1%
  • 1/10

خلاقیت در بازی‌های ویدئویی دیگر جایی ندارد

شان لیدن توضیح می‌دهد

خلاقیت در بازی‌های ویدئویی دیگر جایی ندارد ۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ اخبار بازی کپی لینک
خلاقیت در بازی‌های ویدئویی

به عقیده مدیر سابق پلی استیشن خلاقیت در بازی‌های ویدئویی از بین رفته زیرا پرسش ناشران تنها معطوف به روش‌های درآمدزایی آن‌ها شده است.

در جریان برگزاری رویداد گیمزکام آسیا شان لیدن مدیر سابق بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی یا همان پلی استیشن به این موضوع اشاره داشت که بازی‌ها شاهد فروپاشی در نوآوری بوده که ناشی از افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها و عدم انجام ریسک از سوی ناشران می‌شود.

در گفتگویی با نشریه Raw Fury که توسط گیم اینداستری بازنشر گردید، شان لیدن (Shawn Layden) نگاهی به سه دهه فعالیت خود به عنوان مدیر یکی از قطب‌های اصلی دنیای بازی داشت جایی که بیشتر زمان خود را صرف “بررسی ایده‌های بازی‌ها” می‌کرد بدون آن که سوالاتی پیرامون نحوه درآمدزایی آن‌ها داشته باشد. سوالاتی نظیر “برنامه شما برای درآمدزایی محصول چیست؟ و یا فرمول اشتراکی شما به چه صورت خواهد بود؟”

لیدن در این باره توضیح داد “ما سوالی ساده می‌پرسیدیم: آیا بازی شما لذت‌بخش است؟ آیا قرار است لحظات خوبی داشته باشیم؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت بود، اغلب چراغ سبز را دریافت می‌کردید. چه خوب و یا چه بد، شما نگرانی آن‌چنانی در رابطه با نتیجه کار خود نداشتید. البته در آن زمان شما با بودجه سه رقمی میلیون دلاری بازی نمی‌ساختید. بنابراین میزان ریسک شما بسیار بالا بود.”

مدیر سابق پلی استیشن در ادامه توضیح می‌‎دهد که بخشی از این تغییرات صورت گرفته ناشی از افزایش سرسام‌آور بودجه تولید عناوین AAA می‌شود که می‌تواند به اعداد سه رقمی میلیون دلاری یا بالای صد ملیون دلار نیز برسد. براساس آماری که سال گذشته به صورت تصادفی منتشر گردید هزینه ساخت عناوینی چون بازی Horizon: Forbidden West و بازی The Last of Us Part 2 بیش از 200 میلیون دلار بوده است و این مبلغ حتی شامل هزینه‌های مربوط به بازاریابی نیز نمی‌شود. بنابراین ناشران همواره به دنبال امن‌ترین و پولسازترین پروژه‌های ممکن هستند.

“در حال حاضر تنها شاهد دنباله‌ها و عناوین تکراری هستیم. بخشی از این موضوع به افراد حاضر در بخش مالی ارتباط داشته که خطوطی بدین شرح ترسیم می‌کنند: اگر بازی فورتنایت توانست در این بازه زمانی به چنین درآمدزایی دست پیدا کند، نسخه کپی شده من از فورتنایت نیز می‌تواند عملکرد دیگری در بازه زمانی مشخصی داشته باشد. ما هم‌اکنون شاهد فروپاشی خلاقیت در بازی‌های ویدئویی هستیم که ناشی از محدودیت‌های سازندگان و هزینه بسیار بالای تولید می‌شود.”




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments