بازی Dirt 5 برای حرکت خود جادهای ساخته که روی تمام پیچ و خمهای آن تسلط دارد؛ حالا میتوان، سری درت را سلطان مسابقات رالی و آفرود دانست؛ حداقل تا به امروز!
تقریبا ۱۰ سالی میشود که به غیر از عناوین سبک مسابقهای یا همان ریسینگ، محصول دیگری از کدمسترز به بازار عرضه نمیشود. از همین رو، تقریبا هر بازی ریسینگی که توسط کدمسترز ساخته میشود، لااقل ما را مطمئن میکند که با یک بازی بالغ و حداقل خوب، طرف هستیم. به هر حال تسلط و تجربهی این شرکت انگلیسی در توسعهی عناوین مسابقهای طی بیش از ۳۰ سال فعالیتش، مثالزدنی است.
بعد از موفقیتهایی که سری Dirt کسب کرد، حالا افتخار لقب اولین بازی میان نسلی کدمسترز به قسمت پنجم این سری داده شده است. روند رو به رشد و تحسینبرانگیز این سری که پیش از این در یک دهه قبل تحت عنوان Collin McRae منتشر میشد، این اطمینان را به کدمسترز داد که میتوانند با بازی Dirt 5 شروع خوبی در نسل نهم کنسولهای سونی و مایکروسافت داشته باشند؛ البته شاید بتوان تعبیر دیگری داشت؛ این که بازی درت 5 میتواند پایان خوبی برای عناوین این شرکت در نسل هشتم کنسولهای بازی باشد!
مشخصا مهمترین رسالت یک اثر ریسینگ این است که بتواند در القای حس هیجان عملکرد موفقی داشته باشد. از همین رو اگر وارد بخش Career Mode شوید، خیلی سریع متوجه جدیت بازی برای رسیدن به این هدف خواهید شد. هر چند نبود هیچگونه راهنما و آموزشی در ابتدای امر، ممکن است کمی برای بازیکنان تازهکار دشواریهایی را به وجود آورد اما اگر حتی یک بار در طول عمرتان سابقهی تجربهی بازیهای ریسینگ را داشته باشید، خیلی سریع و راحت میتوانید از مسابقه در گل و لایها یک زمین مسابقهی جذاب، با خودروی نه چندان محبوب اشکودا لذت ببرید.
در همان ابتدای کار هندلینگ منحصر به فرد بازی حسابی حس بودن در یک پیست رالی را به بازیکن منتقل میکند. بدون شک هندلینگ یکی از مهمترین مواردی به شمار میآید که میتواند یک بازی ریسینگ را ارزشگذاری کند و باید اعتراف کرد که به لحاظ هندلینگ عملکرد بازی Dirt 5 کاملا بینظیر است! قوت این موضوع زمانی به نحو احسن خودش را نشان میدهد که در همان حالت کریر کمی جلوتر بروید و با ماشینهای بیشتری مسابقه بدهید. همچنین مسیرهای مسابقهای متفاوت با آب و هوای گوناگون را هم مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. بازی درت 5 در بخش هندلینگ عملکردی مثال زدنی دارد و کدمسترز برای این بخش طراحی استادانهای داشته است.
طراحی فیزیک منحصر به فرد برای هر ماشین، از جمله مواردی است که این بازی مسابقهای را یک قدم به سمت واقعگرایانه بودن، سوق میدهد. طراحی ریزبینانهی کدمسترز برای هر ماشین در هر کلاس، باعث شده تا دست بازی در انتخاب خودروهای مد نظر خود داشته باشید. با این حال، هرگز سعی نکنید جزئیات را با اثری مانند فورزا هورایزن مقایسه کنید؛ سبک، هدف و خواستهی سری Dirt کاملا با سایر عناوین سبک ریسینگ تفاوت دارد و تقریبا میتوان گفت که تمام این خواستهها در بازی Dirt 5 تجلی یافته است.
همان طور که پیش از این هم اشاره شد، مسیرهای مسابقه و سیستم آب و هوای داینامیک به صورت کامل روی هندلینگ و فیزیک بازی تاثیر میگذارند. برای مثال اگر شما یک مسیر مسابقهای را در هوای خشک و آفتابی طی کنید و در رقابت بعدی، آب و هوای همان مسیر را در حالت برفی قرار دهید، تجربهای کاملا متفاوت خواهید داشت؛ در نتیجه باید عملکردی هوشمندانهتر داشته باشید و در صورت لزوم با خودروی متفاوتی هم پا به میدان رقابت بگذارید.
بازی درت 5 در بخش هندلینگ عملکردی مثال زدنی دارد و کدمسترز برای این بخش طراحی استادانهای داشته است.
این در حالی است که تنوع مپها و مسیرهای مسابقه به خودی خود در میزان قابل قبولی قرار دارد و از آن جایی که نوع آب و هوا، هم به لحاظ تجربهی گیمپلی و هم به لحاظ بصری تاثیر کاملی روی هر یک از این نقشهها میگذارد، نمیتوان به تعدد این نقشهها ایرادی وارد کرد. از طرفی دیگر طراحی این نقشهها جزئیات خیلی خوبی دارند و برخی از آنها به قدری غرق در طراحی هنرمندانه شدهاند که ممکن است حسابی حواس شما را از مسابقه، پرت کند.
برای مثال شاید دلتان بخواهد که در کنار آثار باستانی یونان، یا در نمایی متفاوت از شهر ریو د ژنرو یا حتی بیابانهای آیکانیک آریزونا چند عکس یادگاری با ماشینهای مورد علاقهتان داشته باشید که دقیقا در همین نقطه قابلیت Photo Mode حسابی به کارتان میآید؛ قابلیتی که این روزها بیشتر بازیها از آن بهره میبرند و خوشبختانه بازی Dirt 5 هم از آن بیبهره نیست.
از طراحی خوب و هنری بودن گرافیک که بگذریم، یکی از مهمترین مواردی که باعث تحسین ویژگیهای بصری این بازی میشود، نورپردازی و انعکاس آن در نقاط مختلفی از محیط بازی است. هر چقدر که این عنوان مسابقهای در زمینهی نورپردازی در حد و حدود حداکثرهای نسل هشتم کنسولهای بازی ظاهر شده، اما متاسفانه کیفیت پایین بسیاری از تکسچرها، تا حدی زحمات بازی Dirt 5 را هدر داده است.
معمولا بازیهای مسابقهای عناوینی هستند که برای به چالش کشیدن یا حتی به رخ کشیدن سختافزارها معروف میشوند و به همین خاطر، کسانی که به سراغ این دسته از بازیها میروند، انتظار بالایی از گرافیک فنی دارند؛ موردی که بازی درت 5 عملکرد متوسطی در آن داشته است. همان طور که پیش از این هم اشاره شد، هر چه قدر در بحث گرافیک هنری و نورپردازی استودیوی کدمسترز زحمت کشیده، اما نتوانسته در مسائل فنی و کیفیت تکسچرها، عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
با این حال، زرق و برق محیطها به قدری بالا است که بتواند حواس شما را از کیفیت پایین تکسچرها پرت کند! به عبارتی دیگر، قصد دارم بگویم که اگر گرافیک فنی در یک بازی ریسینگ برای شما اهمیت زیادی دارد، باز هم نمیتوانید از تجربهی بازی Dirt 5 به همین راحتیها بگذرید. نقاط قوت زیادی در بحث گرافیک این اثر وجود دارد که ارزش بالای این عنوان را همچنان حفظ کرده است.
یکی دیگر از ایرادهایی که میتوان به مسائل فنی بازی وارد کرد، لودینگهای طولانی بازی است. از طرفی دیگر، برای ورود به برخی از بخشها، شاهد لودینگهایی هستیم که کمی دور از انتظار است. حتی برای ورود به بخشهایی مانند شخصیسازی خودروها، شاهد ترنزیشنهایی هستیم که چند ثانیهای طول میکشد. این در حالی است که امکان شخصیسازی خاصی برای خودروها وجود ندارد و منویی که برای تغییر یا انتخاب آیتمها در مقابل شما قرار میگیرد، تنوع بسیاری محدودی دارد.
در مقابل اما تنوع خود خودروها حسابی نیازهای شما را ضمن تجربهی بازی Dirt 5 برطرف خواهد کرد. در بازی شاهد کلاسها متفاوتی هستیم که از خودروهای کلاسیک گرفته تا ماشینهای مسابقات رالی دهههای ۸۰، ۹۰ یا حتی دهههای حال حاضر، و همچنین ماشینهای کراس رود و دو دیفرانسیلهای آفرود، همگی در ساختهی جدید استودیوی کدمسترز حضور دارند.
مسیرهای مسابقه و سیستم آب و هوای داینامیک به صورت کامل روی هندلینگ و فیزیک بازی تاثیر میگذارند
از طرفی دیگر، در هر کلاس شاهد حداقل هفت یا هشت مدل خودرو هستیم که شاید این حداقل برای برخی از کلاسها کم باشد، اما به صورت کلی و روی هم رفته میتوان از تنوع و تعدد خودروها در بازی Dirt 5 ابراز رضایت کرد. نکتهی جالب توجه این جاست که برای به دست آوردن این ماشینها لازم نیست هفتهها یا حتی ماهها به پای مسیرهای مسابقهای و گِل و لایها، زحمت بکشید!
با برگزاری هر مسابقه در هر بخش از بازی، نسبت به رتبهای که کسب کردهاید، پول داخل بازی را دریافت میکنید و مطابق رسم تمام بازیهای ریسینگ، میتوانید با استفاده از این پول به خرید خودروهای جدیدتر اقدام کنید. واقعیت این است که برای ماشینبازها و علاقهمندان به رالی و آفرود، بازی Dirt 5 سرزمین آرزوهاست! چرا که خیلی سریع و راحت میتواند به یک کلکسیونر افسانهای از خودروهای رالی تبدیل شوید.
متاسفانه این که خیلی راحت میتوان در بازی درآمد کسب کرد تا بتوان خودروهای جدید را هر چه سریعتر خریداری کرد، باعث ایجاد گرایندی پایینتر از حد انتظار در این عنوان شده است که این آسانی بیش از حد، ممکن است که به تجربهی بازی در طولانی مدت، آسیب بزند.
در نهایت میتوان گفت بازی Dirt 5 اثری تحسین برانگیز به شمار میآید که میتواند هر کسی که به عناوین ریسینگ یا همان مسابقهای علاقه دارد را مجذوب خود کند. نقاط قوت زیادی در این بازی وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به هندلینگ بینظیر، تنوع قابل قبول مسیرهای مسابقه و ماشینها و همچنین موسیقیهای جذاب و هیجانانگیز اشاره کرد.
خوشبختانه موسیقیهای لایسنس شدهای که در بطن بازی درت 5 پخش میشود، کاملا با روحیات رالی و آفرود سازگاری دارد؛ اما این تنها نقطه قوتی نیست که از هدفون یا اسپیکرهای یک بازیکن به گوش میرسد! صداگذاری یکی دیگر از نقاط قوت بازی Dirt 5 به حساب میآید. علاوه بر این که هر ماشین صدای موتور منحصر به فردی دارد، سر و صداهای ناشی از کشش یا سر خوردن لاستیکهای شما در مسیرهای مسابقه، کاملا واقعگرایانه هستند و ادغام آنها با لرزش دسته، هیجانی مثالزدنی را به مخاطب منتقل میکند؛ دقت عمل کد مسترز در این بخش به قدری بالا است که حتی اگر چشمانتان را هم ببندید، خیلی راحت متوجه خواهید شد که در چه آب و هوایی در حال مسابقه دادن هستید؛ خشک و آفتابی، بارانی، برفی یا حتی یخ!
وجود بخشهای کریر، آرکید، آنلاین و حالت جدید Playgrounds Mode بازی Dirt 5 را به اثری تبدیل میکند که ارزش تکرار بالایی دارد. به رغم اندک ضعفهای بازی، ساختهی جدید کدمسترز را میتوان اوج توانمندیهای این استودیو در نفسهای آخر کنسولهای نسل هشتم توصیف کرد. از طرفی دیگر، این بازی نوید میدهد که این استودیوی بریتانیایی با روند رو به رشدی که دارد، میتواند به لطف قدرت سختافزاری کنسولهای جدید سونی و مایکروسافت، جایگاهی بهتر در نسل نهم کنسولهای بازی برای خود دست و پا کند؛ کسی چه میداند، شاید همین الان هم سری Dirt کدمسترز، به اثری بیرقیب در بازیهای سبک رالی تبدیل شده است!
- هندلینگ
- مسیرهای مسابقه متنوع
- تغییرات آب و هوای داینامیک
- صداگذاری و القای حس بودن در محیطهای برفی، بارانی یا خاک!
- وجود حالتهای متنوع و ارزش تکرار بالا
- ارزش ماشینها نسبت به درآمد، به خصوص درآمد ناشی از بخش کریر اندک است
- لودینگهای طولانی
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید