بازی Demon’s Souls Remake یکی از آثار انحصاری کنسول پلیاستیشن 5 است که بهزودی منتشر میشود. در این مقاله قرار است هر آنچه که از این بازی تا امروز میدانیم را با شما در میان بگذاریم.
قبل از اینکه دربارهی نسخهی ریمیک که قرار است بهزودی در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شود، دربارهی نسخهی اصلی بازی صحبت کنیم. بازی Demon’s Souls در اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی یعنی یازده سال گذشته منتشر شده که در آن زمان هنوز استودیوی فرامسافتور به این قدرت و شهرتی که در حال حاضر آن را میبینیم تبدیل نشده بود؛ با این حال هیدتاکا میازاکی، مغز متفکر و طراح اصلی بازی دیمنز سولز توانست هم قصهی جذاب و تاریکی را برای این بازی پیریزی کند و هم کاری را به انجام برساند که دیگران چندان میلی به انجام دادن آن نداشتند: تعبیهی یک گیمپلی بسیار سخت و دشوار.
البته اگر پیسی گیمر باشید، قطع به یقین با بازی Demon’s Souls آشنا نیستید و اصلا تجربهاش نکردهاید؛ چراکه این بازی توسط شرکت سونی به صورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۳ منتشر شد. میتوان ادعا کرد که این بازی، یک پروتوتایپی بود که میازاکی با تست کردن هستهی گیمپلی، توانست بعدها بازی Dark Souls را با گیمپلیای مشابه در سال ۲۰۱۱ میلادی روی کار بیاورد؛ با این تفاوت که دارک سولز یک بازی مالتی پلتفرم بود و طیف بیشتری از مخاطبین میتوانستند آن را تجربه کنند. این نوع بازیهای میازاکی به علت وجه شباهتهای بسیار زیاد چه از حیث داستانی و اتمسفر و چه گیمپلی، به سری سولز (Souls) مشهور شدند. با اینکه انتقادهای زیادی هم از سمت مخاطبین و هم از سمت برخی از منتقدین رسانههای مطرح به سختی بازی وارد میشد، سری سولز توانست در حاشیهی امنی که میازاکی و تیم خوبش ایجاد کرده بودند به راه خود ادامه دهد. سری دارک سولز پیشرفت کرد و شاهد ساخته شدن دو دنباله و بستههای الحاقی متعددی در طول این مدت بودهایم. حال پس از گذشت این همه سال، استودیوی باندای نامکو یادش افتاده که در ۱۰ سال گذشته یک بازی خوب و خوشساخت دیگری نیز به اسم ارواح شیاطین وجود داشته که همچنان در انحصار سونی است. چه چیزی بهتر از احیای این بازی به عنوان یکی از جدیدترین آثار انحصاری کنسول پلیاستیشن فایو؟
استودیوی بلوپوینت گیمز را میتوان یک استودیوی خوشنام دانست چون در پروژههای ریمستر و ریمیکهای متعددی دخیل بوده و توانسته به اهداف مورد نیاز ناشر دست پیدا کند. در جریان شوکیس سونی مشخص شد که استودیوی بلوپوینت گیمز روی ریمیک بازی Demon’s Souls مشغول است؛ همان بازی خاطرهانگیزی که فرامسافتور در سالیان پیش منتشر کرده بود. البته اینبار همه چیز مدرنیزه شده و با این حال فضای گاتیکِ دنیای بازی نیز همچنان حفظ شده بود. هواداران و چشمانتظاران کنسول PS5 از معرفی و رونمایی این بازی به شدت به وجد آمده بودند و سر از پا نمیشناختند. علت خوشحالی هواداران سولز و سایر گیمرها در این بود که قرار نیست صرفا با یک ریمستر صاف و ساده روبهرو شویم. بازی Demon’s Souls رسما یک ریمیک است؛ یعنی همه چیز مجدد از صفر ساخته شده تا قدرت سختافزاری کنسول جدید سونی کاملا به چشم بیاید.
داستان بازی Demon’s Souls و دنیای بولتاریا این بار چشمنوازتر از همیشه
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردهایم این بازی به صورت انحصاری برای PS3 تهیه و تدارک دیده شد. در آن زمان افرادی که به بازی میپرداختند از جریان داستان بازی چیز خاصی دستگیرشان نمیشد. در هر صورت قرار است در نسخهی ریمیک نیز همان داستان اصلی بازی مجدد تکرار شود؛ نه کمتر و نه بیشتر.
قصهی بازی Demon’s Souls در دنیایی به اسم بولتاریا (Boletaria) در جریان است. در زمانهای قدیم به علت اشتباه نادرست از جادویی به اسم سول آرتس (Soul Arts) قلمرو بولتاریا توسط موجودی به اسم The Old One مورد حمله قرار گرفت. دنیای بازی تقریبا به صورت کامل توسط یک مه غلیظ جادویی احاطه شده و شیاطینی به وجود آمدند که از روح دیگر انسانها تغذیه میکردند. در نهایت مردم قلمرو بولتاریا به هر طریقی که بود توانستند The Old One را به یک خواب عمیق فرو ببرند و قلمرو خود را از نابودی تمام عیار نجات دهند. افرادی هم که از این نبرد بسیار سخت جان سالم به در بردند وظیفهی خود دانستند تا دیگر نسلها را از این ماجرا آگاه کنند.
این حوادثی که مطالعه کردهاید مربوط به گذشته است. در زمان حال، پادشاه بولتاریا که شاه آلن (Allant) نام دارد جادوی سول آرتس را مجدد احیا کرده و با این کار خود رسما ارتش شیاطین را نیز از خواب ابدی بیدار کرد. تاریخ مجدد تکرار میشود و بولتاریا توسط اهریمنان مورد هجوم قرار میگیرد اما این بار شیاطین خشمگینتر از گذشته به قتل انسانها میپردازند و با مصرف روحهای آنها، انسانها را به اجسادی متحرک تبدیل میکنند که رسما آنها نیز به نوعی به یک هیولا تبدیل شوند. کاراکتری که قرار است گیمر کنترلش را در دست بگیرد، یک قهرمان بینام و نشان است که میخواهد بولتاریا را از شر شیاطین نجات دهد اما طی اتفاقاتی کشته میشود و در محلی به اسم نکسوس از خواب بیدار میشود و بیخبر از همهجا با شیطانی به اسم Maiden in Black و سایر کاراکترها آشنا میشود که اهداف کاملا متفاوتی با عموم شیاطین متخاصم در سر دارند.
کل ماهیت داستان بازی Demon’s Souls از این قرار است که قهرمان داستان باید the Old One را مجدد به خواب فرو ببرد. بر همین اساس بازیکن باید به پنج سرزمین قلمرو بولتاریا سفر کرده تا شیاطین قدرتمندی را که در هر یک از این سرزمینها مستقر هستند، نابود و روح آنها را به خود جذب کند. البته داستان به همین سادگیها نیز نیست و در اواخر بازی، آنقدر همه چیز هیجانانگیز و جذاب میشود که هر گیمر سختگیری از اتفاقاتی که در انتها میافتد به شدت هیجانزده خواهد شد. بازی Demon’s Souls دو پایان خوب و بد خواهد داشت و این سبک پایانبندی بعدها در سری بازیهای دارک سولز نیز تعبیه شد تا به نوعی یکی از چند امضایی باشد که میازاکی در پای بازیهایش از خود به یادگار میگذارد.
آیا گیمپلی بازی Demon’s Souls نسخه ریمیک تغییری چشمگیری به خود دیده؟
از آنجایی که در زمان نگارش این مقاله هنوز این بازی منتشر نشده و هیچ فردی تا الان بازی را به صورت شخصی تجربه نکرده، نمیتوان کاملا دقیق به این موضوع پرداخت اما نسخهی ریمیک Demon’s Souls ظاهرا همان راهی را میرود که در نسخهی اورجینال نیز شاهد بودهایم. به این معنا که هسته گیمپلی بازی در چند کلاس همیشگی خود یعنی melee، ranged و magical سوار شده و بر این اساس مبارزات نیز تقریبا همان چیزی است که در یازده سال گذشته تجربه کردهایم. با این حساب بلوپوینت گیمز قطعا روی مشکلات فنی و باگهای بازی وقت گذشته تا نسخهی ریمیک از همه لحاظ سرتر از گذشته باشد. استودیو روی وزن آیتمهای شفابخش مثل گرسها (grass) نیز تغییراتی را اعمال کرده تا کمی کار را برای مدیریت منابع توسط گیمرها سخت کند. گوین مور، کارگردان هنری نسخهی ریمیک در مصاحبهای با رسانهی پالیگان به این نکته اشاره کرده که بخش اعظم گیمپلی بازی از لحاظ مکانیکال به نسخه اورجینال وفادار است و با این حال، باگهای بسیار زیادی در این میان مرتفع شده تا گیمرها تجربهی بهتری را حین بازی کسب کنند. او همچنین به نبود گزینهی «انتخاب سختی بازی» نیز اشاره کرد که در نسخهی ریمیک وجود ندارد.
از سمتی دیگر سیستم The World Tendency بدون تغییر خاصی به بازی برمیگردد؛ اگرچه این بازگشت به این معنی نیست که این سیستم حتی یک اپسیلون هم تغییر نکرده. همانطور که اشاره کردیم آیتمهای شفابخش در حال حاضر وضعیتی مشابه به سری دارک سولز را پیدا کردهاند و به همین علت باید در مدیریت منابع چنین آیتمهایی نیز رویهای محافظهکارانه و درست را در پیش گرفت. در صورتیکه در نسخهی اورجینال شما حداقل از بابت ذخیرهی گرسها خیالتان راحت بود چون محدودیت آنچنان سفت و سختی بابت لوت کردنش نداشتید.
تغییرات گرافیکی بین Demon’s Souls Remake و نسخه اورجینال
بر اساس تریلرهای گیمپلی که از نسخهی ریمیک منتشر شده، حداقل از جنبهی جزئیات محیطی، نسخهی PS5 یک شاهکارِ ستودنی به نظر میرسد که در ۶۰ فریم اجرا میشود. بر اساس مطلبی که در پلیاستیشن بلاگ منتشر شده، این بازی از قابلیت ray-tracing بهره میبرد. شاید این سوال برایتان شکل گرفته که ری تریسینگ چیست؟
هر آنچه که در دنیای واقعی به چشم میبینیم، حاصل برخورد نور به اشیا و سپس برخورد به چشمهای ما است. اینکه آیا اشیای مورد نظر نور را جذب میکنند یا به صورت کامل بازتاب میدهند، به شدت نور و نوع محیطی برمیگردد که ما در آن حضور داریم. Ray Tracing که در فارسی «رهگیری پرتو» معنی شده، در حقیقت به همین فرایند اما به صورت معکوس گفته میشود. ویژگی ریتریسینگ در بازی Demon’s Souls Remake میتواند یکی از گزینههای گرافیکیای باشد که بتوان قدرت چیپستهای گرافیکی کنسول PS5 را محک زد. البته گیمرها برای اجرای بازی حق انتخاب دارند.
سیستم The World Tendency بدون تغییر خاصی به بازی برمیگردد؛ اگرچه این بازگشت به این معنی نیست که این سیستم حتی یک اپسیلون هم تغییر نکرده
گیمرها بر اساس صفحهی نمایشگری که دارند این قدرت را خواهند داشت تا از دو حالتی که در بازی وجود دارد، یکی را انتخاب کنند. در یک حالت که مد سینمایی (Cinematic Mode) نام دارد، شما میتوانید ابعاد تصویر را در حالت 4k و نرخ فریم ۳۰ تنظیم کنید. در حالت دیگر که مد پرفورمنس (Performance Mode) نام گرفته، ادعا شده که در همین ابعاد اما نرخ فریم ۶۰ بازی به راحتی اجرا خواهد شد. قطعا حالت پرفورمنس یکی از مواردی است که ما دوست داریم هر چه زودتر آن را در بازی Demon’s Souls تجربه کنیم.
سونی و بلوپوینت در ریمیک بازی Shadow of the Colossus توانستند فوتو مد (Photo Mode) را قرار دهند. از آنجایی که این ویژگی به شدت مورد پسند واقع شد، در Demon’s Souls نسخهی ریمیک نیز قرار است چنین ویژگیای را ببینیم. با این تفاوت که فوتو مد در نسخهی ریمیک قرار است مبارزه با شیاطین را با فیلترهای رنگی و متنوع بیشتری نشان دهد. در بازی حتی فیلتر سیاه و سفید نیز وجود دارد تا حس و حال بازی به زمانهای باستانی و قدیم برگردد؛ درست همانند کوروساوا مد در بازی گوست آو سوشیما که گیمرها از این ویژگی به شدت لذت بردند. البته ظاهرا فوتو مد از فیلترهای جدید و منحصربهفردی نیز بهره میبرند که هنوز در زمان نگارش این مقاله از آن بیخبر هستیم اما سازندگان نسخهی ریمیک گفتهاند که گیمرها از تجربهی فیلترهای جدید لذت خواهند برد. البته جالب است که با رفتن در گزینهی فوتو مد، بازی رسما متوقف میشود؛ اتفاقی که نه در بازی دیمنز سولز و نه دارک سولز شدنی بود چون بازی علنا دکمهای به اسم Pause نداشت! فقدان دکمهی توقف در سری سولز، دلایل متعددی داشته اما یکی از علتها در این موضوع بود که اگر دنیای شما توسط دیگران مورد هجوم قرار بگیرد، علنا متوقف کردن بازی معنی خاصی پیدا نمیکند. مور، کارگردان هنری بازی در این رابطه توضیح میدهد که اگر گیمر در حین عکاسی باشد و فرد دیگری به یکباره اینوید دهد، گیمر از حالت فوتو مد به زور خارج یا به اصطلاح کیک (Kick) میشود تا مبادا چیز خاصی را حین نبرد از دست دهد.
آیا بازی Demon’s Souls Remake برای پیسی منتشر خواهد شد؟
همانطور که در ابتدای پیشنمایش نیز اشاره کردهایم، این بازی از ابتدا در انحصار سونی بوده و همچنان نیز باقی خواهد ماند و بعید است که انتظار داشته باشیم بازی Demon’s Souls Remake به این زودی روی رایانههای شخصی نیز منتشر شود؛ کمااینکه نسخهی اورجینال نیز هیچوقت رنگ پیسی را به خود ندید. البته جالب است که نسخهی ریمیک حتی قرار نیست روی PS4 نیز منتشر شود. ظاهرا بلوپوینت گیمز تمام تمرکز خود را روی کنسول نسل جدید گذاشته تا به نوعی قدرت کنسول PS5 را نشان دهد. البته هنوز زود است که دربارهی ماکسیموم قدرت سختافزاری کنسول PS5 صحبت کنیم چون تا زمان انتشار و بررسیهای فنی نسخهی ریمیک، هنوز چند روزی باقی مانده است. آیا Demon’s Souls بدون لگ و افت فریم بهراحتی اجرا خواهد شد؟ سوالی است که باید تا زمان انتشار بازی صبر کنیم.
آیا بازی Demon’s Souls Remake بخش چندنفره (مالتیپلیر) دارد؟
گیمر در نسخهی اورجینال میتوانست هم به صورت کوآپ (Co-op) و هم PvP به تجربهی آنلاین بپردازد. در حقیقت مکانیسم بخش چندنفرهی بازی دارک سولز از این بازی نشات گرفته و بازیکنها میتوانند به دنیاهای یکدیگر هجوم برده یا به اصطلاح Invade دهند. این ایدهی بخش چندنفره در آن زمان غوغا کرد و گیمرهای بسیار زیادی از این بابت جذب بازی شدند. بخش مالتیپلیر در نسخهی ریمیک Demon’s Souls نیز وجود دارد و بازی تا شش نفر به صورت آنلاین را پشتیبانی خواهد کرد. به این شکل که میزبان یا Host میتواند تا سه بازیکن را برای کوآپ احضار (سامن) کند و توسط دو بازیکن دیگر مورد اینوِید قرار گیرد. قطعا نبردهای آنلاینِ بازیِ سختی مثل Demon’s Souls ميتواند خیلی جذاب باشد. آن هم در فضاهای مدرن شدهی بازی که رنگ و لعاب جدید حاکم بر محیط میتواند تجربهی آنلاین را لذتبخشتر از قبل کند.
آیا ادیشنهای متفاوتی برای Demon’s Souls Remake منتشر میشود؟
متاسفانه در زمانی که این مطلب نوشته میشود، هیچ نسخهی کالکتوری قرار نیست برای بازی منتشر شود. همچنین نسخهی فیزیکی ویژه و خاصی نیز در دستور کار شرکت قرار ندارد. با این وجود یک نسخهی دیجیتالی دیلاکس با قیمت ۹۰ دلاری وجود دارد که شامل قطعههای موسیقی بازی و چند آیتم تشویقی خواهد بود.
محتویات نسخهی Deluxe Edition بازی Demon’s Souls Remake
اگر برایتان سوال شده که نسخهی دیلاکس ادیشن بازی Demon’s Souls نسخهی ریمیک چه محتویات خاصی دارد که ۹۰ دلار قیمتگذاری شده، در ادامه به صورت تیتروار به شما هر آنچه که در این ادیشن وجود دارد را اشاره خواهیم کرد:
- روح Legendary Hero
- روح Renowned Warrior
- روح Storied Warrior
- زره Red-Eye Knight
- زره Boletarian Royalty
- بلید Ritual
- سپر Hoplite
- حلقهی Longevity
- دانههای Preservation
- دانههای Phosphorescent
- دانههای Bearbug
- شارد Large Hardstone
- شارد Moonlightstone
- قطعات موسیقی بازی
تغییرات بازی Demon’s Souls Remake ؛ چشمگیر یا غیرِ چشمگیر؟
بخش اعظم نگرانی هواداران و چشمانتظاران بازی در همین موضوع است که آیا تغییراتی که بلوپوینت گیمز در بازی انجام میدهد، باعث آزار و اذیتشان میشود یا خیر. به هر حال بازی اورجینال چه خوب و چه بد، خاطراتی را برای گیمرهای قدیمی به همراه داشته و صرفا این نگرانی برای هواداران بازی وجود دارد که نکند آن همه خاطرات خوب گذشته به یکباره دودِ هوا شود؟ گوین مور در مصاحبهاش با پالیگان در این رابطه بیشتر توضیح میدهد:
ما برای ریمیک بازی Demon’s Souls سالیان سال در قالب تماسهای ویدیویی فکر میکردیم. این بازی یکی از محبوبترین بازیهای ویدیویی در کاتالوگ پلیاستیشن محسوب میشد و رسما موردانتظارترین بازی برای درخواستِ ساخت یک ریمیک بود که ما تا به آن سال دریافت کرده بودیم اما من به شخصه خیلی سر انجام این پروژه میترسیدم چون به هر حال این بازی به شدت محبوب بود! البته این ترس تا زمانی وجود داشت که ما هنوز بازی Shadow of the Colossus را روی کنسول PS4 ریمیک نکرده بودیم. درست آن زمان بود که تازه فهمیدیم برای ریمیک Demon’s Souls میتوانیم خودمان را به چالش بکشیم و حق مطلب را برای این عنوان محبوب سونی ادا کنیم.
او ادامه میدهد:
راهکار ما این بود تا هسته گیمپلی بازی Demon’s Souls Remake را دستنخورده نگه داریم. به این ترتیب رسما گیمپلی، منطق، هوش مصنوعی و تمامی متعلقات این چنینی از سر راهمان به عنوان یک مانع کنار رفت. در وهلهی بعدی به سراغ تجهیز کردن بدنهی اصلی بازی با گزینههایی رفتیم که کنسول پلیاستیشن 5 جلو روی ما گذاشت. اینگونه شد که ما همه چیز را مجدد از نو ساختیم.
مور به این نکته نیز اشاره میکند که توسعهدهندگان، وظیفهی خود را به شدت جدی گرفتند و هیچ چیز جدیدی بدون موشکافی دقیق به گیم اضافه نشد. از آنجایی هم که فرامسافتور در پروژهی ریمیک دخالت مستقیمی نداشته، بلوپوینت و سونی خیلی جدیتر به توسعه بازی پرداختند. مور پیرامون این موضوع توضیح میدهد:
تا زمانی که هستهی اصلی بازی ثابت باقی بماند و ما نیز بینش درستی نسبت به موضوع داشته باشیم، آن زمان است که با اضافه کردن ویژگی و المانهای جدید مشکلی پیدا نمیکردیم. این رویه، خط و مشی اعضای بلوپوینت گیمز بود.
چه چیزهایی در Demon’s Souls نسخهی ریمیک تغییر پیدا کرد؟
هر آنچه که در نسخهی اورجینال پلیاستیشن 3 وجود داشت در بازی جدید نیز همچنان پابرجاست. اغلب آیتم و تجهیزات جدید در قالب نسخهی دیلاکس عرضه خواهد شد. بنابراین به این شکل عدالت حفظ خواهد شد و هیچکس چیزی را از دست نمیدهد. با این حساب موارد جدیدی در نسخهی ریمیک وجود دارد:
محتوا و آیتمهای مخفی جدید
مور اشاره میکند که محتواهای جدید متعددی را به بازی اضافه کردهاند که طرفداران و هواداران این بازی میتوانند آنها را یافته و از گشتوگذار در دنیای بازی لذت ببرند. چیزهای بیشتری نیز وجود دارد که اتفاقا هواداران از تجربهی آنها از شدت خوشحالی نعره خواهند زد و آنها احتمالا انتظار ندارند که چنین محتواهای خاصی را در بازی ببینند. متاسفانه در این رابطه بلوپوینت گیمز هنوز توضیحی ارائه نداده و ظاهرا ما باید تا زمان انتشار بازی صبر کرده تا آنها را تجربه کنیم.
تجهیزات بهتر و جدیدتر در بازی Demon’s Souls Remake
ما در حال حاضر میدانیم که بازی از زره، سلاح و آیتمهایی مثل حلقههای جدید بهره میبرد. در نسخهی دیلاکس نیز یک سری آیتمهای مصرفی بیشتری وجود دارد تا به گیمرها در آغاز ماجراجوییهایشان کمک شود.
بازی تا حدود زیادی از المانهای جدیدی که بعدها در Dark Souls تعبیه شد نیز بهره میبرد؛ برای مثال قهرمان بازی به طور موقت نسبت به برخی از افکتها مثل سم، آتش و خونریزی برای مدت کوتاه و مشخصی مقاومت میکند. با این حال برخلاف دارک سولز که ما میتوانستیم تا خرتناق آیتم برداریم و در کولهی پشتی خود ذخیره کنیم، در بازی Demon’s Souls باید با احتیاط لوت کرد چون اینکه کاراکتر بازی چقدر میتواند آیتمهای مختلف را برداشته و با خود جابهجا کند، یکی از چالشهای اصلی بازی خواهد بود.
تغییرات در سیستم شفابخشی
همانطور که قبلا هم اشاره کردهایم اینکه کاراکتر چه مقدار میتواند با خود گرس شفابخش حمل کند در نسخهی ریمیک تغییر کرده است. ما در نسخهی اصلی تا مرز ۱۰۰ واحد نیز میتوانستیم چنین آیتمی را برداشته و با خود حمل کنیم اما در نسخهی ریمیک به این شکل نیست و محدودیتها در لوت کردن چنین آیتمی بیشتر شده و به نوعی به وزن گرسها افزوده شده است.
تغییراتی این چنینی برای عذاب دادن بیشتر گیمرها لحاظ نشده و توسعهدهندگان صرفا تلاش کردهاند تا سختی بازی را بالانس کنند تا نبردهای PvP با کیفیت بهتر و با منطق معقولتری اجرا شود. قبلا در بازی اورجینال در نبردهای PvP تجربه کردهایم که چطور دو طرف مبارزه، بخش زیادی از وقت خود را به مصرف آیتمهای شفابخش مشغول میشدند. گیمرها در نسخهی ریمیک باید حواسشان را بیشتر جمع کنند و با این حساب، گیمپلی بازی نیز سریعتر از قبل اجرا خواهد شد.
گرایند آیتم Pure Bladestone دیگر عذابآور نیست!
خوشبختانه بلوپوینت گیمز یکی دیگر از معضلات بازی اصلی را در نسخهی ریمیک مرتفع کرده و آن چیزی نیست جز گرایند کردن پرزحمت Pure Bladestone که در ۱۰ سال گذشته گیمرها برای تروفی پلتینوم میبایست به سمت گرایند این نوع آیتم روی میآوردند. بلوپوینت به گیمرها وعده داده که دیگر این روند طاقتفرسا در بازی وجود ندارد. مور توضیح میدهد:
همانطور که خودتان بهتر از من میدانید، گرایند کردن بخشی از بازی Demon’s Souls Remake است. اینکه شما بخواهید آیتم Pure Badestone را کلا کنار بگذارید که نمیشود. ما هیچوقت این کار را انجام نمیدادیم اما خب بله! ما شانس افتادن چنین آیتمی را افزایش دادهایم و از طرفی دیگر آیتمهای بیشتری را نیز اضافه کردهایم تا تنوع در گرایند بیشتر شود؛ آیتمهایی که اغلب خیلی جالب و کاربردی هستند.
با مشکلات فنی Demon’s Souls خداحافظی کنید!
خوشبختانه کنسول PS5 با بهره بردن از یک SSD قدرتمند حداقل کاری که کرده این است که سرعت بارگذاری بازی بیشتر شود. به همین خاطر نیازی نیست مثل گذشته دست به زیر چانه حدود سه الی پنج دقیقه صبر کنید تا پس از مرگِ کاراکتر بازی حین یک نبرد، بازی مجدد از چک پوینت قبلی اجرا شود. اصلا یکی از استرسهای بازی برای نمردن در همین ماجرا بود که اگر در حین بازی کشته میشدید، باید یک صفحهی لودینگ به نسبت طولانی را تجربه میکردید که رسما یک نوع عذاب الهی محسوب میشد!
از طرفی دیگر همانطور که در جریان هستید یکی از ویژگیهایی که دوالسنس، گیمپد جدید کنسول PS5 دارد، فیدبک لمسی است. مور دربارهی اهمیت این المان در تجربهی بازی توضیح میدهد:
من به شخصه توصیه میکنم شما بازی را با تکنولوژی فیدبک دوالسنس تجربه کنید؛ به این خاطر که شما میتوانید تغییرات بسیار بزرگی را شاهد باشید. این فناوری باعث میشود تا مبارزات تاریکتر و هیجانانگیزتر شود. شما با بهرهبرداری از این تکنولوژی انگار واقعا حس میکنید که یک چیز فلزی (منظور شمشیر) به چیز فلزی دیگری ضربه میزند. حس فاتحانهی جذابی به گیمر دست میدهد؛ چه از لحاظ صوتی، چه بصری و چه حتی لمسی. این موارد است که گیمپلی را روی کنسول PS5 خاص جلوه میکند. برای مثال وقتی شما حملهی طرف را دفع کرده و در آن واحد ضدحمله میزنید، قبل از اجرای انیمیشن، آن عملیات را روی گیمپد خود حس میکنید. تمامی این صحبتها در کسری از ثانیه انجام میشود و با این حال فناوری هپتیک به شما قدرت مانور بیشتری را میدهد و کار شما را در مبارزه بهطرز نامحسوسی آسانتر میکند چون شما انگار درون بازی هستید و دنیای بازی را از نزدیک احساس میکنید.
از سمتی دیگر برای شکست دادن برخی از باسها در نسخهی اورجینال نیازی نبود که گیمر خودش را هلاک کند! باگهای خاصی وجود داشت که به نوعی رسما به یک استراتژی برای پیروزی تبدیل میشد. برای مثال بازیکنها با کشاندن باس به سمت درهای ورودی منطقهی مبارزه که با مه پوشیده شده بود، کاری میکردند که هیولاهای بازی درون این نوع درها گیر کرده و سپس به همین راحتی گیمرها با چند ضربهی پیاپی، کار باس را یک سره میکردند. خوشبختانه یا شاید هم متاسفانه (!) این رویه دیگر در نسخهی ریمیک وجود ندارد و بازی از آن حالت پر از باگ خارج شده و گیمر با یک اثر کاملا پولیش شده مواجه خواهد شد.
موسیقیهای بازی Demon’s Souls Remake حماسیتر از گذشته؟
هواداران بازی به احتمال زیاد با موسیقیهای بازی دیمنز سولز نیز خاطره دارند؛ چراکه مور پروسهی طراحی و بازتولید موسیقیهای بازی را بهتر از قبل میداند. بلوپوینت ضمن اینکه روی ارتقای گرافیکی و بهینهسازیهای بصری کار کرده، روی موسیقی و افکتهای صوتی نیز وسواس زیادی به خرج داده است. مور در این راستا بیشتر توضیح میدهد:
متاسفانه موسیقیهایی که برای نسخه اورجینال ریکورد شده فقط دیجیتالی است و من فکر میکنم هنرمندیِ شونسوکه کیدا به این اندازه ارزشمند است که بخواهیم حق مطلب را روی کنسول پلیاستیشن 5 نیز ادا کنیم. ما فقط باید مطمئن میشدیم که کل موسیقیهای بازی توسط ارکستر ضبط میشد. بر همین اساس کل کارهای شونسوکه کیدا با ابزار آلات جدید مجدد تنظیم و مستر شد. ما به استودیوی AIR واقع در لندن برای این کار رفتیم. ما حتی یک موسیقی را در کلیسایی واقع در لندن ضبط کردیم و دقیقا همان موسیقی تبدیل به تم اصلی بازی شده و حسی را که منتقل میکند، یک حس تاریک، بینظیر و صدایی روان است که با ذهن و روح انسان بازی میکند. من فکر میکنم بالغ بر ۱۲۰ موسیقیدان خبره در این پروژه حضور داشتند. بینظیر است! من فکر میکنم مردم عاشق و دلباختهی موسیقی بازی میشوند.
بلوپوینت گیمز برای ریمیک افکتهای صوتی و دیالوگها نیز واقعا تدبیری تحسینبرانگیز را در دستور کار خود قرار داد. آنها مجدد تیم اصلی صداگذاری بازی را دور هم گرد آوردند تا دیالوگها مجدد ضبط شود. البته گفته میشود که برخی از دیالوگها نه تنها لحن بهتری پیدا کردهاند، بلکه شخصیتهای بازی در برخی از موقعیتها دیالوگهای جدیدتری نیز میگویند. با اینکه این رویه به شدت وقتگیر و پر هزینه تمام شده اما کاری که استودیوی سازنده برای ریمیک دیالوگهای صوتی انجام داده به شدت ستودنی است.
چه خبر از سرزمین ششم در بازی Demon’s Souls نسخهی ریمیک؟
درست از آن زمانی که خبر ساخت نسخهی ریمیک این بازی در فضای مجازی پخش شد، هواداران زیادی دربارهی بهینهسازیهای مختلف فکر و خیال میکردند. یکی از چیزهایی که هواداران دو آتشهی بازی واقعا دلشان میخواست در بازی جدید تعبیه میشد، در وجود سرزمینهای جدید برای گشتوگذار بود. بازی اصلی به طور کلی پنج ناحیه برای تجربه معرفی میکرد؛ پنج ناحیهای که توسط سنگهایی به اسم archstones قابل دسترسی بود اما در هاب اصلی بازی، یک آرکاستون ششمی نیز وجود داشت که در بازی اورجینال ترک برداشته بود. آرکاستون ششم به سرزمین جدیدی در محدودهی شمالی ختم میشد که سرزمین غولها (Land of the Giants) نام داشت. دلتان را صابون نزنید! در نسخهی ریمیک خبری از سرزمین ششمی در کار نخواهد بود. مور توضیح میدهد:
بهطور کلی تنها پنج سنگ سالم در نکسوس ]هاب اصلی بازی[ وجود دارد و در نسخهی ریمیک نیز در همین تعداد باقی خواهد ماند. پس هیچ آرکاستون جدید و به تبع دنیای جدیدی در نسخهی ریمیک وجود ندارد.
مور همچنین دربارهی درخواست برخی از هوادارهای بازی مبنی بر تعبیهی گزینههایی که بازی را آسانتر میکند، توضیح میدهد:
از دید من، فقدان درجهی سختیهای آسانتر، یک چالش قابل قبول و منصفانه برای گیمرهاست. کل هستهی بازی دربارهی یاد گرفتن الگوی رفتاری دشمنان بازی و یاد گرفتن ساز و کار محیطی است. شما با یاد گرفتن این دسته از مسائل باید بفهمید که چه زمانی در نبرد خطر را به جان بخرید. چه زمانی حمله کنید و چه زمانی با عقبگرد از خود دفاع کنید. من این جملات را زیاد میشنوم که میگویند «Demon’s Souls بازی واقعا سختی است و من آن را بازی نمیکنم». به نظرم اگر شما نسخهی کلاسیک را بازی نکردهاید و این طرز تفکر را برای نسخهی ریمیک نیز دارید، واقعا یک چیز گرانبهایی را از دست میدهید.
سیستم World Tendency چیست و آیا در نسخهی ریمیک بدون تغییر وجود دارد؟
سیستم World Tendency در نسخهی ریمیک قطعا وجود خواهد داشت. در بازی اورجینال، این سیستم بر اساس کارهایی که در بازی انجام میدهید از سمت سیاه به سفید تغییر پیدا میکرد. با تغییر و تحولات سیستم چه تاریک و چه روشن، رویدادهای خاصی در دنیای بازی رخ میدهد. اگر شما بازی را آنلاین تجربه کنید، عملکرد کل بازیکنها روی سیستم تندنسی تاثیر میگذارند. به همین منظور این سیستم کاری میکند تا بازی غیرقابل پیشبینی شود. تا اینجای کار سیستم تندنسی همان چیزی است که در ۱۰ سال گذشته شاهد بودیم اما یک تغییر ریز و جالبی در این سیستم وجود دارد که احتمالا کارکشتههای بازی Demon’s Souls از آن خوششان میآید. مور دربارهی این تغییر توضیح میدهد:
تنها چیزی که در سیستم تندنسی تغییر دادهایم در احساسی بود که ما نسبت به این مقوله داشتیم. ما فکر میکردیم درک گیمر از اینکه در چه وضعیت سیستماتیکی در بازی اورجینال به سر میبرد، برایاش سخت است. به همین منظور ما UI بازی را بهینهتر کردیم تا شما بتوانید ببینید که وضعیت سیستم تندنسی به چه صورت است.
تاریخ انتشار بازی Demon’s Souls Remake
برای بازی Demon’s Souls PS5 تاریخ انتشار دقیقی در نظر گرفته شده و از آنجایی که این بازی یک اثر انحصاری برای جدیدترین کنسول سونی به شمار میرود، قرار بر این است که بازی در همان لحظهای که کنسول PS5 عرضه میشود، به صورت گلوبال منتشر شود. زمان عرضهی کنسول پلیاستیشن 5 به صورت جهانی ۱۲ نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی مصادف با پنجشنبه ۲۲ آبان سال ۱۳۹۹ شمسی است. بر همین اساس بازی Demon’s Souls نیز در همین روز منتشر خواهد شد و گیمرها میتوانند علاوه بر خریداری کنسول، این بازی را نیز تهیه کنند. بازی Demon’s Souls به صورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن 5 در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی مصادف با پنجشنبه ۲۲ آبان سال ۱۳۹۹ شمسی منتشر خواهد شد.
آیا شما هم مثل ما برای سفر به بولتاریا هیجانزده هستید؟ نظر و دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید