تعطیلی استودیو ایرشنال سازنده Bioshock برای کن لوین شوکهکننده بود
نگاه به گذشته
کن لوین به تازگی به صحبت در خصوص تعطیلی استودیو ایرشنال گیمز سازنده مجموعه بازی Bioshock توسط تیکتو پرداخته است.
کن لوین (Ken Levine) کارگردان و یکی از موسسهای استودیو ایرشنال گیمز (Irrational Games) محسوب میشود که به همراه چند تن از همکارانش در استودیو لوکینگ گلس (Looking Glass Studios) از جمله جاناتان چی (Jonathan Chey) و رابرت فرمیر (Robert Fermier)، استودیو جدیدی را تاسیس نمودند. لوین در این استودیو به همراه تیمش مجموعه بازی Bioshock را خلق نمود و عمده شهرتش را به واسطه کارگرانی نسخه اول و سوم آن تحت عنوان Bioshock Infinite به همراه بستههای الحاقی BioShock Infinite: Burial at Sea به دست آورده است.
در سال 2014 شخص کن لوین تعطیلی استودیو ایرشنال گیمز را اعلام نمود آن هم یک سال پس از انتشار بازی Bioshock Infinite که در سال 2013 منتشر شده بود. چندی بعد در سال 2017 این استودیو با برندی جدید و البته ساختاری کوچکتر تحت عنوان گوست استوری گیمز (Ghost Story Games) مجددا احیا شد و به عنوان زیرمجموعه کمپانی تیکتو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) مشغول فعالیت شد. متاسفانه صنعت بازیهای ویدئویی در چند سال اخیر دوران بسیار سختی را سپری کرده که ناشی از تعدیل نیروهای کاری فراوان میشود و برای مثال میتوان به کاهش قابل توجه تیم سازنده بازی League of Legends در استودیو رایوت گیمز (Riot Games) و اخراج کارمندان یوبیسافت از استودیوهای مختلف آمریکایی آن در سال گذشته اشاره کرد.
در مصاحبه جدید با نشریه Edge، لوین تصمیم بر تعطیلی استودیو ایرشنال گیمز سازنده بازی Bioshock را “پیچیده” توصیف کرد. این سازنده مولف به مشکلات شخصی خود در زمان تولید بازی Bioshock Infinite اشاره کرد که در نهایت سبب شد تا لوین بخواهد از استودیو ایرشنال جدا شود با این حال ایشان تمایل داشت که علیرغم عدم حضورش، استودیو همچنان به کار خود ادامه دهد. “من فکر میکردم که آنها به کار خود ادامه میدهند اما این کمپانی متعلق به من نبود.” در ادامه لوین این موضوع را تایید کرد که تعطیلی استودیو مورد بحث موجب غافلگیری اعضای آن شد.
استودیو ایرشنال گیمز پیش از خلق مجموعه Bioshock در ساخت بازی System Shock 2 به همراه استودیو لوکینگ گلس نیز مشارکت کرده بود. پس از موفقیت کیفی قابل توجه عنوان Infinite و بستههای الحاقی آن، بسیاری منتظر آثاری بعدی آنها بودند با این حال فشارهای پیشبینی نشده در زندگی شخصی کن لوین در جریان فرآیند تولید Infinite موجب شد تا ایشان بخواهد از این استودیو کنارهگیری کند. “من فکر نمیکنم در شرایطی به سر میبردم که میتوانستم رهبر خوبی باشم.”
عنوان Bioshock Infinite یکی غمانگیزترین و قابل تاملترین داستانهای روایت شده در تاریخ ویدئوگیم را درست به مانند نسخه اول این سری روایت میکند که گیمرهای بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داد. به دنبال موفقیت این بازی، لوین فکر میکرد که کمپانی تیکتو میتواند اجازه دهد تا استودیو ایرشنال مشغول ساخت بازسازی نسخه اول شود و اظهار داشت “این بازی میتوانست پروژه خوبی برای ایرشنال باشد تا روی آن متمرکز شود.”
لوین که احترام زیادی برای اعضای استودیو سازنده Bioshock قائل بود، سعی کرد هماهنگیهای لازم را ترتیب دهد تا تعدیل نیروی کاری به آسانترین شکل ممکن صورت بگیرد به طوری که بستههای حمایتی و پشتیبانی به آنها ارائه شد حال آن که شرایط بسیار ناگوار و تاسفآور بود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید