اولین ویدیو از تجربهی کار با کنترلر DualSense بالاخره از طریق برنامهی Summer Game Fest منتشر شد که نوید تجربهای نو از بازیها در نسل بعدی پلیاستیشن میدهد. در این مقاله میخواهیم جمعبندی کاملی از هر آنچه تاکنون از کنترلر PS5 آمده داشته باشیم. با ما همراه باشید.
جف کیلی، ژورنالیست و مجری مشهور دنیای بازیهای ویدیویی یکی از اولین کسانی است که توفیق کار کردن با دوالسنس خارج از شرکت سونی نصیبش شده است. او این تجربهی کوتاه را با ویدیویی زنده از طریق رویداد Summer Game Fest به اشتراک گذاشت که اولین نمایش کار کردن با این دسته در یک بازی را نشانمان داد. کیلی در این استریم زنده علاوه بر مقایسهی شانهبهشانهی دوالسنس با دوالشاک ۴، مقداری با آن در بازی Astro’s Playroom کار کرد تا قابلیتهای مختلف آن را نشان دهد. این بازی یک عنوان رایگان است که به طور پیشفرض در همهی کنسولهای پلیاستیشن 5 نصب شده و به گونهای ساخته شده که تواناییهای جدید کنترلر PS5 را به رخ بکشد.
در ابتدای مقایسه، مشخص میشود که دوالسنس از لحاظ ابعاد کمی بزرگتر از دوالشاک است و طبق توصیف کیلی، وزن و «سنگینی» بیشتری دارد، هر چند نه به حدی چشمگیر. علاوه بر این نمای کاملی از پشت کنترلر نیز میبینیم که مشخص میکند خبری از پدالهای اضافه در آن نیست. با ورود به بازی، اولین تجربه از فناوریهای جدید کنترلر DualSense را از زبان کیلی میشنویم. شروع بازی با کشیدن انگشت روی صفحهی لمسی کنترلر PS5 همراه است. اسپیکر داخلی کنترلر حجم و کیفیت صدای بیشتری نسبت به قبلی دارد و صدایی که پخش میکند، کاملا با الگوی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) هماهنگ است. در بازی، کاراکتر Astro وارد محیطهای مختلفی از جمله یک واحد CPU میشود که چندین فن بزرگ در آن قرار داد. با نزدیک شدن کاراکتر به این فنها، صدای حرکت باد و گردوغبار به خوبی از کنترلر شنیده میشود و به گفتهی کیلی، لرزش و ارتعاش متناظر آن در کنترلر قابل احساس است. به همین ترتیب صدا و حس حرکت طوفان برفی نیز از طریق کنترلر کاملا به بازیکن منتقل میشود. یکی از بخشهای جالب بازی زمانی است که بازیکن باید یک گردونه را به حرکت در بیاورد و این عمل با فوت کردن داخل میکروفون کنترلر ممکن میشود.
از قابلیتهای مهم کنترلر PS5 دکمههای تطبیقپذیر است که میزان فشارهای مختلف را شناسایی کرده و تجربهای جدید در گیمپلی ارائه میکند. این ویژگی از طریق نمایش یکی از لباسهای ویژهی Astro که شبیه به یک فنر است نشان داده میشود؛ کیلی توصیف میکند که تنش موجود در تریگرها را کاملا احساس کرده و با فشار بیشتر، پرش بلندتری با کاراکتر انجام میدهد.
پس از پایان نمایش قابلیتهای دوالسنس در Astro’s Playroom شاهد صحبتهای جف کیلی با اریک لمپل، رئیس بخش بازاریابی پلیاستیشن بودیم که نکات جالبی را در بر داشت. او میگوید این بازی که صرفا یک دمو نیست، برای نشان دادن قابلیتهای جدید کنترلر PS5 ساخته شده و از قبل روی هر کنسول در دسترس است. ظاهرا سونی برای آنکه پتانسیلهای این کنترلر را به توسعهدهندگان مختلف نشان دهد، نسخهای متفاوتی از بازی را برای هر کدام نمایش داده و باقی کار را برعهدهی آنها گذاشته تا از خلاقیتشان برای بهرهگیری از فناوریهای جذاب دوالسنس استفاده کنند. به گفتهی او، سونی بر خلاف مایکروسافت میخواهد با تمام قوا وارد نسل بعد شود و حسی کاملا نو برای کاربران پدید آورد. برعکس ایکسباکس که کنترلر نسل جدیدش تغییرات چندان قابلتوجهی نداشته، سونی در دوالسنس یک بازنگری کامل انجام داده و با قرار دادن قابلیتهایی چون بازخورد لمسی، میخواهد با احساسات بیشتری از کاربر درگیر شود. با این وجود، لمپل تاکید میکند که این رویکرد سونی به معنای پایان کار پلیاستیشن 4 نیست و هنوز عمر زیادی در این محصول باقی مانده است.
حافظهی SSD پلیاستیشن 5 این روزها نقل محافل است و بارها میشنویم که توسعهدهندگان و بازیگران مختلف صنعت گیم از فوقالعاده بودن آن و تغییرات عظیمی که در ساخت بازیها پدید میآورد میگویند. لمپل اشاره میکند که قدرت این SSD صرفا به ناچیز کردن زمان بارگذاری بازیها برنمیگردد، بلکه این فناوری باعث ایجاد تجاربی «متفاوت» و «بهتر» خواهد شد. مثال بسیار خوب آن، بازی جدید Ratchet & Clank: Rift Apart است که در جریان نمایش سونی گوشهای از تواناییهای PS5 را نشانمان داد. لمپل میگوید که ساخت این بازی برای نسل فعلی عملا ممکن نیست، چرا که برای ایجاد حس گیمپلی آن به سرعت SSD نیاز است و اگر نتوان از آن استفاده کرد، باید بازی کاملا متفاوتی ساخت.
یکی از شایعاتی که مدتی پیش سروصدای زیادی به پا کرده بود، صفحات مخصوص پیشخرید PS5 در فروشگاه آمازون بود که لمپل در پاسخ به سوال جف کیلی در این رابطه، هر گونه ارتباط سونی با آن را رد میکند. او تاکید میکند که سونی پیش از در دسترس قرار دادن امکان پیشخرید کنسول، حتما اطلاعرسانی خواهد کرد. سوال مهم دیگر کیلی از لمپل، مربوط به تنوع رنگ و طرح کنترلر و خود کنسول در زمان عرضه بود که پاسخ او برای کسانی که از طرح دو رنگ غالبا سفید کنترلر PS5 خوششان نیامده کمی ناامیدکننده است. لمپل میگوید که سونی بالاخرهای در نقطهای در این باره صحبت خواهد کرد، که احتمالا یعنی خریداران در زمان لانچ فقط همین طرح نصیبشان خواهد شد و همچون رویهی گذشتهی سونی، رنگها و طرحهای جدید مدتی بعد در دسترس خواهند گرفت.
پلیاستیشن 5 در تاریخ نامعلومی در تعطیلات سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. هنوز خبری از قیمت و تنوع باندلهای مختلف کنسول نیست. سونی با احتیاط زیادی پیش میرود و باید هنوز هم برای گرفتن پاسخ بسیاری از سوالات صبور باشیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید