سازندگان Cyberpunk 2077 ترسی از Half-Life: Alyx ندارند
«بازار واقعیت مجازی خیلی خیلی خیلی کوچک است»
سال ۲۰۲۰ آبستن رقابتهای بزرگی میان بازیها و پلتفرمهای جدید است، اما سازندگان Cyberpunk 2077 ترسی از رقیب بزرگشان ندارند. با سرگرمی همراه باشید.
چندی پیش بود که شرکت Valve به شکل غافلگیرکنندهای پس از سالها قسمت جدید مجموعه بسیار محبوب Half-Life را با نام Alyx معرفی کرد. این بازی که به طور اختصاصی برای هدستهای واقعیت مجازی در دست ساخت است، از حالا به یکی از بزرگترین بازیهای موردانتظار مخاطبان تبدیل شده و قرار است بازار رقابت بازیها در سال ۲۰۲۰ را داغتر بکند. حال استودیوی CD Projekt RED که با عنوان بزرگ خود، سایبرپانک ۲۰۷۷، در این رقابت حاضر است نسبت به معرفی Half-Life: Alyx واکنش نشان داده و اعلام کرده ترسی از آن ندارد چرا که بازار بازیهای VR بسیار کوچک است.
Cyberpunk 2077 با انتشار روی رایانههای شخصی و کنسولها، مشخصاً مخاطبان بسیار بیشتری را هدف قرار داده و همین مسئله اطمینان خاطر را برای سازندگانش به ارمغان آورده است. مدیریت این استودیوی لهستانی در گزارش عملکرد مالی اخیر خود اذعان داشتهاند که از بابت نزدیکی عرضه بازیشان به تاریخ انتشار Half-Life: Alyx نگرانی ندارند چرا که بازار بازیهای واقعیت مجازی بسیار کوچک و مختص افراد خاصی است:
البته که معرفی Half-Life واقعیت مجازی را دیدهایم. فکر میکنم که برای همه یک غافلگیری بود. واقعیت مجازی همچنان یک بازار شدیداً کوچک و خاص باقی میماند. این بازار خیلی خیلی کوچک است.
به گمان سیدی پراجکت، تصمیم عجیب Valve مبنی بر ساخت یک Half-Life برای پلتفرمهای واقعیت مجازی به این دلیل بوده که این شرکت آمریکایی به رشد این صنعت نوپا علاقه دارد. آنها امیدوارند که مردم با دیدن عنوانی که سالهاست برای دیدنش صبر کردهاند، آنقدر هیجانزده شوند که اقدام به خرید یک هدست VR کنند:
تنها دلیل برای قرار دادن این عنوان در بازار توسط Valve که به ذهنم میرسد آن است که آنها در واقع در حال همکاری در بخش سختافزاری ماجرا هستند و تصور میکنم که در حال برنامهریزیاند. این احتمالاً تلاشی بزرگ از جانب آنهاست تا این [بازار] کوچک را گسترش دهند. این بازار خیلی خیلی خیلی کوچک است و حتی میتوانم چند خیلی دیگر هم اضافه کنم. بنابراین از جنبه فروش، آیا ما نگران هستیم؟ خیر؛ آن بازار بسیار متفاوتی است.
در حالی که Valve به زعم سازندگان Cyberpunk 2077 قصد دارد صنعت واقعیت مجازی را گسترش دهد، این استودیوی لهستانی میخواهد که برای بیشترین مخاطب ممکن جذابیت داشته باشد. VR از نگاه این استودیو محدودهای زیانده و اثباتنشدهای است:
[Half-Life: Alyx] تلاشی برای به جلو بردن سختافزار است در حالیکه ما در واقع میخواهیم برای بازار در جایی که واقعاً هست جذاب باشیم؛ که همان کنسولهای اصلی و رایانههای شخصی بدون نیاز به تجهیزات به واقعیت مجازی است. میدانیم که گاه و بیگاه عناوین کمی پیدا میشوند که [واقعیت مجازی] را به معرض نمایش میگذارند، اما تاکنون نشنیدهام که کسی تجارت واقعی قابلقبولی را روی VR راه انداخته باشد.
ممکن است روزی واقعیت مجازی تبدیل به تجارتی پرسود و پرطرفدار شود و حتی سیدی پراجکت هم معتقد است که Half-Life: Alyx میتواند همان نیروی محرکهای باشد که این صنعت برای جلب توجه بدان نیاز دارد. با این حال سازندگان Cyberpunk 2077 فکر نمیکند که این اتفاق به این زودیها رخ دهد و بنابراین فعلاً برنامهای ندارد تا بازیهایشان را سازگار با VR بسازد:
شاید Half-Life اولین سنگی شود که در آینده [برای VR] تبدیل به چیزی بزرگتر خواهد شد، اما هنگامی که نیمه اول سال آینده از راه برسد قطعاً چنین نخواهد بود. میتوانم بگویم که سال آینده چنین چیزی رخ نمیدهد. اما جرأت نمیکنم که حرفی برای بعد از آن بزنم چرا که اوضاع میتواند تغییر کند. VR در نقطهای میتواند تبدیل به بازار سرگرمی گستردهای شود که مدل تجاری پشت خود را اثبات میکند، اما در حال حاضر چنین چیزی حداقل برای ما مطرح نیست.
Half-Life: Alyx پیشدرآمدی بر وقایع قسمت دوم این مجموعه است که بازیکنان در آن کنترل الیکس ونس را در دست میگیرند. Valve با این پروژه پس از مدتها اقدام به ساخت یک بازی تکنفره کرده و در چینش تیم تولید بازی از اعضای استودیوی بسیار موفق Campo Santo بهره گرفته که با بازی تحسینشده Firewatch در سال ۲۰۱۶ به شهرت رسیدند. صداپیشگی الیکس در این بازی دیگر بر عهده مرل دندریج نیست و به جای او اوزیوما آکاگا این نقش را برعهده گرفته است. این بازی در ماه مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸/فروردین ۹۹) برای هدستهای واقعیت مجازی که قابلیت پشتیبانی از SteamVR را دارند عرضه خواهد شد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید