Pixel Opus در دومین ساخته خود، میخواهد اعتبار زیادی را چه در میان گیمرها و چه در نزد شرکت سونی به دست آورد؛ موردی که نخستین بازیشان از انجامش عاجز بود.
ترس، هنر و ستم؛ این مفاهیم، عناصر و درونمایه بازی Concrete Genie را تشکیل دادهاند. استودیو Pixel Opus این بازی مفهومی و خلاقانه را خلق کرده است. تیمی که از ۱۴نفر تشکیل شده و سابقه ساخت بازی Entwined را در کارنامه خودش دارد. عنوانی که بهخاطر ایدههای خلاقانه و فضای هنری خلق شده در آن، توجه زیادی را به خودش جلب کرد. شرکت Sony Interactive Entertainment Studios وظیفه نشر این بازی را برعهده دارد.
Concrete Genie برای اولین بار، آبانماه ۹۶ در هفته بازی پاریس (Paris Game Week) معرفی شد؛ عنوانی که با نمایش خیره کنندهاش، توجه زیادی را به خود جلب کرد. شاید بتوان گفت تنها دلیلی که این بازی آنقدر زیبا و دلنشین است؛ توجه سازندگان این بازی به فضای هنری که خلق میکنند و خاستگاه آنان باشد. این اثر، داستان یک پسر بچه با ذوق هنری فراوان را که قلم هنرمندانهای هم دارد روایت میکند. پروتاگونیست این بازی، «اش» نام دارد. شخصیتی که با قلم جادویی خود میتواند روی دیوارها و ساختمانهای شهر، نقاشیهای متعددی بکشد و حیات را به آنها تزریق کند.
داستان بازی از آنجایی شروع میشود که «اش» آنقدر توسط همسن و سالان و زورگوهای محل مورد آزار و اذیت قرار میگیرد که برای تسلی دادن به روح خود، به هنر رو میآورد. کم کم با پرورش «اش» و کشیدن نقاشیهای زیادی که جان دارند؛ قلدرهای محله میفهمند که برای بیشتر اذیتکردن «اش» باید قلم او را بدزدند که هر بار با اذیت کردن کاراکتر اصلی، دوباره حس ترس و حقارت را در چهره او میتوان تشخیص داد.
داستان Concrete Genie در شهری به نام Denska رخ میدهد؛ شهری که در گذشته برای خود برو و بیایی داشت ولی در حال حاضر، هیچ سکنهای ندارد و تاریکی همهجای آن را فرا گرفته است. در همان حال که «اش» در حال امتحان این قلم بود، به طور اتفاقی در مییابد که میتواند با این قلم، دیوارهای شهر را از تاریکی نجات دهد. ابتدا بازی در یک مکان ثابت شروع میشود اما با ادامه دادن روند بازی و کشف مکانهای دیگر کم کم نقشه بازی شروع به روشن شدن میکند.
بهطور کلی از لحاظ درونمایه، یکی از اهداف سازندگان برای ساخت این بازی، این بوده که نقش قلدری را روی زندگی دیگران نمایش دهند
گیمپلی این عنوان تلفیقی از مکانیکهای ساده برای راه رفتن و گشت و گذار در محیط و کشیدن نقاشیهای مختلف برای حل پازلهای فراوان است. برای حل کردن معماها فقط باید نقاشی مرتبط با آن چالش را کشید و مراحل را طی کرد. هدایت و پیشبرد بازی عموما از طریق Motion Control کنترلر PS4 انجام میگیرد.
در این بازی المانهای زیادی وجود دارد تا بتوان آنها را نقاشی کرد. تنوع مکانیکها و معماها مشهود است. بازیکنان با تجربه این عنوان میتوانند در نقش یک نقاش، دنیای خود را بسازند و با شخصیتهایی که خود خالق آنها بودند، ارتباط برقرار کنند.
موجوداتی که نقاشی شدهاند، علاوه بر نقش مهمی که در گیمپلی دارند، از لحاظ داستانی بار احساسی آنرا به دوش میکشند. در واقع آن موجودات، دوستانی هستند که «اش» آرزوی داشتن آنها را در زندگی واقعی خودش دارد. این موجودات زمانی که طراحی میشوند و سپس روح در آنها دمیده میشود؛ دیگر هیچ راهی برای حذف کردن آنها وجود ندارد و پس از آن که آنها زنده شدند، نمیتوان تغییرشان داد. از دیگر نکات جالب این بازی، آن است که میتوان با کاراکترهایی که خلق شدهاند، بازی کرد یا به آنها غذا داد. البته که این امور هیچ تاثیری در روایت داستان یا اثری در پیشبرد بازی ندارد اما دیگر مسئلهای که اثر بسیار زیادی در گیمپلی و روند بازی دارد، نوع طراحی شدن و رنگ کردن موجودات است.
تفاوت موجودات، فقط در اندازه و یا رنگشان نیست؛ بلکه با تغییر ویژگیهای بصری آنها، شخصیتشان نیز تغییر پیدا میکند. برای مثال اگر موجودی قرمز رنگ باشد، قدرت آتش دارد و یا اگر زرد رنگ باشد، دارای قدرت الکتریسیته است.
همچنین در صورت داشتن یک هدست PS VR و حسگر حرکتی PlayStation Move؛ بازی Concrete Genie یک مد با نام VR Free Paint Mode دارد که در آن میتوان به صورت آزاد نقاشیهای دلخواه خود را طراحی کرد. برای باز کردن باید اول بخش VR Experience را گذراند؛ جایی که باید به یکی از موجودات خود کمک کرد تا یک قدرت ناشناخته را کشف کند و سپس نقاشیهای کشیده شده را از یک زاویه دیگر مشاهده کرد. طبق گفته سازندگان، این عنوان بین ۵ تا ۶ ساعت گیمپلی دارد که برای یک بازی کوچک، رقم کاملا مناسبی است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید