آیتم‌های حذف شده از بازی جی تی ای

۲۴ محتوای خارق‌العاده‌ای که از سری بازی GTA حذف شدند

طرفداران جزئیات جالبی را در کدهای بیسیک سری بازی GTA پیدا کرده‌اند

1%
  • 0/10
۲۴ محتوای خارق‌العاده‌ای که از سری بازی GTA حذف شدند ۱۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ترین‌ها (بازی) کپی لینک

سری بازی‌ جی تی ای که اختصارا تحت عنوان GTA شناخته می‌شوند، همواره طی نسل‌های متوالی از جزئیات خیره‌کننده‌ای برخوردار بوده‌اند و هر یک از دنباله‌های آن پر شده‌اند از آیتم‌ها و فعالیت‌های جانبی جالبی که شاید در وهله‌ی اول زیاد مهم و تاثیرگذار به نظر نرسند، اما در مجموع جلوه‌ای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز را از جهان بزرگ، پویا و بسیار غنی سری بازی GTA تشکیل می‌دهند.

جهان مجموعه بازی‌های GTA رفته رفته با تکامل یافتن دنباله‌های متوالی آن، حس یک خانه را برای گیمرها تداعی می‌کرد. یک دنیای بزرگ و سرزنده که در کنار تمامی زیبایی‌های پر زرق و برق و تجمل‌گرایانه‌اش، نگاهی هم به جلوه‌ی تاریک و عمیق‌تر جوامع مدرن امروزی می‌اندازد. این جهان همواره در زمان انتشار هر نسخه از فرنچایز جی تی ای مرزهای جدیدی را برای طراحی جهان‌های مجازی تعریف می‌کرد و به یکی از پیچیده‌ترین جهان‌های Open World در دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌شد. این جهان همچنین میزبان کاراکترهای درگیرکننده‌ای هم بود که حتی به مراتب پیچیده‌تر از جهانی که در آن حضور دارند به نظر می‌رسیدند. جهانی که در آن حضور داریم به اندازه‌ی کافی غافلگیرکننده و بی‌حد و مرز است. اما چه کسی فکر را می‌کرد که روزی یک دنیای مجازی و خلق شده درون یک بازی ویدیویی بتواند به این اندازه پیچیده ظاهر شود؟

در جهانی به این اندازه عمیق و پیچیده، طبیعی است که شاهد جزئیات غافلگیرکننده‌ای در لایه‌های پنهان‌تر آن باشیم. به طوری که شاید لازم باشد کمی پای خود را فراتر از جزئیات کوچک و شگفت‌انگیز بازی در گوشه و کنار دنیای غنی و پربارش بگذاریم و در فایل‌های مخفی و کدهای پاک نشده‌ی آن به جست و جوی محتویات و آیتم‌هایی بپردازیم که یک روز سازندگان بازی مشغول طراحی کردن آن‌ها برای جای دادن در بازی بوده‌اند و نهایتا تصمیم به حذف آن از محصول نهایی گرفته‌اند. بازی‌های جی تی ای دارای طرفداران و مخاطبینی است که علاقه‌ی بسیار زیادی به کنکاش کردن محیط‌های ناشناخته و سرک کشیدن در جاهای غیرقابل دسترسی و مخفی دارند. در واقع این فرهنگی است که سری بازی GTA به بازیکنان خود معرفی کرده تا بتوانند در یک جهان بزرگ و پر شده از ناشناخته، به معنای واقعی کلمه آزادانه به ماجراجویی بپردازند و حوادث جدید رقم بزنند. دسته‌ای از این بازیکنان که از کنجکاوی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده‌اند، به حفاری در فایل‌های استفاده نشده و لایه‌های زیرین کدهای اولیه‌ی بازی ادامه داده‌اند و توانسته‌اند تعداد زیادی از محتواهای حذف شده از بازی‌های مجموعه‌ی Grand Theft Auto را پیدا کنند که در مراحل مختلف سطح توسعه رها شده و به نسخه‌ی نهایی بازی راه پیدا نکرده‌اند. اینطور که از شواهد پیداست، ساختن بسیاری از این محتواها در مراحل ابتدایی توسعه‌ی بازی لغو شده و پایدار نبودن وضعیت نرم‌افزاری بازی حین بررسی کردن این فایل‌ها کاملا پولیش نبودن این محتویات را ثابت می‌کند.

در ادامه‌ی بازی با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم به 24 مورد از محتواهای حذف شده در سری بازی GTA که طرفداران واقعی این فرنچایز وجود آن‌ها را در محصولات نهایی بازی‌های جی تی ای ترجیح می‌دهند.

۲۴. یک اتومبیل BMC Mini

اخیرا در بازی GTA: Online یک ماشین کلاسیک تحت عنوان Issi Classic دیده شده که شباهت بسیار زیادی به ماشین معروف BMC Mini دارد. یک نمونه‌ی قدیمی‌تر از اتومبیلی نخستین بار در بازی GTA: Liberty City Stories وجود داشته و با کمی کنکاش مضاعف در کدهای استفاده نشده در بازی قابل مشاهده است. این یک ماشین کوچک دو در، اسپورت با ظاهری منحصر به فرد و البته بسیار سرگرم‌کننده است که از نسخه‌ی نهایی بازی GTA: Liberty City Stories حذف شده. این اتومبیل یک مدل سه‌بعدی که در مراحل پایانی طراحی خود قرار داشته نیز دارد که به دنبال جست و جوی بازیکنان در فایل‌های این بازی پیدا شده است. در سال‌های اخیر می‌توان به لطف به‌روزرسانی‌های ساخته شده توسط طرفداران، لذت سوار شدن در این اتومبیل را تجربه کرد. تجربه‌ای که سال‌ها پس از موعود اصلی‌اش در دسترس علاقمندان قرار گرفت اما همچنان لذت بردن از آن خالی از لطف نیست.

۲۳. یک ریسمان گاوچرانی!

بازیکنان بازی Red Dead Redemption به خوبی لذت به بند کشیدن خلافکاران با یک ریسمان بلند و سپس بستن دست و پای آن‌ها با یک گره‌ی محکم را تجربه کرده‌اند. در سری بازی‌های GTA نیز تجربه‌ی مبارزات تن به تن به خوبی پیاده‌سازی شده و همچنین می‌توان ضربات بسیار خوبی را با دسته‌ی اسلحه‌هایتان به هدف وارد کنید. اما وجود یک شلاق واقعی در بازی‌های جی تی ای موردی بود که می‌توانست هر طرفدار GTA را که دوست دارد در جهان بزرگ و آزاد این بازی‌ها هرج و مرج به راه بیندازد، به وجد آورد. یک ریسمان بزرگ که می‌شد در هر جایی که حضور دارید، اهداف پیرامون خود را با استفاده از آن به بند کشیده و به سمت خود بکشید. یا حتی همانند یک بونتی هانتر ارجینال از غرب وحشی، به نام قانون خلافکاران شهر را دست و پا بسته تحویل اداره‌ی پلیس دهید! این‌ها تماما تصورات مبهم و نامشخصی هستند که پس از پیدا شدن آیکن یک ریسمان گاوچرانی در بازی GTA V در ذهن طرفداران این بازی نقش بسته‌اند. در واقع معلوم نیست که این ریسمان در صورت وجود داشتن در نسخه‌ی نهایی بازی، موجب ایجاد هرج و مرج و حوادث ناگوار از چه راه‌هایی می‌شد و بازیکنان بازی GTA: Online را چگونه وادار به استفاده از خلاقانه‌ترین روش‌های اذیت و آزار رساندن به دیگر بازیکنان می‌کرد.

۲۲. اسکیت‌برد در کوچه پس‌کوچه‌های لوس سانتوس

سوار شدن دوچرخه‌های کوهستانی در خیابان‌های لوس سانتوس و رکاب زدن با سرعت زیاد روی آن، یکی از لذت‌های تکرار نشدنی و افسانه‌ای بازی GTA: San Andreas بود. اما امکان استفاده از اسکیت‌برد و جابه‌جا شدن در کوچه پس‌کوچه‌های نقشه‌ی سن اندریاس با سرعت زیاد و وزنی سبک، یک تجربه‌ی جدید و بسیار متفاوت بود که در آن زمان به یکی از امضاهای شاخص و به یاد ماندنی بازی GTA: San Andreas تبدیل می‌شد. نقطه‌ی قوت مهم و ارزشمند اسکیت‌برد تنها به چابکی و سبکی آن خلاصه نمی‌شود و نکته‌ی هیجان‌انگیزتر درباره‌ی ایده‌ی اسکیت‌برد در بازی GTA: SA این بود که می‌شد آن را به عنوان یک سلاح سرد در دست گرفت و به صورت قلدرهای بخت برگشته‌ای که در کوچه و خیابان روبه‌روی شما قرار می‌گیرند کوبید.

اسکیت‌بردسواری و همچنین استفاده از آن به عنوان یک سلاح سرد به طور کامل از بازی GTA: San Andreas حذف شد و هنوز تا به امروز نتوانسته‌ایم لذت اسکیت‌بردسواری در کوچه‌های لوس سانتوس را تجربه کنیم. هرچند بازی GTA V بسیار محدود و مختصر اسکیت‌سوارها را در دنیای خود جای داد اما همچنان فاصله‌ی زیادی تا تبدیل شدن به یک آیتم منحصر به فرد و نمادین در دنیای فرنچایز جی تی ای دارد.

۲۱. یک قطار در آسمان

هواپیماهای بسیار بزرگ و عظیم‌الجثه‌ای که اصطلاحا تحت عنوان Airtrain (قطار هوایی) شناخته می‌شوند، از سال‌ها پیش و در جریان بازی GTA 3 در فرنچایز جی تی ای حضور داشته‌اند. اما حضور ابتدایی این وسایل نقلیه‌ی هوایی غول‌آسا در سری بازی GTA تنها به پرواز یکی از آن‌ها در آسمان شهر خلاصه می‌شد و بازیکنان نمی‌توانستند سوار آن‌ها شده و با استفاده از یک Airtrain پرواز کنند. این قابلیت نهایتا در بازی GTA V در دسترس بازیکنان قرار گرفت اما شواهد حاکی از آن‌اند که طرفداران این هواپیماهای بزرگ بسیار زودتر و سال‌ها پیش می‌توانستند پرواز کردن به عنوان یک خلبان در یک قطار هوایی را تجربه کنند.

بعضی از طرفداران باهوش و زیرک مجموعه بازی جی تی ای توانستند در فایل‌های بازی GTA: San Andreas مدل‌های طراحی شده‌ی یک هواپیمای ایرباس بزرگ را مشاهده کنند که متاسفانه از نسخه‌ی نهایی آن بازی حذف شده است. دیتای ایرباس حذف شده در بازی GTA: San Andreas نشان می‌دهد که علاقمندان به هواپیمارانی در دنیای فرنچایز GTA سال‌ها قبل از بازی GTA V می‌توانستند در بازی GTA: San Andreas لذت پرواز کردن با یک ایرباس را تجربه کنند.

۲۰. گاوصندوق‌ها

در بازی GTA: San Andreas شاهد سطح جدیدی از ماموریت‌های سرقت و ایجاد ناامنی در شهر بودیم که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سرقت‌های شبانه از منزل ثروتمندان اشاره کرد. به طوری که به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین مراحل بازی GTA: San Andreas می‌توان به مرحله‌ای اشاره کرد که طی آن رایدن و سی جی به سرقت محموله‌های سلاح و مهمات از منزل یک افسر پیر ارتش می‌پردازند. راکستار در ابتدا برنامه داشته که در طی این مرحله و دیگر ماموریت‌های از این قبیل، گاوصندوق‌هایی را در کنار چالش رمزگشایی برای باز کردن آن‌ها تعبیه کند. طرفداران توانسته‌اند تعدادی از اسکریپت‌های مربوط به این مینی‌گیم را از فایل‌های بازی استخراج کنند که در آن‌ها سی جی مشغول سر درآوردن از رمز یک گاوصندوق است.

۱۹. جواب آتش، آتش نیست

این آزادی عمل و قدرت بالای بازیکن در ایجاد هرج و مرج است که مجموعه‌ بازی‌های جی تی ای را به یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین فرنچایزهای تاریخ صنعت گیم تبدیل کرده است. در بازی GTA: V تقریبا هرچیزی را می‌توان به آتش کشید و همه‌جا را شعله‌ور کرد. اما حقیقتا گاهی اوقات خاموش کردن شعله‌های آتش می‌تواند بسیار آرامش‌بخش‌تر از به راه انداختن آن باشد. این مورد تنها با حذف نشدن کپسول‌های آتش‌نشانی از این بازی امکان‌پذیر بود. استفاده از یک کپسول آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش در بازی GTA: V می‌توانست از جمله فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای در این بازی باشد که انجام دادن آن موجب دستگیر شدن شما نخواهد شد. 

کپسول‌های آتش‌نشانی همچنان در بازی GTA: V وجود دارند، اما صرفا جنبه‌های روایی آن مورد استفاده قرار گرفته و اغلب در پس زمینه‌ی اتفاقات بازی در دست آتش‌نشان‌ها دیده می‌شوند. جای خالی این کپسول‌ها برای در دست گرفتن توسط شخصیت‌های اصلی و استفاده به روش‌های گوناگون به خوبی احساس می‌شود. اینطور که از شواهد به دست آمده از طریق کاوش میان فایل‌های بازی پیداست، سازندگان بازی در ابتدا می‌خواسته‌اند کپسول‌های آتش‌نشانی را در بازی خود قرار دهند و حتی مدل‌های سه‌بعدی آن را هم طراحی کرده‌اند. اما نهایتا به دلایل مختلف مثل سازگار نبودن با دیگر المان‌های موجود در گیمپلی، از بازی حذف شده. 

بازیکنان کنجکاو و البته هکر بازی GTA: V توانسته‌اند با کمی اقدامات مضاعف و ایجاد تغییر در فایل‌های بازی، از این کپسول‌ها استفاده کنند.

۱۸. موتور معروف گوست رایدر

چه چیزی موتور سیکلت‌های بزرگ و قیمتی را جذاب‌تر از چیزی که هستند می‌کنند؟ معلوم است! یک جمجمعه‌ی سفید وسط فرمان و مقداری هم زنجیر برای تزیینات جانبی. در اولین لحظه‌ی برخورد با این موتور سیکلت قطعا گوست رایدر و موتور معروفش را به خاطر خواهید آورد. این موتور در عمیق‌ترین نقاط فایل‌های استفاده نشده‌ی بازی GTA: V پیدا شده و جالب‌تر از آن این است که در گاراژ بیکر می‌توانید یک تصویر از آن را روی دیوار مشاهده کنید. در بازی GTA: V یک موتور سیکلت قدرتمند و البته گران‌قیمت به اسم Sanctus وجود دارد که دارای شباهت‌های بسیاری با این موتو سیکلت است. اما اثری از جمجمه و زنجیر و البته دو شاخ بلند در دو طرف فرمان آن به چشم نمی‌خورد و در واقع نمی‌توان آن را موتور معروف گوست رایدر دانست. امروزه مادسازها آیتم‌های بسیای را از جمله موتور معروف گوست رایدر به بازی GTA: V اضافه کرده‌اند. اما روبه‌رو شدن با آن در مراحل بخش داستانی و حتی به دست آوردن آن طی یک ماموریت سخت و نفسگیر می‌توانست یک سناریوی جذاب و هیجان‌انگیز با تم مخوف و جذاب شخصیت معروف کمیک‌های مارول یعنی گوست رایدر باشد.

۱۷. سلاح‌های مجهز به لیزر

بازی GTA: V را می‌توان کامل‌ترین بازی در فرنچایز جی تی ای از لحاظ طیف وسیع سلاح‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف و تجهیزات جانبی برای ارتقا دادن آن‌ها دانست. اما این زرادخانه‌ی بزرگ و پر شده از آیتم‌های کوچک و بزرگ می‌توانست با یک آیتم کوچک دیگر، کامل‌تر از چیزی باشد که هست. این آیتم هم چیزی نیست جز یک ابزار نشانه‌گیری با لیزر که پیش از این در بسیاری از بازی‌های شوتر مشاهده کرده‌اید. در فایل‌های اسکریپت‌های تکمیلی بازی مشاهده شده است که سازندگان بازی قصد داشته‌اند لیزرهای نشانه‌گیری را جزو یک آیتم ثابت و همیشگی برای اسلحه‌های درون بازی در GTA: V قرار دهند. چراغ‌قوه همچنان یکی از گزینه‌های روی میز است و بازیکنان زیادی لذت تیراندازی در شب با استفاده از یک چراغ‌قوه‌ی نصب شده روی اسلحه تجربه کرده‌اند. اما استفاده از یک لیزر در شب همچنان می‌توانست بسیار لذت‌بخش‌تر از یک چراغ‌قوه باشد. نشانه گرفتن وسط چشم‌های یک دشمن با یک لیزر قرمز خطرناک‌ترین تهدیدی است که می‌توانید برای نشان دادن قدرت خود به کار بگیرید.

۱۶. جزیره‌ی وایس سیتی

یکی از شاخصه‌های جالب تامی ورستی (شخصیت اصلی بازی GTA: Vice City) این بود که با لقب دارنده‌ی کلیدهای شهر شناخته می‌شد و به نوعی شهر را بخشی از امپراطوری مجرمانه‌ی خود می‌دانست که تحت سلطه‌ی گروهش اداره می‌شود. در فایل‌ آرشیو دیالوگ‌های بازی به این موضوع اشاره شده که ظاهرا سازندگان بازی برای قرار دادن یک جزیره در اطراف وایس سیتی برنامه داشته‌اند. در این دیالوگ‌ها به ماموریتی اشاره شده که طی آن تامی باید به یک جای جدید به نام Gator Keys فرستاده می‌شد. جایی که ظاهرا همان جزیره‌ای بود که نهایتا از نقشه‌ی بازی GTA: Vice City حذف شده. 

طبق تجربه‌ای که در بازی Red Dead Redemption 2 و همچنین مراحلی در چندین بازی دیگر به دست آورده‌ایم، جزایری که معمولا به عنوان یک مکان جانبی در گوشه‌ای از نقشه‌ی یک بازی قرار می‌گیرند، قاعدتا محل رخ دادن خطرناک‌ترین حوادث بازی هستند و یک تهدی بالقوه محسوب می‌شوند. خوشبختانه یا متاسفانه، این جزیره به طور کامل از بازی GTA: Vice City حذف شد و تامی هیچوقت نتوانست کلید جزیره‌ی Gator Keys را به دسته‌کلید دارایی‌های خود اضافه کند.

۱۵. کاستوم دلقک

شخصیت‌های اصلی بخش داستانی در بازی GTA: V قادر به پوشیدن تعداد زیادی از ماسک‌ها و نقاب‌های گوناگون در کنار طیف وسیع لباس‌ها و پوشش‌های متفاوت هستند. اما گریم کردن به عنوان یک دلقک و پوشیدن لباس‌های دلقک هیچوقت بخشی از این پوشش‌های متنوع و بعضا احمقانه نبود. ترور را معمولا با اعصاب ناپایدار و میل سیری ناپذیرش به ایجاد هرج و مرج می‌شناسند و قاعدتا نباید علاقه‌ای هم به برقراری تعامل با دلقک‌ها داشته باشد. اما کم‌تر طرفداری می‌تواند باوجود تمامی دیوانگی‌ها و خطرناک بودن‌ها ترور، جلوه‌ی بامزه بودن و شوخ‌طبع بودنش را مخفی کند و تصور او در نقش یک دلقک دیوانه می‌تواند سناریوی بسیار جذابی برای ایجاد هرج و مرج باشد. 

به لطف یک کاوش دیگر میان فایل‌های بازی GTA: V توسط وبسایت کوتاکو، فهمیدیم که ترور و مایکل یک ست لباس دلقک به همراه گریم آن را داشته‌اند که نهایتا خبری از آن در بخش داستانی بازی نبود و حالا در فایل‌های استفاده نشده‌ی بازی مخفی شده است. تجربه‌ی ماموریت بزرگ سرقت به همراه سارقینی که لباس دلقک پوشیده‌اند و مثل دلقک‌های دیوانه و ترسناک دنیای سینما می‌خندند و جنون خود را به نمایش می‌گذارند، می‌توانست یکی از به یاد ماندنی‌ترین مراحل بازی GTA V باشد.

۱۴. کلاب‌های بیشتر با ویژه برنامه‌های استندآپ کمدی

یکی از موارد ناامیدکننده در رابطه با بازی GTA: V که بسیاری از طرفداران را حین تجربه‌ی بخش داستانی و چرخیدن در جهان بازی بابت آن آزرده‌خاطر کرد، کمبود ساختمان‌هایی است که محیط‌های داخلی با امکان ورود به درون آن‌ها داشته باشند. این فقدان همواره در سری بازی‌های GTA وجود داشته و در آخرین نسخه‌ی آن نیز تغییر چندانی مشاهده نشد. ناراحتی درباره‌ی جای خالی محیط‌های داخلی بیشتر در بازی GTA: V زمانی دوچندان می‌شود که از طریق فایل‌های استفاده نشده‌ی بازی در می‌یابیم سازندگان در ابتدا یک کلاب مجهز به سکو و تریبون را تدارک دیده بوده‌اند که شب‌ها آدم‌های معروف از سرتاسر جهان درون بازی در آنجا جمع شده و شروع به اجرای نمایش‌های مختلف می‌کنند. 

برای مثال کمدین‌هایی را در نظر بگیرید که روی صحنه مشغول اجرای استندآپ بامزه و خنده‌دار خود هستند و شما نیز در گوشه‌ای مشغول تماشا و لذت بردن از جوک‌های آن هستید. مکان‌هایی از این قبیل از جمله ایده‌های جذاب برای خلق محیط‌های داخلی بیشتر بودند که متاسفانه در نهایت از بازی GTA: V حذف شدند. امیدواریم در دنباله‌های آینده‌ی سری بازی جی تی ای شاهد ساختمان‌های بیشتر و بزرگ‌تری باشیم که بتوان وارد آن‌ها شد و به انجام فعالیت‌ها و ملاقات‌های گوناگون پرداخت.

۱۳. از جنگ با گنگسترها تا طراحی دکوراسیون داخلی

شما در بازی GTA: San Andreas می‌توانستید شخصیت اصلی خود را به روش‌های گوناگون شخصی‌سازی کنید. آزادی عمل در ارتقای شخصیت اصلی بازی (سی جی) در این بازی سطح جدیدی به خود گرفته بود و از همه نظر مورد توجه عموم قرار داشت. شما می‌توانستید سی جی را به باشگاه برده و اندام او را ورزشی و عضلانی کنید. یا لاغر باقی بمانید و حتی با پرخوری بی‌رویه در رستوران‌ها یک گنگستر چاق و سنگین از او بیرون بکشید. شما حتی می‌توانید به باشگاه هنرهای رزمی رفته و یک شیوه‌ی جدید مبارزه‌ی تن به تن را یاد بگیرید. 

بر اساس اطلاعاتی که از فایل‌های بازی GTA: San Andreas به دست آمده، سازندگان برنامه‌های بسیاری جهت اضافه کردن فروشگاه‌های لوازم خانگی به دنیای بازی در سر داشته‌اند و حتی مقداری از آن‌ها را نیز در موتور بازی پیاده‌سازی کرده‌اند و اکنون می‌توان در فایل‌های مخفی بازی مشاهده کرد. در این فروشگاه‌ها، سی جی می‌توانست به خرید مبلمان و دیگر وسایل خانگی بپردازد و سپس آن‌ها را در خانه‌هایی که در سرتاسر شهر خریداری می‌کند، استفاده کند. در اینجا سلیقه‌ی بازیکن در طراحی داخلی است که به سی جی در چیدمان اسباب و اسایه‌ی خود در خانه‌هایشان کمک می‌کند. 

این ایده در نهایت از بازی GTA: San Andreas حذف شد و هیچوقت نتوانستیم لذت پر کردن آن خانه‌های بزرگ و خالی را با اسباب و اساسیه‌های مختلف تجربه کنیم.

۱۲. زلزله!

بازی GTA: San Andreas با جهان بزرگ و محیط‌های پویا و پرجزئیاتش یکی از پرافتخارترین بازی‌های زمان عرضه‌ی خود بود که با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری موجود، یک جهان شگفت‌انگیز را به همراه داشت. دنیای این بازی حتی قرار بود با وجود بحران‌های طبیعی بزرگی مثل زلزله، بسیار جدی‌تر و واقعی‌تر از چیزی که هست، باشد. طرفداران این بازی توانسته‌اند در فایل‌های مخفی بازی، اطلاعات متعددی در رابطه با زلزله در بازی GTA: San Andreas پیدا کنند. آن‌ها دریافتند که میزان لرزش زمین در این بازی درحالت معمولی روی عدد صفر تنظیم شده تا همه‌چیز ثابت و آرام به نظر برسد. 

اما در واقع این امکان در تنظیمات توسعه‌دهندگان بازی تعبیه شده است که میزان لرزش زمین را افزایش دهند و موجب ایجاد زلزله در بازی شوند. این تنظیمات از نسخه‌ی نهایی بازی حذف شده‌اند اما طرفداران زیرک و کنجکاو توانسته‌اند آن را از فایل‌های مخفی بازی استخراج کرده و باری دیگر در قالب ماد به بازی GTA: San Andreas اضافه کنند. حین بالا بردن مقدار لرزش زمین و ایجاد زلزله متوجه نقص‌های فنی بسیاری در مدل‌سازی‌های محیط خواهید شد و این موضوع نشان می‌دهد که ایده‌ی زلزله در این بازی در مراحل ابتدایی توسعه‌ی خود قرار داشته و سازندگان کار پولیش و دیباگ آن را پس از لغو شدن تکامل این ایده، نیمه‌کاره رها کرده‌اند.

۱۱. خرید ملک در بازی GTA IV

بازیکنانی که اولین ورژن‌های بازی GTA: V را تجربه کرده‌اند، احتمالا این سوال همیشه برایشان بدون پاسخ باقی مانده که آن خانه‌های فروشی در وبسایت Dynasty 8 (اینترنت داخل بازی) چه شدند؟ خانه‌های این مشاور املاک در ابتدا قسمتی از بخش داستانی بازی GTA: V را تشکیل می‌دادند و شامل خانه‌هایی می‌شدند که در دست ساخت بودند و در آینده به خریداران آن‌ها واگذار می‌شدند. اما نهایتا هیچ خبری از آن خانه‌ها نشد و دیگر هیچ ملک قابل خریدی در بخش داستانی این بازی قرار نگرفت. 

خرید چندین خانه در قسمت‌های مختلف شهر همواره بخشی از نسخه‌های قبلی سری بازی جی تی ای بوده و انتظار می‌رفت که راکستار طبق سنت همیشگی‌اش این امکان را در بخش داستانی بازی GTA: V قرار دهد که بتوانیم خانه‌های متعددی را برای شخصیت‌های اصلی تهیه کنیم. این مورد همیشه برای همه طرفداران موضوع بحث بوده که چرا ترور با میلیون‌ها دلاری که در طول داستان به دست می‌آورد، یک خانه‌ی خوب در بالای شهر مثل مایکل و فرانکلین تهیه نمی‌کند؟ 

این قابلیت تنها در انحصار بخش چندنفره و آنلاین درآمد و خرید منزل برای کاراکترهای اصلی داستان برای همیشه از دسترس خارج شد. حذف یک المان معروف از نسخه‌ی جدید یک بازی از یک فرنچایز بزرگ همواره یکی از اتفاقات ناراحت‌کننده‌ی دنیای بازی‌هاست.

۱۰. ماجرای فرانکلین و دیل

ماموریت‌های جانبی و خطوط داستانی فرعی در بازی GTA: V از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و از جمله جذاب‌ترین سری ماموریت‌های جانبی این بازی می‌توان به مراحل فرعی فرانکلین (یکی از سه شخصیت اصلی بازی) اشاره کرد. فرانکلین تعدادی از بهترین مراحل بازی GTA: V را در قالب چندین ماموریت جانبی به خود اختصاص داده و این جذابیت حتی می‌توانست بسیار بیشتر از چیزی که هست، باشد. اما نهایتا شخصیتی به نام دیل (Dale) از روایت‌های بازی حذف شد و فرانکلین هیچوقت طی ماموریت‌های جانبی اختصاصی‌اش با او روبه‌رو نشد.

در فایل‌های بازی آثار مشهودی از شخصیت دیل وجود دارد و ظاهرا بنا بر این بوده که فرانکلین طی یک ماموریت در حالت مستی به تعقیب دیل بپردازد و دیل نیز در واقع یک شخصیت بدجنس محسوب می‌شده است. این ماموریت برخلاف دیگر مراحل داستانی در بازی GTA: V که ساختاری واقع‌گرایانه و منطقی را دنبال می‌کنند، رویه‌ای تخیلی و عجیب و غریب داشته و در صورت راه‌یابی به نسخه‌ی نهایی بازی GTA: V می‌توانست به یکی از جذاب‌ترین ماموریت‌های فرعی در این بازی تبدیل شود. متاسفانه دیل نهایتا از نسخه‌ی آخر بازی جی تی ای حذف شد و هیچ‌وقت فرانکلین را در حالی که بسیار تحت تاثیر الکل قرار گرفته و نمی‌تواند روی دوتا پایش بایستد، مشغول تعقیب کردن یک خلافکار مشاهده نکردیم.

۹. غریبه‌هایی که کارهای عجیبی انجام می‌دهند

همانطور که قطعا طی بخش داستانی بازی GTA: V مشاهده کرده‌اید، فرانکلین یک عمه‌ی عجیب و غریب به نام دنیس (Denise) داشت که دوستانش حتی از او هم عجیب و غریب‌تر به نظر می‌رسیدند. یکی از دوستان دنیس که اتفاقا در یکی از مراحل بازی مشغول ورزش کردن با دنیس و باقی دوستان‌شان مشاهده می‌شود، مگنتا (Magenta) نام دارد که قرار بود تعاملات متعددی با مایکل (یکی از سه شخصیت اصلی بازی GTA: V) داشته باشد. 

این تعامل داستانی مثل همیشه در تعدادی از فایل‌های بازی پیدا شده و ظاهرا برنامه‌ی سازندگان بازی برای روایت این تعامل داستانی این بوده که مگنتا یک شب مایکل را به اتفاق تعدادی از سالمندان شهر، به یک ضیافت شبانه دعوت می‌کند. اطلاعات بیشتری از ادامه‌ی این خط داستانی در دست نداریم، اما جذابیت نسبتا کم‌تر ماموریت‌های جانبی مایکل در مقایسه با ماموریت‌های اختصاصی فرانکلین و ترور، هرگونه ایده‌ی جذاب داستانی حذف شده از بازی را به دلیلی جهت افسوس خوردن درباره‌ی برنامه‌های لغو شده‌ی سازندگان تبدیل می‌کند.

۸. زندان معروف آلکاتراز

الهام گرفتن از شهرهای معروف در جهان حقیقی برای طراحی شهرها و نقشه‌های استفاده شده در بازی‌های جی تی ای همواره یکی از روش‌های همیشگی راکستار برای خلق جهان بازی‌های خود بوده. یکی از خاطره‌انگیزترین شهرهای به یاد ماندنی در فرنچایز Grand Theft Auto متعلق بود به بازی GTA: San Andreas که متشکل از سه شهر و منطقه‌ی شهری مختلف بود. یکی از این سه منطقه San Fierro نام داشت که از روی اسم شهر سن فرنسیسکو نام‌گذاری شده بود و به طور کلی المان‌های شهری مشترک بسیاری با این شهر داشت. از خیابان مورب معروف سن فرنسیسکو گرفته تا تراموای این شهر که در سال‌های ابتدایی دهه‌ی نود میلادی آوازه‌ی زیادی پیرامون خود داشت. 

اما یکی از لوکیشن‌های مورد انتظار شهر سن فرنسیسکو، زندان معروف این شهر به نام زندان آلکاتراز بود که درون یک جزیره در نزدیکی ساحل این شهر قرار دارد. در نقشه‌ی نسخه‌های پیش از انتشار بازی GTA: San Andreas شاهد جزیره در نزدیکی ساحل سن فیرو (San Fierro) هستیم که ظاهرا به جزیره‌ی زندان آلکاتراز مرتبط است. در هر صورت، این جزیره نهایتا در زمان انتشار بازی GTA: San Andreas از نسخه‌ی نهایی بازی حذف شد و هیچوقت نتوانستیم ماموریت‌های مربوط به این مکان ترسناک و مخوف را تجربه کنیم. ماموریت‌هایی که طبق آوازه‌ی ناخوشایند زندان بزرگ آلکاتراز، قطعا بسیار متفاوت و شگفت‌انگیز می‌شدند.

۷. حقیقت تلخه!

پیدا کردن یک ماموریت که در مراحل پایانی پروسه‌ی تولید خود قرار داشته و از قضا بسیار جذاب و تماشایی به نظر می‌رسد، همواره یکی از دلسردکننده‌ترین اتفاقاتی محسوب می‌شود که ممکن است برای طرفداران سری بازی GTA رخ دهد. هیچوقت هم نمی‌توان از دلایل اصلی و قانع کننده‌ی طرفداران برای تصمیم‌گیری بر مبنای حذف کردن این مراحل جذاب از محصول نهایی خبردار شد. یکی از ماموریت‌هایی که از بازی GTA: San Andreas حذف شده و پس از مدت‌ها طرفداران توانسته‌اند در فایل‌های این بازی درباره‌اش اطلاعات متعددی پیدا کنند، مرحله‌ای به نام “The Truth Is Out There (حقیقت اون بیرونه)” است که طی آن سی جی مشغول تعقیب و گریز بر علیه تعدادی مامور سیاه‌پوش قرار می‌گیرد. 

اما ظاهرا سازندگان بازی وقت کافی برای تکمیل کردن این ماموریت را نداشته‌اند یا اینکه از نتیجه‌ی نهایی آن به اندازه‌ی کافی راضی و خرسند نبوده‌اند. در هر صورت حقیقت این است که ماموریت The Truth Is Out There هیچوقت به نسخه‌ی نهایی بازی GTA: San Andreas راه نیافت و تعقیب و گریز نفسگیر سی جی برای پیدا کردن حقیقت به سرانجام نرسید.

۶. بازاریابی در کنار یکی از شخصیت‌های قدیمی فرنچایز

راکستار در طول حیات فرنچایز جی تی ای تا به امروز هیچگاه برای خط داستانی بازی‌های خود دنباله‌ای روایت نکرده و نسخه‌های این سری همواره خط داستانی منحصر به فرد و کاراکترهای جدید و متفاوت خود را داشته‌اند. با این حساب ملاقات یک کاراکتر قدیمی از نسخه‌های قبلی همیشه یک اتفاق هیجان‌انگیز و مطلوب نزد طرفداران این مجموعه به حساب می‌آید. در طور خط داستانی بازی GTA: V ارجاعات متعددی را به شخصیت‌های داستانی نسخه‌های قبلی – به ویژه بازی GTA: IV – شاهد بودیم و اینطور که از فایل‌های مخفی بازی پیداست، یکی از جالب‌ترین آن‌ها به طور کامل از بازی حذف شده است.

سازندگان بازی مرحله‌ای به نام “Social Networking (بازاریابی اجتماعی)” را در سر داشته‌اند که طی آن فرانکلین با شخصیت دیوانه و عجیب بروسی کیباتز (Brucie Kibbutz) از بازی GTA: IV ملاقات می‌کند و حتی ماشین استینگر (Stinger مدل ماشین) او را هم به سرقت می‌برد. سازندگان بازی GTA: V نه‌تنها طرفداران قدیمی مجموعه را از ملاقات با یکی از شخصیت‌های جالب و محبوب نسخه‌ی قبلی محروم کردند، بلکه جلوی آن‌ها برای تجربه‌ی رانندگی با اتومبیل خاص و اسپورت استینگر را نیز گرفتند.

۵. بلوار رویاهای شکست‌خورده

یکی از جالب‌ترین و در عین حال متفاوت‌ترین سناریوهای داستانی بازی GTA: V مربوط به مرحله‌ای است که مایکل تصمیم می‌گیرد با کمک یک کارگردان معروف هالیوودی (هالیوود درون بازی) به تهیه‌کنندگی برای یک فیلم سینمایی بپردازد و فیلم اختصاصی خودش را تولید کند. این ایده قطعا بارها به ذهن بازیکنان مختلف خطور کرده است که کاش به جای تنها یک یا دو ماموریت در ارتباط با فیلمسازی مایکل، شاهد حضور حرفه‌ی فیلمسازی به عنوان یک فعالیت جانبی و البته شغلی برای درآمدزایی بیشتر در بازی GTA: V باشیم. در حقیقت باید بدانید که این ایده به ذهن سازندگان بازی نیز خطور کرده و مشغول طراحی المان‌ها و مکانیزم‌های مربوط به آن بوده‌اند. تا اینکه نهایتا این ایده هم مثل خیلی دیگر از ایده‌های جذاب و لغو شده‌ی سری، از بازی GTA: V حذف شد.

بر اساس اطلاعاتی که در فایل‌های ماموریت‌های بازی قرار دارند، مایکل برنامه‌های بیشتری برای همکاری با سالومون ریچاردز (Solomon Richards کارگردان هالیوودی در بازی GTA: V) داشته و قرار بود شاهد ماموریت‌هایی در این بازی باشیم که مایکل از استودیوهای فیلمسازی‌اش در مقابل تهدیدات متعدد محافظت می‌کند و در یکی از این ماموریت‌ها مجبور به دزدیدن یک جت می‌شود. این سری ماموریت‌ها یک اکشن هالیوودی تمام عیار بودند که نهایتا از بازی GTA: V حذف شدند و جای خود را به دیگر روایت‌های داستانی دادند. در هر صورت ورود به دنیای فیلمسازی و حواشی موجود در جهان هنرپیشه‌ها و سوپراستارها، همواره یکی از ایده‌های جذاب و البته مرتبط به دنیای فرنچایز Grand Theft Auto است و انتظار می‌رود در آینده – در صورت انتشار دنباله‌های بیشتر از این سری – شاهد اکشن‌های هالیوودی بیشتری در طول خط داستانی باشیم.

۴. یکی از جذاب‌ترین سرقت‌های – حذف شده از – ازی GTA: V

حذف کردن یک آیتم کوچک یا حتی یک سلاح معمولی از پروژه‌ای به بزرگی بازی GTA: V عادی به نظر می‌رسد. اما حذف شدن یک سرقت بزرگ و جنجالی از عنوانی که تماما بر اساس سرقت‌های مسلحانه‌ی بزرگ ساخته شده است، برای طرفداران دوآتیشه‌ی سری بازی‌های جی تی ای امری نابخشودنی به حساب می‌آید. طرفداران فرنچایز GTA بدون شک بیش از هر شاخصه‌ی دیگری، این مجموعه را با سرقت‌های مسلحانه و جنجالی‌اش می‌شناسند. مدتی قبل طرفداران بازی توانستند سرنخ‌هایی از یک سرقت حذف شده از بخش داستانی بازی GTA: V پیدا کنند که به یک ماموریت به نام The Sharmoota Job مربوط می‌شوند. بهتر است بدانید که این ماموریت مثل دیگر سرقت‌های موجود در بازی GTA: V نبود و قرار بود شامل محتواهای متفاوت و بسیار هیجان‌انگیزی مثل مخفی‌کاری، اکشن‌های بزرگ و البته سوارکاری شود!

طبق اطلاعات به دست آمده از فایل‌های بازی، شخصیت‌های داستان در این ماموریت به صورت مخفیانه به امارت مادرازو (Madrazo) نفوذ می‌کردند و سپس اسب قیمتی او را می‌دزدیدند. هیجان‌انگیزترین نکته در رابطه با ماموریت حذف شده‌ی The Sharmoota Job این بود که المان‌های مخفی‌کاری در سطوح گسترده‌تری در این مرحله به کار گرفته می‌شدند و در راس آن بازیکنان می‌توانستند با یک اسب به سوارکاری بپردازند. این تنها جزئیاتی نیست که از اسب‌های بازی GTA: V در دست داریم و بهتر است هرچه زودتر به مورد بعدی مراجعه کنید!

۳. اسب‌های GTA V

حالا که صحبت از اسب‌ و سوارکاری در سری بازی جی تی ای شد، بهتر است به این موضوع نیز اشاره کنیم که بازی GTA: V در ابتدا قرار بود به اولین بازی در فرنچایز Grand Theft Auto تبدیل شود که در آن می‌توانید اسب‌سواری کنید. اسب‌سواری در بازی Red Dead Redemption همواره بسیار لذت‌بخش و منحصر به فرد بوده، اما فرنچایز جی تی ای می‌توانست سال‌ها قبل در منطقه‌های سنتی (کانتری) و حاشیه‌نشین بازی GTA: San Andreas امکان سوارکاری پشت یک اسب را برای طرفداران به ارمغان آورد. اما این اتفاق نیوفتاد و در بازی GTA: IV هم کوچکترین اشاره‌ای به اسب‌ها و سوارکاری نشد.

مدت‌ها در فرنچایز GTA خبری از اسب نبود تا اینکه در بازی GTA: V طی چندین موقعیت مختلف با فایل‌های مرتبط با اسب‌ها روبه‌رو شدیم. پس از ماموریت سرقتی که شامل یک بخش اسب‌سواری می‌شد و احتمالا می‌خواست از آن طریق سوارکاری و اسب‌ها را به یک المان ثابت و تکمیلی در بازی GTA: V تبدیل کند، به یک تبلیغ تلویزیونی درباره‌ی اسب‌های وحشی می‌رسیم که ظاهر اسب‌های بازی GTA: V را در صورت وجود داشتن در بخش داستانی به نمایش می‌گذارد. برای به تصویر کشیدن این تبلیغ تلویزیونی که در قسمت کوتاهی از یک برنامه‌ی تلویزیونی در بازی GTA: V به نمایش در می‌آید و یک اسب وحشی را درحال دویدن و شیهه کشیدن نشان می‌دهد، لازم بود که سازندگان بازی یک اسب بالغ و خوش‌فرم را مدلسازی کنند و سپس علاوه بر پویانمایی و متحرک‌سازی آن، به صداپردازی و تکمیل کردن محتوای صوتی آن بپردازند.

تمامی این فایل‌ها هم‌اکنون در دیتای کامل بازی وجود دارند اما هیچوقت خبری از یک اسب واقعی در دنیای بازی GTA: V نبود و همچنان موفق به تجربه‌ی سوارکاری پشت یک اسب در این فرنچایز نشده‌ایم.

۲. بیرون آمده از دل دهه‌ی 90 میلادی (ایستگاه رادیوی Pre-Millennium در بازی GTA V)

نسخه‌ی بتای بازی GTA: V یک ایستگاه رادیو داشت که موزیک‌های راک دهه‌ی 90 میلادی را پخش می‌کرد و نام او Pre-Millennium Radio بود. این شبکه رادیو ممکن است برای تمامی بازیکنانی که نسخه‌ی اصلی و پس از انتشار بازی GTA: V را تجربه کرده‌اند ناآشنا به نظر برسد. اما رد پای آن همچنان در فایل‌های این بازی دیده می‌شود. این شبکه حتی لوگوی فاینال و ارجینال خودش را هم در این فایل‌ها دارد اما ظاهرا در آخرین روزهای قبل از انتشار بازی، از بازی حذف شده است. این شبکه آهنگ‌هایی را در سبک راک پخش می‌کرد که بعدها در ایستگاه‌های رادیویی دیگر اثری از آن‌ها نبود. یک ایستگاه رادیویی دیگر قطعا هیچ آسیبی به بازی جی تی ای وی وارد نمی‌کرد. احتمالا اغلب ناشرهای صاحب اثر در این شبکه به دلایل مختلفی مثل هزینه‌ی لایسنس یا رده‌بندی سنی این بازی با راکستار به توافق نرسیده‌اند.

۱. کافی‌شاپ! و اتفاقات بعد از آن

هیچوقت در یک بازی GTA نمی‌توانستیم با معشوقه‌ی خود به کافی شاپ برویم، به جز بازی GTA: San Andreas که در موارد بسیاری همتا نداشت. در این بازی سی جی به ملاقات معشوقه‌اش می‌رفت و مثل بازی‌های دیگر سری جی تی ای می‌توانست از بین چندین لوکیشن در سطح شهر، یکی را برای وقت گذراندن انتخاب کند. یکی از این گزینه‌های روی نقشه، کافی‌شاپ‌ها بودند که حسابی دوست سی جی را تحت تاثیر قرار می‌دادند و ملاقات‌های دو نفره‌شان را کمی طولانی‌تر می‌کرد.

شاید باورتان نشود ولی کمپانی راکستار از طریق محتوا با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد. دن هاوز (Dan Houser) یکی از موسسین کمپانی راکستار و نویسنده‌ی همیشگی فرنچایز GTA نقطه نظرهای تامل‌برانگیزی را درباره‌ی این برهه‌ی زمانی اذعان داشته و می‌گوید “آن روزها، روزهای سختی بودند و تیم راکستار فشار شدیدی را تحمل می‌کرد”.

در نهایت، این آیتم هم دیگر به سری بازی GTA برنگشت و کاپی‌شاپ‌های بیشتری در سال‌های بعدی جی تی ای مشاهده نکردیم.

نظر شما درباره‌ی این محتویات حذف شده از سری بازی‌های Grand Theft Auto چیست؟ به نظر شما کدام یک از وایژگی‌های جذاب بازی GTA: V در آینده از این سری حذف خواهند شد؟



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

16 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments