گوگل امتیاز پلتفرم استریم استادیا را واگذار میکند؟
شکست استادیا و تقدیم آن به بانجی!
شواهد امر گویای این موضوع است که شرکت بزرگ گوگل به دنبال واگذاری بخشهایی از امتیاز پلتفرم استادیا است که در همین راستا، با کپکام و بانجی وارد مذاکره شده است.
سال ۲۰۱۹ میلادی بود که غول صنعت تکنولوژی یعنی گوگل با راه اندازی اولین پلتفرم ابری خود به نام استادیا به طور رسمی وارد صنعت بازیهای ویدیویی شد و رقابت سخت و تنگاتنگ خود را با کمپانیهای سرشناس دیگر از جمله مایکروسافت و سونی آغاز کرد. پلتفرم گوگل مشابه پلتفرمهای امروزی ایکسباکس و پلیاستیشن نیست و استادیا این امکان را برای بازیکنان فراهم میکند که بدون داشتن کنسول و تنها با استفاده از اینترنت، بازیهای مورد علاقه خود را با گرافیک بسیار بالا در رایانه شخصی، تبلت، موبایل و یا تلویزیون هوشمند تجربه کنند.
در حالی که ایدهی پلتفرم ابری و همچنین گوگل استادیا بسیار جالب به نظر میرسد، اما این پلتفرم در زمان عرضه به خاطر مشکلات نسبتا زیاد و همچنین محدودیتهای سرعت و کیفیت اینترنت در سرتاسر جهان، آنطور که باید و شاید مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفت و حتی تنوع پایین بازیها در استادیا با انتقادهایی هم به همراه شد. گوگل در طول دو سال اخیر تلاشهای زیادی برای بهبود وضعیت پلتفرم کرد، اما متاسفانه استادیا چندان توجه بازیکنان را به سمت خود معطوف نکرد و تا حدودی میتوان شکست آن در صنعت بازیهای ویدیویی را پذیرفت.
در همین راستا، به نظر میرسد که گوگل به تازگی نام تجاری استادیا را به گوگل استریم تغییر داده تا در آینده قابلیتها و امکانات این پلتفرم توسط شرکا و دیگر کمپانیهای بازیساز قابل خریداری باشد. رسانه معروف بیزنس اینسایدر معتقد است که این غول تکنولوژی اولویتهای خود را به کلی تغییر داده و در حال حاضر پلتفرم مصرفکننده استادیا در گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با این وجود، شرکت مذکور تمایلی به ادامه همکاری با کمپانیهای بزرگ ندارد و به همین خاطر در تلاش است تا واگذاری بخشهایی از امتیاز استادیا، با شرکتهایی همچون کپکام و بانجی وارد معامله شود.
به بیان دقیقتر، در واقع به دنبال شکست استادیا، گوگل امتیاز این پلتفرم را به برخی از شرکای نزدیک خود از جمله بانجی واگذار میکند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ظاهرا پیش از توافق بانجی و سونی، مذاکراتی برای ارائهی سرویس استریم استادیا میان مدیران گوگل و بانجی صورت گرفته تا خالق سری هیلو پلتفرم استریم منحصر به فرد خود را راهاندازی و عرضه کند. جالبتر اینکه مذاکرات پیشرفتهای قابل توجهی نیز داشته و بانجی چندان هم به خرید گوگل استادیا بیرمق نیست.
با این حال، احتمالا اطلاع دارید که هفتهی گذشته شرکت سونی در پیامی رسما اعلام کرد که با پرداخت ۳.۶ میلیارد دلار، شرکت بانجی را خریداری کرده است. به دنبال این خرید، بانجی به عنوان زیرمجموعهی مستقل در استودیوهای پلیاستیشن به فعالیت خود در زمینهی ساخت بازیهای چند پلتفرمی ادامه میدهد. هنوز مشخص نیست که این توافق چه تاثیراتی در مذاکرات بانجی و گوگل و دریافت حق امتیاز استادیا خواهد گذاشت.
البته، اقدامات گوگل تنها به این یک مورد ختم نشده و آنها با شرکت ژاپنی کپکام نیز به دنبال همکاری هستند. طبق تازهترین گزارشها، به نظر میرسد که گوگل از کپکام درخواست کرده که نسخهی دموهای عناوین جدید خود را از طریق این فناوری اجرا و به دست بازیکنان برسانند. با این حال، گوگل توانسته با همکاری AT&T به برخی از موفقیتهای استادیا دست یابد. برای مثال، در حال حاضر بازیکنان میتوانند Batman: Arkham Knight را به طور مستقیم از طریق مرورگر وب استریم کرده و به تجربهی آن بپردازند.
پاتریک سیبولد، سخنگوی گوگل در این زمینه توضیح میدهد:
ما در سال گذشته میلادی به صراحت اعلام کردیم که آماده همکاری با تمامی شرکتهای ناشر برای ارائهی مستقیم بازیهای خود به بازیکنان هستیم. ما در راستای تحقق این هدف تلاش کردیم. اولین همکاری ما با شرکت AT&T بود که بازی بتمن آرخام نایت را به صورت رایگان در دسترس مشترکین خود قرار دادیم.
اوایل سال گذشته میلادی بود که گوگل به طور ناگهانی از تعطیلی استودیوی بازیسازی استادیا خبر داد. این کمپانی نامدار در ابتدا برای توسعهی بازیهای انحصاری روی استادیا، دو استودیوی بازیسازی به نام Stadia Games و Stadia Entertainment تاسیس کرد که وظیفه هدایت آنها را به یکی از افراد باتجربه صنعت بازیهای ویدئویی یعنی جید ریموند سپرد. فردی که پیشتر در کمپانیهای بزرگی از جمله یوبیسافت و الکترونیک آرتز فعالیت داشته و جزء افراد کلیدی در توسعه چندین نسخهی مجموعه اساسین کرید و بازی Watch Dogs بوده است.
با این وجود، در پی تغییر سیاستها، هر دو استودیوی تعطیل شدند و گوگل به جای صرف میلیونها دلار برای ساخت بازیهای انحصاری، قصد دارد تا هزینههای پشتیبانی از استادیا را به طور چشمگیری افزایش دهد. این غول تکنولوژی طی ماههای اخیر بارها و بارها اعلام کرده که هیچ برنامهای برای سرمایهگذاری در زمینهی محتوای انحصاری ندارد و تنها با ایجاد همکاری عمیقتر با دیگر بازیسازها، به دنبال توسعهی استادیا است. پاتریک سیبولد وعده داده که در سال جاری میلادی، ۱۰۰ بازی دیگر به جمع آثار حاضر در این پلتفرم اضافه خواهند شد. او در ادامهی صحبتهای خود اذعان داشت:
در حالی که ما درباره هیچ شایعه و گمانهزنی در مورد سایر شرکای خود اظهار نظر نمیکنیم، همچنان روی ارائهی بازیهای عالی به استادیا در سال جاری میلادی تمرکز کردیم. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ بازی در پلتفرم ابری ما حضور دارد که قصد داریم صد بازی جدید دیگر را در طول امسال به آن اضافه کنیم. هم اکنون پنجاه اثر ویدیویی در استادیا پرو در دسترس مشترکین قرار دارند.
دقت داشته باشید که به خاطر خرید بانجی توسط سونی، ممکن است که مذاکرات گوگل نیز متوقف شود؛ چرا که ژاپنیها در زمینهی پلتفرم ابری با مایکروسافت همکاری میکنند. از طرفی، سونی در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی چیزی در حدود ده بازی سرویس محور راهی بازار کند که تحقق این امر نیازمند همکاری استودیوهای پلیاستیشن با بانجی است. بدین ترتیب، شاید ارائهی امتیاز بخشهایی از سرویس گوگل استادیا به بانجی به کلی لغو شود. در هر حال، باید منتظر واکنشها و خبرهای رسمی ماند.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با فروش و واگذاری سرویس استریم گوگل استادیا چیست؟ با توجه به شکست این پلتفرم ابری در برابر کنسولهای نسل نهم و عدم استقبال عالی بازیسازان از آن، به نظر شما آیا گوگل در نهایت از حضور در این صنعت کنارهگیری میکند و یا به واسطهی پشتوانه مالی و تصاحب یکی از بزرگترین کمپانیهای ویدیو گیم، جای خود را در این حوزه محکمتر میکند؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید