ساخت بازی Black Mesa بعد از ۱۶ سال بالاخره تمام شد!
طولانیترین زمان ساخت یک بازی ویدیویی در تاریخ، بازسازی Half-Life
بازی Black Mesa بهعنوان پروژهی بلندپروازانهی بازسازی قسمت اول Half-Life بالاخره بعد از ۱۶ سال تکمیل شد تا رکوردی حیرتانگیز برجای گذاشته باشد.
مجموعهی Half-Life دیگر نیازی به معرفی ندارد؛ یکی از بهترین و جریانسازترین بازیهای تاریخ که سالهاست طرفداران انتظار قسمت سوم آن را میکشند ولی Valve اهمیتی به آنها نمیدهد. قسمت اول این مجموعه که سال ۱۹۹۸ برای رایانههای شخصی عرضه شد، با استفاده از موتور GoldSrc ساخته شده بود که نسخهای بشدت دستکاری شده از موتور Quake شرکت Id Software به شمار میرفت. Valve پس از عرضهی قسمت دوم با موتور Source، تصمیم به پورت کردن بازیهای قبلی خود روی این موتور گرفت. با آنکه موتور سورس قدرت بسیار بیشتری داشت، اما پورت Half-Life روی آن عملا فرق خاصی با بازی اصلی نداشت و این مسئله اصلا به مذاق طرفداران، منتقدین و مادسازها خوش نیامد. سال ۲۰۰۴، دو تیم مستقل به فاصلهی یک ماه از هم تصمیم به بازسازی نیمهجان از صفر با موتور سورس گرفتند تا پاسخی به کمکاری Valve داده باشند. پس از مدتی، این دو نیروهایشان را با هم ترکیب کرده و نام خود را Crowbar Collective گذاشتند. اینگونه بود که Black Mesa متولد شد.
Black Mesa پروژهای بسیار جاهطلبانه بود چرا که تیم CC نمیخواست صرفا یک بهبود گرافیکی برای بازی اصلی عرضه کند. آنها میخواستند تکتک عناصر مختلف بازی، از تکسچرها، نورپردازی و هوش مصنوعی گرفته تا طراحی مراحل، داستان و… را با بیشترین ظرافت و دقت ممکن از نو ساخته و در عین حال عنوانی آشنا و پایبند به اصول بازیسازی Valve ارائه کنند. یکی از مهمترین اهداف Crowbar Collective، بازسازی و بهبود مراحل چپتر پایانی بازی بود که در دنیای بیگانهی Xen جریان داشت و یکی از ضعیفترین قسمتهای بازی اصلی محسوب میشد. در ابتدا سال ۲۰۰۹ بهعنوان تاریخ عرضهی بازی Black Mesa تعیین شد اما بلندپروازیهای تیم سازنده و چالشهای مختلف باعث شد تاریخ انتشار به زمان نامعلومی موکول شود.
اولین نسخهی قابل بازی Black Mesa در سال ۲۰۱۲ بهصورت رایگان منتشر شد که فاقد مراحل Xen بود. معرفی نسخهی جدید موتور سورس و چالشهای بزرگ بازسازی چپتر آخر بازی مشکلات بیشتری بر سر راه تکمیل بازی قرار داده بود و کم کم به نظر میرسید که این پروژه هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید. بازی در سال ۲۰۱۵ وارد Early Access شد و تیم CC حدود چهار سال دیگر زمان صرف کرد تا بالاخره نسخهی بتای بازی همراه با مراحل Xen را در پایان سال ۲۰۱۹ منتشر کند. Black Mesa در ماه مارس سال جاری از حالت دسترسی زودهنگام خارج و رسما برای پلتفرم پیسی در دسترس قرار گرفت. این البته پایان کار نبود و Crowbar Collective اعلام کرد روی نسخهی Definitive کار میکند که شامل بهبودهای گرافیکی و گیمپلی در مراحل غیر از Xen میشود. خوشبختانه آمادهسازی این نسخه خیلی طول نکشید و دیروز با انتشار آن، فرایند ساخت Black Mesa بعد از تقریبا ۱۶ سال به پایان رسید.
بازی پیشرفت بزرگی نسبت به نسخهی اصلی کرده و از تمام تواناییهای موتور سورس برای ارائهی یک تجربهی فوقالعاده و مدرن از یکی از بهترین بازیهای تاریخ استفاده کرده است. با وجود وفادار بودن CC به اثر ماندگار Valve، بسیاری از عناصر بازی Black Mesa حاصل خلاقیت خود آنهاست که این خصوصا در مراحل Xen بیشتر به چشم میخورد. با آنکه نسخهی Definitive آخرین آپدیت بزرگ بازی است، سازندگان هنوز باید برای رفع برخی باگها و مشکلات فنی تلاش کنند. با این حال، Black Mesa نقطه عطفی در تاریخ پیسی گیمینگ است که شاید تاکنون نظیر آن را ندیده باشیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید