آیا امیدی برای نجات مجموعه مد مکس وجود دارد؟
نوری کم سو در انتهای تونل!
علیرغم شکست سختی که در باکس آفیس جهانی متحمل شد، همچنان امید اندکی برای نجات مجموعه مد مکس (Mad Max) وجود دارد.
پنجمین قسمت مجموعه مد مکس در سال جاری میلادی و تحت عنوان Furiosa: A Mad Max Saga روی پرده نقرهای آمد. بواسطه موفقیتهایی که Mad Max: Fury Road کسب کرده بود و صد البته نمایشهای بسیار جذاب، Furiosa توانسته بود نام خود را در میان لیست مورد انتظارترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۴ قرار دهد. به همین دلیل، کارشناسان پیش بینی کرده بودند تنها در هفته افتتاحیه بین ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار در باکس آفیس بفروشد. در کمال ناباوری، تنها ۲۶ میلیون دلار فروخت تا همه به اطمینان برسند که محصول جدید وارنر قرار است به یک شکست بزرگ تبدیل شود.
فیلم Furiosa: A Mad Max Saga با بودجهای بالا ساخته شد و طی گزارش یکی از رسانههای معتبر، به فروشی معادل ۳۵۰ الی ۳۷۵ میلیون دلار نیاز داشت تا مرز سوددهی را پشت سر بگذارد. با این حال، در مدت زمان اکران خود و در مجموعه تنها ۱۷۱ میلیون دلار فروخت تا یکی از شکستهای بزرگ وارنر در سال جاری میلادی و حتی طی سالهای گذشته لقب بگیرد. در ضمن، Furiosa یک پیش درآمد بوده و درباره شخصیت مونثی است که در Mad Max: Fury Road معرفی شد و توانست به محبوبیت زیادی در میان مخاطبان دست یابد. البته بخش عمده این محبوبیت بخاطر حضور شارلیز ترون (Charlize Theron) در این نقش بود.
بودجه Furiosa: A Mad Max Saga واقعاً چقدر بود؟
استودیوها به جز در موارد استثنا به هیچ وجه بودجه پروژههای کوچک یا بزرگ خود را اعلام نمیکنند. به همین دلیل، وقتی دنبال بودجه یک پروژه میگردیم، باید دست به دامان رسانهها شویم. با وجود این، بالا بودن هزینه ساخت پیش بینی میشد. به هر حال، جرج میلر (George Miller) بواسطه استفاده از لوکیشن واقعی و جلوههای میدانی باعث موفقیت Mad Max: Fury Road شد و این سیاست در Furiosa: A Mad Max Saga هم ادامه پیدا کرد. فیلمبرداری Furiosa: A Mad Max Saga طی ۸ ماه صورت گرفت و بیشتر از ۳ هزار نفر درگیر آن بودند تا اثر مزبور، گرانترین فیلمی باشد که در طول تاریخ در کشور استرالیا ضبط شد.
رسانه Variety در یکی از گزارشهای خود رقم ۱۶۸ میلیون دلار را بعنوان بودجه Furiosa: A Mad Max Saga اعلام کرد اما رسانه New York Times مدعی شد این رقم ۲۳۳ میلیون دلار بوده است. اگر ادعای ورایتی درست باشد، فروش ۳۵۰ الی ۳۷۵ میلیون دلاری کار را در میآورد اما در صورتی که ادعای نیویورک تایمز صحت داشته باشد، باید حداقل ۴۶۰ میلیون دلار میفروخت.
دو نکته دیگر پیرامون بودجه و رقم مورد نظر برای رسیدن به سوددهی وجود دارد. یکی از سخنگوهای وارنر اعلام کرد فیلم Furiosa: A Mad Max Saga به ۳۵۰ الی ۳۷۵ میلیون دلار فروش برای جبران هزینهها نیاز نداشت و مرز سوددهی، کمتر از این رقم بود. هر چند، وارد جزئیات نشد و رقم واقعی را فاش نساخت. نکته بعدی هم اینکه دولت استرالیا بخشی از بودجه را پرداخت کرد. متاسفانه در این باره هم جزئیات دیگری در دسترس نیست.
فیوریوسا در جادههای بازار دیجیتال میتازد!
از آنجایی که فیلم Furiosa: A Mad Max Saga نتوانست در مدت زمان اکران خود مطابق انتظار ظاهر شود، وارنر تصمیم گرفت خیلی زودتر از پیش بینیها آن را از روی پرده نقرهای پایین کشانده و از طریق سرویسهای دیجیتال در دسترس قرار دهد. فیلم Furiosa در بحث نمایش خانگی توانسته آن توجهی که باید را به خود جلب کرده و عملکردی قابل دفاع داشته باشد. اگرچه عملکرد مثبت در بازار نمایش خانگی نمیتواند به اندازه باکس آفیس حائز اهمیت و موثر باشد، به هر حال یک اتفاق مثبت است.
با توجه به گزارشها، فیلم Furiosa: A Mad Max Saga توانسته رتبه نخست را در دو رته بندی جداگانه بدست آورد: iTunes و Fandango. محصول جدید وارنر رتبه نخست رتبه بندی iTunes در هفته نخست جولای و رتبه نخست رتبه بندی Fandango در هفته ۲۴ الی ۳۰ ژوئن را تصاحب کرد. همچنین بد نیست بدانید رتبه بندی iTunes بر اساس تعداد تراکنشهای مالی متعلق به فیلمها بوده و رتبه بندی Fandango بر اساس سودی است که یک محصول به ارمغان میآورد.
غافلگیرکننده ترین نکته پیرامون شکست Furiosa: A Mad Max Saga این بود که بازخوردهای مثبتی را از سوی کارشناسان و مخاطبان دریافت کرده بود. به بیان دقیقتر، نمره ۹۰ درصد را از سوی منتقدان در وب سایت Rotten Tomatoes کسب کرده و نمره مخاطبان هم ۸۹ درصد بوده که نشان میدهد هر دو گروه نظر تقریباً مشابهی نسبت به قسمت جدید مد مکس دارند. برای مقایسه میتوان به Mad Max: Fury Road اشاره کرد که نمره منتقدانش ۹۷ درصد و نمره مخاطبانشان ۸۶ درصد بود. بنابراین، میتوان گفت اگرچه یک افت کیفی را شاهد هستیم (مسئلهای که تقریباً همه به آن اذعان کردند)، آن چنان نیست که باعث شکست مالی و زمین خوردن چنین پروژهای شود.
چه اتفاقی در باکس آفیس جهانی رخ داد؟
اینکه دقیقاً چه عواملی باعث شکست شدند، مقداری سخت بوده اما در قالب یک مقاله به این موضوع پرداخته و سعی کردیم موارد تاثیرگذار را معرفی کنیم. به همین دلیل، در این بخش از مقاله جزئیات زیادی نپرداخته و سعی میکنم ماجرا را بطور خلاصه و کوتاه شرح دهیم.
اکران فیلم Furiosa: A Mad Max Saga از تاریخ ۲۴ مه (مصادف با ۴ خرداد) شروع شد که تقریباً با روز یادبود همزمان بود. روی کاغذ، انتظار میرفت این همزمانی به نفع محصول جدید وارنر تمام شده و باعث شود عملکرد بهتری در زمینه فروش، بخصوص در باکس آفیس داخلی داشته باشد اما اینطور نشد.
یکی از عوامل در شکست بدون شک انتخاب بازیگران بوده است. شخصیت اصلی را آنیا تیلور جوی (Anya Taylor-Joy) ایفا کرده که بدون اغراق توانسته فیوریوسا را به عنوان یک شخصیت مونث قوی و سرسخت به تصویر بکشد. با این حال، نباید فراموش کرد چهره پولسازی نیست. این گزاره را اشتباه برداشت نکنید. حرف من این نیست که آثارش به سوددهی نرسیدهاند که اتفاقاً رسیدهاند اما تا همین چند سال پیش بیشترین رقمی که در باکس آفیس توسط یکی از فیلمهای او ثبت شده، ۲۷۸ میلیون دلار بوده که به Split تعلق دارد. از آثار جدید هم میتوان به انیمیشن The Super Mario Bros. Movie اشاره کرد. البته بی انصافی است موفقیت انیمیشن را به بازیگران ربط دهیم چون بخش عمده آن به محبوبیت شخصیت ماریو مربوط میشود.
فیلم Dune: Part Two هم آنیا تیلور جوی را در خود دارد اما حضورش آنقدر کوتاه بوده که میتوان گفت عملاً هیچ نقشی در موفقیت تجاریاش نداشت. این صحبتها برای کریس همسورث (Chris Hemsworth) هم صادق بوده که نقش منفی را به تصویر کشید. او در میان مخاطبان سینما محبوب است اما بخش عمده این محبوبیت به خاطر شخصیت ثور بوده و این بازیگر بدون چکش و شنلش نمیتواند روی پرده نقرهای معجزه کرده و یک اثر سینمایی را از شکست حتمی نجات دهد. البته عوامل دیگر هم نقش داشتهاند که به دلیل تکراری بودن ترجیح میدهیم دربارهشان صحبت نکنیم و در صورت وجود کنجکاوی در شما، میتوانید به همان مقاله قدیمی رجوع کنید.
امکان برگشتن ورق هست؟
اینکه بگوییم امکان تبدیل شدن فیلم Furiosa: A Mad Max Saga به یک موفقیت تجاری وجود ندارد، بسیار سختگیرانه بوده و اینکه بگوییم احتمالش بالا بوده، بسیار خوشبینانه و شاید هم مقداری ساده لوحانه است. به بیان دیگر، احتمالش هست اما برای رسیدن به این موفقیت باید در مسیر پر پیچ و خمی قدم گذاشته و چالشهای بزرگی از جمله بودجه بسیار زیاد را پشت سر بگذارد. اگرچه بخش قابل توجهی از هزینههای ساخت را دولت استرالیا پرداخت کرد، مبلغی که شرکتهای تولید کننده در اختیار تهیه کنندگان قرار دادند، بالا بود.
نکته امیدوارکننده ماجرا اینجا است که Mad Max: Fury Road هم در باکس آفیس خیلی فوق العاده ظاهر نشد. این فیلم توانست در مقابل بودجه ۱۸۵ میلیون دلاری خود ۳۸۰ میلیون دلار بفروشد. این بدان معناست سود خالص آن از اکران جهانی چیزی در حدود ۲۰ میلیون دلار بود. البته عملکرد بسیار خوبی در زمینه نمایش خانگی داشت و توانست سود قابل توجهی را روانه جیب سازندگان خود کند. البته شرایط برای فیلم Furiosa: A Mad Max Saga متفاوت بوده و باید در حوزه نمایش خانگی بسیار موفقتر ظاهر شود تا شکستش در اکران جبران شده باشد.
حالا که بحث شکستهای تجاری مطرح شده، بد نیست به یک نکته دیگر اشاره شود: باکس آفیس ۲۰۲۴ تا به اینجا ثابت کرده بازخوردهای مثبت منتقدان و حتی مخاطبان دیگر تضمین کننده موفقیت یک اثر نیست. نه تنها Furiosa: A Mad Max Saga، بلکه دو فیلم Monkey Man و Ordinary Angels با شرایط مشابه اکران شده و نتوانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند. Monkey Man اولین تجربه کارگردانی دیو پاتل (Dev Patel) بوده و حول محور انتقامجویی میچرخد. Ordinary Angels هم یک درام است که بر اساس داستانی واقعی درباره تلاش برای نجات جان یک دختر بچه در سرمای سال ۱۹۸۴ میلادی ساخته شد.
چه آیندهای در انتظار مد مکس است؟
از لحاظ بازخوردها، مد مکس آینده بسیار روشنی دارد. به هر حال، تمامی فیلمهای مجموعه تا به اینجای کار بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرده و دلیلی ندارد که وارنر با بازگشت جرج میلر و ساخت قسمتهای جدید مخالفت کند. به هر حال، چند فیلمساز قادر هستند مثل او تمام تمرکز خود را روی یک مجموعه قرار داده و اینطور عالی عمل کنند؟ البته نباید فراموش کرد فیلمساز استرالیایی در آستانه ۸۰ سالگی بوده و ممکن است با مشکلاتی در زمینه سلامت دست و پنجه نرم کند.
جدا از بحث سن بالا، مهمترین چالش که میلر باید با آن دست و پنجه نرم کند، متقاعد کردن تهیه کنندگان برای ساخت قسمت بعدی است. به هر حال، فیلم Furiosa: A Mad Max Saga ضرر هنگفتی را به آنها تحمیل کرده و طبیعی است که نخواهند سرمایههای خود را روی قسمت بعدی مد مکس ریسک کنند. البته میتوان خوشبین بود و احتمال داد میلر پس از مذاکرههای متعدد بتواند موافقت را برای ساخت قسمت بعدی جلب کند اما بدون شک بودجه کمتری را در اختیار خواهد داشت؛ موضوعی که میتواند روی طراحی و اجرای صحنههای اکشن تاثیر مستقیم بگذارد.
مد مکس در سینمای کنونی با بدلکاری و استفاده از جلوههای میدانی شناخته میشود، نه جلوههای ویژه کامپیوتری. اگر بودجه پایینتر بخواهد جرج میلر را در فیلمبرداری محدود کرده و او را به استفاده از جلوههای ویژه، ضبط در استودیو و استفاده از پرده سبز سوق دهد، تفاوت چندانی با دیگر آثار اکشن وجود نداشته و آن زمان، احتمال شکست بیشتر از قبل میشود.
شاید فکر کنید ساخت یک فیلم مد مکس جدید با تام هاردی (Tom Hardy) حلال مشکلات باشد. بخصوص اینکه طی سالهای گذشته صحبتهایی درباره ساخت یک پیش درآمد دیگر برای Mad Max: Fury Road انجام شد. این اثر Mad Max: The Wasteland نام داشته و سالهای قبل از دستگیر شدن مد مکس توسط افراد جو جاویدان را به تصویر میکشد. هاردی چند ماه پیش و به بهانه اکران فیلم جدیدش با نام The Bikeriders پای مصاحبه با رسانه Deadline نشست. مطابق انتظار، یکی از سوالات درباره بازگشت به نقش مد مکس بود.
تام هاردی وارد جزئیات نشد اما گفت فکر نمیکند قسمت جدید مد مکس با نقش آفرینی او ساخته شود. بازیگر بریتانیایی وارد جزئیات نشد و هیچ گونه توضیحاتی را ارائه نداد تا سوالات زیادی بدون پاسخ بمانند. اگرچه نمیتوان با اطمینان گفت، این تردید ریشه در مشکلاتی دارد که هاردی حین فیلمبرداری Mad Max: Fury Road مواجه شد؛ مشکلاتی که جرج میلر در یکی از مصاحبههای خود بطور دقیق به آن پرداخت.
اینطور که بنظر میرسد، اگر جرج میلر بخواهد قسمت جدید مد مکس را با پروتاگونیست محبوب مجموعه بسازد، چارهای ندارد جز اینکه سراغ یک چهره جدید برای ایفای آن برود؛ اتفاقی که شرایط را سختتر و پیچیدهتر از قبل میکند. البته میتوان امیدوار بود یکی از سرویسهای استریم در نقش ناجی ظاهر شده و با تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت قسمت بعدی، به میلر اجازه دهد تا به داستانسرایی در آمریکای خشک و بیابانی ادامه دهد. البته این موضوع در حال حاضر تنها یک گمانه زنی بوده و هیچ گونه خبری پیرامونش در خروجی رسانهها قرار نگرفته است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید