در این قسمت از سری راهنمای مطالب بازی کردن CS:GO قصد داریم تا به طور خاص به دو حالت کژوال و رقابتی و همچنین، تنظیمات علامت نشانهگیری (Crosshair) بپردازیم. پیش از این در اولین قسمت، معرفی مختصری از حالتهای Casual و Competitive داشتیم، اما در اینجا مفصلتر و جدیتر به آنها خواهیم پرداخت.
حالت کژوال (Casual)
این بخش حکم حالت نرمال بازی را دارد؛ جایی که در آن میتوانید آزادتر بازی کنید و به تمرین بپردازید تا به مرور، مکانیکهای بازی و جزئیات و قلقهای نقشهها دستتان بیاید. در صفحهی این حالت در منو، چهار گزینه پیش روی شماست که در واقع لیست مختلفی از نقشههای موجود در بازی هستند. سناریوی اصلی همان بمب است، اما یک لیست از نقشهها به طور جداگانه برای سناریوی Hostage هم وجود دارد. سه لیست دیگر، در واقع نقشههای سناریوی بمب را به سه بخش تقسیم کردهاند؛ یکی مختص نقشهی Dust II که به خاطر قدمت بسیار و محبوبیت ویژهاش نزد طرفداران سری کانتر استرایک، یک گزینه جدا دارد و دو لیست دیگر شامل Bomb Defusal Sigma و Bomb Defusal Delta است. لیست دلتا در واقع فهرستی از نقشههای محبوبتر حالت رقابتی به حساب میآید و مابقی، مثل نقشههای تازه اضافه شده، در لیست سیگما قرار میگیرند. با انتخاب هر لیست، بازی به طور تصادفی اقدام به یافتن یک مسابقه برای شما در یکی از آن نقشهها میکند. پس از پیدا شدن مسابقه هم به طور خودکار وارد آن میشوید.
یک بار دیگر سناریوی بمب را مرور میکنیم؛ در یک سو تیم تروریست هدف دارد تا بمب را در یکی از نقاط مشخص شده در نقشه بکارد و از آن محافظت کند تا زمانی که منفجر شود. از سوی دیگر تیم کانتر تروریست باید جلوی کاشتن بمب را بگیرد یا اینکه آن را خنثی کند. کشتن تمام اعضای تیم حریف هم میتواند یک تیم را برنده کند. البته تیم کانتر تروریست پیش از کاشتن بمب با این کار برنده میشود. در صورت پایان زمان راند و فعال نشدن بمب، تیم کانتر تروریست برنده خواهد برد.
در حالت کژوال هر تیم حداقل پنج بازیکن دارد که این عدد، میتواند به ۱۰ بازیکن هم برسد. هر راند، ۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه زمان دارد و بمب ۴۵ ثانیه پس از فعالسازی، منفجر خواهد شد. در این حالت هر تیمی که زودتر به ۸ راند پیروزی برسد، برندهی مسابقه میشود. بازیکنان، همگی بهصورت خودکار مجهز به جلیقه و کلاهخود هستند و اعضای تیم کانتر تروریست بهطور پیشفرض، کیت خنثی کردن بمب را دارند. بدون این کیت، خنثی کردن بمب بیشتر طول میکشد. تنظیمات Friendly Fire غیرفعال است که در نتیجه شلیکتان به سمت بازیکن خودی، به او آسیب نمیزند. در این حالت Collision Detecting هم فعال نیست، به این معنی که برای مدل سهبعدی کاراکترها، حجم تعریف نشده و شخصیتها میتوانند از داخل هم رد شوند.
بخش دیگری که حالت کژوال در آن با رقابتی تفاوت دارد، به بحث اقتصاد بازی بر میگردد. در سناریوی بمب یا گروگان، ابتدای مسابقه پولی در اختیار دارید و پس از هر راند، مبلغی (بسته به برد، باخت یا کارهای دیگر) به آن اضافه میشود. با استفاده از پول است که قادر خواهید بود تا سلاح جدید یا تجهیزات اضافه مثل نارنجک بخرید. قیمت آیتمهای فروشگاه در کژوال با رقابتی فرقی ندارد، اما در مواردی تفاوتهایی وجود دارد. موارد مختص حالت کژوال در اقتصاد شامل موارد زیر میشود:
- مسابقه با ۱۰۰۰ دلار آغاز میشود
- سقف پول ۱۰۰۰۰ دلار است
- برنده شدن هر راند ۲۷۰۰ دلار به حساب هر بازیکن تیم برنده اضافه میکند
- باختن هر راند ۲۴۰۰ دلار به حساب هر بازیکن تیم بازنده اضافه میکند
- در صورتی که بمب منفجر شود، بازیکنی که آن را کاشته ۳۰۰ دلار اضافهتر دریافت میکند
- در صورتی که بمب خنثی شود، بازیکنی که آن را خنثی کرده، ۳۰۰ دلار اضافهتر دریافت میکند
- در صورتی که بمب کاشته اما خنثی شود، بازیکنی که آن را کاشته ۲۰۰ دلار اضافهتر دریافت میکند
این قوانین برای حالت Hostage متفاوت است:
- تیم تروریست در صورت برد ۲۰۰۰ دلار دریافت میکند
- تیم کانتر تروریست در صورت کشتن تمام دشمنان ۲۳۰۰ و در صورت نجات گروگانها ۳۰۰۰ دلار دریافت میکند
- تیم کانتر تروریست برای برداشتن هر گروگان، ۵۰۰ دلار و بازیکنی که این کار را انجام میدهد، ۱۵۰ دلار اضافهتر (در کل ۶۵۰ دلار) دریافت میکند
- در صورت نجات گروگان، بازیکنی که این کار را کرده، ۱۰۰۰ دلار دریافت میکند و چیزی نصیب دیگران نمیشود
- صدمه زدن به گروگانها هم جریمه دارد و به ازای هر واحد ۳۰ دلار از پولتان کم میشود. این جریمه میتواند به حداکثر ۳۰۰۰ دلار در هر راند هم برسد
به ازای کشتن دشمنان در هر راند هم مبلغی دریافت میکند که میزان آن، با توجه به سلاحی که از آن استفاده کردهاید تفاوت دارد:
- چاقو (Knife): ۷۵۰ دلار
- انواع سلاح کمری (به جز CZ75-Auto): ۱۵۰ دلار
- سلاح CZ75-Auto: پنجاه (۵۰) دلار
- انواع SMG (به جز P90): ۱۵۰ دلار
- انواع شاتگان: ۴۵۰ دلار
- انواع رایفل و ماشینگان: ۱۵۰ دلار
- سلاح تکتیرانداز AWP: پنجاه (۵۰) دلار
- نارنجک: ۱۰۰ دلار
- سلاح شوکدهندهی Zeus x27: صفر دلار
آخرین موارد دربارهی حالت کژوال اینکه اختیار دارید تا در هر زمان مسابقه را ترک کنید و جریمهای شامل حالتان نخواهد شد، منتهی امتیاز تجربهای هم دریافت نخواهید کرد. در صورت پر نبودن ظرفیتها هم میتوانید تیم خود را جابهجا کنید. پس از مردن هم وارد حالت Spectate میشوید و قادر خواهید بود تا وضعیت تمام بازیکنان، چه تیم خودی و تیم حرف را به صورت آزادانه مشاهده کنید.
حالت رقابتی (Competitive)
حالت رقابتی مهمترین و جدیترین حالت بازی به حساب میآید که در آن همکاری تیمی اهمیت بسیاری دارد و تمرکز آن، روی به چالش کشیدن مهارتهای شماست. اینجا بر خلاف حالت کژوال، این آزادی را دارید تا نقشهی دلخواه خود را برای یافتن مسابقه از بین نقشههای موجود انتخاب کنید. در عین حال با توجه به محبوبیت هر نقشه و میزان بازیکنانی که در هر کدام دنبال یک مسابقه هستند، زمان پیدا کردن مسابقه یا همان Matchmaking متغیر است و میتواند از ۲ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. پس از یافتن یک مسابقه به طور خودکار وارد آن نمیشوید و بازی به شما ۲۰ ثانیه فرصت میدهد تا آن را قبول کنید. اگر به هر دلیلی نتوانستید وارد مسابقه شوید، اشکالی ندارد و بازی به یافتن یک مسابقهی دیگر ادامه خواهد داد.
در حالت رقابتی سناریوی بمب، تیمی برنده است که زودتر ۱۶ راند را از آن خود کند. در اینجا رقابت در قالب دو تیم پنج نفره انجام میشود. شرایط برد و باخت همچون حالت کژوال است، ولی در جزئیاتی چون زمان با هم تفاوت دارند. در حالت رقابتی هر راند ۱ دقیقه و ۵۵ ثانیه زمان دارد و بمب ۴۰ ثانیه پس از فعالسازی منفجر میشود. بازیکن حق انتخاب یک طرف را ندارد و خود بازی آن را در یکی از دو تیم تروریست یا کانتر تروریست قرار میدهد. پس از ۱۵ راند جای دو تیم با هم عوض میشود تا تعادل در این زمینه وجود داشته باشد. در حالت Competitive خود بازیکن باید اقدام به خرید جلیقه، کلاهخود یا کیت خنثیسازی بمب بکند. تنظیمات Friendly Fire هم فعال است و باید حواستان باشد که به همتیمی آسیب نزنید، چرا که صدمه و یا کشتن یار خودی، جریمه در پی دارد و در صورت مرگ همتیمی، ۳۰۰ دلار از پولتان کم میشود. در این حالت Collision Detecting هم وجود دارد که در نتیجه، مدل کاراکترها با هم برخورد دارند و از داخل هم رد نمیشوند. در عین حال، هنگام برخورد باعث اختلال در حرکت و نشانهگیری میشود. در نتیجه بهتر است حواستان را هنگام حرکت گروهی جمع کنید.
در بحث اقتصاد هم بین حالت کژوال و رقابتی در بازی CS:GO تفاوت وجود دارد که در ادامه به موارد خاص در Competitive اشاره میکنیم:
- مسابقه با ۸۰۰ دلار آغاز میشود
- سقف پول ۱۶۰۰۰ دلار است
- برنده شدن هر راند با کشتن تیم مقابل ۳۲۵۰ دلار به حساب هر بازیکن تیم برنده اضافه میکند
- برنده شدن هر راند با منفجر کردن بمب (برای تروریست) یا خنثی کردن بمب (برای کانتر تروریست) ۳۵۰۰ دلار به حساب هر بازیکن تیم برنده اضافه میکند
- در صورتی که بمب منفجر شود، بازیکنی که آن را کاشته، ۳۰۰ دلار اضافهتر دریافت میکند
- در صورتی که بمب خنثی شود، بازیکنی که آن را خنثی کرده، ۳۰۰ دلار اضافهتر دریافت میکند
- در صورتی که بمب کاشته اما خنثی شود، بازیکنی که آن را کاشته، ۲۰۰ دلار اضافهتر دریافت میکند
- پولی که تیم بازنده دریافت میکند، شرایط پیچیدهتری نسبت به حالت کژوال دارد. در حالت رقابتی، یک شمارنده با نام Loss Count وجود دارد که در شروع مسابقه مقدار آن ۱ است و مقدار این شمارنده از ۰ تا ۴ تغییر میکند؛ به این صورت که هر برد، یک واحد کاهش و هر باخت یک واحد آن را افزایش میدهد. هنگام جابهجایی دو تیم هم مقدار آن دوباره ۱ میشود:
- در راند اول: ۱۹۰۰ دلار
- باخت با مقدار شمارنده صفر: ۱۴۰۰ دلار
- باخت با مقدار شمارنده یک: ۱۹۰۰ دلار
- باخت با مقدار شمارنده دو: ۲۴۰۰ دلار
- باخت با مقدار شمارنده سه: ۲۹۰۰ دلار
- باخت با مقدار شمارنده چهار: ۳۴۰۰ دلار
- در صورتی که تیم تروریست بمب را بکارد و بازنده شود، ۸۰۰ دلار اضافهتر دریافت میکند
قوانین حالت Hostage متفاوت است:
- تیمی که با کشتن تمام اعضای تیم حریف برنده شود، ۳۰۰۰ دلار دریافت میکند
- تیم تروریست در صورت برد به شرط اتمام زمان، ۳۲۵۰ دلار دریافت میکند
- تیم کانتر تروریست با نجات گروگان، ۲۹۰۰ دلار دریافت میکند
- تیم کانتر تروریست برای برداشتن هر گروگان، ۶۰۰ دلار و بازیکنی که این کار را انجام میدهد، ۳۰۰ دلار اضافهتر (در کل ۹۰۰ دلار) دریافت میکند
- در صورت نجات گروگان، بازیکنی که این کار را کرده، ۱۰۰۰ دلار و همتیمیها هر کدام ۶۰۰ دلار دریافت میکنند
- صدمه زدن به گروگانها هم جریمه دارد و به ازای هر واحد، ۳۰ دلار از پولتان کم میشود. این جریمه میتواند به حداکثر ۳۰۰۰ دلار در هر راند هم برسد
مبلغی که به ازای کشتن دشمنان دریافت میکنید، دو برابر حالت کژوال است. البته برای نارنجک این مقدار سه برابر میشود:
- چاقو (Knife): ۱۵۰۰ دلار
- انواع سلاح کمری (به جز CZ75-Auto): ۳۰۰ دلار
- سلاح CZ75-Auto: صد دلار
- انواع SMG (به جز P90): ۳۰۰ دلار
- انواع شاتگان: ۹۰۰ دلار
- انواع رایفل و ماشینگان: ۳۰۰ دلار
- سلاح تکتیرانداز AWP: صد دلار
- نارنجک: ۳۰۰ دلار
- سلاح شوکدهندهی Zeus x27: صفر دلار
پس از بردن ۱۰ مسابقه در حالت رقابتی، یک رنک به شما تعلق میگیرد که سطح مهارتی شما را در آن بازیها نشان میدهد. جزئیات بیشتر در مورد این رنکها را در قسمتهای بعدی خواهیم گفت. با توجه به جدی بودن این حالت، شما نمیتوانید بهسادگی از مسابقه خارج شوید و در این صورت جریمه خواهید شد که آن، منع موقت شما از تجربهی حالت رقابتی است، چرا که با این کار احتمال بردن تیمتان را پایین میآورید. از سوی دیگر کمکاری یا عملکرد ضعیف، ممکن است باعث شود تا یارانتان رای به اخراج شما از مسابقه دهند. بنا به مواردی که باعث جریمهی شما میشود و تکرار آنها، از ۳۰ دقیقه تا ۷ روز از تجربهی حالت رقابتی منع خواهید شد و در صورت تکرار بسیار آنها یا استفاده از ابزار تقلب حتی احتمال دارد اکانتتان تا ابد در بازی بسته شود. حالت Spectate هم در این حالت محدودیت دارد و قادر به تماشای بازیکنان حریف نیستید. مشاهدهی بازی یارانتان هم تنها از نمای اول شخص ممکن است.
در کنار فهرست اصلی نقشهها، یک بخش به نام Scrimmage Maps وجود دارد که در آن میتوانید فارغ از رنک همتیمی شوید. در حالت اصلی قوانینی برای رنکها وجود دارد که در قسمتهای بعدی به آن خواهیم پرداخت. موارد دیگر مسابقه در این نقشهها همچون معمول است و تنها تفاوت به همین آزادی تفاوت رنکها برمیگردد.
تنظیمات علامت نشانهگیری (Crosshair)
در بازیهای تیراندازی اول شخص، علامتی که در وسط تصویر برای نشانهگیری قرار میگیرد به انگلیسی Crosshair نام دارد. شما میتوانید در بازی CS:GO این علامت را شخصیسازی کنید. برای این کار، باید به بخش تنظیمات بروید و در بخش Game قسمت Crosshair را انتخاب کنید. در این بخش هر تغییری که در علامت لحاظ کنید، به طور پیشفرض نشان داده میشود. علامت نشانهگیری به طور پنج حالت مختلف دارد که میتوانید در پایین آنها را ببینید. تفاوت اصلی این موارد به جز رنگ و نوع خط آنها، در تنظیماتشان است.
بنا به حالتی که انتخاب میکنید، تنظیمات علامت میتواند کم یا زیاد باشد. بیشترین گزینهها مربوط به حالت Classic است که شامل یک نقطه در مرکز، چهار خط اطراف آن و چهار خط کوتاهتر است که هنگام شلیک و باز شدن علامت نمایان میشوند. این گزینهها شامل موارد زیر میشود:
- Center Dot: میتوانید انتخاب کنید که نقطهی وسط وجود داشته باشد یا خیر
- Length: طول خط اطراف نقطه
- Thickness: قطر خود نقطه و خطوط اطراف آن
- Gap: فاصلهی بین نقطه و چهار خط
- Outline: حاشیهی اطراف خطوط و نقطه که مشکی رنگ است و میتوانید آن را غیر فعال کنید. در صورت فعال بودن میتوانید قطر حاشیه را تغییر دهید
- Red, Green, Blue: این سه مورد برای تغییر رنگ علامت نشانهگیری کاربرد دارند
- Alpha: میزان شفافیت و پدیداری علامت. وقتی میزان روی صفر باشد کاملا نامرئی میشود
- Split Distance: فاصلهی خطوط از نقطه هنگام شلیک کردن
- Inner Split Alpha: میزان شفافیت خطوط درونی هنگام شلیک کردن
- Outer Split Alpha: میزان شفافیت خطوط کوتاه بیرونی هنگام شلیک کردن
- Split Size Ratio: نسبت اندازهی خطوط بیرونی به درونی هنگام شلیک کردن
- T-Style: فعال کردن این مورد، قسمت بالای علامت را حذف میکند، طوری که علامت نشانهگیری شبیه حرف T میشود.
- Deployed Weapon Gap: با فعال کردن این گزینه، میزان Gap با توجه به نوع هر سلاح تغییر میکند
- Show Players Crosshair: میتوانید تعیین کنید که هنگام دیدن بازی دیگران، علامت شما روی صفحه باشد یا علامت خود آنها
بسته به حالتی که در ابتدا انتخاب میکنید، ممکن است تعدادی از این موارد موجود نباشد. همانطور که قبلتر گفتم در حالت Classic بیشترین آزادی را در تغییر این علامت دارید.
این قسمت از سری مطالب راهنمای بازی CS:GO در همینجا به پایان میرسد. امیدواریم که خواندن آن، بیشتر با دو حالت کژوال و رقابتی آشنا شده باشید و همچنین راحتتر بتوانید علامت نشانهگیری یا همان Crosshair را شخصیسازی کنید. در قسمت بعدی به سراغ توضیح بیشتر دربارهی رنکها خواهیم پرداخت که مختص حالت رقابتی است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید