فیلم Cruella، بزرگترین فرنچایز سال دیزنی بالاخره رونمایی شد. فیلمی به کارگردانی گریک گلیبسی با بازی اما استون که توسط دیزنی پلاس اکران شده و داستانی دربارهی کروئلای معروف انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار است.
Cruella یک فانتزی تمام عیار است. محصولی متعلق و قابل انتظار از دیزنی. همان کارخانه رویاسازی که در آستانه ۱۰۰ سالگی رویاهایش ته کشیده و به بحران قصهگویی خورده و دارد دست روی خلاقیتهای داستانهای اولیهاش میگذارد. سال ۱۹۶۱ برای اولین بار در انیمیشن آمریکایی ِ ۱۰۱ سگ خالدار، محصول همین شرکت، شخصیت کروئلا دِ ویل خلق شد تا امروز قرعه به نام اما استون در بیاید و نقش او را بازی کند. تنها نکتهی مشترکی که در مورد بازسازیهای بزرگ دیزنی در چند سال اخیر وجود دارد این است که هیچ یک نتوانستند موفق آثار اولیه را تکرار کنند. شاید دیزنی در بازآفرینی برخی از داستانهایش موفقیتهای بزرگ مالی به دست آورده باشد، به هر حال ترکیب ستارههای امروزی و قصههای نوستالژیک همیشه جواب میدهد، اما این آثار تاثیر، مقبولیت و محبوبیت پیشینیانشان را نزد مردم و مخاطبان ندارد.
با نگاه به تریلرهای فیلم Cruella ما انتظار شرارتی اجتنابپذیر را داشتیم. خباثتی نه ذاتی بلکه تحتتاثیر فشار اجتماعی. درست چون جوکر تاد فیلیپس اینبار نسخهی زنانه
فیلم Cruella یک ناکامی برای دیزنی نیست اما اثری خارقالعاده نیز به حساب نمیآید. تمام ایرادتی که مانع از این شدهاند تا Cruella به فیلمی چشمگیر تبدیل شود نه کارگردانی گریب گلیبسی مربوط است – او همچنین کارگردان فیلم تحسین شدهی I Tonya نیز بوده و انگار به ساخت داستان زنان عجیب و غریب علاقه زیادی دارد! – و نه بازی بازیگران. همهاش به سیاستهای کلان دیزنی برمیگردد. انگار صاحبان بزرگترین کمپانی فیلمسازی دنیا حالا فکر میکنند با پول همه کاری میشود کرد و زرق وبرق را به جای خلاقیتهای سینمایی به خورد ما داد. هرچه کارهای اخیر دیزنی از فیلمنامه ضربه میخورند به جایش در شاخصهای فنی صعودی مقبول دارند. اگر فیلم را ندیدهاید کافی است نگاهی به عکس بالا بیاندازید تا اوج نبوغ طراحی لباس و صحنهی Cruella را ببینید. طراحیهای دیوانهوار و پر جزئیات لباسهای فیلم آنقدر شکوه دارند که تا انتهای فیلم چشم ما را به خود مشغول نگه دارند. فارغ از این بازی اما استون برندهی جایزهی اسکار، بدعت، تازگی و سرزندگی و حتی شرورتی که این نقش نیاز دارد را داراست و حیاتی به فیلم میبخشد که بدون حضور او اصلا نمیتوان ساخت چنین اثری را متصور شد. تلفیق شرارت، نبوغ، مهربانی و عشق در بازی اما استون به خوبی کنترل شده و به نمایش در آمده. در تک گویی کنار حوض در پارک ریجیت وقتی استلا از هویت مادر واقعیاش آگاه شده خصوصا، تمام هنر بازیگری او عیان میشود (مقایسه کنید این سکانس را با سکانس بازی مارگو رابی مقابل آینه در فیلم I Tonya که هر دو کارگردان یکسانی داشتهاند ).
مورد دیگری که جلوی پیشروی بلندپروازانهی فیلم Cruella را میگیرد نحوهی نگاه فیلمنامه به شخصیت استلا/ کروئلا است. با نگاه به تریلرهای فیلم ما انتظار شرارتی اجتنابپذیر را داشتیم. خباثتی نه ذاتی بلکه تحتتاثیر فشار اجتماعی. درست چون جوکر تاد فیلیپس اینبار نسخهی زنانه. مشکل Cruella همین است. نه میتواند ضد قهرمانی تمام عیار بسازد و نه قهرمانی همدلی برانگیز. مشکل نیز اینجاست که ذات شخصیت و پلات داستانی حضور انسانی خاکستری را بر نمیتابد. حداقل کاری که میشد کرد این بود که تمایل استلا/ کروئلا را بیشتر به سمت شر سوق دهد. به سمت همان کروئلایی که در ۱۰۱ سگ خالدار بلای جان معصومیتِ بیگناهان میشود و شخصیت در غایت شروری است که رگههایی از انسانیت نیز در او دیده میشود.
سیر داستان Cruella غافلگیریهایی دارد که قصه را فیلم را از دام پیشبینیپذیر بودن نجات میدهد. روایت دختر تخس و خرابکاری که عاشق مد است و به هر ترتیبی که شده خودش را به لندن میرساند، در دوران اوج و شکوفایی صنعت مدِ دههی ۶۰ میلادی، در حینی که با گروهی خلافکار همراه میشود و خودش نیز بیعلاقه به این موضوع نیست، یک خطی جذابی است که میتوانست فیلمنامهای مستقل داشته باشد. اما دیزنی چه کند که هنوز موج سواری روی نوستالژیهای ابتداییاش جواب میدهد و درآمدزا است.
نقش رقیب و مقابل استلا/ کروئلا در فیلم Cruella بر عهدهی زنی مغرور، خودشیفته و ثروتمند با بازی اما تامپسون است که صاحب یکی از معروفترین برندهای مد و طراحی لباس است. تقابل این دو قرار است محرکهی اصلی فیلم برای جلب نظر مخاطب باشد. تدبیری که بیشتر ما را یاد نامادری سیندرالا و تقابلش با او میاندازد و البته تا حدودی نیز موفق میشود. این ذره ذره تبدیل شدن استلا به کروئلای داستان البته میتوانست جزئیات بیشتری داشته باشد، درام موثرتری خلق کند و جذابیتی مضاعفی بیافریند. اما این ماندن بین رگههای به جا مانده از کروئلای ۱۰۱ سگ خالدار و کروئلای تازه منجر به پراکندگی و گسستی در داستان Cruella میشود که آن را از تبدیل شدن به فرنچایزی موفق باز میدارد.
فیلم Cruella نه یک ناکامی بزرگ برای دیزنی محسوب میشود و نه موفقیتی چشمگیر. بازخوانی ریشههای به جامانده از شخصیت کروئلای معروف در دههی ۶۰ میلادی گرچه فرنچایزی موفق نیست اما با اجرای اما استون و طراحی صحنه و لباسی خیرهکننده اثری تماشایی به حساب میآید.
- طراحی صحنه و لباس شاهکار
- بازی تماشایی اما استون
- گسست فیلمنامه در بخشهایی از فیلم
- شخصیتپردازی غیر موفق کاراکتر کروئلا
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید