1%
  • 0/10

فناوری DLSS 4 به کارت‌های گرافیکی قدیمی انویدیا هم اضافه می‌شوند

تولید فریم بر پایه هسته‌های تنسور

فناوری DLSS 4 به کارت‌های گرافیکی قدیمی انویدیا هم اضافه می‌شوند ۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۳ اخبار فناوری کپی لینک
کارت گرافیک قدیمی تولید فریم DLSS 4

آن‌طور که به نظر می‌رسد، کارت های گرافیک قدیمی انویدیا از جمله سری RTX 30 نیز احتمالا از فناوری تولید فریم DLSS 4 بهره خواهند برد.

در جریان نمایشگاه CES 2025 بود که شرکت انویدیا از نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود موسوم به بلک ول پرده برداشت. در کنار این رونمایی، تیم سبز از نسل جدید و چهارم تکنولوژی DLSS نیز رونمایی کرد که می‌تواند نرخ فریم در بازی‌ها را تا ۸ برابر حالت عادی افزایش دهد.

این فناوری از چندین تکنولوژی مختلف از جمله فریم جنریشن (تولید فریم) بهره می‌برد که کارت‌های گرافیک سری RTX 30 از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که شرکت انویدیا در آینده قصد دارد تا این تکنولوژی را به کارت‌های گرافیک قدیمی خود نیز اضافه کند.

ماجرا از این قرار است که الکس باتالیا از رسانه دیجیتال فاندری در گفت‌وگویی با برایان کاتانزارو، معاون بخش تحقیقات در واحد یادگیری عمیق شرکت انویدیا، سوالی در این زمینه مطرح کرد. به گفته او، از آنجا که DLSS 4 در حال حاضر فقط روی هسته‌های تنسور اجرا می‌شوند، چرا کارت های گرافیک قدیمی انویدیا از جمله سری RTX 30 از این فناوری پشتیبانی نمی‌‎کنند؟

برایان کاتانزارو در پاسخ به این سوال می‌گوید:

فکر می‌کنم این موضوع مربوط به مسائل بهینه‌سازی و مهندسی و تجربه کاربری مرتبط باشد. ما در حال عرضه بهترین فناوری فریم جنریشن برای کارت‌های گرافیک سری RTX 50 هستیم و در آینده خواهیم دید که تا چه حد می‌توانیم از این تکنولوژی برای سخت‌افزارهای قدیمی خود استفاده کنیم.

 با استناد بر صحبت‌های معاون بخش تحقیقات در واحد یادگیری عمیق شرکت انویدیا، به نظر می‌رسد که فناوری DLSS 4 در آینده برای کارت‌های گرافیک سری RTX 30 نیز ارائه خواهد شد؛ چرا که این کارت‌های گرافیک نیز دارای هسته‌های تنسور هستند و با توجه به رویکرد آن، از نظر سخت‌افزاری، محدودیتی در این زمینه نخواهند داشت.

به عبارت دقیق‌تر، تا پیش از معرفی DLSS 4، فناوری تولید فریم در انحصار کارت‌های گرافیک RTX 40 بود؛ چرا که این تکنولوژی برای اجرا به واحدهای Optical Flow Accelerator نیاز دارند. با این حال، در نسل بعدی این فناوری، عملکرد آن صرفا به هسته‌های تنسور متکی بوده و از آنجا که کارت‌های سری RTX 30 نیز از این هسته‌ها برخوردار هستند، قاعدتا باید این کارت‌ها نیز قادر به اجرای آن باشند.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments