1%
  • 0/10

فناوری DLSS 4 انویدیا با پیش‌بینی آینده نرخ فریم را افزایش و زمان تأخیر را کاهش می‌دهد

فناوری DLSS 4 انویدیا با پیش‌بینی آینده نرخ فریم را افزایش و زمان تأخیر را کاهش می‌دهد ۰ 30 دقیقه قبل اخبار فناوری کپی لینک
فناوری DLSS 4 انویدیا

جی‌سن هوانگ، مدیرعامل انویدیا اعلام کرد فناوری DLSS 4 با استفاده از هوش مصنوعی به جای تولید فریم‌های میانی، آینده را پیش‌بینی می‌کند و تجربه‌ای روان‌تر ارائه می‌دهد.

انویدیا در نشست CES 2025 با معرفی معماری جدید Blackwell و سری کارت‌های گرافیک RTX 50، از ویژگی‌های جذاب جدیدی همچون DLSS 4 رونمایی کرد. این تکنولوژی که نسخه بهبود یافته DLSS 3 است، هدف دارد عملکرد گرافیکی بازی‌ها را بهبود بخشد، اما نه تنها از طریق افزایش فریم‌ها، بلکه با کاهش مشکلاتی نظیر تأخیر و ناهماهنگی فریم‌ها.

فناوری DLSS 4 انویدیا و تفاوت آن با نسل قبلی

در DLSS 3، انویدیا از هوش مصنوعی برای تولید فریم‌های میانی استفاده می‌کرد؛ این فرآیند هرچند فریم‌ریت را بالا می‌برد، اما با افزایش تأخیر و مشکلات هماهنگی همراه بود. در حالی که ابتدا شایعه شده بود DLSS 4 نیز همین روش را با تولید چندین فریم میانی به کار می‌گیرد، جی‌سن هوانگ توضیح داد این نسخه با پیش‌بینی آینده به جای بهبود گذشته کار می‌کند.

DLSS 4 با تحلیل فریم‌های قبلی، داده‌های حرکتی، و سایر اطلاعات محیط بازی، فریم‌های جدیدی تولید می‌کند که تجربه‌ای روان‌تر ارائه می‌دهد. علاوه بر این، فناوری Reflex 2 نیز به کاهش تأخیرها کمک می‌کند، اگرچه همچنان برخی تأخیرها وجود خواهد داشت.

یکی از چالش‌های فناوری DLSS 4 انویدیا، نیاز به نرخ فریم بالاتر برای ایجاد تجربه‌ای واقعاً سریع است. به عنوان مثال، اگر در DLSS 3 با تولید فریم‌ریت 40، بازی کندبود، در DLSS 4 برای دستیابی به تجربه‌ای مشابه، نیاز به فریم‌ریت تولیدی 160-200 وجود دارد. این میزان ممکن است برای نمایشگرهای 240 هرتز مناسب باشد، اما برای نمایشگرهای 60 یا حتی 120 هرتز، عملکرد قابل‌توجهی نخواهد داشت.

مواد نورونی و محدودیت‌های سخت‌افزاری

علاوه بر فناوری DLSS 4 انویدیا از ویژگی دیگری به نام مواد نورونی هم رونمایی کرد که به کمک هوش مصنوعی، حجم داده‌های گرافیکی را کاهش می‌دهد. به گفته جی‌سن، این تکنولوژی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کدهای شیدر را با دستورالعمل‌های نورونی ترکیب کنند. اما اجرای این قابلیت نیازمند کارت‌های گرافیک سری 50 و پشتیبانی توسعه‌دهندگان از این فناوری است. برای مثال، کارت‌هایی با 8 گیگابایت VRAM مانند RTX 4060 همچنان ممکن است محدودیت‌های عملکردی داشته باشند و این فناوری برای بهبود تجربه این کارت‌ها کافی نخواهد بود.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments