بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age

بررسی بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age

حماسه قهرمان بی‌نام‌ و‌ نشان اژدها

1%
  • 0/10
بررسی بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age ۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۸ بررسی بازی کپی لینک

کمپانی Square Enix با عرضه بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age برای سوییچ قصد دارد خط بطلانی بر این عقیده بکشد که کنسول جدید نینتندو در بازار مولتی پلتفرم‌ها دست پایین‌ را دارد:

نزدیک به 24 سال از عرضه نخستین قسمت سری  Dragon Quest می‌گذرد و با وجود تمام پیشرفت‌های فنی و تغییرات در گیم پلی، Dragon Quest همیشه به سنت‌های خود وفادار مانده و از ایجاد تغییرات بنیادین درون خود اجتناب کرده. وفاداری‌ای که هنوز هم مورد پسند طرفداران قدیمی است.

سبک و سیاق بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age در همان نگاه اول تا حدی قابل فهم است. حالت چهره کاراکترها و تقریبا همان باکس آرت بازی این موضوع را فریاد می‌زند که با یک عنوان JRPG کلاسیک سروکار داریم. برهمین اساس می‌توان گفت بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age گیمرها را با زرق و برق الکی فریب نمی‌دهد. این به خودی خود یک نکته مثبت به حساب می‌آید و افرادی سراغ این عنوان می‌آیند که تکلیفشان با خودشان مشخص است. گیم پلی در Dragon Quest XI همان چیزی است که از یک بازی در ژانر نقش آفرینی ژاپنی انتظار دارید. مبارزات به صورت نوبتی انجام گرفته و با این که قابلیت حرکت در محیط نبرد به نسخه سوییچ افزوده شده اما در عمل تاثیری در روند مبارزات ندارد. برخلاف عنوانی مانند Ni No Kuni که با حرکت در میدان نبرد می‌توانید از برخی حملات فرار کنید، اینجا داستان کاملا متفاوت است و می‌توان گفت قابلیت حرکت در مبارزات تنها برای قشنگی و زیبایی به گیم پلی اضافه شده. 

مبارزات به صورت نوبتی انجام می‌شوند

مکانیزم ورود به مبارزات بدین صورت است که با حرکت در اطراف نقشه و برخورد با دشمنان وارد فاز نبرد نوبتی با آن‌ها می‌شوید، با این حال مانند عنوان Tales of Vesperia، گیمرها می‌توانند از دست این دشمنان گریخته و از مبارزه با آن‌ها اجتناب کنند. با این حال به خاطر کسب مهارت و آیتم، فرار از دست تمام این موجودات و پرهیز کامل از مبارزه چندان توصیه نمی‌شود. گیمرها در طی مبارزات می‌توانند علاوه بر تسلیحات متعارف مانند شمشیر و تبر، از قدرت های مافوق طبیعی مانند جادو نیز استفاده کنند. از سوی دیگر هر کدام از شخصیت‌های قدرت منحصر بفردی در اختیار داشته و پس از مدتی می‌تواند با دیگر اعضای تیم حرکات ترکیبی انجام دهد. حرکاتی که گاها می‌توانند ضربات مهلکی به نیروهای دشمن وارد آورند.

یکی از اصلی‌ترین و جالب‌ترین تغییرات نسخه سوییچ اضافه شدن دوربین دوبعدی است

یکی از اصلی‌ترین و جالب‌ترین تغییرات نسخه سوییچ اضافه شدن دوربین دوبعدی به آن است. بدین صورت که بازیکنان می‌توانند تمام بازی را نه با دوربین سوم شخص و گرافیک نسل هشتم، بلکه با دوربین دوبعدی و مانند قسمت‌های نخستین سری تجربه کنند. این مد تنها در نسخه سوییچ در دسترس است اما هیچ بعید نیست سازندگان با عرضه یک آپدیت این قابلیت را به پلتفرم‌های دیگر نیز منتقل کنند. علاوه بر تغییر حس و حال بازی با انتخاب دوربین دو بعدی، یک تغییر بزرگ دیگر هم در گیم پلی بوجود می‌آید. در حالی که هنگام استفاده از دوربین سوم شخص، همانند بازی‌های مانند Tales of Vesperia و Ni No Kuni می‌توانید از دست بسیاری از دشمنان حاضر در نقشه فرار کنید، این قابلیت در حالت دو بعدی وجود ندارد زیرا مانند تمامی عناوین نقش آفرینی ژاپنی نوبتی مانند Octopath Traveler که در حالت دو بعدی دنبال می‌شوند، امکان دیدن دشمنان وجود ندارد و آن‌ها گاه و بیگاه به طور ناگهانی بازیکنان را غافلگیر می‌کنند. برهمین اساس بیراه نیست اگر بگوییم مدت زمان پایان رساندن بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age در حالت دو بعدی نسبتا طولانی‌تر از حالت سه بعدی خواهد بود.

کاراکترهای بازی یکی از یکی دوست‌داشتنی‌تر هستند

داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که قهرمان اصلی داستان که از او با نام Luminary یاد می‌شود، از همان بدو تولد مورد توجه نیروهای اهریمنی قرار گرفته و مادرش پس از حمله نیروهای شیطانی به کاخ سلطنتی داندراسیل، او را برای نجات جانش به آب می‌اندازد. در کمال خوش شانسی، در مسیر پایین رودخانه پیرمردی به نام چالکی او را یافته و سرپرستی‌اش را به دخترش می‌سپارد غافل از این که این کودک در آینده قرار است سرنوشت دنیا را تغییر دهد. قهرمان داستان که علامت مخصوصی روی دست خود دارد، تا سال‌ها بدون اطلاع از سرگذشت خود در روستای دورافتاده کابل استون (Cobblestone) به خوبی و خوشی زندگی می‌کند تا این که برحسب تصادف، علامت دست‌اش براثر یک حادثه فعال شده و نامادری‌اش چاره‌ای جز گفتن حقیقت به او نمی‌یابد. حال قهرمان داستان که از سرگذشت خود آگاه شده و به این موضوع واقف است که در نجات دنیا از دست نیروهای تاریکی نقش مهمی ایفا خواهد کرد، راهی سفری طولانی به سمت پایتخت می‌شود. با این حال سفر او چندان هم بی‌خطر نبوده و در پایتخت هم برایش فرش قرمز پهن نکرده‌اند. او از یک سو باید با نیروهای تاریکی مبارزه کند که او را بزرگترین دشمن خود می‌دانند و از سوی دیگر از دست نیروهای سلطنتی بگریزد که او را دلیل اصلی ظهور نیروهای شیطانی می‌پندارند.

گرافیک نسخه سوییچ افت نسبتا محسوسی نسبت به PS4 داشته

داستان بازی تا حد زیادی حول محور حماسه کلیشه‌ای یک قهرمان آسمانی می‌گردد که قرار است یک تنه بر تمام سیاهی‌ها غلبه کرده و بار دیگر امید و صلح را به دنیا بازگرداند. با این حال سازندگان کاراکترهای بسیار جذاب و دلنشینی را در مسیر داستان قرار داده‌اند تا هرگونه کم و کاستی در سناریوی اصلی بازی چندان به چشم نیاید. این کاراکترها که هرکدام به دلایل خاص خودشان با قهرمان داستان همراه می‌شوند، روابط منحصر بفردی بینشان شکل می‌گیرد که می‌توان گفت حتی از داستان اصلی بازی هم جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. بدین صورت که سرنوشت اعضای تیم در درجه اهمیت بالاتری نسبت به سرنوشت کل دنیا برای گیمرها قرار می‌گیرد. 

موسیقی این نسخه توسط یک ارکستر واقعی اجرا شده

موسیقی بازی از کیفیت فوق العاده‌ای برخوردار است و در این نسخه برخلاف نسخه PS4، موسیقی بازی توسط یک ارکستر واقعی اجرا شده که همین بر حماسی‌تر شدن و جذابیت موسیقی بازی می‌افزاید، بدین معنا که خبری از سازهای الکترونیک و صداهای ضبط شده در استودیو نیست. با وجود کیفیت بی نظیر موسیقی، تنوع قطعات بسیار کم است، به گونه‌ای که پس از پیشروی چند ساعته در بازی، تقریبا تمام قطعات ریتمی تکراری به خود می‌گیرند.

در بحث گرافیکی، با این که کیفیت بافت‌ها در نسخه سوییچ نسبت به نسخه PS4 و PC کاهش یافته اما طراحی هنری بازی به گونه‌ای است که این افت کیفیت چندان به نظر نرسیده و موجب اذیت و آزار گیمرها نمی‌شود. از سوی دیگر نرخ فریم بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age هم تا حد زیادی روی عدد ثابتی ایستاده و با افت و خیز‌های ناگهانی و فراوان مخاطبان را آزار نمی‌دهد. برهمین اساس شکایتی نمی‌توان از گرافیک نسخه سوییچ کرد، به نحوی که افت کیفیت بافت‌ها حتی در حالت Docked هم چندان به چشم نیامده و شاید تنها کسانی که نسخه PS4 را تجربه کرده باشند، متوجه این تفاوت شوند.

حالت دوبعدی جذابترین قابلیت نسخه سوییچ است

بازی Dragon Quest XI S: Echoes of Am Elusive Age به هیچ عنوان یک عنوان سرسخت مانند سری سولز یا بسیاری از بازی‌های نقش آفرینی کلاسیک نیست، در این جا نکته‌ای باقی نمی‌ماند که بازی در اختیار مخاطبانش قرار ندهد. اگر در گوشه‌ای از محیط گرفتار شوید بازی به کمکتان می‌آید تا مسیر خود را پیدا کنید. اگر هم نوار سلامتیتان رو به اتمام باشد یا اسلحه اصلیتان در حال شکستن باشد، بازی بارها و بارها این موضوع را هشدار می‌دهد تا دچار مشکل نشوید. برهمین اساس با وجود این که بازی  Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age در دسته عناوین JRPG قرار می‌گیرد که تنها نام آن به واسطه پیچیدگی و سختی باعث فراری دادن بسیاری از گیمرها غربی و غیر ژاپنی می‌شود اما در عمل این بازی با مخاطبانش بسیار دوستانه رفتار کرده و بیراه نیست اگر بگوییم طرفداران عناوین نقش آفرینی غربی هم از آن لذت خواهند برد.

گیم پلی بازی به هیچ عنوان پیچیده نیست

در نهایت باید گفت بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age با وجود افت‌ گرافیکی نسبت به نسخه اصلی، یک بازی کم نظیر و بسیار سرگرم کننده است که به واسطه طراحی هنری چشم نواز، شخصیت‌های دوست داشتنی و از همه مهمتر گیم پلی روان و جذاب تا صدها ساعت می‌تواند طرفداران سبک نقش آفرینی ژاپنی و حتی غربی را سرگرم نگاه دارد. شاید اندکی باور آن برای افرادی که این عنوان را تجربه نکرده‌اند سخت باشد اما با اطمینان می‌توان گفت بهترین پلتفرم برای تجربه این بازی، کنسول سوییچ است. 


9 شاهکار
شاید باور آن اندکی سخت باشد اما نسخه سوییچ بازی Dragon Quest XI S: Echoes of An Elusive Age با وجود افت گرافیکی نسبت به نسخه‌های PS4 و PC، در بخش‌های دیگر یک سروگردن از دو پلتفرم دیگر بالاتر بوده و به واسطه نقاط قوت بسیارش با اطمینان می‌توان گفت سوییچ بهترین پلتفرم برای تجربه این عنوان است.
  • محتوای گسترده
  • شخصیت پردازی خوب
  • روان بودن کنترل
  • طراحی هنری زیبا
  • مبارزات سرگرم کننده
  • قابلیت دو بعدی
  • موسیقی ارکسترال حماسی
  • افت گرافیکی نسخه سوییچ
  • تکراری شدن موسیقی پس از چند ساعت

مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments