استودیوی Intelligent Systems با انتشار Fire Emblem: Three Houses نشان داد کنسول سوییچ برای اجرای یکی از بهترین بازیهای نقش آفرینی نسل هشتم هیچ کم و کسری نسبت به رقبایش ندارد:
بازی Fire Emblem: Three Houses یکی از پیچیدهترین و درعین حال سادهترین عناوین نقش آفرینی نسل هشتم است. گیمرها بازی را در نقش یک مزدور نظامی بینام و نشان آغاز میکنند که دست سرنوشت او را در مسیر دانشجویان دانشکده افسری گرگ ماک قرار میدهد. این دانشجویان که گرفتار محاصره راهزنان شدهاند، با شجاعت کاراکتر اصلی بازی و پدرش جرالت از مرگ حتمی نجات مییابند. با همراهی این دانشجویان به صومعه گرگ ماک، بانو ریا، رهبر مذهب رسمی قاره فودلن یعنی مذهب سروس به دلایل نامعلومی از کاراکتر اصلی درخواست میکند به عنوان یک پروفسور، وظیفه رهبری و آموزش یکی از سه کلاس اکادمی را برعهده بگیرد. بازیکنان پس از در اختیار گرفتن هدایت یکی از سه کلاس، باید به دانشجویان آموزش داده و آنها را در شرایط مختلف رهبری کنند. البته انتخاب کاراکتر اصلی به عنوان یک پروفسور آن هم به دلیل پیشینه و سابقه نامعلوماش چندان با استقبال اهالی صومعه روبهرو نمیشود و بازیکنان باید با به نمایش گذاشتن مهارتهایشان در مبارزات و تربیت دانشجویان ممتاز، بی اعتمادیهای مدیران آکادمی را از میان بردارند.
داستان بازی در قاره فودلن روایت میشود. این قاره توسط سه حکومت با نظامهای سیاسی متفاوت اداره میشود، در جنوب امپراطوری هزار ساله ادرستیان، در شرق اتحاد دموکراتیک لستر و در غرب پادشاهی فارگس زمام امور را در اختیار دارند. در مرکز قاره هم صومعه گرگ ماک، محل استقرار آکادمی افسران و کلیسای مذهب سروس قرار دارد که به نوعی به عنوان مرکز ثقل صلح و ثبات قاره عمل میکند. هر کدام از کلاسها نماینده یکی از حکومتهای فودلن هستند. نخست کلاس شیرهای آبی با رهبری دیمیتری، شاهزاده پادشاهی فارگس، کلاس گوزنهای طلایی با رهبری کلاود، رهبر آینده اتحادیه لستر و در پایان کلاس عقابهای سیاه با رهبری ادلگارد، امپراطوریس آینده امپراطوری ادرستیان. یکی از نکات قابل توجه این است که با انتخاب هرکدام از سه کلاس، روند داستانی دچار تغییر شده و بازیکنان با سکانسها و اتفاقات متفاوتی روبهرو میشوند. با این حال داستان بازی تنها محدود به اموزش دانشجویان و سرکوب دزدان نمیشود، تهدیدی بسیار بزرگتر از چند گروه شورشی، امنیت و ثبات فودلن را تهدید میکنند و گیمرها به عنوان یک پروفسور تازه کار اما مبارزی کهنه کار در مرکز این توطئهها قرار گرفته و باید از خود و شاگردانشان محافظت کنند.
با انتخاب هر کدام از خاندانها، روند داستان تغییر مییابد
ارتباط با دانشجویان و آموزش آنها یکی از مهمترین ارکان گیم پلی است که به بهترین شکل ممکن در بازی قرار داده شده. در اولین روز هفته و قبل از آغاز کلاسها میتوانید اهداف هر دانشجو را مشخص کرده و یا به صورت انفرادی آنها را آموزش دهید. دانشجویان طی هفته روی مباحث یاد شده تمرین کرده و مرتبه آنان بالاتر میرود. به عنوان مثال میتوانید هدف یکی از دانشجویان خود را شمشیرزنی و دیگری را جادو تعیین کنید. البته آنها همیشه از اهدافی که برایشان تعیین میکنید راضی نخواهند بود و به دلایل مختلف ممکن است درخواست کنند تا هدف گذاریشان را تغییر دهید. آخر هفتهها اما شلوغترین روز کاری پروفسور است. میتوانید به همراه برخی شاگردانتان در سمینارها شرکت کنید یا این که وقت خود را به گشت و گذار در محیط آکادمی، صحبت با دانشجویان و استادان یا انجام ماموریتهای جانبی بگذارنید. نبردهای تمرینی و قلع و قمع راهزنان هم بخش مهمی از پروسه آموزش دانشجویان است که با شرکت در آنها میتوانید مهارتها و لولشان را بالا ببرید. با بالا رفتن لول دانشجویان، کلاسهای مختلف آزاد میشوند. این کلاسها به چهار دسته ابتدایی، متوسطه، پیشرفته و استاد تقسیم میشوند که هر کدام به ترتیب در لولهای 5، 10، 20 و 30 در دسترس قرار میگیرند. البته انتخاب هرکدام از کلاسها به همین راحتی هم که تصور میکنید نیست. نخست باید شرایط شرکت در آزمون آن را داشته باشید. به عنوان مثال برای تبدیل شدن به یک شوالیه باید مهارت سوارکاری و نیزه اندازی دانشجوی خود را تقویت کنید. پس از رسیدن به حد نصاب مهارتها، روز یکشنبه باید برای دانشجوی مورد نظر آزمون برگزار کنید. انتخاب کلاس مورد نظر برای هر دانشجو از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در محیط نبرد به تک تک تواناییهای دانشجویان خود نیازمند هستید. یکی از نقاط قوت گیم پلی تنوع بسیار بالای کلاسهای انتخابی هستند و دانشجویان با افزایش مرتبه و تقویت تواناییهایشان میتوانند با شرکت در آزمونهای مخصوص، از میان کلاسهای مختلف مانند شوالیه پگاسوس (ققنوس) سوار تا تیرانداز اژدها سوار یکی را انتخاب کنند.
یکی دیگر از بخشهای مهم نبرد که از اهمیت زیادی هم برخوردار است، انتخاب هنگ مناسب است. بازیکنان با انجام ماموریتهای مختلف، حمایت هنگهای متنوعی را بدست آورده و در ادامه میتوانند از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال دانشجوی شوالیه میتواند با استخدام یک هنگ سوارکار، قدرت نبرد خود را افزایش دهد. این هنگ ها با شرکت هرچه بیشتر در نبردها مهارتشان افزایش یافته و با قدرت بیشتری دشمنان را تارومار میکنند.
نبردهای بازی و گیم پلی مبارزات را بدون شک میتوان ترکیب دلنشینی از سری Final Fantasy و بازیهای Valkyria Chronicles و Persona 5 به حساب آورد. مبارزات در یک صفحه نبرد شطرنجی انجام میگیرند، نخست بازیکنان باید نیروهای خود را در محیط حرکت داده و براساس توانایی های هرکدام، آنها را درگیر مبارزه کنند. پس از آن دوربین به صورت سوم شخص و پشت شانه دانشجوی مورد نظر قرار گرفته و نبرد انجام میشود. هر دانشجو مهارتهای خاص خود را دارد و با بالارفتن مرتبه قدرتهای مخصوصشان هم آزاد میشود. با کشتن هرکدام از دشمنان، دانشجوهای درگیر در نبرد و هنگهای تحت فرمانشان تجربه کسب کرده و آرام آرام مرتبهاشان بالاتر میرود.
نبردهای بازی و گیم پلی مبارزات را بدون شک میتوان ترکیب دلنشینی از سری Final Fantasy و بازیهای Valkyria Chronicles و Persona 5 به حساب آورد
اشتیاق و علاقه دانشجویان با کار سنگین در کلاس کاهش مییابد و گیمرها باید به عنوان استاد کلاس راههای مختلفی را برای بالا بردن روحیه آنها بیابند. به عنوان مثال در آخر هفتهها میتوانید با بررسی غذاهای مورد علاقه هر شخص، او را به ناهار خوردن دعوت کنید و یا این که به او کادو بدهید. روشهای مختلفی برای بالا بردن روحیه دانشجویان وجود دارد و بازیکنان میتوانند با اندکی حوصله، اشتیاق و تمرکز نیروهای خود را بالا نگاه دارند.
یکی از بزرگترین نقاط ضعف بازی کمبود وقت در آخر هفتههاست . از آنجایی که یکشنبه تنها روز تعطیل هفته است، بازیکنان باید از میان حجم انبوهی از فعالیتهای قابل انتخاب، چند تعداد محدود را برگزینند. به عنوان مثال میتوانید وقت خود را به گشت و گذار در محیط صومعه، صحبت با دانشجویان و کسب مهارت از دیگر اساتید اختصاص دهید، به صفحه مخصوص نبردها رفته و با انتخاب مراحل جانبی و مبارزات تمرینی، مرتبه دانشجویان خود را ارتقا دهید، در سمینارهای آموزشی شرکت کنید و یا برای بالا بردن مرتبه علاقه دانشجویان، آن روز را کلا در اختیارشان بگذارید.
بازی این امکان را در اختیار بازیکنان قرار داده تا دانشجویان دیگر کلاسها را به کلاس خود جذب کنند
بازی این امکان را در اختیار بازیکنان قرار داده تا دانشجویان دیگر کلاسها را به کلاس خود جذب کنند. البته این کار به همین سادگیها هم نیست و باید برخی از تواناییها و لولهای مورد علاقه آن دانشجویان را بدست آورید تا آنها به پیوستن به کلاستان تشویق شوند. البته اگر هم قادر به جذب تمامی نیروهای مورد نظر نیستید چندان نگران نباشید. بازیکنان میتوانند هر ماه از یک دانشجوی حاضر در دو کلاس دیگر درخواست کنند تا در نبردها همراهشان بیایند. بازیکنان با اندکی کسب مهارت و ارتقای درجه میتوانند تیم رویایی خود را در مبارزات بسازند.
یکی دیگر از نکات جالب گیم پلی دورهمیهای چای خوری است. بازیکنان برای ترغیب دانشجویان دیگر به پیوستن به کلاسشان یا بهبود روابط با دیگر کاراکترها میتوانند آنها را به صرف شیرینی و چای دعوت کنند. در این مرحله گیمرها سه فرصت برای برقراری دیالوگ با کاراکتر مورد نظر را دارند. براساس روحیات و شخصیت کاراکتر مقابل باید یکی از گزینهها را انتخاب کنید. در صورت درست بودن مرتبه دوستی شما با آن شخص بالاتر میرود، اگر هم نتوانید انتخاب درستی کنید، شاید آن کاراکتر دیگر دعوت بعدیتان را نپذیرد.
در پایان باید گفت بازی Fire Emblem: Three Houses یک بازی به شدت کامل، سرگرم کننده و عمیق است. خبری از المانهای تکراری و باگهای گرافیکی در این بازی نیست و بازیکنان میتوانند دهها ساعت با اشتیاق و علاقه پای آن وقت صرف کنند. از سوی دیگر تفاوتهای اساسی میان هر کدام از خاندانها و تفاوت سناریوهای هرکدام، این پتانسیل را دارد که صدها ساعت گیمرها را پای خود نگاه دارد.
- گیم پلی روان
- فعالیتهای متنوع و فراوان
- انتخابهای گسترده برای تعیین کلاس هر دانشجو
- کاراکترهای به یادماندنی
- مبارزات جذاب
- طراحی هنری زیبا
- طراحی محیطها چندان زیبا نیست
- وقت بسیار کم برای انجام فعالیتهای آخر هفته
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید