ساخت بازیهای AA بین GTA و عناوین مستقل از بین رفته
خطری بزرگ در راه اکوسیستم بازیها
شان لیدن معتقد است ساخت بازیهای AA بین بازیهای بزرگ AAA و عناوین مستقل کاملا از بین رفته و شکاف به وجود آمده برای صنعت بازی خطرناک است.
در جریان گفتگویی در رویداد گیمزکام آسیا شان لیدن (Shawn Layden) که سالها مدیریت بخش آمریکای سرگرمیهای تعاملی سونی و همچنین ریاست استودیوهای جهانی پلی استیشن را برعهده داشته، در خصوص این موضوع به صحبت پرداخت که امروزه بازیها به نحو متفاوتی در مقایسه با گذشته ساخته میشوند. “اگر تنها به این سوال پاسخ مثبت میدادید که بازی شما قرار است لذتباشد، اغلب چراغ سبز دریافت میکردید. امری که به لطف فضای موجود برای ریسک بالاتر در اختیار بود و همین اتفاق نیز در نتیجه هزینه ساخت کمتر بازیها ناشی میشد.
این موضوع بدون شک با تغییر مواجه شده زیرا کمترین هزینه لازم برای ساخت بازیهای AAA به بیش از صد میلیون دلار میرسد و همین اتفاق موجب شده تا به عقیده شان لیدن خلاقیت در بازیهای ویدئویی از بین برود. “امری که ناشی از محدودیت استودیوها و هزینه بالای تولید میشود.”
مدیر سابق پلی استیشن در ادامه اظهار داشت صنعت بازی اکنون قطعه میانی پازل خود را از دست داده است. “بازار در از یک سو شامل عناوین بزرگ چون مجموعه Call of Duty و مجموعه Grand Theft Auto و از سوی دیگر شامل بازیهای مستقل میشود. در حالی که در گذشته شرکتهای دیگری چون اینترپلی و THQ سهم خود را از درآمد بازار داشتند. ساخت بازیهای AA از بین رفته است و این خطری برای بزرگ اکوسیستم بازیها به شمار میرود.”
“در حالی که این موضوع خوبی به شمار میرود که استاندارد کیفی بازیها در مقایسه با ده سال گذشته بسیار بالاتر رفته، اما شخصا خواستار دیدن عناوین جذابتر و مهیجتری بوده که با بودجه کمتری تولید میشوند، عناوینی بسیار خلاقانه و بسیار غیر معمولی از بازیها که متفاوت هستند.” به عقیده لیدن جایگزین شدن این بازیها با عناوین AAA امری وحشتناک و وخیم محسوب میشود. “زیرا اگر بخواهیم برای جایگزین کردن این موارد، روی بازیهای بلاک باستر حساب کنیم، به نظرم صنعت بازی را به سمت مرگ خود حرکت دادهایم.”
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید