دنیای ویدیو گیم هنوز هم بشدت درگیر تب عناوین بتل رویال است و حالا یوبیسافت با بازی Hyper Scape برای اولین بار هر چند کمی دیر، اما بالاخره وارد این ژانر شده تا از قافله بیشتر از این عقب نیفتد.
این روزها کمتر گیمری را پیدا میکنید که حداقل یکی از بتل رویالهای محبوب را امتحان نکرده باشد. تعداد زیادی از این بازیها کاملا رایگان هستند و با کیفیت، جذابیت و پشتیبانی ادامهدار خود، میلیونها بازیکن در سرتاسر جهان را پای سیستمهای خود مینشانند. در چنین بازاری که بازیگران قدرتمندی چون ایپکس لجندز، فورتنایت و پابجی در آن جولان میدهند، یوبیسافت کار بسیار سختی دارد. این ژانر فاصلهای تا اشباع شدن ندارد، به همین علت هم شرکت فرانسوی در بتل رویال خود ایدههای بکری به کار گرفته که بازی Hyper Scape را از خیلی جهات متمایز میکند. هر آنچه که لازم است از این بازی بدانید را در ادامه آوردهایم تا دید خوبی نسبت به دستپخت جدید یوبیسافت داشته باشید.
بازی Hyper Scape دقیقا چیست؟
هایپر اسکیپ یک بتل رویال رایگان است که توسط استودیوی یوبیسافت مونترئال با همکاری چندین استودیوی دیگر این شرکت طی دو سال با موتور AnvilNext 2.0 ساخته شده است. از اصلیترین ایدههای شکلگیری این بازی، ایجاد ارتباط نزدیکتر میان «بیننده» و «بازیکن» بوده، به طوری که تماشاگران زندهی بازی در استریمها بتوانند در گیمپلی تاثیر داشته باشند. در همین راستا قابلیتهایی در بازی تعبیه شده که در ادامه دقیقتر به آنها خواهیم پرداخت. بازی برای پلتفرمهای پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و پیسی در دسترس قرار گرفته و برای نسل بعد کنسولها نیز عرضه خواهد شد.
هایپر اسکیپ در چه دنیایی جریان دارد؟
وقایع بازی در سال ۲۰۵۴ جریان دارد. در این برههی خیالی از تاریخ، جمعیت جهان به بیش از ۱۰ میلیارد رسیده و گسترش شهرها و اثرات انسان روی محیط زیست، دنیایی پادآرمانشهری و آلوده را به وجود آورده است. در این میان شرکتی به نام Prisma Dimensions فناوری واقعیت مجازی جدیدی رونمایی میکند که قادر است انسانها را به دنیایی کاملا جدید منتقل کند؛ دنیایی که “Hyper Scape” نام دارد. هایپر اسکیپ همچون دریچهای برای ورود به یک دنیای بدون محدودیت است که انسانها در آن قادرند فرمهایی بیسابقه از سرگرمی، کار و آموزش را امتحان کنند و شروعی دوباره برای خود رقم بزنند. این ایدهی بازی Hyper Scape ما را به شدت یاد شبیهسازی OASIS در فیلم Ready Player One میاندازد. یکی از راههای دست و پا کردن شهرت و احترام در هایپر اسکیپ، نبردهای مجازی است که نقشهای وسیع به نام “Neo Arcadia” برای آن در نظر گرفته شده؛ نقشهای که گویا نسخهی آیندهنگرانهی شهر پاریس است و بازیکنان باید در آن به از پیشرو برداشتن تمام حریفان خود بپردازند. با این حال وقوع یک سری اتفاقات عجیب همچون آسیب دیدن یا گم شدن کاربران هایپر اسکیپ در دنیای واقعی، خبر از وجود رازهایی تاریک میدهد.
مپ Neo Arcadia ساختاری کاملا شهری داشته و دو ویژگی مهم دارد: این نقشه از لحاظ تعدد ساختمانها بسیار متراکم بوده و متوسط ارتفاع در آن بسیار زیاد است. مساحت نقشه را ۹ منطقه تشکیل میدهد. «مناطق امن» که در عناوین بتل رویال بخشی کلیدی از بازی هستند، در هایپر اسکیپ پیادهسازی جالبی دارند: با جلو رفتن زمان مسابقه، مناطق به ترتیبی تصادفی از هم میپاشند و به تدریج غیب میشوند. بازیکن تا پیش از نابودی کامل منطقه فرصت دارد از آن گریخته و به مناطق امن برود، در غیر این صورت کشته خواهد شد.
گیمپلی Hyper Scape چگونه است؟
هایپر اسکیپ بازیکنان را در دو حالت تکنفره (Dark Haze) و تیمی سهنفره (Squad Crown Rush) مقابل هم قرار میدهد که این دو مود علاوهبر اختلاف تعداد بازیکن، ویژگیهای منحصر به فرد دیگری هم دارند. ورود بازیکنان به بازی همچون بتل رویالهای دیگر از طریق فرود روی نقشه انجام میشود. از آنجا که هایپر اسکیپ در دنیایی کاملا مجازی و فانتزی جریان دارد، خبری از چتر نجات نیست و بازیکنان از طریق محفظههایی به نام “Personalized Deployment Pod” وارد نقشه میشوند. در ابتدای هر مسابقه، تنها یک چماق در اختیار بازیکن است و سایر آیتمها از طریق لوت کردن به دست میآیند. در بازی Hyper Scape، دو اسلات برای اسلحه و دو اسلات هم برای قابلیتهای ویژهی کاراکترها تعبیه شده که از آنها با عنوان «هک» (Hacks) یاد میشود. در حال حاضر ۱۰ هک مختلف در بازی وجود دارد که هر کدام برتری خاصی به کاربر میدهند:
- Ball: استفاده از این هک بازیکن را برای مدتی به یک گوی آهنین بزرگ تبدیل میکند.
- Slam: با این هک میتوان تا ارتفاع بلندی پریده و همچون موشک روی زمین فرود آمد. دشمنان حاضر در شعاع نقطهی فرود آسیب دیده و به هوا پرتاب میشوند.
- Heal: با هک هیل دایرهای به شعاع محدود شکل میگیرد که نوار سلامتی بازیکن و همتیمیهایش با قرارگیری در آن پر خواهد شد.
- Wall: این هک بلافاصله پس از استفاده، دیوار بزرگی زیر پای بازیکن میسازد که برای رسیدن به ارتفاع بالاتر یا کاور گرفتن کارامد است.
- Invisibility: همانطور که از نامش پیداست، این هک بازیکن را برای مدتی از دید دشمنان پنهان میکند.
- Mine: رها کردن یک مین روی زمین که در صورت نزدیک شدن بازیکنان دیگر به آن، منفجر خواهد شد.
- Armor: مقاوم کردن بازیکنان در برابر آسیب برای مدت کوتاهی.
- Reveal: در صورت فعالسازی، این هک موقعیت بازیکنان حریف نزدیک به کاربر را برای او و همتیمیهایش لو میدهد.
- Teleport: هک تلهپورت به بازیکن اجازه میدهد به نقطهی دلخواه در کسری از ثانیه جابهجا شود.
- Shockwave: استفاده از این هک بازیکن حریف را به هوا پرتاب میکند که میتواند روی خود کاربر هم استفاده شود.
هر کدام از هکها پس از استفاده به چند ثانیه زمان برای شارژ مجدد نیاز دارند. تمام سلاحها و هکهای بازی دارای چهار سطح “Fuse” هستند؛ هنگامی که بازیکن سلاح یا هکی در نقشه پیدا کند که از پیش آنها را در اختیار داشته، میتواند با فیوز کردن این آیتمهای تکراری سطح آنها را بالا ببرد که به قدرت یا زمان دوام آوردن هر کدام خواهد افزود.
گیمپلی Hyper Scape به گونهای طراحی شده که سرعت و جابهجایی در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل سرعت حرکت و ارتفاع پرش کاراکترها به طور پیشفرض زیاد است اما این پایان کار نیست؛ نقشهی شلوغ و پرارتفاع Neo Arcadia در ترکیب با پدهای مخصوص که ارتفاع پرش را چند برابر میکنند، قدرت مانور دوچندانی به بازیکنان میدهد و هیجان اکشن بازی را چند برابر میکند.
یوبیسافت در ساخت این بازی از بسیاری از ایدههای به کارگرفتهشده در بتل رویالهای معروف الهام گرفته و با تغییرات و خلاقیتهای جالبی، نسخهی مخصوص خودش را ارائه کرده است. برای مثال قابلیت ریسپاون یا بازگشت مجدد به بازی پس از مرگ که یکی از ارکان اصلی بازیهای مشابه است، در بازی Hyper Scape هم وجود دارد، اما به شیوهای متفاوت. هر بازیکن پس از مرگ تبدیل به یک اکو (Echo) میشود؛ اکوها قابلیت تهاجمی ندارند، در عوض میتوانند در نقشه حرکت کرده و مکان دشمنان یا آیتمها را برای همتیمیشان پینگ کنند. در صورتی که بازیکنی از حریف کشته شود، یک پد مخصوص احیا از خود بر جای میگذارد که اکو میتواند روی آن قرار گرفته و درخواست کمک کند. پس از این، یکی از همتیمیها که هنوز زنده است باید روی پد رفته و اکو را به بازی برگرداند. بازیکن احیا شده دوباره از طریق محفظهی مخصوص بدون هیچ سلاح و هکی به بازی برخواهد گشت.
چه چیزهایی هایپر اسکیپ را از سایر بتل رویالها متمایز میکند؟
علاوه بر برخورداری از ویژگیهای منحصر به فرد در گیمپلی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد، هایپر اسکیپ با رویکرد متفاوتی ساخته شده که کمتر مشابه آن را در ژانر بتل رویال دیدهایم. سازندگان در ساخت این بازی تلاش کردهاند سطح جدیدی در مشارکت «تماشاگران» بازی در گیمپلی ارائه کنند. این روزها که شاهد محبوبیت روزافزون استریمرها در شبکههایی چون توییچ و یوتیوب هستیم، جمع کثیری از مخاطبان بازیهای ویدیویی دیگر صرفا «گیمر» نیستند، بلکه زمان زیادی را صرف تماشای بازی کردن یک استریمر میکنند. همین مسئله یوبیسافت را به فکر انداخته که از این فرصت استفاده کند و نقشی هم در گیمپلی بازی به تماشاگران بدهد. نتیجه چیزی شبیه به ترکیب مجموعه فیلمهای “Hunger Games” با فیلم گلادیاتور شده است!
سیستم استفادهشده در Hyper Scape که Crowncast نام گرفته، بدین صورت است که یک هوش مصنوعی مدیریت هر مسابقه را در دست دارد. این هوش مصنوعی تعیین میکند که چه مناطقی از نقشه نابود شوند و شیوهی پایان مسابقه چگونه باشد (در این مورد جلوتر توصیح خواهیم داد). علاوه بر این موارد، «رویداد»هایی در هر مسابقه وجود دارند که یک جنبه از گیمپلی را برای مدت کوتاهی تغییر میدهند؛ مثلا رویداد مهمات بینهایت یا کاهش جاذبه. هوش مصنوعی مذکور تصمیم میگیرد که چه رویدادهایی در چه زمانی آغاز شوند. یکی از کلیدیترین عوامل تاثیرگذار در تصمیم این AI، رایگیری از تماشاگران است. بینندههای زندهی مسابقه میتوانند رای دهند که چه رویدادی آغاز شود و حتی چه آیتمهایی در نقاط خاص نقشه ظاهر شوند. به همین ترتیب سطح جدیدی از تعامل بینندهها با استریم شکل میگیرد که در دنیای بتل رویالها بیسابقه است. یوبیسافت همکاری نزدیکی با توییچ در پیادهسازی این قابلیتها داشته و حتی این امکان را هم در بازی قرار داده که استریمرها بتوانند با بینندههای خود تیم تشکیل دهند و وارد مسابقه شوند.
حالتهای مختلف Hyper Scape چگونه هستند؟
همانطور که پیشتر گفتیم، فعلا دو مود Dark Haze و Squad Crown Rush در بازی وجود دارد. مود سه نفره حداکثر ۳۳ تیم را پشتیبانی میکند که تعداد کل بازیکنان همزمان را به ۹۹ میرساند. این حالت کاملا استاندارد است و شامل لوت و مبارزه بازیکنان با یکدیگر تا زمان باقی ماندن تنها یک تیم میشود. اما پایان آن گاهی میتواند متفاوت باشد. در مرحله پایانی برخی مسابقهها، زمانی که تنها یک منطقه باقی مانده باشد، گاهی اوقات یک تاج ظاهر میشود؛ هر تیمی که بتواند این تاج را تصاحب کرده و ۴۵ ثانیه آن را حفظ کند، پیروز بازی خواهد بود. تیمها میتوانند مستقیما برای گرفتن تاج اقدام کرده یا یکدیگر را حذف کنند تا دیگر رقیبی برای تصاحب تاج باقی نماند. اخیرا یک مود دیگر به نام Hack Runner هم به بازی اضافه شده که همان Squad Crown Rush است، با این فرق که خبری از پیدا کردن هک در نقشه نیست و هر بازیکن بهصورت کاملا تصادفی توسط هوش مصنوعی هک دریافت میکند. با پیشروی در مسابقه، تنوع و قدرت هکها افزایش مییابد.
مود Dark Haze حالت تکنفرهی هایپر اسکیپ است که تجربهای کاملا متفاوت و جذاب ارائه میکند. در این مود که محدودیت زمانی دارد، هوا در نقشه کاملا تاریک و شدیدا مهآلود است، به طوری که امکان اسنایپ کردن در آن غیرممکن میشود. علاوه بر این، تعداد سلاحها و هکهایی که در نقشه پیدا میشود به طور محسوسی کاهش مییابد و لوت کردن سخت میشود. برخی از هکها همچون Slam از بازی حذف شده و تنوع سلاحها نیز کم میشود، در عوض زمان شارژ مجدد قابلیتها کمتر است. این موارد در کنار محدودیت دید و کاهش سرعت و جابهجایی باعث میشود Dark Haze به تجربهای نو و هیجانانگیز بدل شود که استراتژیها و سبک بازی متفاوتی میطلبد.
پیشرفت بازیکن در هایپر اسکیپ چگونه است؟
در هایپر اسکیپ هم شاهد سیستم Battle Pass فصلی هستیم. با عرضهی هر فصل از بازی، یک سیستم ارتقای ۱۰۰ پلهای در اختیار بازیکنان قرار میگیرد که میتوانند به روشهای مختلف در آن پیشرفت کرده و در هر پله حداقل یک آیتم دریافت کنند. برای بازیکنانی که نمیخواهند کل مسیر را با جمعآوری اکسپی طی کنند، بتل پس با پرداخت ۹۵۰ Bitcrown، واحد پول درون بازی، قابل خریداری است. اکسپی در بازی از طریق انجام چالشهای روزانه و هفتگی و همچنین عملکرد خوب در مسابقه به دست میآید. یکی دیگر از روشهای جمعآوری آن، مشارکت در استریمهای Hyper Scape در توییچ است که تا ۴۰۰ اکسپی در روز به تماشاگران میدهد. آیتمهای موجود در بتل پس شامل اسکینهای کاراکتر و سلاح، اسلحهی سرد، محفظههای فرود ویژه، اسپری و نشان میشود که صرفا ظاهری هستند و برتری خاصی به بازیکنان در جریان مسابقات نخواهند داد.
تاریخ عرضهی بازی Hyper Scape چه زمانی است؟
امکان دانلود رایگان بازی هایپر اسکیپ مدتی هست که در قالب تست بتا و اوپن بتا در دسترس بازیکنان قرار گرفته است. این بازی از اواسط ماه ژوئیه در حالت اوپن بتا بوده و بازیکنان به بتل پس ۳۰ پلهای دسترسی داشتهاند. تاریخ عرضهی کامل بازی اما ۱۱ آگوست (مصادف با ۲۱ مرداد)روی پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و پیسی (فروشگاه Uplay) است که از آن پس، فصل اول بازی کلید خواهد خورد. بازی ار کراسپلی بین بازیکنان کنسولی و پیسی پشتیبانی میکند. هر گونه پیشرفت و آیتمهای کسبشده در دورهی تست بتا پس از عرضهی کامل بازی پابرجا باقی خواهد ماند. یوبیسافت همچنین در همکاری با توییچ این امکان را داده که علاقهمندان با تماشای مجموعا یک ساعت استریم از هایپر اسکیپ تا پیش از ۱۱ اوت، ۶۰۰ Bitcrown در بازی دریافت کنند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید