این روزها اصلا روزهای خوبی نیست. چه برای بلیزارد و چه برای طرفدارانش. تقریبا هر خبر مرتبط با این شرکت در دو سال گذشته درگیر حواشی و انتقادات فراوان شده است؛ بلیزکان پارسال و رونمایی قسمت جدید «دیابلو» برای موبایل که در همان سالن همایش هو شد، تغییرات درون سازمانی در انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی که نتیجهاش، تعدیل نیرو و محدود شدن بودجهی پروژههای مختلف بود و لغو مسابقات Heroes of the Storm و کاهش میزان پشتیبانی از آن. بلیزارد متاسفانه آنچنان در پشتیبانی از عناوین جدیدترش هم موفق عمل نکرده است. بارزترین مورد «اورواچ» است که پس از اضافه شدن هیروی Brigitte با بحرانی اساسی در بالانس روبرو شد و روند نزولی استقبال از بازی را آغاز کرد.
اگر بخواهیم اولین جرقههای نزول بلیزارد را مرور کنیم، باید به قسمت سوم «دیابلو» برگردیم؛ بازی در ابتدا بخشی به نام Auction House داشت که از طریق آن میتوانستید آیتمهایی که بهدست میآوردید را بسته به نوع آیتم، با طلای درون بازی یا پول واقعی معاوضه کنید. این بخش انتقادات زیادی را با خود به همراه داشت، چرا که از یک سو میتوانستید با کمترین پیشرفت و تنها با خرج پول، به کمیابترین آیتمها دست پیدا کنید و از سوی دیگر، عدهای سودجو با هک کردن بازی و افزایش میزان دراپ کردن آیتمهای باارزش، سود زیادی بردند. حجم بالای انتقادات در نهایت باعث شد تا بلیزارد این بخش را به کل حذف کند. یادمان هم نرود «دیابلو ۳» از اولین بازیهایی بود که برای تجربهی بخش داستانی مجبور بودید به اینترنت وصل باشید.
اما اتفاقی که مدتی پیش افتاد، حواشی بلیزارد را وارد مرحلهی جدیدی کرد. یکی از بازیکنان مطرح Hearthstone با نام Ng Wai Chung که با لقب Blitzchung مشهور است، پس از انجام مسابقهی گرندمسترز برای مصاحبه در یک استریم حاضر شد و در انتها عبارت «آزاد باد هنگ کنگ. انقلاب عصر ما!» را فریاد زد که در اعتراض به اقدامات حکومت چین بود. شرکت بلیزارد در قوانین خود، عنوان کرد که هرگونه اعتراض سیاسی یا اعلام طرفداری از یک گروه یا حزب خاص در مسابقات ممنوع است. در نتیجهی این اقدام بلیتزچانگ، بلیزارد او را به مدت یک سال از شرکت در رقابتهای هارتاستون منع کرد و جایزهی مسابقات هم از او گرفته شد. این شرکت اما فکرش را نمیکرد که این مجازات سنگین چه پیامدی خواهد داشت. پس از اعلام رسمی موضوع، افراد بسیاری در ردیت، فرومهای گیمینگ و شبکههای اجتماعی اعتراض شدید خود را نسبت به آن نشان دادند. عدهی زیادی بازیهای بلیزارد را پاک کردند و با هشتگ #BoycottBlizzard خشم خود را در توییتر عمومی کردند. حجم مخالفتها و اعتراضات به قدری زیاد بود که سابردیت هارتاستون در ردیت به کل بسته شد. این قضایا حتی روی خود تظاهرات هنگ کنگ هم تاثیر گذاشت و تابلوهایی دیده شد که در آنها تصویر هیروی Mei از اورواچ به چشم میخورد. در نهایت هم بلیزارد نتوانست این بار را تحمل کند و با انتشار بیانیهای، از کاهش محرومیت بلیتزچانگ به شش ماه و بازگرداندن جایزهی او خبر داد. همین الان که در حال خواندن این متن هستید احتمالا بلیزارد افراد بیشتری را هم جریمه کرده است. در طی یک هفته پس از این قضایا، بازیکنان دیگری هم اعتراض خود را به مجازات بلیتزچانگ نشان دادند که همگی طبق قوانین جریمه شدند.
بلیزارد در حالی با این مشکلات دست و پنجه نرم میکند که در حال کار روی چند پروژهی است. از Diablo Immortal برای گوشیهای هوشمند بگیرید تا احتمالا نسخههای بعدی اورواچ و دیابلو و شاید یک آیپی جدید. بلیزارد را همیشه به عنوان استاد ساخت بازیهای عمیق و محبوب و پشتیبانی کمنظیرش میشناختیم، اما در دو سال اخیر شرایط کامل فرق میکند؛ اصل قضیه اینجاست که تنها از یک جهت با چالش روبرو نیست. در پشتیبانی بازیها ضعیفتر از قبل کار میکند، پروژههای آینده آنچنان با استقبال روبرو نمیشوند، درگیر حواشی سیاست میشود و چندین و چند مسئلهی دیگر. اما چه چیزی باعث شده تا بلیزارد افسانهای وارد چنین دوران تاریکی شود؟ شاید جواب را در عملکرد شرکت صاحب یعنی «اکتیویژن» بیابیم. شرکتی که یکی از پردرآمدترین ناشران صنعت ویدیوگیم محسوب میشود و به لطف Call of Duty و عناوین بلیزارد هر ساله میلیاردها دلار نصیبش میشود. چنین شرکتهایی همیشه به دنبال راهی بهتر برای سودآوری هستند. اما خب همیشه چنین سیاستی جواب نمیدهد؛ بارزترین مثال «الکترونیک آرتز» که تقریبا هیچکدام از عناوینی که در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر کرد طبق انتظار فروش نکردند. اکتیویژن هم در پی این سیاست بیش از ۲۰۰ کارمند بلیزارد را تعدیل کرد و بودجه را بین پروژههای بیشتری تقسیم کرد تا این شرکت در بازهی زمانی کمتر بازیهای بیشتری منتشر کند.
تاثیر سیاستها و فشار مدیران اکتیویژن روی بلیزارد در چند وقت اخیر کاملا مشهود بوده است. بلیزاردی که قبلا پادشاهی میکرد و آثارش را همانطوری میساخت که باب میل طرفدارانش باشد، حالا باید دوران جدیدی را آغاز کند. بعید نیست که خروج افراد قدیمی شرکت مثل «کریس متزن» و «مایک مورهیم» موسس و مدیرعامل، نتیجهی همین تغییرات باشد. بلیزارد نزدیک به ۲۹ سال با تمام فراز و نشیبهایش توانست سرافراز باشد. اما تنزل استودیوهایی مثل Bioware ثابت کرد که بهترینها هم ممکن است به خاطر سودجویی دیگری به نابودی کشیده شوند. آیا اکتیویژن همان بلایی را سر بلیزارد میآورد که الکترونیک آرتز سر بایوور آورد؟ یا که این دوران را هم با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت؟ جواب این سوال را تنها با گذر زمان میتوان فهمید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید