کارگردان Days Gone: بازیهای مورد علاقه خود را با قیمت کامل خریداری کنید
در غیر این صورت، انتظار ساخت دنباله آن بازی را نداشته باشید!
جان گاروین (John Garvin)، کارگردان بازی پرطرفدار Days Gone، چندی پیش در گفتوگویی از بازیکنان درخواست کرد که بازیهای مورد علاقه خود را با قیمت کامل خریداری کنند تا سازندگان به ساخت دنبالهی آن اثر تشویق و ترغیب شوند.
نزدیک به دو سال از انتشار بازی آخرالزمانی دیزگان توسط شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی میگذرد. اثری که اگرچه خیلیها از آن به عنوان یکی از بهترین بازیهای زامبی محور در نسل هشتم یاد میکنند، اما به خاطر یک سری ایرادات از جمله ماموریتهای تکراری، آنطور که باید و شاید مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفت و برخلاف دیگر آثار انحصاری پلیاستیشن، نتوانست در متاکریتیک امتیاز بالایی را به خود اختصاص دهد.
در همین راستا، چند روز پیش خبرهایی از عدم موافقت سونی برای ساخت دنبالهی این عنوان به گوش رسید که بر اساس آنها، ظاهرا شرکت سونی به خاطر عملکرد نه چندان خوب دیزگان، تمایلی به ساخت نسخهی دوم این مجموعه ندارد و در عوض روی ساخت بازیهای انحصاری دیگر سرمایهگذاری خواهد کرد. این در حالی است که شماری از هواداران با جمعآوری هزاران امضای الکترونیکی خواستار توسعهی فرنچایز توسط استودیوی بند هستند. در میان این اختلاف نظرها، چندی پیش دیوید جفی در کانال یوتیوب خود مصاحبهای با جان گاروین، کارگردان بازی، ترتیب داده تا کمی بیشتر روی این موضوع بحث و گفتوگو شود.
در جریان این مصاحبه، گاروین با اشاره به یک سری اتفاقها اعلام کرد که بازیکنان تا حدودی در عدم توسعهی بازی Days Gone 2 مقصر هستند؛ چرا که به عقیدهی او، گیمرها باید عناوینی را که دوست دارند، با قیمت کامل خریداری کنند. اینکه یک بازی را با قیمت کمتر خریداری میکنید و یا از طریق پلیاستیشن پلاس به رایگان صاحب آن بازی میشوید، حمایت خوبی از سازندگان نیست. بر اساس گفتههای جان گاروین، اگر برای تهیه یک بازی مبلغ کامل آن را پرداخت نکنید، نباید هم از بابت عدم ساخت دنبالهی مجموعه شکایت کنید. او در این خصوص توضیح میدهد:
من یک عقیده دارم که ممکن است برای برخی از مخاطبها جالب باشد و در طرف مقابل، گروهی را نیز عصبانی کند. به نظر من، اگر به یک بازی علاقه دارید، آن را با قیمت کامل خریداری کنید. تا به امروز بارها و بارها شنیدم که بازیکنان میگویند فلان بازی را با تخفیف و قیمت کمتری خریداری کردهایم و یا به رایگان از طریق سرویس پلیاستیشن پلاس هدیه گرفتهایم. زمانی که یک بازی در زمان عرضه به اندازه کافی توسط بازیکنان مورد حمایت قرار نگیرد، نباید از این موضوع شکایت کنید که چرا دنبالهی آن مجموعه ساخته نمیشود. به طور کلی، من فکر میکنم که اگر یک بازی را با قیمت کامل خریداری کنید، مهمتر از این است که به تجربهی تمامی محتوای آنها بپردازید؛ به طوری که با این اقدام، شما به وضوح و روشنی از سازندگان حمایت میکنید.
کارگردان Days Gone مدعی است که اگر بازیکنان از یک اثر به خوبی حمایت کنند، احتمال ساخت دنبالهی آن مجموعه بیشتر میشود؛ به خصوص که این حمایتها در روزهای نخست انتشار بازی صورت بگیرد. با این حال، ظاهرا این اتفاق برای دیزگان رخ نداده و بازی با وجود اینکه از محبوبیت زیادی برخوردار است، اما از نظر فروش عملکرد چندان خیرهکنندهای نداشته است. گاروین در این زمینه میگوید:
منظور من این نیست که تمامی گیمرها بازیها را با قیمت کامل خریداری نمیکنند، بلکه میگویم آن دسته از افرادی که بازیها را در طول رویدادهای ویژه، با قیمت کمتری خرید میکنند و یا به رایگان آنها را به دست میآورند، نباید انتظار داشته باشند که دنبالهی یک مجموعه ساخته شود. برای مثال، فروش بازی God of War در زمان عرضه به چند میلیون نسخه رسید، اما این اتفاق برای Days Gone پیش نیامد. هرچند، در نظر داشته باشید که من از نظر یک توسعهدهنده این حرفها را میزنم و در شرکت سونی فعالیت نمیکنم. به همین خاطر، آمار و ارقام دقیقی از فروش بازیها ندارم.
در ادامه، جان گاروین به حوادث تلخ و انتشار غیرقانونی یکی از آثار خود اشاره کرد که به گفتهی او، این موضوع ضرر و زیانهای هنگفتی را به آنها تحمیل کرده است. کارگردان Days Gone در این زمینه میگوید:
زمانی که در حال عرضهی بازی Syphon Filter: Dark Mirror روی PSP بودیم، با مشکل عدم رعایت قانون کپی رایت و انتشار غیرقانونی بازی دست و پنجه نرم میکردیم. ما در این باره حسابی ضرر کردیم و شرکت سونی هم با وجود اینکه انتشار کپی شده بازی ضرر مالی زیادی به بار میآورد، به این موضوع اهمیتی قائل نبود. از یکی از سایتهای تورنت چیزی بیش از ۲۰۰ هزار نسخه از بازی ما دانلود شده بود. البته شاید عدد دقیق را فراموش کرده باشم، اما از بحث تعداد دانلودها که بگذریم، این موضوع من را به شدت عصبانی کرده بود، چرا که گویا پول این نسخههای غیرقانونی را من پرداخت میکردم و با خود اینطور فکر میکردم که آنها از جیب من دزدی میکنند.
در خلال این مصاحبه، جان گاروین ادعا کرد که سونی بجای اینکه بر اساس محبوبیت و فروش یک بازی، ساخت دنبالهی آن را در دستور کار خود دهد، بیش از هر چیزی به امتیاز متاکریتیک بازی اهمیت قائل میشود و بر اساس آن تصمیم به توسعه و یا عدم توسعهی آن بازی میگیرد. در هر حال، هر دلیلی که داشته باشد، به نظر میرسد که سونی به دنبال ساخت Days Gone 2 نیست و افراد حاضر در استودیوی بند هماکنون در کنار اعضای ناتی داگ روی ساخت یک بازی چندنفره فعالیت میکنند.
لازم به ذکر است که عرضهی بازی دیزگان برای پلتفرم رایانهی شخصی رسما تایید شده و این عنوان در روز سهشنبه، ۲۸ اردیبهشت سال جاری (مصادف با ۱۸ می سال ۲۰۲۱ میلادی) از طریق شبکهی پرمخاطب استیم و همچنین فروشگاه تازه تاسیس اپیک گیمز استور منتشر خواهد شد. گفته شده که بازی با برچسب قیمتی ۴۹.۹۹ دلار در دسترس بازیکنان قرار میگیرد. علاوه بر این، بازی در حال حاضر برای کنسول نسل هشتم پلیاستیشن 4 در دسترس قرار دارد. از طرفی، چند وقت پیش نیز آپدیتی برای ارتقای بازی به نسل نهم منتشر شد که به لطف آن دارندگان پلیاستیشن 5 هم میتوانند از تجربهی دیزگان روی پلتفرم جدید خود لذت ببرند.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با اظهارات جان گاروین چیست؟ آیا شما بازیهای مورد علاقهی خود را با قیمت کامل خریداری میکنید؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید