کمپانی Square Enix با بازی Dragon Quest Builders 2 برگشته تا دل طرفداران سری Dragon Quest و Minecraft را بدست آورد:
هنگامی که کمپانی Square Enix برای نخستین بار عنوان Dragon Quest Builders را معرفی کرد، کمتر کسی تصور میکرد این اسپین آف سری Dragon Quest که با الهام از گیم پلی Minecraft ساخته شده بود، تا این حد خوش ساخت و اعتیادآور از آب درآید. حالا سه سال پس از عرضه قسمت اول، اسکوئر انیکس قسمت دوم این سری دوست داشتنی را روانه بازار کرده تا با رفع ایرادات گذشته، گیمرهای بیشتری را به تجربه آن ترغیب کند.
گیم پلی بازی Dragon Quest Builders 2 به درستی ترکیبی از گیم پلی سری Dragon Quest و Minecraft است. تنها با این تفاوت که باید گفت امکانات ساخت و ساز در این بازی به مراتب گستردهتر و متنوعتر از Minecraft است. با این حال گیم پلی بازی از یک ایراد بزرگ رنج میبرد و آن هم کندی آن در بخشهای اولیه است. سازندگان تمامی مانور خود را روی ساخت و ساز متمرکز نکرده و در این قسمت بازیکنان مجبور به انجام بسیاری ماموریتهای مختلف هستند که بسیاری از آنها ممکن است چندان باب میل مخاطبان نباشد. کاراکترهای مختلف درون بازی هرکدام ماموریتهای گوناگونی را به بازیکنان محول میکنند که انجام برخی از آنها زمان زیادی طلبیده و در نهایت چیز خاصی هم عاید گیمرها نمیکند. از سوی دیگر شروع نسبتا آهسته بازی روی کشتی هم ممکن است باعث شود برخی از گیمرهای کم حوصله به طور کل قید بازی را بزنند.
بزرگترین معضل بازی Dragon Quest Builders 2 روی سوییچ افت فریم است
بزرگترین معضل و مشکل Dragon Quest Builders 2 روی سوییچ، افت فریمهای وحشتناک است که پس از ساخت و سازهای بسیار و شلوغ شدن نقشه خودشان را مانند یک صاعقه وحشتناک بر سر گیمرها میکوبند. بازی Dragon Quest Builders 2 از نظر نرخ فریم حتی روی PS4 Pro هم با چالش رو به رو است و با این که در ساعتهای اولیه بازی و بخش داستانی با فریم ریت 60 اجرا میشود، با پیشرفت و ساخت و ساز گسترده در محیط و بخش Sandbox نرخ فریم به عدد 20 هم میرسد. با این که حتی PS4 Pro هم در پردازش کامل و بدون نقص بازی کم میآورد، سازندگان در کمال تعجب بازی را بدون کوچکترین تغییر گرافیکی روی سوییچ منتشر کردهاند و برهمین اساس فریم ریت نسخه سوییچ در مرحلههای انتهایی و شلوغ بازی به نرخ 7 میرسد! فریم ریتی که یک شکنجه تمام عیار محسوب شده و باعث میشود هیچ کس به طور کامل موفق به لذت بردن از بخش Sandbox نشود. چه فایده دارد دهها ساعت زمان برای ساخت ساختمانها وشهر رویایی خود صرف کنید تا اخر با فریم ریت 7 در آن گردش کنید.
داستان بازی پس از پایان وقایع Dragon Quest 2 و از جایی آغاز میشود که گیمرها خود را در نقش یک بنا و روی کشتیای متعلق به Children of Hargon مییابند. این گروه توسط دشمنان کلاسیک سری Dragon Quest شکل گرفته تا آنها انتقام مرگ رهبرانشان یعنی Halgron و Magroth را از انسانها و بخصوص گروه بناها بگیرند. به هر ترتیب کشتی در میان راه اسیر طوفان شده و بازیکنان خود را در جزیرهای متروکه و در کنار دو NPC به نامهای Lulu و Marloth مییابند. مارلوث در اینجا عنوان یار کمکی عمل کرده و همه جا کاراکتر اصلی را همراهی میکند. او در مبارزه با دشمنان و یافتن منابع اولیه کمک حالتان خواهد بود و از همه مهمتر میتواند سلاحهای سنگینی را به کار ببرد که کاراکتر اصلی قادر به استفاده از آنها نیست. حضور او به عنوان مبارز یک نقطه قوت دیگر هم دارد که به خاطر بخش مبارزه نه چندان قوی و جذاب، گیمرها کمتر با دشمنان درگیر خواهند شد.
حالت کواپ بخش بسیار مهم و اساسی این بازی است و همان طور که Dragon Quest 2 یکی از اولین بازیهای کنسولی بود که از مکانیزمهای کارآمد فعلی تیمی یا همان Party استفاده میکرد، اینجا هم هرچه قدر که دوست داشته باشید میتوانید کارهای مختلف را برعهده ساکنان روستای خود بگذارید. با پیشرفت و گسترده شدن این روستا، ساکنان آن هم لول آپ شده و قابلیتهای جدیدی پیدا میکنند. برهمین اساس پس از مدتی میتوانید خط تولید برخی از منابع اولیه را به آنها سپرده و خودتان راهی گشت و گذار و انجام مراحل شوید.
داستان تنها در جزیره اصلی جریان ندارد
گیم پلی بازی Dragon Quest Builders 2 با این که با الهام از Minecraft ساخته شده و مکانیزم بلوک سازی آن را کپی برداری کرده اما از بسیاری از جهات کاملا متفاوت از این بازی عمل میکند و برهمین اساس نمیتوان نام کلون را روی آن گذاشت. گیمرها پس از بیدار شدن در جزیره بزرگ اما خالی، بلافاصله قادر به ساخت و ساز قصر و قلعه نخواهند بود و بازی آنها را مجبور به پیشروی در خط داستانی برای آزاد کردن نقشههای ساخت و ساز میکند. البته داستان تنها در جزیره اصلی جریان نداشته و گیمرها به همراه مارلوث باید به جزیرههای اطراف سفر کرده و مراحلی را هم در آنها انجام دهند. هرکدام از این جزایر صاحب اکوسیستم، منابع اولیه، داستان و کاراکترهای منحصر به فرد خودشان هستند. به عنوان مثال اولین جزیرهای که به آن سفر میکنید، از یک معضل بزرگ رنج میبرد، خاک آن مسموم شده و ساکنان عملا قادر به کشاورزی روی آن نیستند. گیمرها با انجام ماموریتهای مربوط به این منطقه، نه تنها قادر به جذب برخی ساکنان آن است، بلکه فنون جدید کشاورزی را هم یاد میگیرند.
گیم پلی بازی در یک کلام بسیار هوشمندانه و جذاب است. بازی گیمرها را تنها مجاب به شکستن سنگ و چوب برای ساخت و ساز نمیکند بلکه با گشت و گذار در محیطهای مختلف، امتحان کردن رسپیهای مختلف و ترکیب آیتمهای ساخته شده با یکدیگر، بازیکنان موفق به کشف چیزهای جدید میشوند که در پیشروی در داستان و همین طور دسترسی به مناطق قفل جزایر به آنها کمک میکند.
در پایان باید گفت بازی Dragon Quest Builder 2 یک عنوان بسیار هوشمندانه و جذاب بوده که فاقد بسیاری از ایرادات قسمت قبلیاش است. تنها ایراد بازی افت فریمهای عذاب آور در بخش Sandbox است که پس از شلوغ شدن محیط به سراغتان میآید. البته اگر تنها قصد تجربه بخش داستانی بازی را دارید، نیازی به نگرانی نیست زیرا افت فریم در این بخش مشکل خاصی برایتان ایجاد نمیکند. در بخش داستانی تنها برخی ماموریتهای طولانی و بی هدف عذابتان خواهند داد.
- گیم پلی بسیار عمیق و متنوع
- آپشنهای گسترده برای ساخت و ساز
- تنوع زیستی جزایر
- طراحی هنری جذاب
- سیستم کارآمد تیمی و Party
- ریتم کند بازی در مراحل اولیه
- افت فریم در هنگام شلوغ شدن محیط
- مبارزات نه چندان جذاب
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید