چرا توقف ساخت بازی کنسل شده اسپایدرمن تصمیم درستی بوده است؟
اقدامی ناراحتکننده اما هوشمندانه!!
هرچقدر که توقف ساخت بازی کنسل شده اسپایدرمن ناراحتکننده باشد، اما دلیلی منطقی و هوشمندانه دارد که در این مطلب بهطور مفصل دربارهاش صحبت خواهیم کرد.
چند ماهی از حمله سابیری استودیو اینسامنیاک گیمز میگذرد. آنها در ازای اطلاعات هک شده، چیزی حدود ۲ میلیون دلار درخواست کرده بودند اما هنگامی که پاسخی از سوی اینسامنیاک گیمز و پلی استیشن دریافت نکردند، تمامی اطلاعات محرمانه را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند. این گروه باج افزار تا امروز بیش از یک ترابایت داده داخلی با بیش از یک میلیون فایل را فاش کردند که علاوهبر اطلاعات شخصی کارکنان استودیو، شامل رونمایی از عناوین جدیدی مانند قسمت پایانی سهگانه اسپایدرمن، اسپین آف کوتاه ونوم، سهگانه مردان ایکس، سه بسته الحاقی رایگان اسپایدرمن ۲، چندین گیمپلی بازی ولورین و عنوان مولتیپلیر اسپایدر ورس میشد که طبق اسناد لو رفته، Spider-Man: The Great Web نام داشت و قرار بود یک عنوان اکشن ماجراجویی چند نفره جهان باز با خریدهای درون برنامهای باشد.
ایده این بازی جذاب توسط جن هوانگ (Jen Huang)، مدیر مالی استودیو که میخواست یک فرانچایز مولتیپلیر موفق خلق کند، به سونی و مارول ارائه شده بود. هنوز مشخص نیست که وقتی حمله سایبری صورت گرفت، توسعه بازی در چه مرحلهای قرار داشت اما وقتی نقشه راه عناوین مارولی اینسامنیاک گیمز لو رفت، دیده نشدن نام Spider-Man: The Great Web رسما تایید کرد که توسعه آن بهکلی متوقف شده است. البته این اقدام کاملا قابل درک است، زیرا سونی قبلا بارها به برنامههای خود برای دور شدن از بازیهای آنلاین اشاره کرده بود. این کمپانی مطرح بهقدری مصمم است که حتی در بیانیهای رسمی از عرضه نیمی از عناوین لایو سرویس معرفی شده خود تا سال ۲۰۲۵ خبر داده بود. بنابراین کنسل شدن پروژه لایو سرویس اسپایدرمن تصمیم چندان آنی و ناگهانی هم نبوده است. قبل از صحبت کردن درباره دلایل هوشمندانه بودن این اقدام، باید ابتدا تمامی اطلاعات که طی چند ماه اخیر منتشر شده را یک بار دیگر مرور کنیم و ببینیم استودیو اینسامنیاک گیمز چه برنامههایی برای طرفداران مارول و اسپایدرمن داشته است.
از بازی کنسل شده اسپایدرمن چه میدانیم؟
در دو تریلر کوتاهی که توسط یوری لوینتال (Yuri Lowenthal)، صداپیشه شخصیت پیتر پارکر روایت شدند، مشخص شد که بازی Spider-Man: The Great Web قرار بوده یک تجربه مولتیپلیر جهان باز پنج نفره باشد و بازیکنان را وارد تیمهای پنج نفره متشکل از شخصیتهای عنکبوتی محبوب دنیای مارول بکند. طبق کانسپت آرتهای لو رفته، شخصیتهای قابل بازی شامل پیتر پارکر، مایلز مورالز، گوئن استیسی ملقب به گوست اسپایدر، بن رایلی ملقب به اسکارلت اسپایدر، سیندی مون ملقب به سیلک و در آخر میگل اوهارا ملقب به اسپایدرمن ۲۰۹۹ میشد. البته شایان ذکر است که بهلطف سیستم جدید شخصیت سازی، امکان خلق اسپایدرمن دلخواه با هرگونه قدرت خاص و گزینههای شخصیسازی بیشمار نیز وجود داشت. داستان بازی نیز حول محور وب بزرگ (خط زمانی مقدسی که تمامی دنیاهای موازی را مانند تار عنکبوت بهم متصل کرده است) میچرخید، چراکه پیتر در دومین تریلر میگوید:
برخی از ما سعی داشتیم از وب بزرگ محافظت کنیم، اما شکست خوردیم. اگر تاری که دنیاهای موازی را بهم متصل کرده پاره شود، جان همه به خطر میوفتد. بنابراین اگر صدای من را میشنوی و هنوز سر پا هستی، به ما ملحق شو.
همچنین امکان سفر به دنیاهای مختلف وجود داشته که از نظر ظاهری و مکانیک گیمپلی، شباهت زیادی به بازی Ratchet and Clank: Rift Apart و ماموریت تعقیب و گریز بلک کت در بازی Marvel’s Spider-Man 2 دارد.
چرا توقف ساخت بازی کنسل شده اسپایدرمن تصمیم درستی بوده است؟
کنسل شدن بازی Spider-Man: The Great Web یکی از بهترین تصمیمات پلی استیشن و اینسامنیاک گیمز بوده، زیرا عناوین لایو سرویس هیچگاه وضعیت جالبی نداشتند. برای درک بهتر این موضوع کافیست نگاهی به فاجعه استودیو راکستدی، یعنی بازی لایو سرویس Suicide Squad: Kill the Justice League بیندازید. راکستدی ابتدا از اقتباس جوخه انتحاری خود بهعنوان یک بازی تک نفره داستان محور رونمایی کرد، اما با گذر زمان ماهیت آن را به لایو سرویس تغییر داد و از همان فصل اول که شخصیت جوکر را به شخصیتهای قابل بازی اضافه کرده، به معنای واقعی کلمه شهرت و محبوبیت فرانچایز بتمن آرکهام را با خاک یکسان کرد.
سری بازیهای Marvel’s Spider-Man تا اینجای کار برای سونی بسیار سودآور بوده، اما عنوانی لایو سرویس میتواند بهراحتی آن به سرنوشت جوخه انتحاری راکستدی دچار کند. از طرف دیگر بازیهای لایو سرویس نیازمند بودجهای قابل توجه و سالها پشتیبانی بیوقفه از سوی توسعهدهندگان است. اگر اینسامنیک گیمز بخواهد بودجه، زمان و انرژی خود را صرف ساخت و پشتیبانی یک پروژه لایو سرویس بکند، دیگر نمیتواند آنطور که باید برای ساخت عناوین بزرگ و مورد انتظاری همچون قسمت پایانی سهگانه اسپایدرمن، بازی انفرادی ولورین، اسپین آف کوتاه ونوم و سهگانه مردان ایکس وقت بگذارد. اینسامنیاک بارها ثابت کرده که در ساخت بازیهای تک نفره داستان محور نظیر ندارد، بنابراین وقت گذاشتن برای Spider-Man: The Great Web نمیتوانست چیزی بهجز آسیب زدن به شهرت چندین ساله و برنامههای بلند مدت خود در پی داشته باشد.
از پروژه بعدی اینسامنیاک گیمز چه میدانیم؟
بازی بهشدت مورد انتظار Marvel’s Wolverine که بهلطف یک گروه هکری معروف، حسابی سر زبانها افتاده، جدیدترین پروژه مارولی استودیو اینسامنیاگ گیمز برای خانواده پلی استیشن است و همانطور که از نامش پیداست، روایتگر داستانی نفسگیر با محوریت جهشیافته نامیرای محبوب دنیای مارول است. اینسامنیاک سه سال پیش در مراسم پلی استیشن شوکیس همراه با دنباله شاهکار Spider-Man 2 از ساخت این بازی خبر داد و بهجز یک تیزر سینماتیک کوتاه، هیچ اطلاعات یا جزئیاتی را با طرفداران به اشتراک نگذاشت. در حالی که همه چیز داشت مطابق برنامه پیش میرفت، اینسامنیاک گیمز قربانی حمله سایبری شد و اطلاعات محرمانه این پروژه از جمله کانسپت آرت، لیست صداپیشگان و گیمپلیهای تکمیل نشده لو رفت. پلی استیشن اندکی بعد از این اتفاق، در بیانیهای اعلام کرد که سخت مشغول پیگیری اتفاقات رخ داده و متوقف کردن حملههای سایبری است، اما هکرها همچنان به کار خود ادامه میدهند و حتی اخیرا از اولین تریلر گیم پلی بازی نیز پرده برداشتهاند.
طبق اطلاعات لو رفته، بازی از حالت پرفورمنس ۶۰ فریم با حفظ ری تریسینگ پشتیبانی میکند و درست مثل سهگانه اسپایدرمن، سیستم آب و هوا پویا، شبیهساز دقیق اعضای ماهیچه بدن و صورت و همچنین شبیهساز دقیق انیمیشنهای لباس دارد. مکانیکهای کامبت و پیمایش هم تا حد زیادی از عناوین بزرگی همچون God of War و Assassin’s Creed الهام گرفته شدهاند، بنابراین میتوان از کیفیت گیمپلی اطمینان کامل داشت. صداپیشگی ولورین برعهده لیام مکاینتایر (Liam McIntyre) است و نقش آنتاگونیست داستان یعنی میستر سینیستر را هم اسطوره صنعت گیم، یعنی تروی بیکر (Troy Baker) ایفا میکند.
دنباله شاهکار Marvel’s Spider-Man 2 هم اکنون بهصورت انحصاری روی کنسول پلی استیشن 5 قابل تجربه است و به احتمال زیاد اواخر سال جاری برای پیسی پورت میشود. بازی بهشدت مورد انتظار Marvel’s Wolverine نیز برای عرضه در سال ۲۰۲۶ بهصورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 برنامهریزی شده و به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۸ یا ۲۰۲۹ برای رایانههای پورت میشود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید