ساخت بخش چندنفره Cyberpunk احتمالا لغو شده است
تجدید نظر سیدی پراجکت!
طبق اظهارات اخیر مدیر عامل سیدی پراجکت رد، به نظر میرسد پروژهی ساخت بازی چندنفره و مستقل Cyberpunk به کلی لغو شده و در عوض سازندگان بخش کوچکتری از حالت مولتیپلیر را به بازی Cyberpunk 2077 و دیگر آثار تکنفره داستانی خود اضافه میکنند.
بازی سایبرپانک 2077 پس از هشت سال صبر و انتظار، سرانجام چند ماه پیش توسط شرکت لهستانی سیدی پراجکت راهی بازار شد. اثر اکشن و نقش آفرینی که به واسطهی تریلرها و ادعای سازندگان، به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازیهای نسل هشتم یاد میشد و تا پیش از عرضه، توقعات بازیکنان را از یک اثر سایبرپانکی به کلی متحول کرده بود. با این حال، اگرچه جلوههای بصری، داستان و محیط بازی حسابی مورد تحسین قرار گرفت و بازخوردهای مثبتی را از سوی گروهی از منتقدان دریافت کرد، اما ساختهی جدید سیدی پراجکت رد چندان بینقص نیست و از همان روزهای اول انتشار تا به امروز با مشکلات و ایرادات فنی بسیاری دست پنجه نرم میکند.
در پی اعتراضهای شدید بازیکنان، تیم سازنده تمام تمرکز خود را روی رفع ایرادات بازی قرار داد و در حال حاضر با انتشار دو بهروزرسان حجیم، بخشی از مشکلات بازی را برطرف کرده است. این در حالی است که در ابتدا قرار بر این بود پس از انتشار بازی، سیدی پراجکت رد روی ساخت و توسعهی بخش چندنفرهی بازی مشغول به کار شود. با استناد بر گفتههای پیشین تیم توسعهدهنده، بخش مولتیپلیر بازی در واقع قسمتی از سایبرپانک 2077 نیست و در اصل یک اثر AAA و بسیار بزرگ از این مجموعه خواهد بود که آن را میتوان یک بازی آنلاین مستقل دانست.
حال که طرفداران از یک طرف منتظر بهبود و رفع ایرادات بازی هستند و در طرفی دیگر، برای انتشار بازی آنلاین سایبرپانک لحظه شماری میکنند، اما به نظر میرسد که سیدی پراجکت رد در تصمیمگیریهای خود تجدید نظر کرده و به خاطر مشکلات و دردسرهایی که در طول چند ماه اخیر گریبانگیر آنها شده، به کلی برنامههای خود را تغییر داده است؛ به طوری اگرچه این عنوان هنوز هم میزبان بخش آنلاین و چندنفره خواهد بود، اما با این تفاوت که دیگر نباید منتظر یک اثر مستقل آنلاین از سایبرپانک باشید و بخش مولتیپلیر این مجموعه در قالب یک بهروزرسان به بازی اضافه خواهد شد.
به بیان دقیقتر، آقای آدام کیسینسکی (Adam Kicinski)، مدیر عامل سی دی پراجکت رد، چندی پیش در گفتوگویی اعلام کرد که تغییراتی در تصمیمگیریهای شرکت برای ساخت و عرضهی بازی مستقل و آنلاین سایبرپانک ایجاد شده که بر اساس آن، به احتمال قوی دیگر خبری از بازی مستقل و آنلاین سایبرپانکی نیست و بخش مولتیپلیر مشابه شماری از عناوین ویدیویی، در قالب یک محتوای اضافه و بهروزرسانی به بازی اصلی اضافه خواهد شد.
آدام کیسینسکی در این خصوص توضیح میدهد:
پیشتر گفته بودیم که پروژه AAA بعدی ما، ساخت یک بازی مستقل و بزرگ از سایبرپانک به صورت چندنفره آنلاین خواهد بود. با این حال، اکنون تصمیم گرفتیم تا در این باره تجدید نظر کنیم. با توجه به رویکرد جدیدی که پس از انتشار اثر سایبرپانک 2077 در پیش گرفتهایم، تصمیم گرفتیم تا به جای تمرکز روی ساخت یک اثر بزرگ و مستقل آنلاین، یک روز بخش چندنفره آنلاین را به تمامی مجموعههای خود اضافه کنیم.
بر اساس اظهارات فوق، ظاهرا سیدی پراجکت رد دیگر قصد ندارد تا در کنار ساخت بازیهای تک نفره و داستانی، به طور جداگانه روی توسعهی یک اثر آنلاین محور بزرگ و مستقل نیز فعالیت کند. در واقع این استودیوی لهستانی تصمیم دارد تا سیاست خود در قبال ساخت بازیهای آنلاین را تغییر دهد و به جای انتشار یک اثر مستقل و جداگانه چندنفره، مشابه بسیاری از بازیهای بزرگ کنونی، بخش آنلاین و مولتیپلیر نسبتا کوچکتر را در کنار بخش داستانی و تک نفره بازیهای خود تقدیم گیمرها کند. در اصل آنها قصد دارند که تمامی مجموعههای این استودیو بخش آنلاین هم داشته باشند و دیگر به دنبال ساخت و عرضهی یک بازی آنلاین جداگانه و مستقل نیستند. بر این اساس، بازی چندنفره Cyberpunk دیگر یک اثر مستقل و جداگانه نیست و صرفا به عنوان بخش فرعی از این عنوان به شمار میرود.
مدیر عامل استودیوی سیدی پراجکت رد در این باره میگوید:
درباره پروژههای آنلاین، رویکرد قبلی ما در خصوص پروژههای آنلاین به کلی تغییر کرده و در حال حاضر ما تصمیم گرفتیم تا در بازیهای بعدی خود، بخش چندنفره آنلاین هم داشته باشیم. البته، برای تحقق این هدف اصلا عجلهای نداریم و این رویکرد به آرامی پیش خواهد رفت. از این رو، اکنون روی بهبود یک سری ویژگیهای مهم در بازیهای تکنفره و آفلاین خود کار میکنیم، چرا که دیگر قرار نیست یک بازی آنلاین به صورت جداگانه و مستقل منتشر کنیم. به بیان دیگر، از این پس بازیهای تک نفره خود را با ویژگیها و المانهای آنلاین ارتقا خواهیم داد.
در ادامه، آدام کیسینسکی مدعی شد که کار روی ساخت محتوای آنلاین از دو سال پیش در سیدی پراجکت رد آغاز شده و روند توسعهی این محتوا ادامه دارد. او بار دیگر تاکید کرد که تغییر در سیاستهای ما به معنی عدم محتوای آنلاین برای بازیهای بعدی آنها نیست، بلکه در ابتدا تصمیم بر این بود که بخش آنلاین به صورت یک بازی اصلی و جداگانه در دسترس بازیکنان قرار گیرد، لیکن از این پس به عنوان یک محصول جانبی و بخشی از یک بازی، به آن اضافه خواهد شد. کیسینسکی در این زمینه توضیح میدهد:
کار روی ساخت محتوای آنلاین بازیها از دو سال پیش در استودیوی سیدی پراجکت رد شروع شده و این روند همچنان ادامه دارد. تغییری که در رویکرد خود ایجاد کردیم، این است که محتوای مزبور دیگر به عنوان یک محصول اصلی منتشر نمیشود، بلکه به عنوان بخشی از یک بازی، به صورت محصول جانبی و فرعی برای بازیهای تک نفره فعلی ما در دسترس گیمرها و هواداران قرار خواهد گرفت. ما از بابت ایدههای جذاب و مهیج خود اطمینان داریم و زمانی که از این ایدهها پرده برداریم، حتما بازیکنان و گیمرها از اتفاقات آینده هیجانزده خواهند شد.
مدیر عامل این استودیوی لهستانی در خلال گفتههای خود اشاره کرده که ایدههای بسیار جذابی برای ساخت محتوای آنلاین دارد که البته هنوز زمان مناسبی برای انتشار جزئیات بیشتر از این ایدهها نیست. در این میان، سوالی که شاید ذهن هواداران سیدی پراجکت را به خود مشغول کرده، این است که برنامهی آینده این کمپانی برای ساخت بازیهای تکنفره و داستانی چه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال، آدام کیسینسکی اعلام کرد که آنها همچنان به ساخت بازیهای AAA داستانمحور متعهد هستند که هیچ تغییری در سیاستها در خصوص ساخت آثار تک نفره به وجود نیامده است.
آدام کیسینسکی در همین رابطه میگوید:
باید به این موضوع تاکید کنم که سیدی پراجکت رد طبق روال گذشته به ساخت بازیهای AAA داستانمحور و تک نفره ادامه میدهد و این موضوع در آینده به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد. تنها چیزی که در رویکرد ما تغییر کرده، ساخت محتوای آنلاین است. ما میخواهیم مطمئن شویم که برای ارائهی تجربهی آنلاین، به قدر کافی آماده هستیم و به درستی میتوانیم المانهای آنلاین را به مجموعههای خود اضافه کنیم. البته، قصد نداریم در این موضوع زیاده روی کنیم و ریشه و اصالت سیدی پراجکت که به ساخت بازیهای داستان محور متعهد است را تغییر دهیم. ما میخواهیم گامهای هوشمندانهای برای ساخت محتوای آنلاین برداریم.
با توجه به تمامی این گفتهها، تقریبا مشخص شد که دیگر خبری از ساخت یک بازی چندنفره و مستقل Cyberpunk نخواهد بود و تیم سازنده در نظر دارد تا بخش مولتی پلیر و محتوای آنلاین را در قالب یک بهروزرسان و بستهی الحاقی به سایبرپانک 2077 اضافه کند. همانطور که اشاره کردم، در حال حاضر جزئیات چندان زیادی در خصوص بخش آنلاین بازی ارائه نشده و چه بسا تاریخ انتشار آن هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد. با این وجود، از آنجا که سیدی پراجکت رد کماکان مشغول رفع مشکلات فنی بازی است و عجلهای برای انتشار حالت چندنفره بازی ندارد، ممکن است این بخش در سال ۲۰۲۲ میلادی در دسترس بازیکنان قرار بگیرد.
در پایان این خبر، لازم به ذکر است که بازی پرطرفدار Cyberpunk 2077 پس از چندین بار تاخیر، در حال حاضر روی کنسولهای ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و همچنین پلتفرم ابری گوگل استادیا و رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد. از طرفی، به لطف پشتیبانی کنسولهای جدید مایکروسافت و سونی از بازیهای نسل هشتم، بازیکنان به راحتی میتوانند این عنوان را روی ایکسباکس سری ایکس، سری اس و پلیاستیشن 5 تجربه کنند. گفتنی است که کیفیت بصری و گرافیک فنی بازی روی کنسولهای مذکور مشابه نسل قبل خواهد بود. با این حال، تیم سازنده پیشتر از عرضهی نسخهی نسل نهم بازی خبر داده که هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار نسخهی نسل نهم بازی تعیین نشده و کاربران در آینده میزبان بهروزرسان ارتقا به نسل بعدی خواهند کرد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید