آیا کریستوفر نولان از عملکرد تجاری Tenet رضایت دارد؟
جدیدترین ساختهی فیلمساز مشهور به مرز سوددهی نرسیده است
کریستوفر نولان فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور بریتانیایی در بخشی از مصاحبهی اخیر خود به عملکرد تجاری Tenet پرداخت و نظرش را دربارهی آن اعلام کرد.
اگر پای صحبتهای فیلمسازان بنشینید، متوجه میشوید هر کدام از آنها عقاید و فکرهای منحصر به فردی دارند. این ادعا برای کریستوفر نولان (Christopher Nolan) فیلمنامهنویس و کارگردان بریتانیایی هم صدق میکند. او اهمیت بسیاری برای حضور در سینما و تماشای فیلم به واسطهی پردهی نقرهای قائل است، در حالی که تعداد قابلتوجهی از کارگردانان به نحوهی پخش اثرشان اهمیت چندانی نداده و تنها میخواهند فیلمشان دیده شود. همین نگاه نولان به سینما باعث شد برای اکران Tenet با وجود همهگیری ویروس کرونا و بسته بودن تعداد قابلتوجهی از سینماها در سراسر جهان اصرار کند. او قصد داشت با این کار سینماهایی که در آستانهی ورشکستگی بودند را نجات دهد.
Tenet بعد از چند بار تاخیر نهایتا از اواخر آگوست سال جاری میلادی به سینماها رفت و با وجود بازخوردهای مثبت منتقدان و مخاطبان، نتوانست از پس انتظارها بربیاید. این فیلم اکشن و جاسوسی در مدت زمان اکران خود ۳۲۳ میلیون دلار فروخته که ۵۳ میلیون دلار آن به بازارهای داخلی (ایالات متحدهی آمریکا و کانادا) تعلق داشته و مابقی در بازارهای بینالمللی مانند چین یا بریتانیا کسب شد. این در حالی که است بودجهی ساختش ۲۰۰ میلیون دلار بوده و با در نظر گرفتن هزینههای ثانویه، به فروشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار برای رسیدن به مرز سوددهی نیاز داشته است. از همین رو، مدیرعامل وارنر مدیا جدیدترین اثر نولان را یک شکست نامید.
کریستوفر نولان چندی پیش گفتگویی را با وب سایت Los Angeles Times انجام داد تا به واسطهی آن دربارهی کتاب The Nolan Variations نوشتهی تام شان (Tom Shone) صحبت کند؛ کتابی که به نحوهی ساخت فیلمهای او میپردازد. نولان در بخشی از مصاحبه به عملکرد تجاری Tenet پرداخت و نظرش را پیرامون آن به اشتراک گذاشت. او ضمن اعلام رضایت خود از فروش جدیدترین فیلمش، دربارهی سیاستهای نادرست استودیوهای هالیوودی صحبت کرد:
نگران هستم استودیوهای فیلمسازی درسهای نادرستی از اکران Tenet یاد بگیرند. به جای اینکه توجه کنند این فیلم در کدام مناطق بیشتر فروخته و چطور میتوان میزان فروش به دست آمده از این مناطق برای اکرانهای آینده را بیشتر کرد، به این نکته توجه میکنند که Tenet نتوانسته به اندازهی پیشبینیهای قبل از همهگیری ویروس کرونا بفروشد. این در حالی است که باید وارد گود شده و خود را با شرایط وقف دهند. به بیان دیگر، استراتژیهای تجاریشان باید تغییر کند.
نگاهی که کریستوفر نولان به وضعیت دارد، چندان هم اشتباه نیست. استودیوها میتوانند با قرار دادن تمرکز خود روی مناطقی که سینماها بیشترین فعالیت را در آنجا دارند، به فروش بالاتری برای جدیدترین آثارشان دست یابند. این اتفاق همچنین باعث میشود شرایط مالی زنجیرههای سینمایی تا حدودی بهتر شود. طبق گزارشهایی که اخیرا منتشر شدهاند، زنجیرههای سینمایی از وضعیت چندان خوبی برخوردار نبوده و در آیندهی نزدیک با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد. به خصوص اگر روند تاخیر در اکران فیلمهای بلاکباستر همچنان ادامه یابد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید