بازی Hyper Scape ایدههای جالبی دارد، اما یوبیسافت هنوز باید خیلی روی بتل رویال جدیدش کار کند تا آن را به یک عنوان پرمخاطب و محبوب در این ژانر شلوغ تبدیل کند.
غیرمنتظره نبود که یوبیسافت هم برای آنکه دستی در بازار پرسود بازیهای بتل رویال داشته باشد، عنوان مختص به خودش را عرضه کند. Hyper Scape حاصل تلاش یوبیسافت برای وارد شدن به این ژانر است. با وجود آنکه شرکت فرانسوی در ساخت این بازی از بسیاری از عناوین موفق در این سبک همچون فورتنایت و Apex Legends الهام گرفته، اما ایدههای جالبی هم برای متمایز کردن بازی در آن پیادهسازی کرده که پیش از این دیده نشدهاند. المانهایی چون امکان ارتقای سلاحها و قابلیتهای ویژه، باقی ماندن یک شبه از بازیکن پس از مرگ، مبارزه برای تصاحب تاج پیروزی و نقش تماشاگران در گیمپلی، بخشی از تمهیدات یوبیسافت برای ارائهی یک تجربهی متفاوت از ژانر بتل رویال بوده که پیشتر از احساس نهچندان مثبت خود نسبت به آن بهعنوان یک تازهکار در بازی نوشتهام. در این مقاله اما میخواهم به شکلی سرراست و خلاصه، دلایلی که از نظرم نباید بهخاطر آنها هایپر اسکیپ را بازی کنید بیان کنم. با ما همراه باشید.
نقشهی Hyper Scape اصلا جالب نیست
هایپر اسکیپ در حال حاضر تنها یک نقشه به نام Neo Arcadia دارد که بلندمرتبگی ساختمانها در آن حرف اول را میزند. به لطف قابلیت پرش دوگانه، پدهای مخصوص پرش و هکهای جابهجایی متعدد، ساختار این نقشه کاملا در خدمت گیمپلی سریع بازی است، اما طراحیاش مشکلات زیادی دارد که به تدریج آن را آزاردهنده میکند. تقریبا تمام مناطق این نقشه از ساختمانهایی شبیه به هم با طیف رنگی خاکستری-آبی تشکیل شده که باعث میشود جابهجا شدن در آن به شدت گیجکننده باشد. بهعلاوه Hyper Scape برخلاف سایر بتلرویالها منطقهی امن ندارد و در عوض مناطق آن پس از مدت زمان اندکی «از هم پاشیده» و به رنگ تیره در میآیند. همین نکته باعث میشود که بیش از پیش در پیدا کردن راهتان گیج شوید و دائما در حال چک کردن نقشه باشید که برای یک گیمپلی سریع اصلا خوب نیست.
نئو آرکادیا متاسفانه از لحاظ ظاهری هم جلوهی چندان جذابی ندارد. غیر از فضای بیرونی یکنواخت، محیطهای داخلی که تعدادشان هم زیاد نیست کاملا خشک و خالی و کسلکننده است؛ این در حال است که بسیاری از زمان بازی در این محیطها میگذرد.
گیمپلی Hyper Scape متعادل نیست
شاید بزرگترین مشکل هایپر اسکیپ، بالانس نبودن عناصر مختلف گیمپلی آن است. سازندگان جهت هر چه سریعتر کردن بازی، آیتمهای موجود برای لوت را به سلاح و هک خلاصه کردهاند تا لازم نباشد زمان زیادی برای مدیریت مهمات خود صرف کنید، اما همین تجهیزات اندک هم از لحاظ قدرت و کارایی متعادل نیستند و این مسئله ضربهی بزرگی به بازی میزند. برخی از اسلحههای کمتعداد بازی برای مبارزات منحصر به فرد نئو آرکادیا کارایی بهتری دارند؛ علاوه بر این، تمام سلاحهایی که تا بیشترین سطح ممکن ارتقا یافتهاند در برابر سلاحهای سطح پایین بیش از حد قدرتمند هستند. برای مثال مینیگان Hexfire یا شاتگان Mammoth MK1 پس از رسیدن به لول چهار تبدیل به هیولاهای قدرتمندی میشود که خیلی سخت میتوان از دستشان فرار کرد.
هکهای بازی هم از مشکل مشابهی رنج میبرند. برخی هکها به شکل ملموسی کارامدتر از بقیه هستند. این مشکلات باعث شده که عنصر شانس بیش از حد در بازی پررنگ شود و اگر نتوانید لوت مناسب پیدا کنید، حتی در صورت ماهر بودن هم کاری از پیش نمیبرید. در نتیجه Hyper Scape بیشتر اوقات به یک بازی موش و گربه تبدیل میشود که میتواند بازیکنان را بعد از مدتی مایوس کند.
داستان Hyper Scape نخنما و حوصلهسربر است
البته که بازیهای بتل رویال احتیاج چندانی به یک داستان غنی و عمیق ندارند، اما همین که یک پیشزمینهی جالب برای عمق بخشیدن به کاراکترها و فضای بازی وجود داشته باشد، جذابیت بازی را دوچندان میکند. Hyper Scape در این زمینه عملکرد خوبی ندارد. کاراکترها نچسب و کسلکننده هستند؛ عمدهی توضیحاتی که از ریشهی داستان زندگیشان ارائه میشود بسیار نخنما است و در کل ارتباط برقرار کردن با آنها مشکل است. بیشتر تلاش شده از هر قشر و نژادی یک کاراکتر در بازی گنجانده شود. حتی مونولوگهایی که این کاراکترها در خلال بازی به زبان میآورند (که خیلی زیاد رخ میدهد) هم بعد از مدتی عذابآور میشوند. جهت عمیقتر شدن داستان، تعدادی Memory Shard در نقشه پراکنده شده که صرفا توضیحاتی حوصلهسربر از دنیای هایپر اسکیپ در خود دارند.
سیستم بتل پس در Hyper Scape واقعا مضحک است!
شاید این مورد چندان برای بازیکنان ایرانی مهم نباشد، اما هایپر اسکیپ به طور کلی در زمینه آیتمهای خریدنی و بتل پس ضعف دارد. آیتمها شامل مواردی چون کاراکترهای جدید، اسکین سلاح و کاراکتر، محفظهی فرود و سلاح سرد میشوند که تقریبا هیچکدام طراحی چشمگیری ندارند که شما را مجاب به پرداخت پول واقعی برای آنها کند. یکی از عجیبترین ایرادات Hyper Scape به بتل پس آن برمیگردد. این سیستم مشابه بازیهای بتل رویال دیگر است؛ شما یا میتوانید کل آن را یک جا بخرید یا آنقدر بازی کنید تا آیتمهای رایگان را بهدست بیاورید. مشکل اینجاست که در حال حاضر، برای کسب آیتمهای مجانی بتل پس هم به اشتراک آمازون پرایم نیاز دارید! این از آن مواردی است که احتمالا فقط از دست یوبیسافت برمیآید.
این چهار دلیل تاکنون ما را متقاعد کردهاند که Hyper Scape علیرغم رایگان بودن، فعلا ارزش امتحان کردن را ندارد. بازی هنوز در فصل اول است و یوبیسافت فرصت دارد در طول زمان این بازی را به تجربهای دلنشین برای دوستداران بتل رویال تبدیل کند. قبلا با Rainbow Six Siege و پیشرفت قابلملاحظهی آن در طول سالها دیدهایم که یوبیسافت توان این کار را دارد. در حال حاضر، دلیلی نمیبینیم که هایپر اسکیپ را به بازیهایی چون ایپکس لجندز، فورتنایت یا وارزون ترجیح دهیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید