بازی Prince of Persia: The Lost Crown
1%
  • 10/10

هرآنچه باید درباره بازی Prince of Persia: The Lost Crown بدانید

بازگشت شکوهمند شاهزاده ایرانی پس از یک دهه غیبت

هرآنچه باید درباره بازی Prince of Persia: The Lost Crown بدانید ۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

بازی Prince of Persia: The Lost Crown این روزها تبدیل به یکی از پر بحث‌ترین بازی‌ها شده که در ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی و پس از غیبت بیش از یک دهه‌ای شاهزاده ایرانی در دسترس قرار می‌گیرد. اما چه چیزی این بازی را خاص کرده است و چه چیزهایی باید در رابطه با این بازی بدانید؟

رفتار شرکت فرانسوی یوبیسافت با سری بازی شاهزاده ایرانی یا همان Prince of Persia پس از عرضه سه گانه Sands of Time بسیار بد یا بهتر است بگوییم اسفناک بود. شرکت یوبیسافت این سری بازی که محبوبیت فوق العاده بالایی در میان طرفداران داشت را به طور کلی از فهرست بازی‌های خود خارج کرد و تمرکز خود را بر سری بازی Assassin’s Creed قرار داد. اما خوشبختانه این سری بازی پس از بیش از یک دهه غیبت، با نسخه‌ای جدید که با نام Prince of Persia: The Lost Crown شناخته شده باز خواهد گشت.

طبق اطلاعات انتشار یافته از این بازی، محتوای زیادی در آن وجود داشته که می‌تواند طرفداران قدیمی را به خود جلب کرده و حتی مخاطبین جدید زیادی به خود ببیند. در ادامه تلاش داریم نگاهی جامع به تمام اطلاعات منتشر شده درباره این بازی مورد انتظار شرکت یوبیسافت داشته باشیم.

تاریخ انتشار و پلتفرم‌ها

بازی Prince of Persia: The Lost Crown یا همان شاهزاده ایرانی: تاج گم گشته توسط تیم یوبیسافت مون پولیه، تیم توسعه دهنده سری بازی Rayman توسعه یافته است. این بازی در سبک اکشن پلتفرمر دو بعدی بوده و در تاریخ ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۴، برابر با ۲۸ دی ماه سال ۱۴۰۲ برای کنسول‌های نسل هشتمی ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴، کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس/سری اس و پلی استیشن ۵، رایانه شخصی و نینتندو سوییچ به انتشار خواهد رسید.

داستان بازی Prince of Persia: The Lost Crown

بازی شاهزاده ایرانی: تاج گم گشته اولین نسخه از سری بازی شاهزاده ایرانی بوده که کاربران در قالب شاهزاده به مبارزه و پیشروی نمی‌پردازند. شخصیت اصلی این بازی سارگون (Sargon) نام داشته که عضوی از گروه نامیراها (Immortals) است. گروه نامیراها شامل هفت تن از بهترین و خبره‌ترین سربازان سرزمین پارس است. آغاز بازی به این نحو بوده که سارگون و دیگر اعضای گروه نامیراها در برابر ارتش کوشان (Kushan Army) که به سرزمین پارس حمله کرده به مبارزه پرداخته و از سرزمین خود دفاع می‌کنند، اما متاسفانه خوشی آن‌ها دیری نمی‌پاید.

در ادامه داستان، شاهزاده غسان (Prince Ghassan) به دست آناهیتا (Anahita)، زنی که همه فکر می‌کردند به پارس و پادشاه پارس وفادار بوده ربوده شده و به کوهستان قاف (Qaf Mountain) برده می‌شود. پس از تفکر، گروه نامیراها و ملکه پارس به این باور رسیده که آناهیتا قصد فشار به شاهزاده غسان را داشته و فتنه حکم رانی بر سرزمین پارس را در سر می‌پروراند. در نتیجه این افکار، سارگون و باقی نامیراها به دستور ملکه به سوی کوهستان قاف حرکت کرده تا شاید بتوانند شاهزاده را نجات داده و او را از آناهیتا پس بگیرند.

جلوه‌های دیداری

یکی از بخش‌هایی که منتقدین را طی رونمایی از تریلرها و عکس‌ها محو تماشا کرد، دوربین بازی و جلوه‌های بصری آن بودند. بخش‌های سینماتیک بازی با استفاده از دوربین‌های مختلف در اختیار کاربر قرار گرفته و به شدت با کیفیت هستند. این بخش‌ها باعث شده بازی Prince of Persia: The Lost Crown ماهیت و شخصیتی اختصاصی برای خود پیدا کند.

از لحاظ جلوه‌های بصری درون بازی نیز این بازی درخششی خیره کننده داشته و میزان توجه به جزئیات، انیمیشن مبارزات و افکت‌های تصویری، همه و همه به شکل غیر قابل باور یجذاب ظاهر شده‌اند. در این بازی همچنین به وضوح از هنرهای کهن ایرانی استفاده شده و قصد دارد مانند نسخه‌های پیشین و البته سری بازی Assassin’s Creed کلاس تاریخی جذاب و به یاد ماندنی باشد.

استفاده از سبک مترویدوانیا

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، این بازی در سبک اکشن پلتفرمر دو بعدی بوده، با این حال این بازی به وضوح از سبک پر طرفدار و البته قدیمی مترویدوانیا (Metroidvania) نیز بهره برده است. کوهستان قاف در این بازی بسیار وسیع بوده و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این ویژگی از کوهستان قاف باعث درگیری کاربر با موانع و مسیرهای مختلف شده که مسیر رسیدن به هدف را پیچیده، اما سرگرم کننده می‌کند.

تفاوت بخش‌های مختلف نقشه بازی، باعث شده کاربر روش پیشروی خود را هر از چند گاهی تغییر داده که این کار نه تنها به کاربر آزادی عمل بیشتری می‌دهد، بلکه از خسته کننده شدن گیم پلی بازی در طولانی مدت جلوگیری می‌کند. در کنار آن در نقاط مختلف نقشه بازی آیتم‌های زیادی برای جمع آوری وجود دارد. علاوه بر آن سارگون از ویژگی ارتقا بهره برده که او را طی مسیر قوی‌تر می‌کنند. سبک مترویدوانیا این بازی همچنین به معنی وجود مسیرهای مخفی، عملیات فرعی و بسیاری جزئیات ریز و درشت دیگر است.

زیست بوم‌های مختلف

همانطور که از سبک زیبای مترویدوانیا انتظار می‌رود و در بخش پیشین نیز به آن اشاره شد، نقشه بازی Prince of Persia: The Lost Crown به شدت وسیع و متنوع بوده و این یعنی باید در کوهستان قاف در انتظار محیط‌‌های مختلف با پوشش‌های مختلف باشیم. طی اطلاعات و ویدیوهای انتشار یافته، سارگون به بخش‌هایی از دژ ویران شده کوهستان قاف سفر کرده و در سیاه چال‌ها و دره‌های عمیق آن به مبارزه و کاوش می‌پردازد.

در کنار آن بخش‌هایی از کوهستان قاف پوشیده از درختان و بوته‌های زیبا بوده که البته هیولاهای مختلف اجازه لذت بردن از آن‌ها را به سارگون نمی‌دهند. به طور کلی هر زیست بوم در این بازی نه تنها ظاهر مخصوص به خود را ارائه داده، بلکه دشمنان، مخاطرات و چالش‌های پلتفرم آن‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و درجات سختی مختلفی را نیز ارائه می‌دهند. استفاده از سبک مترویدوانیا را می‌توان یکی از بهترین تصمیمات یوبیسافت در توسعه این بازی دانست.

درختان واک واک

سفر سارگون پر مخاطره و طولانی بوده و مطمئنا نیاز به استراحت در طول مسیر خود دارد. محل استراحت سارگون با درختانی با نام واک واک (Wak-Wak Tree) مشخص شده که در حقیقت به عنوان محل ذخیره بازی عمل کرده و سارگون پس از هر بار کشته شدن به آخرین درخت باز می‌گردد. علاوه بر آن، درختان واک واک به سارگون اجازه شخصی سازی برخی وسایل خود از جمله طلسم‌ها را به او می‌دهند.

سیستم حرکت

نحوه حرکت و انجام کارها همیشه یکی از نقاط عطف سری شاهزاده ایرانی بوده و نسخه پیشرفته آن در سری بازی اساسینز کرید مشاهده شده است. در نتیجه انتظار می‌رود این بازی نیز ویژگی‌هایی خاص در این بازی داشته باشد. در حقیقت این بازی در این بخش نیز به شدت عالی ظاهر شده و به سارگون اجازه پرش معمولی، پرش‌های طویل و لیز خوردن از مکان‌های مختلف را می‌دهد. سارگون همچنین قادر به پرش از روی دیوارها و آویزان شدن به آن‌ها است.

سیستم پلتفرمینگ بازی

در بخش پیشین به نحوه حرکت در نسخه جدید شاهزاده ایرانی اشاره شد که طبق انتظارات سرعت بسیار بالایی دارد. در این بخش باید افزود که مبارزات این بازی نیز به همین نحو طراحی شده‌اند. مبارزات این بازی به شدت جذاب بوده و قدرت زیادی را در اختیار سارگون قرار می‌دهند. سارگون در کنار ضربات معمولی، قدرت لگد زدن به حریفان در هوا، ضربات رو به بالا و ضربات رو به پایین را داشته و به طور همزمان می‌تواند از محیط اطراف خود نیز برای انجام حرکات و حملات استفاده کند. در کنار آن مکانیسم دفاع و جا خالی نیز وجود داشته که برخی از آن‌ها با حملات ترکیب شده‌اند. در نتیجه مبارزات این بازی نیز بسیار پر سرعت، پویا و سینماتیک هستند.

ویژگی اترا سرج (Athra Surge)

یکی از ویژگی‌های مبارزاتی این بازی که البته توسعه دهندگان تا حد زیادی آن را مخفی نگه داشته‌اند، ویژگی اترا سرج است. این ویژگی در حقیقت قدرت‌هایی خاص به سارگون می‌دهد. ویژگی اترا سرج دارای نواری بوده که طی حملات موفق پیشرفت کرده و با دریافت ضربات پسرفت می‌کند. در بازی اترا سرج‌های مختلفی وجود داشته که باید طی بازی بازگشایی شوند. هر کدام از اترا سرج‌ها در شرایط جداگانه کاربرد داشته و در نقطه‌ای خاص از بازی بازگشایی می‌شود.

دشمنان و باس‌ها

طبق اطلاعات و ویدیوهای انتشار یافته، بازی شاهزاده ایرانی: تاج گم گشته در بخش دشمنان نیز بسیار عالی عمل کرده است. این بازی در بخش دشمنان تنوع بسیار زیادی دارد. طبق اطلاعات انتشار یافته سارگون تنها در ۴ ساعت ابتدایی بازی در برابر ۵ باس مختلف قرار گرفته که هر کدام شمایل و قدرت‌های مخصوص به خود را دارند. این در حالی است که دشمنان ساده بازی نیز بسیار متنوع بوده و نیازمند حرکات و حملات متفاوت از سوی سارگون هستند. از جمله باس‌های شناخته شده در بازی می‌توان به ژنرالی اسب سوار با سلاح عظیم و هیولایی ترکیبی که متشکل از شغال و آهو بود اشاره داشت!

آیتم‌های درون بازی

طی ویدیوهای منتشر شده از گیم پلی این بازی ما نگاهی به برخی آیتم‌ها داشتیم که سارگون به شکل مداوم از آن‌ها در طول بازی استفاده می‌کرد. یکی از آن‌ها Eye of the Wanderer نام داشت که به سارگون اجازه می‌داد با سفر در جهان بازی، از آن نقشه ساخته و در آینده از نقشه استفاده کند. دیگر آیتم Memory Shard بود که به سارگون اجازه عکس گرفتن از نقاط غیر قابل دسترس و علامت دار کردن آن‌ها روی نقشه را می‌داد. در ادامه گیم پلی سارگون به کمانی رسید که به او قدرت زیادی در مبارزات با فاصله دور می‌داد.

نحوه پیشرفت در بازی

بازی Prince of Persia: The Lost Crown دارای طلسم‌هایی خاص در بازی بوده که شبیه به چارم‌ها در Hollow Knight یا اسپریت شاردها در Ori and the Will of the Wisps عمل می‌کنند. این طلسم‌ها به شدت در بازی مهم بوده و ویژگی‌هایی خاص در اختیار سارگون قرار می‌دهد. سارگون به طور عادی تنها قدرت استفاده از یک طلسم را دارد، با این حال با پیشرفت در بازی می‌توان تعداد طلسم‌های همزمان را افزایش داد. علاوه بر آن، سارگون می‌تواند در طول بازی برگ درخت سوما جمع آوری کرده و پس از جمع آوری چهار برگ، سلامت خود را افزایش دهد. علاوه بر آن، کوهستان قاف مملو از کریستال‌های زمان بوده که در حقیقت ارز درون بازی بوده و سارگون می‌تواند خود را با استفاده از آن‌ها ارتقا ببخشد.

نحوه استفاده از زمان

همانطور که از بازی تحت نام شاهزاده ایرانی انتظار می‌رود، زمان یکی از ارکان اصلی داستان بازی است. سارگون و یاران او به محض ورود به کوهستان قاف، متوجه رفتار عجیب زمان می‌شوند. در برخی از بخش‌های کوهستان زمان به طور کلی متوقف شده و حتی طی برخی مکالمات سارگون با مردم درون کوهستان می‌توان متوجه شده که از یک روز پیش از ورود سارگون به کوهستان تا روز ورود او در حقیقت سی سال گذشته است! کشف راز کوهستان قاف یکی دیگر از هسته‌های اصلی داستان بازی بوده و همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، این موضوع گیم پلی بازی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حالت‌ها و درجات سختی بازی

طی سال‌های اخیر، بازی‌های زیادی در شرکت یوبیسافت از حالت‌های پیشروی متفاوت بهره برده و بازی Prince of Persia: The Lost Crown نیز وارد این فهرست خواهد شد. حالت Exploration حالت عادی بازی بوده اطلاعاتی اندک را درباره نقشه بازی با کاربر در میان گذاشته و از کاربر طلب تفکر و کاوش می‌کند. حالت Guided بر خلاف حالت پیشین عملیات بعدی را به وضوح به کاربر نشان داده، بخش‌های مخفی نداشته و مسیر را به طور کامل به کاربر نشان می‌دهد.

از لحاظ درجه سختی، این بازی چهار حالت مختلف خواهد داشت. درجه سختی اول حالت Rookie به معنی تازه کار، درجه سختی دوم که حالت استاندارد بازی شناخته شده حالت Warrior به معنی جنگجو، درجه سختی سوم بازی Hero به معنی قهرمان و درجه سختی چهارم بازی Immortal به معنی نامیرا نام دارند. علاوه بر این چهار درجه، کاربر می‌تواند درجه سختی بازی را شخصی سازی کرده و عناصری مانند سلامت دشمن، سلامت سارگون، سختی دفاع و جا خالی دادن و حتی نحوه پیشرفت و پسرفت اترا را کنترل کند.

صدا گذاری فارسی بازی

همانطور که در گذشته تماشا شده، در این مطلب اشاره و از نام بازی انتظار می‌رود، بازی Prince of Persia: The Lost Crown از ادبیات و اساطیر پارسی در بخش‌های مختلف الهام گرفته و توسعه دهندگان به منظور ارائه تجربه‌ای حقیقی‌تر، صدا گذاری فارسی نیز برای این بازی ارائه داده‌اند. این بازی به چندین زبان مختلف از جمله انگلیسی و فارسی قابل تجربه است.

شرکت یوبیسافت طی سال‌های اخیر افت فاحشی به خصوص پس از لو رفتن برخی اتفاقات نا به هنجار در تمام شعبه‌های خود در سر تا سر جهان داشته است، با این حال بازی Prince of Persia: The Lost Crown قدرت این را داشته تا این استودیو را تا حد قابل توجهی از بحران خارج کرده و نظر کاربران و منتقدین را جلب کند. نظر شما چیست؟ شما چه فکری درباره آینده این بازی دارید؟ فکر می‌کنید این عنوان بتواند موفق ظاهر شود؟ در انتظار نظرات شما هستیم.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments