نقد و بررسی بازی Dead Space
فضای مرده، این بار زندهتر از همیشه است!
بازی Dead Space به عنوان یک ریمیک از بازی Dead Space سال ۲۰۰۸، عنوانی خارق العاده و جذاب است. اما اگر این بازی را بدون توجه به پدر بزرگ خود و با استانداردهای سال ۲۰۲۳ بسنجیم، نمیتوان آن را عنوانی موفق و چشمگیر دانست!
اولین نسخه از سری بازی ترسناک محبوب Dead Space در سال ۲۰۰۸ توسط استودیو رد وود شورز (Redwood Shores)، تحت نظر شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) به انتشار رسید. پس از گذشت حدودا ۱۵ سال، تیم الکترونیک آرتز به این نتیجه رسید که بازی Dead Space مستحق نسخهای جدید است. نسخه جدید این سری بازی اما نسخهای مستقل نبوده و آنها به انتشار ریمیک اولین بازی خود روی آوردند و در همین ابتدای مطلب باید گفت آنها تصمیمی هوشمندانه گرفتند!
تصمیم هوشمندانه الکترونیک آرتز، نتیجه در تغییراتی هوشمندانه نیز داشت که توانست ما را از بازی Dead Space در سال ۲۰۲۳ خشنود کند! استودیو موتیو (Motive) وظیفه توسعه نسخه ریمیک بازی Dead Space را بر عهده داشت. بازی Dead Space در سبک ترسناک علمی تخیلی است و در حالی که ما، مانند بسیاری از کاربران و منتقدین انتظار داشتیم کیفیت باز سازی بازی سبب ترسمان شود و از لحاظ کیفی ریمیکی بی کیفیت دریافت کنیم، اینگونه نشد و تنها نکرومورفها (Necromorphs) مانند سال ۲۰۰۸ ما را بر صندلیمان میخ کوب کردند.
در ابتدا نگاهی به بخش جلوههای بصری و نور پردازی بازی Dead Space خواهیم داشت. اولین چیزی که نظر ما را جلب کرد، لباس شخصیت اصلی Dead Space یعنی آیزاک کلارک (Isaac Clark) بود. پیشرفت خارق العاده آن نسبت به نسخه اصلی، زیبایی این عنوان را چندین برابر کرده است. تکسچرهای فوق العاده با کیفیت نه تنها در لباس مهندس بازی ما، بلکه در تمامی نقاط بازی دیده میشوند. از راه روها تا ترم و نکرومورفها، به شکلی چشم نواز و البته به شدت ترسناک پیشرفت داشته که به زیبایی این بازی افزوده است.
اما بخشی که بازی Dead Space را جذابتر کرده، نور پردازی و افکتهای آن هستند. شما اگر به نسخه ۲۰۰۸ سری بازی Dead Space نیز رجوع کنید، متوجه میشوید که به دلیل فضای عموما تاریک این بازی، توسعه دهندگان توجه زیادی به نورپردازی داشته و با تاباندن نور از جهتهای مختلف، فضایی ترسناک به این عنوان بخشیدهاند. حال بازی Dead Space در سال ۲۰۲۳ نیز از این شیوه پیروی کرده و به لطف تکنولوژیهای روز، فضایی حتی درگیر کنندهتر و ترسناکتر از پیش را در اختیار ما قرار میدهد که میتوان آن را حتی مهمتر از تکسچرهای به روزرسانی شده دانست.
پس از نور پردازی جذاب، باید به افکتهای بازی Dead Space پرداخت. جرقهها، دود، خون و دیگر عناصر این بخش به وضوح به ما میگویند که شما با یک بازی ساخته شده در سال ۲۰۲۳ روبه رو هستید. از بهترین جزئیات این بازی میتوان به برخورد جرقهها به لباس آیزاک اشاره داشت که در حین کوچک بودن، بسیار جذاب بوده و باعث میشود شما با هر مرتبه رویارویی با چنین افکتی، به تماشای آن بنشینید.
نکرومورفهایی که حالا تکه تکه میشوند، هر طرفدار بازیهای ترسناکی را به آسانی جلب میکند
خون، یکی دیگر از عناصر مهم بازیهای ترسناک است که اتفاقا به وفور در بازیهای Dead Space دیده میشود و تیم موتیو نیز با دانش از این موضوع، تمرکزی بالایی بر آن داشته است. تعلیق خون در مناطق بدون نیروی گرانش از دیگر جزئیات جذاب این بازی بوده که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.
پیش از پرداختن به بخش مهم دیگر از نسخه ریمیک بازی فضای مرده، به دشمنان خود باید اشاره کنیم. نکرومورفهایی که حالا تکه تکه میشوند، هر طرفدار بازیهای ترسناکی را به آسانی جلب میکند. در حالی که تکه تکه شدن نکرومورفها به دلیل شباهت بالای دشمنان به یکدیگر پس از مدتی تکراری میشود، خشم شما را خالی کرده و مبارزات لذت بخشی را برای شما به ارمغان میآورد که مطمئنا هدف غایی بازی Dead Space است.
پس از آن به گیم پلی بازی میپردازیم که تغییرات بسیار چشم گیری به خود دیده است. ابتدا از سلاحهای بازی شروع میکنیم. سلاحهای بازی کلیت خود را حفظ کرده، با این وجود سلاحی مانند Plasma Rifle تغییراتی به خود دیده که آن را کاربردیتر از پیش کرده و در نتیجه گیم پلی جذابتری را در اختیار شما قرار میدهد. حال شما میتوانید با استفاده از این سلاح مینهای زمینی کاشته تا انفجار نکرومورفها را تماشا کنید.
از دیگر تغییرات هوشمندانه در گیم پلی بازی Dead Space باید به فروشگاههای این بازی اشاره داشت. فروشگاههای بازی که در نسخه اصلی بلوپرینت تفنگها را در اختیار شما قرار میداد و از همین رو میتوانستید تمام تفنگهای بازی را از ساعتهای ابتدایی در اختیار داشته باشید. این موضوع در نسخه اصلی باعث شد بسیاری از کاربران از ابتدا تا انتها تنها از یک تفنگ استفاده کنند. به همین دلیل، توسعه دهندگان تصمیم به حذف بلوپرینتها از فروشگاه و قرار دادن تفنگها در مکانهای مختلف بازی گرفتند تا کاربران بیش از نسخه اصلی از همه سلاحها بهره ببرند. به عبارت دیگر، در نسخه ریمیک از آنجایی که تمام سلاحها یک مرتبه در اختیار کاربر قرار نگرفته و باید برای دریافت آنها چپترهای مختلف را پشت سر بگذارد، عطش کاربر برای دریافت سلاح تازه زیاد شده و نتیجه در استفاده از تقریبا تمامی سلاحهای بازی دارد.
نحوه ارتقا سلاحها نیز تغییراتی به خود دیده و نیازمند تفکر، پیش از ارتقا هست. از آنجایی که قدرت شما در ارتقا سلاحها محدود بوده، باید با برنامه ریزی آنها را ارتقا دهید که به حس محدودیت و ترس شما در سفینه مملو از هیولای ایشیمورا اضافه میشود. نحوه حرکت آیزاک به طور کلی با نسخه اصلی یکسان بوده، اما در یک بخش تغییری بسیار چشم گیر داشته که البته شاهد آن در بازیهای Dead Space 2 و Dead Space 3 بودهایم و آن، نحوه پرواز آیزاک است. در نسخه اصلی بازی، شما با انتخاب نقطهای خاص، به طور مستقیم به سوی آن نقطه پرواز میکردید و این در حالی است که در نسخه سال ۲۰۲۳ شما میتوانید به طور آزادانه در فضاهای مختلف حرکت کرده و به مبارزه با نکرومورفها نیز بپردازید.
نسخه اصلی بازی Dead Space یک بازی کاملا خطی بود، اما نسخه ریمیک آن را تبدیل به یک بازی سند باکس کرده است
نسخه اصلی بازی Dead Space یک بازی کاملا خطی بود، اما نسخه ریمیک آن را تبدیل به یک بازی سند باکس کرده است. شما میتوانید با استفاده از ترم و البته آسانسور در ایشیمورا جا به جا شوید. البته نباید فراموش کرد که نکرومورفها در همه بخشها حضور داشته و هر ثانیه ممکن است با مهمانان ناخوانده خود رو به رو شوید. افزودن این ویژگی به بازی Dead Space، همراه با برخی مراحل فرعی در اختیار کاربران قرار گرفته است. مراحل فرعی بازی Dead Space از لحاظ گیم پلی چیز خاصی را ارائه نمیدهند.
مراحل فرعی بازی Dead Space، توجه بسیاری به پیش زمینه داستان بازی داشته که ما در نسخه اصلی دریافت نکردهایم. نوارهای صوتی و اطلاعات جانبی گنجانده شده در بازی Dead Space، مانند بهشتی برای طرفداران پر و پا قرص این سری بازی قدیمی هستند. تقریبا در پایان تک تک مراحل فرعی این بازی، شما با داستانی تازه درباره شخصیتهای بازی آشنا میشوید که میتوانند برای کاربران قدیمی و البته جدید بسیار جذاب باشند.
داستان بازی نیز عمق بیشتری به خود گرفته و بخش عمده این تغییر را مدیون صحبت کردن مهندس کلارک هستیم. آیزاک کلارک که در نسخه اصلی بازی تنها فرمان بردار بود، حال نظرات و اتفاقات را روایت کرده و با دیگر اعضای تیم خود به اشتراک میگذارد که عمق بسیار بیشتری به داستان بازی بخشیده و میتواند حتی طرفداران قدیمی این سری بازی را لحاظ داستانی جلب کند. دیگر نکتهای که داستان را برای ما تازه کرده، مراحل فرعی هستند که پیشتر به آنها اشاره شد.
صدا گذاری بازی نیز دست خوش تغییرات بی نظیری شده است. صدا گذاری شخصیتهای بازی به طور کلی عوض شده و ما شنونده برخی دیالوگهای جدید، در کنار برخی دیالوگهای قدیمی تغییر یافته هستیم. صدای محیط نیز بسیار طبیعی شده و ترسناکتر از همیشه، شما را در دل ایشیمورا به لرزه میاندازد.
بازی Dead Space به عنوان یک ریمیک از عنوانی انتشار یافته در سال ۲۰۰۸، عنوانی بسیار کامل و مهم است. به عبارت دیگر، اگر بازی Dead Space را بدون توجه به نسخه سال ۲۰۰۸ خود و با توجه به استاندارد بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۲۳ بررسی کنیم، باید گفت موفقیت آن در هالهای از ابهام قرار میگرفت. اما از آنجایی که این بازی یک ریمیک بوده و نمیتوان آن را عنوانی کاملا جدید نامید، باید گفت که استودیو موتیو کاری خارق العاده انجام داده و باید آنها را بارها و بارها برای توسعه این بازی تحسین کرد.
بازی Dead Space برای کاربران و طرفداران قدیمی بهشتی دوست داشتنی اما ترسناک است، با این وجود اگر از طرفداران قدیمی این سری بازی نباشید و برای اولین مرتبه به تجربه Dead Space بپردازید، احتمالا ساعات چندان جذابی را پشت سر نگذارید. نظر شما درباره بازی Dead Space چیست؟ منتظر نظرات و نقد شما از این بازی هستیم.
- نورپردازی بی نظیر
- عمق بخشیدن به داستان
- تغییرات عمده در فروشگاه و نحوه ارتقا سلاحها
- تکراری شدن گان پلی پس از ساعات اولیه
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید