درآمد بازیهای ویدیویی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ رکورد زد!
تاثیرات ویروس کرونا برای سازندگان چندان هم ناخوشایند نیست
با استناد بر گزارش اخیر گروه تحلیلگر NPD، به نظر میرسد که درآمد صنعت بازیهای ویدیویی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی به لطف خانه نشینی و قرنطینه مردم در سرتاسر ایالات متحده آمریکا به بالاترین مقدار خود در تاریخ این کشور رسیده است.
همانطور که اطلاع دارید، چند ماهی است که شیوع و همهگیری ویروس کرونا جهان را با بحران جدیدی روبهرو کرده است. از لغو برگزاری مراسمهای بزرگ از جمله E3 گرفته تا تاخیر در انتشار بازیهای مورد انتظار همچون The Last of Us Part II و تعطیلی شماری از استودیوها و شرکتها، همگی ضرر و زیانهای گوناگونی را به صنعت بازیهای ویدیویی تحمیل کرده است. با این حال، به نظر میرسد که علیرغم تمامی این مشکلات، خانه نشینی مردم و قرنطینه اجباری میلیونها انسان در ایالات متحده آمریکا از یک جنبه به نفع شرکتهای ناشر و استودیوهای بازیسازی تمام شده است، چرا که فروش و درآمد عناوین ویدیویی در این شرایط سخت و دشوار به طور چشمگیر و قابل توجهی افزایش پیدا کرده و رکورد جدیدی را در تاریخ این کشور رقم زده است.
به بیان دقیقتر، چندی پیش آقای مت پیسکاتلا (Mat Piscatella)، یکی از تحلیلگران شرکت آماری NPD، در تازهترین گفتوگوی خود اشاره کرد که درآمد بازیهای ویدیویی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا به بالاترین مقدار خود در تاریخ این کشور رسیده و رکورد درآمد این صنعت به لطف خانه نشینی و قرنطینه مردم شکسته شده است. به گفتهی او، مردم آمریکا طی سه ماه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۱۰.۸۶ میلیارد دلار در حوزه بازیهای ویدیویی خرج کردهاند.
گفتنی است که این آمار صرفا به خرید بازیها محدود نشده و فروش تمامی بستههای الحاقی، عضویت در سرویسهای اشتراکی و غیره را نیز شامل میشود. این در حالی است که درآمد این حوزه در بازه مشابه سال گذشته میلادی برابر با ۹.۵۸ میلیارد دلار اعلام شده بود. در مقام مقایسه، میتوان گفت که مجموع درآمد حاصل از فروش بازیها در سال جاری نزدیک به ۹ درصد بیشتر از سال قبلی بوده که به لطف این موضوع، ظاهرا رکورد جدیدی در تاریخ کشور آمریکا به ثبت رسیده است.
این تحلیلگر مشهور معتقد است که تجربه بازیها نه تنها در روزهای سخت کنونی به یکی از بهترین سرگرمیهای مردم آمریکا تبدیل شده، بلکه منجر به ارتباط مداوم آنها با دوستان و سایر آشنایان نیز شده و بازیهای ویدیویی راحتی قابل توجهی را برای میلیونها نفر فراهم کرده است. مت پیسکاتلا در این خصوص میگوید:
بازیهای ویدیویی در واقع راحتی و امکان ارتباط را برای میلیونها نفر در این شرایط سخت و چالش برانگیز فراهم کرده است. چند وقتی است که بیشتر مردم روزها را یکی پس از دیگری در خانههای خود به سر میبرند و به همین خاطر، آنها نه تنها بازیها را به عنوان یک سرگرمی برای رهایی از وضعیت دشوار کنونی میدانند، بلکه این عناوین به نوعی باعث ارتباط مداوم آنها با دوستان و خانواده خود شده است. هیچ اهمیتی ندارد که شما با پلتفرم رایانههای شخصی، کنسول، موبایل یا واقعیت مجازی به تجربهی بازیها میپردازید، چرا که تجربه بازیهای ویدیویی در طول سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی رشد قابل توجهی داشته است.
در ادامه، آقای مت پیسکاتلا توضیح داد که به خاطر تعطیلی مغازهها و قوانین منع تردد در شهرها، فروش نسخهی فیزیکی بازیها در طول روزهای قرنطینه به طور قابل ملاحظهای کاهش یافته است. در عوض، بازیکنان بیش از پیش به خرید دیجیتالی و آنلاین روی آوردهاند و گزارشها حاکی از آن است که نسخهی دیجیتالی عناوین و همچنین فروش اشتراک برخی از سرویسها بیشترین سود را برای مالکان صنعت بازیهای ویدیویی به همراه آوردهاند.
از پرفروشترین بازیهای سه ماهه نخست سال جاری میلادی میتوان به Call of Duty: Modern Warfare اشاره کرد که این عنوان نه تنها در صدر پرفروشترین بازی امسال (از شروع سال تا پایان ماه مارس) قرار دارد، بلکه در جایگاه اول جدول پرفروشترین بازیهای دوازده ماه اخیر در ایالات متحده آمریکا نیز به چشم میخورد. در ادامه، بد نیست نگاهی به پرفروشترین سال جاری میلادی بیاندازیم:
- Call of Duty: Modern Warfare
- Animal Crossing: New Horizons
- Dragon Ball Z: Kakarot
- NBA 2K20
- MLB: The Show 20
- Grand Theft Auto V
- Resident Evil 3
- Madden NFL 20 [EA Sports]
- Mario Kart 8: Deluxe
- Star Wars Jedi: Fallen Order
در دیگر خبرهای مرتبط با صنعت بازیهای ویدیویی و ویروس خطرناک کرونا، چندی پیش شرکت ژاپنی سونی در تازهترین گزارش مالی چند ماه اخیر خود، بار دیگر تاکید کرد که این ویروس هیچ تاثیری در روند ساخت و توسعه کنسول نسل جدید پلیاستیشن نگذاشته و این دستگاه همچنان برای عرضه در تعطیلات کریسمس سال جاری میلادی برنامه ریزی شده است. در طرف مقابل، ردموندیها نیز در کنار اشاره به احتمال تاخیر در ساخت و انتشار برخی از بازیهای انحصاری ایکسباکس، مجددا تاکید کردند کنسول ایکسباکس سری ایکس علیرغم مشکلات ناشی از ویروس کوید ۱۹ در اواخر امسال روانه بازار خواهد شد.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با رکوردشکنی و افزایش قابل توجه درآمد بازیهای ویدیویی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ چیست؟ به نظر شما، آیا با تداوم وضعیت کنونی، این صنعت همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد؟ نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی در میان بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید