شروع فصل جدید فوتبالیها در بازی FIFA 20 پر از اتفاقات جدید است که از جملهی آنها میتوان به بخش Volta اشاره کرد؛ حالتی که تا حدی یادآور FIFA Street است.
همواره سری بازیهای FIFA سعی در ارائه نمایشی واقعگرایانه از بازی فوتبال داشتهاند. سیاستی که EA Sports در سالهای اخیر برای این آیپی در نظر گرفته، بهبود پله به پله هر نسخه است. به عبارتی دیگر میتوان گفت از زمانی که تصمیم گرفته شد تا از موتور گرافیکی Frostbite 3 برای توسعه مجموعه بازی FIFA استفاده شود، هرگز شاهد تغییر چشمگیر و ساختاری در این بازی از سال 2016 میلادی (سالی که بازی FIFA 17 عرضه شد) نبودیم. بنابر همین استراتژی، نمیتوانیم انتظار یک تجربهی کاملا متفاوت را از بازی FIFA 20 داشته باشیم اما در روزگار پیری کنسولهای نسل هشتم، به نظر میرسد که خلاقیتهای EA Sports به صورت کاملا ناگهانی شکوفا شده است.
علاوه بر چند تغییر در گیم پلی و فیزیک بازی، اضافه شدن بخش Volta حداقل روی کاغذ این بازی را چند پله از نسخهی قبلی FIFA جلوتر انداخته است. هر چند که نمایشهای FIFA 20 در تمام بخشها تا به امروز امیدوارکننده بوده اما قضاوت این بازی پیش از تجربهی آن، چندان منطقی به نظر نمیرسد.
همانطور که انتظار میرود تغییراتی که در سیستم هوش مصنوعی و فیزیک این عنوان ایجاد شده، در تمامی بخشهای بازی FIFA 20 به غیر از بخش Volta قابل مشاهده است. شاید بتوان عملکرد متفاوت هوش مصنوعی را مهمترین تغییر این شبیهساز فوتبال نامید. این بار خود بازی کمتر از هر زمان دیگری در دفاع و توپگیری کمکتان خواهد کرد. اگر انتظار دارید که با نگه داشتن یکی دو دکمه مدافعان به سمت توپ بروند و سعی در دفاع از حمله تیم حریف داشته باشند، سخت در اشتباه هستید. البته هنوز این مکانیک وجود دارد اما واقعیت این است که با این روش، هرگز دفاع موفقیتآمیزی نخواهید داشت!
این بار خودتان بیشتر از وقت دیگری باید یک به یک مدافعان را کنترل کنید و بهتر است که برای توپگیری هرگز به هوش مصنوعی بازی دل نبندید. علاوه بر تواناییهای فردی و علمی که از بازی فوتبال دارید، مکانیزم دستورالعمل یا همان Instructions میتواند کمک قابل توجهی به تاکتیکهای تدافعی شما داشته باشد. اگر بخش دستورالعملها هیچ پسرفتی نسبت به بازی FIFA 19 نداشته باشد (که یقینا همینطور است)، میتوانید از پس کارهای دفاعی بربیایید.
در کنار این مکانیک، بهبود تکلها هم باعث خواهد شد تا تضعیف هوش مصنوعی در هنگام دفاع و توپگیری به طور کامل جبران شود. به گفتهی توسعه دهندگان این بار دیگر خبری از تکلهای عجیب و غریب نیست و کمتر پیش میآید که تکل شما روی سایهی بازیکن صاحب توپ زده شود. علاوه بر این، اگر در زمان درستی تکل بزنید، مسیر حرکت توپ در جهتی خواهد بود که به نفع مدافع باشد.
پس از همین امروز تا انتشار بازی FIFA 20 بهتر است حسابی روی تاکتیکهای تدافعی در فوتبال مطالعه کنید چرا که دیگر مانند نسخههای قبلی، سرعت مهاجمان صاحب توپ به شکل فاحشی کمتر از مدافعان (یا بازیکنان بدون توپ) نیست. تاکتیکهای دفاعی در این اثر یک چالش جدی برای تمام فیفابازها خواهد بود. با این حال نمیتوان منکر این مسئله شد که EA Sports راهکار عبور از تمام سختیها را در دل FIFA 20 قرار داده است. این به خود شما بستگی دارد که تا چه حد بتوانید از عناصر و مکانیکهای این عنوان برای پیروز شدن استفاده کنید.
خود بازی کمتر از هر زمان دیگری در دفاع و توپگیری کمکتان خواهد کرد. اگر انتظار دارید که با نگه داشتن یکی دو دکمه مدافعان به سمت توپ بروند و سعی در دفاع از حمله تیم حریف داشته باشند، سخت در اشتباه هستید.
در طرف مقابل، با توجه به بهبود تکلهای مدافعان، کمی دریبل زدن سختتر از قبل شده است اما برای حفظ تعادل در تکنیکهای فردی، سازندگان چند Skill (یا همان مهارتهای تکنیکی) جدید به بازی اضافه کردهاند تا انتخابهایتان برای دریبل زدن، بیشتر از قبل باشد. برای بیاثر کردن تکلهای بهبودیافته مدافعان تنها کاری که باید بکنید این است که از مهاجم توانمند و درستی استفاده کنید و برای اعمال Skill زمانبندی خوبی داشته باشید.
چند سالی است که مهاجمان در بازیهای FIFA حسابی شگفتیسازی میکنند. باورکردنش سخت است که مهاجمانی توانمند از محوطه شش قدم ضرباتی را به خارج از چهارچوب میزنند که در واقعیت حتی یک خردسال 2 ساله هم از عهدهی گل کردن آن موقعیت برمیآید. به عبارتی دیگر، در طول این 3-4 سال اخیر تا دلتان بخواهد با صحنههایی مواجه شدیم که گل نکردنشان خیلی سختتر گل کردنشان بوده است اما EA Sports وعده داده که این مشکل را در بازی FIFA 20 برطرف خواهد کرد. برای اثبات این حرف هم در تریلر آخر این اثر، چند موقعیت تک به تک از زوایای مختلف را به نمایش گذاشت که همگی آنها به گلهایی زیبا تبدیل شدند.
سیستم Time Finishing همچنان به قوت خود باقی است اما این بار هم شما انتخاب خواهید کرد که این نوار عجیب و غریب بالای سر بازیکنانتان ظاهر شود یا خیر. مهمترین تفاوت ضربات تمام کننده این است که فارغ از مکانیک Time Finishing، پر کردن قدرت ضربه توپ، پیش از هر چیزی ارتفاع شوت شما را مشخص خواهد کرد. به عبارتی دیگر معمولا ضربات زمینی آرامتر و در عوض، شوتهایی که ارتفاع بیشتری دارند، با ضرب و شدت بیشتری به سمت دروازهی حریف شلیک خواهند شد.
ظاهرا یکی از مهمترین تغییرات، بهبود فیزیک توپ است. متاسفانه این تغییر در نمایشهای بازی خودنمایی خاصی ندارد اما EA Sports ادعا کرده که فیزیک توپ به گونهای خواهد بود که سانترها و شوتهای تمام فیفابازها را متحول خواهد کرد.
بدون شک یکی از محبوبترین بخشهای این مجموعه بازی، Career Mode آن است. هر چند که همیشه به صورت نسخه به نسخه شاهد تکامل در این بخش بودیم اما به نظر میرسد که این حالت در بازی FIFA 20 به بالاترین سطح خود رسیده است. EA Sports مدعی شده که از تمام انتقادات و پیشنهادات طرفداران خود برای بهبود این بخش استفاده کردهاند. اگر فکر میکنید شنیدن جملاتی مبنی بر احترام به نظر طرفداران از سوی الکترونیک آرتز و دار دستهاش کمی کلیشهای به نظر میرسد، باید اعتراف کرد که تیم سازنده FIFA در این زمینه حسابی سنتشکنی کردهاند.
دایره مشکلات اعضای تیم گستردهتر از قبل شده است و از این به بعد مذاکرات شما با آنها به پول و تعداد بازی و بند فسخ خلاصه نمیشود.
همانطور که میدانید به محض ورود به بخش کریر باید کاراکتر مورد نظر خودتان را شخصیسازی کنید. ساخت یک مربی یا بازیکن در بازی FIFA 20 از هر لحاظ دلچسبتر از نسخههای قبل شده است. اضافه کردن قابلیت انتخاب جنسیت و کلی لباس و چهرههای جدید باعث خواهد شد تا نسبت به FIFA 19 چند قدم دیگر به شخصیت مورد نظر خود نزدیکتر شوید.
زمانی که به عنوان سرمربی یک تیم وارد Career میشوید، بدون شک مهمترین دغدغهتان فرایند نقل و انتقالات و حفظ بازیکنان خواهد بود. صحبت خاصی در رابطه با جزئیات مذاکرات برای جذب بازیکن جدید از سوی الکترونیک آرتز مطرح نشده است و به نظر میرسد که تغییر خاصی در بخش وجود نداشته باشد؛ اما حفظ بازیکنان تیم، به یک چالش کاملا جدیتر و مهمتر تبدیل شده است. حساسیت بازیکنان از هر وقت دیگری بیشتر شده است و تمام صحبتهای شما حتی مصاحبههایتان روی عملکرد آنها و همچنین تصمیمگیریشان مبنی بر ماندن یا رفتن از تیم تاثیر میگذارد.
دایره مشکلات اعضای تیم گستردهتر از قبل شده است و از این به بعد مذاکرات شما با آنها به پول و تعداد بازی و بند فسخ خلاصه نمیشود. هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با این بخش وجود ندارد اما اینطور که از نمایشهای بازی FIFA 20 پیداست، در فضایی خارج از دفترکاری، بازیکنان از مشکلاتشان با شما صحبت خواهند کرد و شما مجاب هستید تا به آنها پاسخ دهید و راهکاری برای رفع مشکلات آنها، ارائه دهید؛ در غیر اینصورت، احتمالا قطع همکاری شما با آن بازیکن در اولین پنجره نقل و انتقالات رخ خواهد داد.
یکی دیگر از مسائلی که در مدیریت تیم شما تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت، مصاحبههای قبل و بعد از بازیها است. به عنوان مثال، اگر در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تیم، بگویید که تیم شما به بازیکنان قویتری نیاز خواهد داشت، میتواند احتمال جذب بازیکنان مدنظرتان را افزایش دهد. در عوض، ممکن است برخی از بازیکنان حال حاضر تیمتان روحیهشان را از دست بدهند. همانطور که میدانید اوضاع روحی تک تک بازیکنان روی عملکرد آنها در زمین مسابقه تاثیرگذار خواهد بود و چنین پاسخی میتواند به مانند یک شمشیر دولبه عمل کند!
بنابراین، هر قدر که مصاحبههای منطقیتری انجام دهید و مذاکرات خوبی با بازیکنانتان داشته باشید، روحیه اعضای تیم بالاتر خواهد رفت تا در نتیجه، عملکرد بهتری از خود داشته باشند. اصلیترین تفاوت این بخش در بازی FIFA 20 نسبت به نسخههای قبلی این است که دیگر پتانسیل پیشفرض بازیکنان تاثیری در اورال آنها نخواهد داشت. این شما هستید که پتانسیل هر بازیکن را تعیین میکنید. ممکن است بازیکنی بینام و نشان را در حد مسی و رونالدو بالا ببرید و یا با تصمیمات اشتباهتان، ستارهای کمسن و سال مثل امباپه را به قهقرا بکشانید.
یکی از مهمترین مشکلاتی که همواره به بخش Career مجموعه بازی FIFA وارد میشد، افت محسوس و شدید بازیکنان بالای 30 سال بود؛ چیزی که امثال مسی و رونالدو و ابراهیموویچ در دنیای واقعی فوتبال بارها و بارها ثابت کردهاند یک تئوری غلط است و سن و سال نمیتواند همیشه روی سطح یک فوتبالیست تاثیرگذار باشد. در همین راستا، EA Sports این بار دست به یک تغییر مثبت زده تا برخلاف نسخههای قبل، اورال بازیکنان بالای 30 با شدت بسیار کمتری نزول کند. از طرفی دیگر، توسعه دهندگان این اثر تایید کردهاند که با تمرینات درست و حفظ روحیه بازیکن این امکان وجود دارد که به هیچ عنوان اورال سن و سالدارها کم نشود و همه بتوانند با خیال راحت به خرید ستارههای مورد علاقشان در بخش Career بپردازند.
بخش Pro Club از دیگر حالتهای پرطرفدار و جذاب FIFA است. اولین بهبودی که در این بخش نسبت به نسخهی قبل حاصل شده، جزئیات بیشتر طراحی صورت بازیکنان است. همچنین تاثیر فیزیک بدنی آنها یعنی قد و وزن روی Stamina (استقامت بدنی)، سرعت و قدرت بدنی، از مهمترین بهبودهایی است که به بخش پروکلاب بازی FIFA 20 اضافه شده و میتواند یک چالش جدی برای علاقهمندان به این بخش باشد. به عبارتی دیگر، تقریبا غیرممکن است که یک بازیکن قدبلند در اختیار داشته باشید که هم سرعت زیادی داشته باشد و هم نوار Staminaی او، با سرعت کمتری خالی شود!
دو حالت بازی جدید تحت عناوین Parctice Match و House Rules Cup اضافه شده است. حالت تمرینی (Practice Match) این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا با ساخت یک حریف تمرینی فرضی بتوانید نقاط ضعف و قوت تیمتان را شناسایی کنید. House Rules Cup هم جایگزین همان Cup در بازی FIFA 19 شده است و مطابق انتظار، هر روز شما را در مقابل یک حریف تازه قرار میدهد تا چالشهای جدیتری پیش روی شما قرار گیرد.
تا به اینجای کار پیشرفت خاصی در بخش پروکلاب مشاهده نمیشود اما شاید خوشحالکننده باشد که بدانید اورال بازیکنان از عدد 80 شروع خواهد شد. البته این موضوع ممکن است در ادامه کار کمی بالانس بازی را بهم بزند اما به هر حال در نگاه اول یک تصمیم جذاب از سوی EA Sports تلقی میشود.
تاثیر فیزیک بدنی آنها یعنی قد و وزن روی Stamina (استقامت بدنی)، سرعت و قدرت بدنی، از مهمترین بهبودهایی است که به بخش پروکلاب بازی FIFA 20 اضافه شده
Ultimate Mode بازی FIFA 20 هم با دستانی پر میزبان شما خواهد بود. تقریبا میتوان گفت که سال به سال استقبال از بخش Ultimate بیشتر میشود و بر همین اساس امسال هم سازندگان این عنوان تمرکز بیشتری را روی این بخش معطوف کردهاند. به غیر از تغییرات ظاهری منوی بازی و اضافه شدن چند آیکون جدید مانند دیدیر دروگبا، آندره پیرلو و زینالدین زیدان، بخش Friendly (یا همان دوستانه) Ultimate Mode حسابی سنگ تمام گذاشته است.
حالتهای Survival و No Rules که تا FIFA 19 فقط در بخش آفلاین بازی وجود داشتند، حالا به Ultimate Mode هم اضافه شدهاند. علاوه بر این میتوانید در این بخش، از دو حالت جدید به نامهای King of the Hill و Mystery Ball هم لذت ببرید. بخش اول محوطههایی را در زمین بازی برای شما مشخص میکند که هر یک از این مناطق، ضریبی را به هر گل شما اختصاص میدهد؛ به عنوان مثال ممکن است اگر از وسط زمین پاس گل بدهید، هر گلتان، 3 گل به حساب بیاید.
بخش Mystery Ball هم یکی از قسمتهای عجیب و غریبی است که به بازی FIFA 20 اضافه شده است. در این بخش بازیکنانتان در هنگام حمله قدرت بیشتری میگیرند و در اصطلاح Boost میشوند که البته کمی دیوانهوار به نظر میرسد.
همانطور که پیش از این اشاره شد، اصلیترین تفاوت بازی FIFA 20 نسبت به نسخههای قبل، وجود مد Volta است. این بخش شباهت زیادی به FIFA Street دارد اما هرگز نمیتوانیم آن را یک فوتبال خیابانی جدید بدانیم. فلسفهی ولتا از هر لحاظ تفاوت دارد و به نوعی میتوان آن را یک بازی کاملا متفاوت از هر FIFAای که تا به امروز ساخته شده است، دانست. تنوع در زمینهای مسابقه و تعداد نفرات تیمها، از جمله مواردی است که میتواند قوانین حاکم بر بازی شما را متحول کند؛ برای مثال استفاده از دیوار و یا دروازهبان، با توجه به این دو مورد تعیین میشود.
میتوانید حالت ولتا را به صورت تیمهای 3 به 3، 4 به 4 و 5 به 5 انجام دهید. در صورتی که مسابقه 5 نفره همراه با دروازهبان را ترجیح دهید، این امکان وجود دارد که تمام قوانین فوتسال را روی مسابقهی خود حاکم کنید. شاید جالب باشد بدانید که برای Volta Mode انیمیشنها و Skillهای منحصر به فرد طراحی شده و علاوه بر اینها، فیزیک توپهای بازی کاملا متفاوت از مسابقات فوتبال 11 نفره است. بنابراین اگر یک فیفاباز حرفهای هستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که لزوما در Volta هم عملکرد موفقی داشته باشد. این بخش قوانین و فلسفهی منحصر به فرد خودش را دارد. برای نزدیک کردن Volta به فوتبال 11 نفره، تنها یک راه وجود دارد؛ Volta Story! بخش داستانی بازی FIFA 20 تحت این عنوان ارائه خواهد شد و شما به عنوان یک فوتبالیست مبتدی اما با استعداد، ماجراجویی خودتان را برای تبدیل شدن به یک ستاره فوتبال از کوچه و خیابان و سالنهای مسقف کوچک آغاز خواهید کرد. به مانند بخش Journey در نسخههای قبل، چالشهای زیاد و متنوعی پیش روی شما قرار میگیرد اما این بار، به هیچ عنوان قرار نیست که شخصیتی مشابه الکس هانتر را به قلههای موفقیت برسانید؛ این بار کاراکتری که خودتان آن را ساختهاید، شخصیت اصلی بخش داستانی ولتا لقب میگیرد تا در کنار ستارگان بزرگ فوتبال حال حاضر دنیا قرار گیرد.
علاوه بر چند تغییر در گیم پلی و فیزیک بازی، اضافه شدن بخش Volta حداقل روی کاغذ این بازی را چند پله از نسخهی قبلی FIFA جلو انداخته است.
علاوه بر بخش داستانی، ولتا لیگ (Volta League) و ولتا تور (Volta Tour) حالتهای آنلاین این بخش را تشکیل میدهند. ولتا لیگ قوانینی مشابه به سیزن لیگ در فوتبال 11 نفره دارد اما ولتا تور، همان بخشی است که انتظار میرود بیشتر از هر مد دیگری، از آن استقبال بینظیری شود. این بخش را میتوان حالت آلتیمیت ولتا دانست. در ابتدا یک تیم ضعیف در اختیار شما قرار میگیرد و باید با همان تیم، در سایر باشگاههای معتبر مسابقه دهید. در صورت پیروزی میتوانید یک بازیکن از تیم مقابلتان را به ترکیب خود اضافه کنید. باید توجه داشته باشید که پیشرفت اورال بازیکنانتان در این حالت محدود شده است پس با برنامهای بلند مدت بازیکنان مدنظرتان را انتخاب کنید.
EA Sports انتظار دارد تا با بهبود بخشهای قابل توجهی از فوتبال 11 نفره، هوش مصنوعی و همچنین فیزیک بازی بتواند یکبار دیگر در مسیر پیشرفت و تحسین قرار گیرد. از همین رو بخش Volta را هم به بازی خود اضافه کرد تا یک بازی کاملتر، جذابتر و متنوعتر را روانه بازار کند. در حالی که همه چیز خوب یا حتی عالی به نظر میرسد، از دست دادن لایسنس چند استادیوم و باشگاه، کار را برای این بازی کمی سختتر از قبل کرده است. برای مثال باورش سخت است که دیگر اسمی از باشگاه یوونتوس و کیت آن در بازی FIFA 20 نیست و باید کریستیانو رونالدو را با کیت من درآوردی باشگاهی خیالی به نام Piemonte Calcio ببینیم. چنین اتفاقی میتواند یک عقبگرد برای FIFA باشد اما توسعه دهندگان این اثر امید دارند تا بخشهای جدیدی که به بازیشان اضافه کردهاند، از حس شدن هر خلاای جلوگیری کند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید