منتظر ساخت هدست واقعیت مجازی ایکسباکس باشیم؟
مایکروسافت علاقهای به فعالیت در این حوزه ندارد
فیل اسپنسر، رئیس کل برند ایکسباکس، چندی پیش در گفتوگویی ضمن تمجدید از فعالان حوزه VR، رسما اعلام کرد که مایکروسافت برنامهای برای ساخت هدست واقعیت مجازی ایکس باکس ندارد و همچنان روی توسعهی بخش نرم افزار و بازیها فعالیت میکند.
هدستهای واقعیت مجازی یکی از بزرگترین پیشرفتهای صنعت بازیهای ویدیویی در طول نسل هشتم به شمار میروند که به کمک این پلتفرم، کاربران میتوانند بازیها را به شیوه کاملا جدید و متفاوتی تجربه کنند. تا به امروز هدستهای گوناگونی از سوی شرکتهای بزرگ روانه بازار شده که در پی حمایت توسعهدهندگان، همچنان به پیشرفتهای خود در حوزه ویدیو گیم ادامه میدهند و حتی کمپانی سونی در نظر دارد تا بهزودی هدست جدید واقعیت مجازی پلیاستیشن را برای کنسول نسل نهم خود عرضه کند.
در حالی که فعالیت تکنولوژی واقعیت مجازی در صنعت بازیها روز به روز گسترش مییابد، اما این پلتفرم به هیچ عنوان به اندازه تجربههای سنتی بازیها در میان گیمرها محبوب نیست و آنطور که به نظر میرسد، این روند طی سالهای آینده نیز تغییری نخواهد کرد. در این میان، موضوع هدست واقعیت مجازی ایکس باکس همواره یکی از داغترین بحثها در میان هواداران ردموندیها بوده و تاکنون شایعهها و گزارشهای متعددی در خصوص ساخت چنین هدستهایی از مایکروسافت به گوش رسیده است.
در همین راستا، چندی پیش فیل اسپنسر، در رویداد فناوری وال استریت ژورنال شرکت کرده و در جریان مراسم، گفتوگویی با خبرنگار این روزنامه داشته است. در طول این مصاحبه، سوالهای زیادی در رابطه با فعالیت مایکروسافت در حوزه واقعیت مجازی مطرح شد که اسپنسر در واکنش به آنها اگرچه به تمجدید و تشویق توسعهدهندگان این پلتفرم پرداخت، اما اعلام کرد که ایکسباکس برنامهای برای ورود به این تکنولوژی ندارد و بجای تولید سخت افزارهای جدید، کماکان روی خلق محتوای نرم افزاری و بازیها تمرکز میکند.
فیل اسپنسر در این رابطه توضیح میدهد:
من بر این باور هستم که وقتی به غرق شدن در تجربهی بازیها فکر میکنیم، اولین چیزی که به ذهن ما خطور میکند، ترکیبی از واقعیت و یک رویا یا همان واقعیت مجازی است. من آن را به مفهومی شبیه به متاورس مرتبط میدانم. همچنین، به نظر من، این پلتفرم آینده درخشانی در صنعت تکنولوژی خواهد داشت. در مجموع، نوآوری سخت افزاری یک اتفاق عالی است. با این حال، ترجیم میدهیم که همچنان روی بخش نرم افزاری و ساخت بازیهای جدید تمرکز کنیم و هیچ برنامهای برای ورود به حوزه واقعیت مجازی نداریم.
مدیر برند ایکس باکس در ادامهی صحبتهای خود با اشاره به تاثیرگذاری سخت افزار و نرم افزار در تحقق نظریه متاورس، مدعی است که تعامل بازیکن با جامعه مخاطبین از همه چیز مهم بوده و مایکروسافت در حال حاضر روی این موضوع سرمایهگذاری میکند. برای آن دسته از افرادی که با متاورس آشنا نیستید، باید بگویم که طبق این نظریه، بشر در آینده به تکنولوژی ابر واقعیت مجازی دست مییابد و نوعی واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دسترسی به اینترنت را با یکدیگر ادغا کرده و در قالب یک دستگاه تقدیم کاربران میکند. فیل اسپنسر در این زمینه میگوید:
ما معتقد هستیم که تحقق متاورس، سخت افزار و نرم افزار در کنار یکدیگر و در واقع نوعی مکمل هم باشند. با این وجود، ما در حال حاضر روی بخش نرم افزار تمرکز کردهایم. زمانی که من به با یک دید کلی به ماجرا نگاه میکنم، اولین چیزی که به ذهنم میرسد، تعامل همه جانبه و ارتباط بازیکنان با جامعهی مخاطبین است. بدین خاطر، این موضوع یکی از اولویتهای اصلی ایکسباکس به شمار میرود.
آنطور که از صحبتهای فیل اسپنسر مشخص است، گویا ایکسباکس بجای اینکه به طور مستقیم در حوزه واقعیت مجازی قدم بگذارد، نرجیح میدهد تا با همکاری یک سری از کمپانیها به فعالیت در این تکنولوژی بپردازد؛ به طوری که پلتفرم ویندوز تا به امروز و همزمان با پیشرفت ویآر، تغییراتی را به خود دیده است. اسپنسر مدعی است که مایکروسافت همچنان به مذاکره با شرکای خود ادامه میدهد، اما اولویت اصلی آنها، ساخت بازیهای جدید است و این موضوع در دراز مدت سود بیشتری را برای مخاطبین خواهد داشت. او در این باره میگوید:
من فکر میکنم که سخت افزارها تا حد لازم توسعه یافتهاند و ما هم اکنون با مخاطبین زیادی در این زمینه در ارتباط هستیم. همزمان با این پیشرفتها، اتفاقهایی هم برای پلتفرم ویندوز رخ میدهد و ما در این خصوص با شرکای مختلفی در حال مذاکره هستیم. اگر از من بپرسید، میگویم که روند توسعه و پیشرفت تجهیزات و سخت افزارهای مختلف به خوبی پیش میرود و افرادی که همواره در این حوزه فعالیت میکنند، به دستاوردهای جدیدی دست مییابند. با این وجود، همانطور که اشاره کردم، ترجیح ما این است که روی بخش نرم افزار تمرکز کنیم، چرا که به نظر من، این مورد در دراز مدت سود بیشتری برای ما و جامعهی ایکس باکس خواهد داشت.
در انتهای این گفتوگو، خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال به رقیب مایکروسافت یعنی سونی اشاره کرد. او اذعان داشت که سونی سیاستی متفاوتی را اتخاذ کرده و همزمان با توسعهی بخش نرم افزاری، روی بخش سخت افزار و پیشرفت تکنولوژی واقعیت مجازی مشغول به کار است. فیل اسپنسر در پاسخ به این گفتهها، اعلام کرد که برنامهی مایکروسافت مشابه سونی نیست و در حالی که به این کمپانی و حتی سایر فعالان حوزه ویآر از جمله آکیولوس و ولو ارزش زیادی قائل است، اما برنامهای برای ساخت هدست واقعیت مجازی ایکس باکس ندارد. این مدیر خلاق در آخر گفت که به تصمیمهای خود باور دارد.
فیل اسپنسر در این زمینه توضیح میدهد:
بهتر است بدانید که من تمامی تلاشها و زحمتهای سونی، آکیولوس و ولو را تحسین میکنم. میدانم که افراد زیادی تحت نظارت این کمپانیها در حوزه ویآر فعالیت کردهاند و عملکرد تک تک آنها شگفتانگیز بوده است. باز هم معتقد هستم که ساخت نرم افزارها به نفع ایکس باکس بوده و به تصمیم خود ایمان دارم.
این اولین باری نیست که مایکروسافت به طور رسمی عدم تمایل خود نسبت به ساخت هدست واقعیت مجازی را بیان میکند. اگر خاطرتان باشد، فیل اسپنسر پیشتر با لحن تندتری اشاره کرده بود که ایکس باکس برنامهای برای ورود به حوزه واقعیت مجازی ندارد. صحبتهایی که به سرعت حاشیهساز شد و سیل عظیمی از اعتراضها را به راه انداخت. بسیاری از کاربران معتقد هستند که اسپنسر نه تنها به فناوری ویآر توجه نمیکند، بلکه آن را بسیار بیارزش میداند. او در آن زمان این پلتفرم را بسیار محدود و بسته و همچنین مختص یک گروه خاصی از بازیکنان معرفی کرد.
طولی نکشید که اسپنسر ادعا کرد کاربران ایکسباکس علاقهای به تجربهی بازیهای واقعیت مجازی ندارند و به همین خاطر تمایلی به فعالیت در فناوری ویآر ندارد. گفتههایی که با انتقادهای زیادی مواجه شد و در آخر اسپنسر را به اجبار تسلیم کرد. او بعدها گفت که عاشق هرگونه پیشرفت در صنعت بازیهای ویدیویی است و در حالی که ایکسباکس در حال حاضر از این فناروری پشتیبانی نمیکند، اما امیدوار است روزی این تکنولوژی برای کاربران بسیار مهم شود. با همهی اینها، اگر کاربر ایکسباکس هستید، باید بدانید که لااقل در طول چند سال آینده خبری از هدست واقعیت مجازی نخواهد بود و برای تجربهی بازیهای این فناوری، باید به پلتفرمهای دیگر روی بیاورید.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با اظهارات اخیر فیل اسپنسر و عدم تمایل مایکروسافت به ساخت هدست واقعیت مجازی ایکس باکس چیست؟ به نظر شما، آیا تکنولوژی ویآر در صنعت بازیهای ویدیویی شکست میخورد و یا در آیندهی شاهد عقب نشینی ردموندیها از سیاستهای خود خواهیم بود؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید