چرا صحبتهای بازیگر فیلم مادام وب درباره تئوری مرگ ژانر ابرقهرمانی درست است؟
پایان دوران آثار کمیک بوکی؟!
داکوتا جانسون (Dakota Johnson)، ستاره فیلم مادام وب بهتازگی حین صحبت درباره مشکلات جدیدترین شاهکار تاریخ سینما، درباره تئوری مرگ ژانر ابرقهرمانی نیز اظهار نظر کرده است.
نظرات داکوتا جانسون در رابطه با فیلم مادام وب به موضوعی بسیار مهمی میپردازد که قبلا بهکررات در فیلمهای ابرقهرمانی دیده شده و مورد بحث قرار گرفته است؛ دخالت نیروهای خارجی و نحوه تاثیر آنها بر محصول نهایی. توضیحات جانسون در مورد اینکه چگونه اینگونه مسائل میتوانند بر توانایی فیلمهای ابرقهرمانی برای ارتباط گرفتن با مخاطبان تاثیر بگذارند، بر اساس چندین فیلم ابرقهرمانی است که اخیر در سینماها اکران شدند و متاسفانه عملکرد فاجعهباری داشتند. او در مصاحبه اخیر خود با وبسایت Bustle اظهار داشت که برخی از تصمیمات استودیوهای فیلمسازی هیچ ارتباطی با ارزش هنری فیلمهایشان ندارد و فقط زحمات بیوقفه هنرمندان و سایر اعضای تیم تولید را از بین میبرد.
اگر دقت کرده باشید سال گذشته بیشتر آثار ابرقهرمانی مانند Ant-Man 3 ،Shazam 2 ،The Flash ،The Marvels و Aquaman: The Lost Kingdom نهتنها پتانسیلی هدر رفته نام گرفتند، بلکه عملکردی فاجعهبار در گیشه داشتند. بههمین خاطر میتوان گفت که احتمال صحت داشتن تئوری مرگ ژانر ابرقهرمانی بیش از پیش بالا رفته است.
این روزها بیشتر تصمیمات توسط کمیتهها گرفته میشود و جای شکی نیست که هنر خلق شده توسط کمیته هیچ ارزشی ندارد. بزرگترین دلیل موفقیت فیلمها این است که توسط یک فیلمساز و گروهی از هنرمندان بااستعداد ساخته میشوند. شما نمیتوانید بر اساس اعداد و الگوریتمهایی که زمانی موفقیت آمیز بودند هنری خلق کنید.
داکوتا جانسون
به نظر میرسد نظرات جانسون در مورد عدم اعتماد مدیران اجرایی به مخاطبان به فیلم مادام وب مرتبط باشد، زیرا یکی از انتقادات اصلی فیلم این است که چگونه با تماشاگران صحبت میکند و اغلب از شخصیت اصلی میخواهد مستقیما داستان را توضیح بدهد. جانسون در ادامه گفت که او فکر میکند بخشی از این مشکل بهخاطر دستهای نامرئی پشت پردهای است که مدام در کار فیلمسازان دخالت میکنند.
دستهای نامرئی پشت پرده مقصر افول صنعت سینما هستند، چون مدام در کار فیلمسازان دخالت میکنند. این مشکل بزرگی است که هم فیلمسازان و هم مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده است.
داکوتا جانسون
ریسک کردن همیشه موفقیت فیلمهای ابرقهرمانی را تضمین نمیکند
شاید صحبتهای داکوتا جانسون درست باشد، اما ریسک کردن و دادن اختیار کامل به فیلمساز همیشه موفقیت یک فیلم ابرقهرمانی را تضمین نمیکند. درست مثل اتفاقی که برای فیلم اترنالز بهکارگردانی کلوئی ژائو (Chloe Zhao) یا دنباله دکتر استرنج بهکارگردانی سم ریمی (Sam Raimi) افتاد. برخلاف تصور استودیو مارول و انتظارات طرفداران، این دو فیلم عملکرد چندان خوبی نداشتند و بسیاری را ناامید کردند. البته استثناهایی مثل شاهکار سینمایی Guardians of The Galaxy 3 هم وجود دارد، چراکه جیمز گان (James Gunn) بیشترین نظارت را روی سهگانه نگهبانان کهکشان داشت و توانست بهبهترین شکل ممکن یکی از گروههای کمتر شناخته شده کمیکها را روی پرده نقرهای به تصویر بکشد.
آیا آثار جدید مارول و دی سی با کمترین دخالت نیروهای خارجی ساخته خواهند شد؟
اظهارات اخیر باب ایگر (Bob Iger)، مدیرعامل دیزنی باعث شده تا نگرانیهایی در رابطه با دوری استودیو مارول از پروژههای پرریسک بوجود بیاید. برای کسانی که اخبار را دنبال نکردهاند، باب ایگر ماه گذشته از استراتژی جدیدی رونمایی کرده که خروجی استودیو مارول را بهطرز قابل توجهی کاهش میدهد. او برای اولین بار اعتراف کرد که طی چند سال اخیر برخی از استودیوهای زیرمجموعه دیزنی مثل لوکاس فیلم و استودیو مارول تمرکز خود را در تلاش برای گسترش فرانچایزهای خود از دست داده و مخاطبانشان را ناامید کردهاند. بههمین خاطر از این پس فیلم و سریالها با سرعت کمتر و تمرکز بیشتر روی کیفیت ساخته خواهند شد.
۲۰۲۳ سال خیلی سخت و چالشبرانگیزی بود. ما با بررسی تمامی جوانب و مرور اتفاقات چند سال گذشته تصمیم گرفتیم کمی بیشتر روی دنبالهها و فرانچایزها تمرکز کنیم. استودیوهای زیرمجموعه دیزنی مثل لوکاس فیلم و استودیو مارول طی چند سال اخیر تمرکز خود را از دست داده و اغلب با آثار ضعیف به استقبال طرفداران رفتند. این خوب نیست، بههمین خاطر از امسال قراره استرارتژیهای جدیدی را پیادهسازی کنیم تا فیلم و سریالهای آینده مارول با سرعت کمتر و تمرکز بیشتر روی کیفیت ساخته شوند.
باب ایگر
صحبتهای او باعث شده تا احتمال کنسل شدن برخی از آثار معرفی شده مانند سریال Agatha: Darkhold Diaries ،Ironheart و غیره بالا برود. خوشبختانه سمت دی سی همهچیز امیدوارکنندهتر به نظر میرسد، چراکه جیمز گان سکان هدایت کشتی را بدست گرفته است. او حتی سال گذشته از فاز اول دنیای سینمایی جدید دی سی با عنوان “فصل اول: خدایان و هیولاها” رونمایی کرده بود که شامل پروژههای سینمایی و تلویزیونی بزرگی میشود. اگرچه سریالهای Creature Commandos و Waller قبل از فیلم جدید سوپرمن پخش خواهند شد اما گان بهصورت رسمی تایید کرده که پروژه انفرادی مرد فولادی آغاز واقعی این فرانچایز است. او همچنین خاطرنشان کرد که شخصا نویسندگی و کارگردانی سوپرمن را برعهده دارد اما جان بخشیدن به سایر پروژهها را به رویاپردازان بااستعداد دیگری میسپارد که یکی از آنها جیمز منگولد (James Mangold)، کارگردان شاهکار سینمایی Logan است.
اگر استودیوهای فیلمسازی با اولویت قرار دادن کیفیت و همچنین استخدام تیمی بااستعداد، به روایت داستانهای ابرقهرمانی بپردازند، احتمال تحقق پیدا کردن تئوری مرگ ژانر ابرقهرمانی پایین میآید، اما اگر همچنان پول را هدف قرار بدهند و آثار فاجعهباری مانند Madame Web ،Ant-Man 3 ،Shazam 2 ،The Flash ،The Marvels و Aquaman: The Lost Kingdom بسازند، دوران آثار کمیک بوکی زودتر از آنچه انتظارش را داریم به پایان میرسد.
جدیدترین فیلم ابرقهرمانی، Deadpool & Wolverine است که برای اکران در تاریخ ۲۶ جولای سال جاری (۵ مرداد سال ۱۴۰۳) برنامهریزی شده و پتانسیل ایجاد تغییری بزرگ را دارد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید