فاصلهی زمانی چندانی با عرضهی بازی Outriders نداریم. در ادامه، بهطور مفصل اطلاعات موجود از این محصول را مرور میکنیم.
اگر به لیست مهمترین بازیهای فروردین سال ۱۴۰۰ نگاهی گذرا بیاندازیم با عناوین متعددی مواجه میشویم که تنها چهار مورد از آنها در لیست انتظار قرار دارد. یکی از این بازیها، Outriders است. محصول جدید پیپل کن فلای (People Can Fly) به خاطر گیمپلیاش به محض معرفی با عناوین متعددی از جمله Destiny و Tom Clancy’s The Division مقایسه شد. با افزایش مقایسهها، اعضای تیم توسعه در صحبتهای خود تاکید کردند اوترایدز برخلاف دستینی و دیویژن یک بازی به عنوان سرویس (Games as a service) نبوده و از همان ابتدای عرضه، محصولی کامل است.
پیپل کن فلای در سال ۲۰۱۵ میلادی کار روی Outriders را آغاز کرد. پس از نمایش بازی برای شرکتهای مختلف اسکوئر انیکس با استودیوی لهستانی به توافق رسید و وظیفهی نشر را بر عهده گرفت. اسکوئر انیکس تیم توسعه را ترغیب کرد تا چشمانداز خود را برای محصول جدیدش گسترش داده و ایدهها را تا جای ممکن در نسخهی نهایی پیادهسازی کند. آنها همچنین مدیران استودیو را به سمتی سوق دادند تا تعداد اعضای تیم را افزایش دهند. ماههای آغازین ساخت تنها ۴۰ نفر روی اوترایدرز کار میکردند اما این رقم حالا به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است.
از آنجایی که فاصلهی چندانی با انتشار یکی از مورد انتظارترین بازیهای فروردین سال ۱۴۰۰ نداریم، تصمیم گرفتیم اطلاعات مهمی که از این محصول موجود است را مرور کنیم.
پیپل کن فلای، استودیویی که وظیفهی ساخت را بر عهده دارد
ادرین شمیلارز (Adrian Chmielarz)، از موسسان پیپل کن فلای به شمار میرود. او در سال ۱۹۹۲ میلادی با دوست دوران بیرستان خود وارد مشارکت شد و استودیویی را تحت عنوان متروپلیس سافتور تاسیس کرد. آنها حتی موفق شدند چند عنوان از جمله Teenagent را در کشورهای اروپایی غیر از لهستان عرضه کنند اما اختلافات شخصی به مرور زمان شدت یافت و باعث توقف مشارکت شمیلارز و گژگوز میکاوسکی (Grzegorz Miechowski) شد.
ادرین شمیلارز در ابتدا قصد داشت به صورت کامل از صنعت ویدیو گیم جدا شود اما با گذشت چند ماه تصمیم گرفت ماجراجویی تازهای را آغاز کند. او با تعدادی از فعالان لهستانی که از قبل میشناخت، ارتباط برقرار کرد و با آنها برای تاسیس یک استودیوی جدید به توافق رسید. هدف آنها از تاسیس پیپل کن فلای، عرضهی بازیهای در لهستانی در دیگر کشورهای جهان بود. به گفتهی شیملارز، بازیهای لهستانی در آن زمان در داخل کشور مورد استقبال قرار گرفته و عملکرد بسیار خوبی را به ثبت میرساندند اما خبری از عرضهی مناسب در دیگر کشورها نبود.
در حالی که تنها دو سال از تاسیس پیپل کن فلای میگذشت، اولین محصولش تحت عنوان Painkiller وارد بازار شد که یک بازی اکشن اول شخص بود. پینکیلر بازخوردهای مثبتی را دریافت کرد و تحسین منتقدان را برانگیخت. همین اتفاق کافی بود تا توجه شرکتهای بزرگ به سمت پیپل کن فلای جلب شود. آنها در پی موفقیت اولین محصولشان با THQ وارد همکاری شده و به واسطهی امضای یک قرارداد، سرمایهای چند میلیون دلاری را دریافت کردند.
پس از دریافت سرمایه و افزایش تعداد کارمندان، پیپل کن فلای یک انجین گرافیکی اختصاصی توسعه داد تا محصول مشترکش با THQ را بسازد اما شرایط مطابق انتظار پیش نرفت. ناشر آمریکایی در سال ۲۰۰۶ میلادی اعلام کرد پروژه باید لغو شده و هر مقدار از سرمایه که هنوز خرج نشده، بازگردانده شود. ادرین شمیلارز که چارهای نداشت، با اپیک گیمز وارد مذاکره شد تا بتوانند نسخهای از انجین گرافیکی آنها را دریافت کرده و از آن برای توسعهی یک محصول و سپس نمایش برای جلب سرمایهگذار استفاده کند.
مدیر ارشد وقت اپیک گیمز که شناخت بسیار خوبی از پیپل کن فلای داشت، با درخواست موافقت کرد. استودیوی لهستانی موفق شد طی یک ماه محصول خود را برای ارائه آماده کند. سرعت عمل و کیفیت محصول، نظر اپیک گیمز را جلب کرد. همین اتفاق باعث شد توسعهی نسخههای مختلف Gears of War برای بعضی از پلتفرمها به استودیوی لهستانی سپرده شود. دیگر محصولی که پیپل کن فلای به صورت مشترک رویش کار کرده، Fortnite: Save the World است. در ضمن، در پروندهی هنری این استودیو خلق مجموعهی Bulletstorm هم دیده میشود که موفقیتهای مهمی را برای سازندگانش به ارمغان آورده است.
داستان بازی Outriders حول محور چه موضوعی میچرخد؟
داستان در آیندهی دور روایت میشود. زمین ویران شده و حالتی آخرالزمانی به خود گرفته است. در نتیجه، انسانها چارهای جز ترک سیارهی مادری و یافتن سیارهای جدید برای زندگی ندارند. باقی ماندهی نسل بشر پس از ۸۳ سال سردرگمی در فضای بیکران نهایتا سیارهای به نام Enoch را یافته و خود را به آن میرساند. به بیان دقیقتر دو سفینهی عظیم زمین را ترک میکنند اما طی اتفاقاتی تنها یک سفینه به مقصد میرسد.
سیارهی Enoch، همان چیزی است که انتظار میرفت. در نتیجه، انسانها سکونتگاه را ایجاد کرده و خود را برای ساخت یک تمدن جدید آماده میکنند. شرایط به خوبی پیش میرود تا اینکه انسانها متوجهی وجود یک طوفان قدرتمند و میشوند. این طوفان هر آنچه که لمس کند را متلاشی کرده یا ماهیتش را تغییر میدهد. شخصیت اصلی با وجود فرصتی برای فرار به داخل طوفان کشیده و به مدت ۳۰ سال بیهوش میشود. پس از بازگشت به حالت طبیعی، پروتاگونیست به دو نکتهی مهم پی میبرد: نکتهی اول اینکه انسانها درگیر یک جنگ داخلی شده و در آستانهی انقراض قرار دارند؛ نکتهی دوم هم اینکه به دلیل تماس با طوفان اسرارآمیز به قدرتهای فراانسانی دست یافته است.
شخصیت اصلی بازی حالا وظیفه دارد راهی برای تمام شدن جنگ یافته و در همین، رازهای مرتبط با طوفان اسرارآمیز را کشف کند.
گیمپلی بازی چه ویژگیهای شاخصی دارد؟
اوترایدرز، یک بازی تیراندازی است که از دوربینی سوم شخص بهره میبرد. اگرچه این بازی محصولی کاملا اورجینال به شمار میرود اما میتوان گیمپلیاش را ترکیبی از محصولاتی دانست که پیپل کن فلای طی دو دههی گذشته روی آنها کار کرده است. سیستم مبارزات تمرکز ویژهای روی استفاده از کاور حین مبارزات مسلحانه دارد؛ ویژگیای که پیش از این در مجموعهی Gears of War مشاهده شده بود. علاوه بر این، گرفتن سلاحهای سبک و تهاجمی به دست، حس و حالی آشنا را در مخاطبانی به وجود میآورد که GoW را تجربه کردهاند.
همانطور که پیش از این اشاره شد، کاراکتر اصلی بازی Outriders پس از به هوش آمدن به قدرتهای فراانسانی دست یافته است. اینجا است که میتوان رگههایی از Bulletstorm را در آن مشاهده کرد. دیگر ویژگی Outrider که مشابهاش را میتوان در محصولات دیگر از جمله Destiny، The Division و Anthem شباهت دارد، وجود Hub است. کاربر با مراجعه به هاب میتواند ماموریتهای اصلی و فرعی را انتخاب کند. در این مکان همچنین شرایطی فراهم شده تا کاربر تجهیزات و سلاحهای مورد نیاز را خریداری کرده و آنهایی هم که در اختیار دارد را شخصیسازی کند. البته برخلاف Anthem، هاب موجود در اوترایدرز حس واقعی و پویایی را به کاربر انتقال میدهد.
سیستم ساخت پروتاگونیست
پس از اینکه کاربر بازی را شروع کرد، وارد بخش شخصیسازی پروتاگونیست میشود. با توجه به ویدیوهای منتشر شده نباید انتظار شخصیسازی عمیقی را داشت اما گزینههای موجود در سطح قابلقبولی هستند. کاربر در ابتدا باید جنسیت کاراکتر را انتخاب کند.
پس از انتخاب جنسیت پروتاگونیست، ویژگیهای ظاهری در سه دستهبندی قرار میگیرند: بدن (Body)، مو (Hair) و علامتها (Markings). دستهبندی بدن، سه زیرمجموعهی صورت، رنگ پوست و رنگ مو را شامل میشود. صورتها از قبل آماده شده و امکان تغییر ویژگیهای جزئی مانند حالت بینی، چشمها یا دهان فراهم نیست. کاربر به اجبار باید یکی از صورتهای از پیش آماده شده را انتخاب کند. رنگ پوست و چشم هم نیاز به توضیحی ندارد.
دستهبندی دوم، Hair است. کاربر به واسطهی گزینههایی که در این بخش قرار گرفته میتواند مدل مو، مدل ریش و رنگشان را انتخاب کند. تعداد مدلهای مو و ریش به ترتیب ۱۲ و ۸ هستند. نهایتا به بخش علامتها میرسیم که دو زیرمجموعهی جای زخم و پیرسینگ را شامل میشوند. تعداد زخمها و پیرسینگها به ترتیب ۱۰ و ۱۱ هستند. پس از اینکه ظاهر پروتاگونیست نظر کاربر را جلب کرد، زمان نوشتن نام شخصیت اصلی فرا میرسد.
آن دسته از کاربرانی که علاقهای به اختصاص وقت به شخصیسازی روتاگونیست ندارند، میتوانند از گزینهی Randomize استفاده کنند که ویژگیهای مختلفی را به صورت تصادفی کنار هم قرار داده و کاراکتر اصلی را با صرف کمترین زمان ممکن میسازد.
کلاسهای موجود در Outriders
شخصیسازی کاراکتر، تنها مرحلهای نیست که کاربر باید پیش از تجربهی گیمپلی پشت سر بگذارد. او همچنین باید از میان چهار کلاس Devastator ،Pyromancer ،Trickster و Technomancer یکی را انتخاب کند. نیروهای کلاس Devastator قادر به انجام حملاتی هستند که بر پایه زمین صورت میگیرند. برای مثال، میتوانند باعث پرتاب تکههای سنگ به سمت دشمنان حاضر در محیط اطراف شوند. آنها همچنین میتوانند دیوارهای محافظی را به وجود بیاورند که در برابر گلولههای دشمن مقاوم هستند.
نییروهای کلاس Pyromancer، از قدرتهایی با محوریت آتش بهرهمند هستند. آنها میتوانند سربازان دشمن را به آتش کشیده و باعث مرگشان شوند. نیروهای کلاس Trickster میتوانند در زمان دستکاری کنند؛ برای مثال، قادر هستند سرعت زمان را کاسته و از شرایط موجود برای فرار از محاصرهی دشمنان استفاده کنند. در نهایت به کلاس Technomancer میرسیم. همانطور که از نامش میتوان حدس زد، نیروهای این کلاس میتوانند از ابزارهای پیشرفته مانند سلاح خودکار برای از پا درآوردن دشمنان استفاده کنند. آنها همچنین میتوانند سرعت بازیابی سلامتی همتیمیها را افزایش دهند.
همانطور که اشاره شد، نیروهای متعلق به هر یک از کلاسها قدرتهای منحصر به فردی دارند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که کاربر نمیتواند پشت سر از قدرتهای پروتاگونیست استفاده کند. پس از هر بار استفاده، به مدت کوتاهی نیاز است تا امکان استفادهی مجدد فراهم شود. به بیان دیگر، قالیتهای فراانسانی دارای کولداون (Cooldown) هستند.
سلاحهای قابلاستفاده در بازی
مانند آنچه در دیگر بازیهای تیراندازی مشاهده میشود، سلاحهای Outriders در چهار دستهی سلاح تهاجمی، شاتگان، سلاح دستی و تکتیرانداز تقسیم بندی میشوند. سلاحهای متعلق به هر دسته برای استفاده در شرایط متفاوتی مناسب هستند؛ برای مثال، سلاحهای تکتیرانداز برای زمانی مناسب هستند که کاربر نمیخواهد در فاصلهی نزدیک درگیر شده و ترجیح میدهد از فاصلهی دور دشمنان را یکی پس از دیگری از پا دربیاورد. در مقابل، سلاحهای شاتگان قرار میگیرند که برای هدف قرار دادن دشمنانی مناسب هستند که فاصلهی کمی دارند.
شخصیت اصلی میتواند دو سلاح اصلی و یک سلاح فرعی همراه خود حمل کند. در ضمن، کاربر قادر است سلاحها و حالتهای تیراندازیشان را بسته به نیاز و استراتژیهایش شخصیسازی کند.
دیگر ویژگیهای شاخص
ویژگیهای گیمپلی بازی Outriders به موارد بالا خلاصه نمیشود. کاربر با انجام ماموریتهای اصلی و فرعی امتیاز دریافت میکند. رسیدن امتیاز به حدی مشخص، افزایش لول (Level) و دریافت پاداش را به همراه دارد. کاربر میتواند از اسکیل پوینتها (Skill Point) برای آنلاک کردن قدرتها و مهارتهای جدید استفاده کند. با توجه به اطلاعات موجود، درخت مهارت بازی قدرتها و مهارتهای متنوعی را در خود جای داده و کاربر میتواند بسته به سبک بازیاش آنها را به دست بیاورد.
همزمان با افزایش لول کاراکتر اصلی و قدرتمند شدنش، میزان سختی هیولاها و دشمنان انسانی هم افزایش مییابد تا چالشبرانگیز بودن تجربهی بازی حس شود. وجود چنین سیستمی، از ویژگیهای بارز عناوین نقشآفرینی به شمار میرود. در ضمن، هر چه لول دشمنان بیشتر باشد، احتمالا اینکه لوت ارزشمندتری را پاداش بدهند بیشتر است.
در بازیهای تیراندازی، وقتی سلامتی پروتاگونیست به میزان قابلتوجهی کاهش یافت، کاربر میتواند از محل درگیری فاصله گرفته و تا افزایش سلامتی منتظر بماند. چنین چیزی در Outriders امکانپذیر نیست. در این بازی، تنها یک روش برای بازیابی سلامتی وجود دارد: کشتن دشمنان یا زخمی کردنشان. وجود چنین سیستمی کاربر را به حضور در جریان نبرد مجبور کرده و هیجان را افزایش میدهد.
اگرچه محصول جدید پیپل کن فلای چهار کلاس دارد، کاربر میتواند به همراه دو شخص دیگر یک جوخه تشکیل داده و مراحل را پشت سر بگذارد. آن دسته از افرادی هم که علاقهای به کوآپ آنلاین ندارند، میتوانند مراحل را به صورت تکنفره انجام دهند. اجباری در همکاری آنلاین نیست.
مشخصات سیستم مورد نیاز بازی چیست؟
اگر کاربر بخواهد بازی Outriders را بدون لگ و با نرخ فریم قابلقبول تجربه کند، به حداقلهایی سختافزاری نیاز خواهد داشت که در ادامه به آنها میپردازیم:
سیستم مورد نیاز Outriders برای اجرا با کیفیت Low
- سیستم عامل: ویندوز ۱۰
- پردازنده: اینتل i5-3470 یا AMD FX-8350
- رم: ۸ گیگابایت
- کارت گرافیک: انویدیا GeForce GTX 750 Ti یا AMD Radeon R9 270x
- فضای مورد نیاز برای نصب: ۷۰ گیگابایت
- دایرکتایکس: ۱۱
- وضوح تصویر 720p و نرخ فریم ۶۰
سیستم پیشنهادی Outriders برای اجرا با کیفیت High
- سیستم عامل: ویندوز ۱۰
- پردازنده: اینتل i5-3470 یا AMD FX-8350
- رم: ۸ گیگابایت
- کارت گرافیک: انویدیا GeForce GTX 750 Ti یا AMD Radeon R9 270x
- فضای مورد نیاز برای نصب: ۷۰ گیگابایت
- دایرکتایکس: ۱۱
- وضوح تصویر 1080p و نرخ فریم ۶۰
آیا کنسولهای نسل نهمی بازی Outriders آپدیت مخصوص دریافت میکنند؟
از آنجایی که مدت زیادی از شروع نسل نهم نمیگذرد، نه تنها پشتیبانی از پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان همچنان ادامه دارد، بلکه بسیاری از بازیهای جدید در کنار کنسولهای جدید برای دارندگان آنهاهم در دسترس قرار میگیرد. به هر حال، ساخت یک بازی برای کنسولهای قدیمی و سپس افزایش جزئیات گرافیکی برای اجرا روی نسل جدید پلیاستیشن و ایکسباکس فرایند به مراتب کم دردسرتری نسبت به توسعهی یک بازی برای نسل جدید و اعمال بهینهسازی برای اجرا روی کنسولهای قدیمی است.
از همین رو، استودیوها معمولا محصولات جدیدشان را برای نسل هشتم کنسولهای سونی و مایکروسافت توسعه داده و سپس روی یک بهروزررسانی مخصوص کار میکنند که جزئیات گرافیکی افزایش داده و عملکرد فنی را بهبود ببخشد. طبق اعلام پیپل کن فلای، چنین اتفاقی برای Outriders رخ میدهد و دارندگان پلیاستیشن 5، ایکسباکس سری اس و ایکسباکس سری ایکس میتوانند خود را برای دریافت یک آپدیت اختصاصی آماده کنند. البته هیچ جزئیاتی از محتوای آپدیت موجود نیست اما سازندگان تاکید داشتند دریافت آپدیت کاملا رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه ندارد.
بازی Outriders چه زمانی و برای چه پلتفرمهایی عرضه میشود؟
استودیوی پیپل کن فلای قصد داشت Outriders را اواخر سال گذشتهی میلادی عرضه کند اما همهگیری ویروس کرونا و اجرای طرح قرنطینهی خانگی توسط دولت لهستان، سرعت پیشرفت پروژه را به میزان قابلتوجهی کاهش داد. از همین رو، تیم توسعه مجبور شد برنامهریزیهای خود را تغییر داده و انتشار را چند ماهی به تعویق بیاندازد.
در حال حاضر، بازی Outriders برای انتشار در تاریخ ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ (مصادف با یک آوریل سال ۲۰۲۱ میلاد) به بازار میآید. محصول مشترک پیپل کن فلای و اسکوئر انیکس نه تنها برای کنسولهای نسل هشتمی، نسل نهمی و رایانههای شخصی، بلکه برای گوگل استدیا هم در دست ساخت است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید