برنامهی سیدی پراجکت برای رفع مشکلات بازی Cyberpunk 2077 مشخص شد
از عذرخواعی دوباره گرفته تا دلیل توزیع دیرتر کدهای نسخهی کنسولی بازی!
بنیانگذار استودیوی لهستانی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) چندی پیش نقشهی مسیر تکامل و رفع مشکلات بازی Cyberpunk 2077 را به اشتراک گذاشت و در ادامه به تاخیر اجباری در عرضهی نخستین بستهی الحاقی رایگان بازی اشاره کرد.
همانطور که احتمالا اطلاع دارید، بازی سایبرپانک 2077 پس از سالها صبر و انتظار، سرانجام ماه گذشته در دسترس بازیکنان و طرفداران قرار گرفت. این بازی اکشن نقش آفرینی که شاید بسیاری از گیمرها تا پیش از عرضه از آن به عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی یاد میکردند، اما متاسفانه به خاطر کمکاری و شاید هم بتوان گفت کم تجربگی تیم سازنده در خلق یک اثر جهانباز مدرن، ضربهی محکمی به بازی وارد کرده و در حال حاضر بازیکنان زیادی با مشکلات فنی و باگهای آزاردهنده دست و پنجه نرم میکنند؛ ایراداتی که تا حدی تجربهی بازی را به خصوص در نسخههای کنسولی غیرممکن کرده است.
هرچند، اگر از مشکلات سایبرپانک 2077 بگذریم، بازی به لطف جهان وسیع، داستان درگیرکننده، گیمپلی مهیج و ماموریتهای فرعی جذاب همچنان به عنوان یک اثر ارزشمند به شمار میرود و چه بسا طبق آخرین گفتهی استودیوی سیدی پراجکت رد، بالغ بر سیزده میلیون نسخه از بازی در سرتاسر جهان به فروش رسیده است. با این حال، شماری از گیمرها برای تجربهی بازی، قاطعانه خواستار رفع مشکلات هستند که در همین راستا، شرکت سیدی پراجکت با انتشار بیانیهای، ضمن اشاره به کمکاری خود در ساخت نسخهی نسل هشتم بازی، مدعی است که در کوتاهترین زمان ممکن به تمامی ایرادات فنی بازی خاتمه خواهد داد.
به بیان دقیقتر، آقای مارسین ایوینسکی (Marcin Iwinski)، یکی از بنیانگذاران سیدی پروجکت رد، در تازهترین گفتوگوی خود به دست کم گرفتن مسئولیت ساخت بازی برای کنسولهای نسل هشتم اعتراف کرد و در ادامه ضمن عذرخواهی مجدد از تمامی کاربران و هواداران بازی، نقشهی مسیر تکامل بازی و برنامهی سازندگان برای رفع کلیهی مشکلات فنی را به اشتراک گذاشت. در خلال این گفتهها، مشخص شد که سیدی پراجکت به منظور تمرکز بیشتر روی ایرادات فنی و رفع آنها، انتشار بستهی الحاقی رایگان Cyberpunk 2077 را به تعویق انداخته و آنطور که به نظر میرسد، بازیکنان تا پیش از عرضهی بخش چندنفرهی آنلاین، دو بهروزرسانی برای بهبود بازی دریافت خواهند کرد.
بنیانگذار سیدی پروجکت رد با انتشار تصویری از نقشهی برنامههای سازندگان برای تکامل و بهبود بازی، در این زمینه میگوید:
هماکنون هدف و برنامهی اصلی ما، رفع مشکلات بازی است و ما روی این موضوع متمرکز خواهیم بود؛ درست مشابه بازی The Witcher 3 که همین رویکرد را در پیش گرفته بودیم. اولویت ما حل ایرادات فنی سایبرپانک 2077 است و انتشار بستههای الحاقی و محتویات اضافه به بعد از اصلاح باگها موکول شده است. در طول ماههای پیشرو، جزئیات بیشتری را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
بر این اساس، نباید به این زودیها منتظر انتشار بستههای الحاقی برای بازی نباشید، چه بسا که این استودیوی لهستانی در حال حاضر روی ساخت نسخهی نسل نهم بازی نیز فعالیت میکند. ایوینسکی گفته شده که عرضهی بروزرسان ارتقا به نسل بعدی، در نیمهی دوم سال ۲۰۲۱ میلادی در دسترس کاربران ایکسباکس سری ایکس | اس و پلیاستیشن 5 قرار خواهد گرفت.
علاوه بر اینها، مارسین ایوینسکی در این مصاحبه به برخی از سیاستها و تصمیمهای اشتباه خود و اعضای استودیوی سیدی پراجکت اشاره کرد. او در این خصوص اعلام کرد که در گام اول، ساخت و تطبیق نسخهی کنسولی بازی را ساده در نظر گرفته بودند که حال، گذر زمان اشتباه بودن این رویکرد را ثابت کرده است. ایوینسکی در اینباره توضیح میدهد:
در ابتدای کار، برنامهی اولیه ما این بود که بازی روی پلتفرم رایانهی شخصی فوقالعاده به نظر برسد و سپس آن را با نسخهی کنسولی تطبیق دهیم. با وجود در نظر گرفتن سن کنسولهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4، این امر در ابتدا کار خیلی سخت و دشواری به نظر نمیرسید و ما به خوبی از شکافت سختافزاری میان کنسول و پیسی مطلع بودیم. با این حال، من فکر میکنم که در حال حاضر زمان ثابت کرده که ما این کار را خیلی دست کم و ساده در نظر گرفته بودیم.
در ادامه، گفتنی است که مشکلات فنی بیشتر مربوط به نسخهی کنسولی بازی است و با وجود اینکه نسخهی پیسی بازی نیز با ایراداتی دست و پنجه نرم میکند، اما برخلاف نسخهی کنسولی، تجربهی آن عملا غیرممکن نیست. از این رو، گروهی از گیمرها و به خصوص سرمایهگذاران متضرر معتقد هستند که سیدی پراجکت به خوبی از این موضوع مطلع بوده و به طور عمدی، برای جلوگیری از زیان مالی و ثبت نقدهای منفی، ابتدا نسخهی رایانهی شخصی را به منتقدان ارسال کرده است. به دنبال این گمانهزنیها، ایوینسکی به ابهامات وارده در خصوص توزیع دیرتر کدهای نسخهی کنسولی بازی به منتقدان پاسخ داد و تمامی مسئولیتها در قبال انتشار و مشکلات بازی را به شخصه برعهده گرفت.
او در خصوص میگوید:
هرچه که به زمان انتشار بازی نزدیکتر میشدیم، هر روز شاهد پیشرفتهای چشمگیری در قابل توجهی در کلیات بازی بودیم. از این رو، همهی ما در استودیوی سیدی پراجکت تصور میکردیم که تمامی مشکلات فنی بازی با انتشار آپدیت روز عرضه بازی برطرف خواهند شد. از طرفی، متاسفانه تستهای نهایی ما برخی از مشکلات بزرگ و اساسی بازی را نشان نداده بود و ما در واقع از وجود برخی از ایرادات بیخبر بودیم. در این میان، زمانی که نوبت به بررسی و آزمایش نسخهی کنسولی بازی رسید، همزمان ما کدهای مربوط به نسخهی پیسی را در اختیار منتقدان قرار دادیم. تیم توسعهدهنده تا آخرین دقایق پیش از عرضه، برای رسیدن به سطح کیفی مطلوب و مورد نظر روی کنسولهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 سخت مشغول کار بودند و به همین خاطر، کدهای نسخهی کنسولی بازی با کمی تاخیر، در روز هشتم دسامبر در دسترس منتقدان قرار گرفتند که کمی دیرتر از زمان مقرر بود. البته، من و تمامی اعضای هیئت مدیره استودیوی سیدی پراجکت تصمیمگیرنده نهایی بودیم. بر این اساس، این تصمیم ما بود که بازی سایبرپانک 2077 در زمان مقرر منتشر شود.
در انتهای این گفتوگو، مارسین ایوینسکی ادعا کرد که در حال حاضر تیم سازنده به سختی در تلاش است تا مشکلات بازی را هر چه سریعتر برطرف کند. همچنین، بخش بازاریابی استودیوی سیدی پراجکت رد نیز در حال تعامل با شرکت سونی است تا در کوتاهترین زمان ممکن، فروش این عنوان در فروشگاه پلیاستیشن از سرگرفته شود.
لازم به ذکر است که بازی پرطرفدار Cyberpunk 2077 پس از چندین بار تاخیر، در حال حاضر روی پلتفرمهای ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4، گوگل استادیا و رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد و دارندگان کنسولهای نسل نهم ایکسباکس سری ایکس، سری اس و پلیاستیشن 5 صرفا به لطف قابلیت پشتیبانی از نسل قبل قادر به تجربهی این عنوان هستند. گفتنی است که هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار نسخهی نسل نهم بازی تعیین نشده و کاربران این پلتفرمها در آینده بهروزرسان ارتقا به نسل بعدی را به طور رایگان دریافت خواهند کرد.
در پایان این خبر، بد نیست اشاره کنم که اگر همچنان در خرید سایبرپانک 2077 مردد هستید یا اطلاعات چندانی در خصوص این عنوان ندارید، پیشنهاد میکنم که مقالهی «نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077» را مطالعه کنید. به علاوه، اگر هماکنون مشغول تجربهی بازی هستید، مقالهی «چگونه در Cyberpunk 2077 پول بیشتری دربیاوریم؟» در رسانه سرگرمی را از دست ندهید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید