی فیلمسازی گمنام، فیلم بیل و تد ۳ روی سرویسهای VOD منتشر شد. سوال اول اینجاست آیا این اثر، دنبالهی محترم و قابل ستایشی است بر دو فیلم اول؟ سوال دوم، آیا فیلم بیل و تد را میتوان به تنهایی یک فیلم کمدی خوب دانست؟
فیلم بیل و تد از همان ابتدا فرض را بر این گرفته که مخاطب، دو فیلم گذشته را تماشا کرده و حالا در سال ۲۰۲۰ قرار است تا قسمت سوم از ماجراجویی این دو فرد خل و چل را تماشا کند. با اینکه دین پریسوت، کارگردان فیلم تلاش کرده تا در ابتدا توضیحی از کلیت داستان و شخصیتها بدهد، اما مقدمه به شدت فاجعه است. فیلمساز به جای اینکه اصل ماجرا را نشان دهد و صحنههایی از گذشته را بازآفرینی کند، تنها به نمایش یک کلیپ ساده از تصاویر بیمورد بسنده میکند. حتی اگر مخاطب، دو فیلم گذشته را دیده باشد، بعد از ۲۶ سال شاید تمام ریز و بم داستانی را یادش نیاید؛ به خصوص اینکه بیل و تد در پایان فیلم دوم، از حاصل ازدواجشان پسردار شده بودند، اما در فیلم سوم، بدون دلیل و منطقِ درست و حسابی میبینیم که بیل و تد دختردار شدهاند و جالب است که این دو نفر نیز مثل پدرهایشان شیرین عقل به نظر میرسند. البته این نکته یک چیز بدیهی است و از اسم بچهها (بیلی و تیا) کاملا برمیآید که با چه شخصیتپردازی خاصی روبهرو هستیم. با این تفاسیر، در دنیای بیمنطقِ بیل و تد، این رویهی فیلمنامهنویسان اصلا منطقی نبود که دنیای بیل و تد را به این شکل تغییر دهند. این حرکت، رسما توهین به شعور و درک مخاطبی است که زمانی پای چنین فیلمی وقتش را صرف کرده.
طرح داستانی فیلم بیل و تد هم احمقانهاست و هم بیمنطق. کارگردان به طرز عجیبی سعی کرده بار طنز داستان را تا جای ممکن زیاد کند؛ به خصوص شخصیتپردازی بیل و تد که کیانو ریوز و الکس وینتر برای ایفای نقش این دو کاراکتر، حالت کمیکی به این دو شخصیت بخشیدند؛ کما اینکه این نکته را از ژستهای جلوی دوربینشان میتوان فهمید. جالب است که احمقانه بودن طرح داستانی فیلم، چنان ضربهی خاصی به لذت بردن از فیلم نمیزند؛ چراکه بیل و تد یک بار در ابتدای فیلم و باری دیگر در اواخر ماجرا از خود میپرسند که چرا باید آهنگی را بنوازند که دنیا را از یک آخرالزمان نجات بدهد و اصلا این دو عامل چه ربطی به هم دارند؟ قصهگوهای بیل و تد با این تدبیر رسما به بیننده اعلام میکنند که نباید این فیلم را جدی بگیرند چون فیلم بیل و تد خودش را جدی نمیگیرد؛ از بیننده هم تقاضا میکند که ماجرا را جدی نگیرد. کلا واژهی «جدی» در دایرهالمعارف دنیای فیلم، تعریف نشده!
اگر بتوانید مقدمهی ابتدایی ماجرا را تحمل کنید، فیلم بیل و تد روی خوش به شما نشان میدهد
اگر بتوانید مقدمهی ابتدایی ماجرا را تحمل کنید، فیلم بیل و تد روی خوش به شما نشان میدهد. بیننده بالاخره دستش میآید که قضیه از چه قرار است و چرا باید خط داستانی را دنبال کند. در میان حوادث علت و معلولی داستان، سانحههایی نیز رخ میدهد که بیننده انتظارش را ندارد در آن زمان و مکان بهواسطهی لنز دوربین تماشا کند. چنین صحنههایی در دل فیلم بسیار زیاد است و مخاطب از تماشای بیشتر آنها ابتدا شوکه شده و سپس احتمال میرود که بخندد. با این حال این رویه، تمام حربهی فیلمساز برای خنداندن شما نیست. بیل و تد در بلبشوی تعریف یک آخرالزمان احمقانه و بیمنطق از دید مخاطب، کارهای جالبی میکند. برای مثال، اینکه در فیلم سوم بیلی و تیا به عنوان دو فرزندِ شخصیتهای اصلیِ ماجرا نقش مهمی را ایفا میکنند، اتفاق جالبی است، اما از آن سو همسران بیل و تد، بود و نبودشان در ماجرای فیلم اهمیتی ندارد و احتمالا شما نیز برایتان سوال میشود که اصلا چرا صحنههای مربوط به آنها در فیلم وجود دارد؟ هدف کارگردان از به بازی گرفتن بازیگر آنها چیست؟ اگر به جای نمایش مضحک این دو شخصیتِ اضافی، بیلی و تیا جلوی دوربین بیشتر ظاهر میشدند، تماشای فیلم لذتبخشتر میشد. بیلی و تیا وقتی میبینند که در ابتدای ماجرا پدرهایشان در زمان سفر میکنند، آنها نیز زمانی که میفهمند قضیه از چه قرار است راهی سفری دور و درازی در زمان میشوند تا یک گروه موسیقی خاص را گرد هم بیاورند. به همین ترتیب اگر اطلاعات هر چند سطحی از موسیقی داشته باشید، احتمالا از تماشای شخصیتهای موتزارت، جیمی هندریکس، لویی آرمسترانگ و حتی لینگ لون در این فیلم به وجد میآیید؛ چراکه حالت سرخوشانهای را که در بیل و تد و فرزندانشان میبینیم، در چنین شخصیتهای تاریخی نیز وجود دارد. از سمتی دیگر، تدبیر فیلمساز برای استفاده از انواع و اقسام جلوههای ویژه در لوکیشنهای متنوع داستان باعث شده تا فیلم قدرت سرگرم کردن مخاطب را داشته باشد. مثلا چه لذتی بالاتر از دیدن این گروه موسیقی در جهنم کنار عزرائیل، فرشتهی مرگ؟
ویلیام سدلر، بازیگر نامآشنای هالیوود در فیلم سوم در نقش عزرائیل بار دیگر جلوی دوربین ظاهر میشود و لحظات جالبی را در نیمهی دوم ماجرا میبینیم. شکلگیری مجددِ مثلث ریوز، وینتر و سدلر باعث میشوند که به بهانهی نجات موسیقی و دنیا، از دیالوگگوییهای بامزهی شخصیتها لذت ببریم. البته بماند که فیلم بهواسطهی یک شخصیت جدید روباتی، سر شوخی را با مجموعهی ترمیناتور باز میکند. فیلم بیل و تد با تمام این صحبتها، فیلمنامهاش زیرمتن قابل احترامی دارد و در تیتراژ پایانی برای افرادی که فرصت فکر کردن دربارهی اتفاقات داستانی فیلم را نداشتهاند، به صورت مستقیم نشان داده میشود که هدف و نیت سازندگان فیلم از تهیه سومین ماجراجوییهای بیل و تد چه بود.
اگر بتوانید مقدمهی ضعیف فیلم Bill & Ted Face The Music را تحمل کنید، این اثر میتواند شما را سرگرم کند. همانطور که فیلم، خودش را جدی نمیگیرد، شما نیز زمانی از این ماجرای کمدی لذت میبرید که نگاهتان، یک نگاهِ جدی و مطلقا هنری به این فیلم نباشد. در غیر این صورت شاید برایتان سوال شود که چطور شخصیتهای اصلی قصه مثل دکتر هو صرفا با قرار گرفتن در یک باجهی عمومی تلفن، در زمان بهراحتی سفر میکنند!
- روایتِ یک داستانِ احمقانهی جذاب!
- شخصیتپردازی کمیکی و جالب بیل و تد
- بار طنز و کمدی بسیار بالا و بهجای داستان
- جلوههای ویژه و لوکیشنهای متنوع فیلمبرداری
- ایفای نقش بسیار خوب کیانو ریوز، وینتر و سدلر
- مقدمهی بسیار بد و اشتباه
- عدم وفاداری فیلم به آثار ماقبل خودش
- بود و نبود همسران بیل و تد روی اتفاقات داستان بیتاثیر است
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید