هر آنچه از بازی Spider-Man 2 میدانیم
قدم گذاشتن در مسیری تاریک
با توجه به اینکه تنها سه ماه تا عرضه بازی اسپایدرمن 2 روی کنسول پلی استیشن 5 باقیست، قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی هر آنچه که از بازی میدانیم، بپردازیم.
عناوین انحصاری سونی برخی از بهترین بازیهایی هستند که تا به حال ساخته شدهاند و به کررات جوایز بهترین بازی سال را کسب کردهاند. یکی از این بازیها هم Marvel’s Spider-Man است که بهدلیل گرافیک باورنکردنی، نقشه وسیع و گیمپلی جذابش بسیار مورد تحسین قرار گرفت و راه را برای ساخته شدن اسپینآفی با محوریت مایلز مورالز هموار کرد. بازی Spider-Man: Miles Morales نیز بهلحاظ جلوههای بصری و گیمپلی چیزی کم نداشت اما متاسفانه بهخاطر کوتاه بودن کمپین و تکراری بودن ماموریتهای فرعیش، کمی مورد انتقاد قرار گرفت. از آن زمان طرفداران مشتاقانه منتظر از راه رسیدن دنباله Spider-Man 2 بودند که قرار است مهر سال جاری بهصورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه شود. با اینکه چیزی حدود دو سال از انتشار تریلر معرفیش میگذرد، سونی ماه گذشته با برگزاری رویدادی یک ساعته از گیم پلی دوازده دقیقهای بازی اسپایدرمن 2 رونمایی و هیجان دوستداران اسپایدرمن را چند برابر کرد.
مروری بر تمامی اطلاعات منتشر شده از بازی Spider-Man 2
جزئیات داستانی
براساس گیمپلی نمایش داده شده در رویداد پلی استیشن، تمایل کریون به شکار کردن گونههای نادر و پیدا کردن رقیبی سرسخت، بخش اصلی داستان خواهد بود و اینطور که به نظر میرسد پس از دکتر کرت کانرز قراره دنبال دیگر افراد قدرتمند نیویورک نیز برود. پیتر پارکر روی سیمبیوت ونوم تسلط کافی دارد و تاحدودی تحت تاثیر نیروی تاریکش قرار گرفته، چراکه خشم بهوضوح در صدا و حرکاتش نمایان است. نکته قابل توجه دیگر، دکتر کرت کانرز است که ظاهرا نقشی کلیدی در درمان هری آزبورن دارد، بههمین خاطر پیتر و مایلز سعی دارند به هر قیمتی که شده ازش محافظت کنند. همچنین با توجه به سکانس پایانی تریلر و آلوده شدن پیتر به سیمبیوت، به نظر میرسد که قراره شاهد تقابلی خونین بین پیتر و مایلز در انتهای بازی باشیم.
از طرفی دیگر، تیم توسعه بهتازگی در همایش کمیک کان سن دیگو تایید کردند که مایلز بهدنبال زمان مناسب برای نوشتن نامه درخواست ورود به دانشگاه است، اما مدام کارهای خود را عقب میاندازد و روی فعالیت بهعنوان اسپایدرمن تمرکز میکند. در همین حین، پیتر نمیتواند هزینههای خانه عمه می را پرداخت کند و راضی به فروختن آن نیز نمیشود، چراکه ارزش زیادی برای او دارد. مری جین هم میخواهد برای پرداخت پول خانه به پیتر کمک کند ولی چون بهخاطر بازگشت جی جونا جیمسون به نشریه دیلی بیوگل، شرایط شغلی مناسبی ندارد علنا کاری از دستش برنمیآید.
از مهمترین نکات داستانی بازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- استودیو اینسامنیاک گیمز همواره در تلاش بوده تا به DNA اسپایدرمن وفادار باشد
- داستان بازی بین نه تا ده ماه بعد از اسپینآف Marvel’s Spider-Man Miles Morales رخ میدهد
- شخصیت ونوم داستان منحصر بهفرد خود را دارد
- نقش مری جین در پیشبرد داستان پررنگتر از گذشته است
- داستان با شخصیت کریون شکارچی آغاز میشود
لباس سیمبیوتی ونوم و تاثیر آن بر گیمپلی
لباس سیمبیوتی پیتر شباهت بسیار زیادی به طراحی کمیکی لباس دارد و همانطور که انتظار میرفت نقشی کلیدی در داستان بازی ایفا میکند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا این اولین باری است که پیتر از آن استفاده میکند یا نه، اما با توجه به واکنش مایلز وقتی برای اولین بار او را با ظاهر سیمبیوتی میبیند، تاحدودی میشود فهمید که پیتر قرار نبوده ازش استفاده کند. پیتر بهطور قابل توجهی با تواناییهای جدید خود تهاجمیتر شده، زیرا در یک نقطه با یک دست میایستد و لگدهای سریعی به یکی از شکارچیان کریون میزند و نهایتا او را به دیوار میکوبد. خوشبختانه دایره حرکات پیتر با لباس سیمبیوت گستردهتر شده و برخی حملات بازی Web of Shadows را نیز احیا کرده است.
همچنین شایان ذکر است که سیمبیوت ونوم همواره به محافظت از میزبان خود معروف بوده و بازی اسپایدرمن 2 به پیتر گزینههای دفاعی جدیدی هنگام پوشیدن لباس سیمبیوت میدهد. با توجه به مهارت شکارچیان کریون، دیگر نمیتوان از برخی حملات به سادگی جاخالی داد، بلکه باید با مکانیک جدید Parry آنها را بلاک کرد. از دیگر نکات برجسته نیز تغییر کردن کارایی دکمه L1 است. طبق مقاله بلاگ پلی استیشن، میتوان با فشار دادن دکمه L1، به تمامی تواناییهای لباس سیمبیوت دسترسی پیدا کرد. شاید بازی اول با استفاده از گجتها و فینیشرهای متنوع، سیستم کامبت جذابی خلق کرده باشد، اما تواناییهای جدید مایلز و قدرتهای منحصر بهفرد لباس سیمبیوتی پیتر تمام معادلات را بهم زده و سیستمی جدید را به طرفداران معرفی میکنند.
مکانیکهای گیمپلی و تکنیکهای مبارزه
علاوه بر بهبود سرعت تار زدن، اینسامنیاک گیمز مکانیکهای جدیدی را معرفی کرده که تاثیر بسزایی در گیمپلی بازی دارند. اولین مکانیک جدید Super Slingshot نام دارد و مشابه بازیهای قبلی، پیتر و مایلز میتوانند به دو قطب موازی تار زده، خودشان را عقب بکشند و از نیروی حاصله برای پرتاب شدن به آسمان استفاده کنند. مکانیک جدید بعدی نیز Web Wings نام دارد که به پیتر و مایلز اجازه میدهد با سرعت نسبتا بالایی پرواز کنند. همچنین تونلهای بادی متعددی در سرتاسر شهر طراحی شده تا سرعت بیشتری به پرواز آنها هنگام استفاده از این قابلیت بدهد. علاوه بر این، مکانیک Web Wings میتواند از طریق سه درخت مهارت طراحی شده، ارتقا یابد و به بازیکنان این فرصت را بدهد تا زمان بازی خود را افزایش داده و پویاییهای جدید گیمپلی را کشف کنند.
این قابلیتهای جدید نه تنها تجربه کلی گیمپلی را بهبود میبخشند، بلکه گرافیک و جلوههای بصری بهبود یافته بازی را نیز بهتر به نمایش گذاشته و نوید یک ماجراجویی بصری خیره کننده و فریبنده را در دنیای گسترده Spider-Man 2 میدهند. مایلز همچنین دارای تواناییها و گجتهای جدیدی مانند Web Grabber است که بهواسطهاش میتوانید دو دشمن را به سمت یکدیگر بکشید. قابلیت Chain Lightning نیز برای زنجیر کردن ونوم بلست مایلز به دشمنان نزدیک استفاده میشود. به علاوه، هر دو یک درخت مهارت جداگانه و یک درخت مهارت مشترک دارند که ارتقای آن برای هر دو شخصیت لحاظ میشوند.
نقشه بازی دوبرابر عناوین پیشین خواهد بود
طبق تایید رسمی برایان اینتیهار (Bryan Intihar)، کارگردان خلاق پروژه، نقشه بازی از نظر ابعاد دو برابر عناوین پیشین است و اینبار سه منطقه وسیع کوئینز، بروکلین و جزیره کنی بهعنوان مناطق قابل کاوش به بازی اضافه شدهاند. این مناطق جدید عمدتا مسکونی هستند و به اندازه منهتن آسمانخراشهای زیادی ندارند، بنابراین حال و هوای کاملا متفاوتی با بخش منهتن خواهند داشت. از طرفی، موقعیتها و رویدادهای غیرقابل پیشبینی و غافلگیرکنندهای برای شما در نظر گرفته شده که در عناوین پیشین نداشتیم. با بهبود مکانیک جابهجایی، مانند افزایش سرعت تار زدن و اضافه شدن قابلیتهای جدیدی به گیمپلی نظیر Web Wings و Super Slingshot، بازیکنان میتوانند با سهولت بیشتری در نقشه عظیمالجثه بازی پرواز کنند. همچنین شایان ذکر است که مکانیک Surveillance Towers که در بازی اول برای باز کردن مناطق جدید نقشه ازش استفاده شده بود، در این بازی حضور نخواهد داشت. در عوض سازندگان تصمیم گرفتهاند تا مکانیکهای جدیدی را جایگزینش کنند اگرچه هنوز جزئیات خاصی در مورد این مکانیکهای جدید فاش نشده است.
بازیکنان در سوییچ بین شخصیتهای قابل بازی آزادی عمل خواهند داشت
برایان اینتیهار ماه گذشته در مصاحبه با Eurogamer توضیح داده بود که گیمرها تاحدودی در سوییچ کردن بین دو شخصیت قابل بازی آزادی عمل خواهند داشت. طبق گفتههای او، هنگام انجام مراحل داستانی، کنترل کردن پیتر و مایلز بهکلی دست ما است تا همهچیز به نفع بازیکن باشد.
درست همانطور که در پیش نمایش گیمپلی دیدید، ما به صورت پیش فرض مشخص میکنیم که چه زمانی باید کنترل کدام قهرمان را بدست بگیرید تا بتوانیم داستان را آنطور که باید، پیش ببریم. اما وقتی صحبت از کاوش در جهان بازی بهمیان میآید، باید با بگویم که بازیکنان میتوانند با فشار یک دکمه، آزادانه بین پیتر و مایلز سوییچ کنند. بهعلاوه مراحل جانبی خاص و منحصر به فردی برای پیتر و مایلز ساخته شده است که در نقشه قابل مشاهده است.
او همچنین اشاره کرد که قابلیت تغییر شخصیت مستقیما با سه درخت مهارت طراحی شده در سیستم ارتقا بازی مرتبط است که اولی به تواناییهای منحصربهفرد لباس سیمبیوتی پیتر، دومی به تواناییهای منحصربهفرد مایلز و سومی نیز به تواناییهای مشترک هر دو اختصاص دارد. او میگوید که تیمش میخواست در حین جابجایی بین دو اسپایدرمن به بازیکنان حس آشنایی بدهد و در عین حال انعطافپذیری خاصی را در روند ارتقا حرکتهای آنها فراهم کند.
کریون شکارچی کیست؟
همانطور که در ابتدای پیش نمایش گیمپلی دیدیم، او از ردیابی حریفهای معمولی خسته شده و با توجه به اینکه افراد ماهر و در عین حال معمولی برای کریون کافی نیستند، تیم او پیشنهاد میکنند که شکار بزرگش را به شهر نیویورک منتقل کند و با شکست دادن افرادی قدرتمندتر با تواناییهای مافوق بشری، آن چالش سختی که سالها دنبالش بوده را پیدا کند. با اینکه کسانی مثل فلیشا هاردی، آرون دیویس و یوری واتانابی قدرت ماروایی خاصی ندارند، اما افراد دیگری مانند پیتر پارکر، مایلز مورالز، لیزارد و تمامی ابرشرورهای زندانی در زندان فوق امنیتی RAFT نیز وجود دارند که میتوانند کریون را به چالش بکشند.
براساس برخی دیالوگهای پیتر و مایلز، میتوان حدس زد که هر دو قبلا با کریون برخورد داشتهاند، احتمالا به دلیل اینکه کریون در طول شش ماه گذشته آنها و برخی شخصیتهای قدرتمند دیگر را هدف قرار داده بوده است. با توجه به اینکه پیتر کنترل سیمبیوت ونوم را بدست گرفته و از شکستن فک دشمنانش هم هراسی ندارد، بهنظر میرسد کریون همان چیزی را که میخواسته را پیدا کرده باشد. سایر آنتاگونیستهای اسپایدرمن بدون شک در این دنباله مهیج حضور خواهند داشت، اما طرفداران باید منتظر بمانند و ببینند چه ابرشرور دیگری قراره از سایهها بیرون بیاید. براساس آنچه که تاکنون توسط توسعه دهندگان تایید شده، کاملا واضح است که کریون شکارچی در بین تمامی آنتاگونیستهای بازی، ایفاگر نقش اصلی است و تاثیر بسزایی در پیشروی داستان دارد.
نسخههای ویژه بازی Spider-Man 2
بازی Marvel’s Spider-Man 2 قرار است در دو نسخه متفاوت عرضه شود که در زیر به بررسی جزئیات آنان میپردازیم:
نسخه استاندارد: نسخه استاندارد تنها شامل بازی و تمامی محتوای پیشخرید (دو لباس Arachknight و Shadow-Spider در سه رنگ مختلف، دسترسی زودهنگام به گجت Web Grabber و سه امتیاز) میشود.
نسخه دیجیتال دلوکس: نسخه دیجیتال دلوکس علاوهبر بازی و محتوای پیشخرید، دو امتیاز مهارت اضافی و پنج لباس مخصوص برای هر قهرمان را شامل میشود.
نقش ونوم در داستان بازی و ارتباطش با پیتر
برایان اینتیهار اخیرا تایید کرد که آنها حین نوشتن داستان قصد داشتند سناریوهای متفاوتی را امتحان کنند و تجربه منحصر بهفردی را برای طرفداران اسپایدرمن رقم بزنند، بههمین جهت نقش مهمتری به پیتر در خلق سیمبیوت ونوم دادند.
وقتی تصمیم گرفتیم ونوم را بهتصویر بکشیم، میدانستیم که باید کمی تغییر لحن ایجاد کنیم. با معرفی سیمبیوت به فرانچایز، قهرمانان ما مجبور به مبارزه با تاریکی در تمام ابعاد و اشکال هستند. ما میخواستیم سناریوهای بسیار متفاوتی را امتحان کنیم تا درست مثل بازی اول تجربه فراموش نشدنی را برای طرفداران رقم بزنیم. در واقع داستان بازی در مورد قدرت است، درباره نادیده گرفتن است، در مورد این است که پیتر چقدر در خلق سیمبیوت ونوم نقش دارد. این همان ایده جدید و منحصربهفردی بود که از ابتدای توسعه بازی ما را جذب کرد. در زمینه طرحی ونوم نیز یکی از بزرگترین چالشهایی که داشتیم این بود که ونوم باید چه شکلی باشد؟ ما اوایل تولید به عوامل زیادی فکر میکردیم، مثلا آیا ونوم لبخند میزند؟ آیا میخندد؟ چگونه میتوانیم ونومی وحشتناک و ترسناک را بهتصویر بکشیم؟ ما ونوم را طوری طراحی کردیم که در عین ترسناک بودن، قابل درک نیز باشد. در واقع برای ما خیلی مهم بود که کاربر بتواند با او ارتباط برقرار کند.
حالا سوال بزرگ این است که چه ارتباطی بین پیتر و ونوم وجود دارد؟ خب اگر به گیمپلی ماه گذشته دقت کنید، متوجه میشوید که طرز حرف زدن و رفتار کردن پیتر بهکلی تغییر کرده است. از نحوه مبارزهاش با شکارچیان کریون گرفته تا قطع کردن صحبت مایلز، بهوضوح میتوان دید که چقدر پیتر تحت تاثیر نیروی منفی سیمبیوت قرار گرفته است. حتی کمک کردنش به دکتر کانرز هم مشکل دارد، چراکه معتقده او تنها کسی است که میتواند هری را نجات بدهد. شاید بگویید پیتر فقط سعی دارد به دوستش کمک کند، اما اینکه تنها دلیل محافظت از کانرز، نجات جان هری باشد، نشان میدهد که پیتر اصلا به مربی خود اهمیت نمیدهد و فقط دنبال منافع شخصی خودش است.
از طرف دیگر، در دقایق پایانی گیمپلی وقتی مایلز میگوید “مطمئنی میخواهی تنها بری سراغش؟ اون دندانهای بزرگی دارد”، پیتر با لحنی ترسناک میگوید “منم همینطور”. این نکته تاحدودی ثابت میکند که اینجا ونوم کنترل پیتر را بدست گرفته و داره از جانب او صحبت میکند. اگر کمی به این صحنه دقت کنید، متوجه میشوید که چشمان پیتر کمی تغییر میکند و شبیه ونوم میشود. حالا برای تفهیم بهتر موضوع دو سال به عقب برمیگردیم، درست زمانیکه تریلر معرفی بازی در رویداد پلی استیشن 2021 منتشر شد. در این تریلر صدای کریون را میشنویم که میگوید “من تمام عمرم دنبال حریفی قدرتمند بودم اما تنها چیزی که پیدا کردم ناامیدی بوده است. آیا یکی از شما دو نفر میتواند آن چیزی که دنبالش هستم را به من بدهد؟”. اینجا همه فکر میکردند مخاطب کریون، پیتر و مایلز است، اما وقتی ونوم با صدای بینظیر تونی تاد (Tony Todd) میگوید “بله، ما میتوانیم”، اوضاع کمی پیچیده میشود. خوشبختانه چیزی تا عرضه بازی باقی نمانده و با اندکی صبر میتوان به جواب همه این سوالات رسید.
تنوع ماموریتهای فرعی و ارتقای چشمگیرشان نسبت به عناوین پیشین
در جریان رویداد State of Play که میزبان بازیهای مستقل و ترد پارتی بود، تریلری جدید با محوریت گیمپلی و قابلیتهای جدید بازی Spider-Man 2 منتشر شد و نگاهی ویژه به یکی از مورد انتظارترین عناوین انحصاری سونی داشت. برایان اینتیهار در طول این تریلر به بررسی تک تک ویژگی و قابلیتهای منحصر بهفرد بازی پرداخت. او ابتدا با اشاره به دو برابر شدن سایز نقشه پیرو اضافه کردن مناطق قابل کشف جدید مثل کوئینز، بروکلین و جزیره کنی، خاطرنشان کرد که بهلطف قدرت کنسول پلی استیشن 5، تعویض بین پیتر و مایلز در کسری از ثانیه صورت میگیرد و هیچگونه لود اسکرینی را شامل نمیشود.
او سپس درباره ماموریتهای فرعی بازی صحبت کرد که نسبت به عناوین پیشین تنوع بیشتری دارد. برخی از این ماموریتها مانند “Hunters Cloak Lines” نهتنها بازیکنان را با چالشهای جذاب و هیجان انگیز روبرو میکند، بلکه بهطرزی هوشمندانه در پیشروی داستان تاثیر میگذارد، برخی دیگر نیز سبب رویارویی با آنتاگونیستهایی میشود که هنوز از وجودشان خبر ندارید. پیتر و مایلز این بار از تکنولوژی جدیدی استفاده میکنند که به آنها اجازه میدهد نگاهی اجمالی به فعالیت و ماموریتهای پخش شده در سرتاسر شهر داشته باشند. درست مثل اسپین آف Spider-Man: Miles Morales، بازیکنان میتوانند برای کمک به مردم و مبارزه با مجرمین از نسخه بهروزشده برنامه گانکی بهنام Friendly Neighborhood Spider-Man App استفاده کنند که یکی از تغییرات جالبش، دریافت گزارشهای متعدد از شهروندان است.
درست مثل دو بازی قبل، تکمیل کردن ماموریتهای فرعی باعث میشود تا توکنهای مختلف دریافت کرده و از آنها درجهت ارتقا درخت مهارت، ارتقا گجتها و البته دستیابی به لباسهای مختلف استفاده کنید. صحبت از لباس شد، برایان اینتیهار رسما تایید کرد که در این بازی میتوان به بیش از ۶۵ لباس مختلف از دنیای کمیک، سینما و همچینن طراحیهای جدید و منحصر بهفرد دسترسی داشت. هر کدام از این لباسها رنگبندیهای خاص خود را دارند که به بازیکنان آزادی عملی بیشتری در زمینه شخصی سازی ظاهر پیتر و مایلز میدهد.
دنباله بهشدت مورد انتظار Marvel’s Spider-Man 2 در تاریخ ۲۰ اکتبر سال جاری (۲۸ مهر سال ۱۴۰۲) عرضه خواهد شد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید