ساختهی جدید استودیو ساکرپانچ یعنی Ghost of Tsushima بازیکنان را در نقش یک سامورایی، به جنگ لشکر مغولها در قرن ۱۳ میلادی میبرد، اما این اثر چقدر در به تصویر کشیدن ابعاد تاریخی آن زمان موفق عمل کرده و دقت تاریخی بازی Ghost of Tsushima چقدر است؟
«سوشیما» جزیرهای کوچک است که در آبهای اقیانوس آرام بین ژاپن و کرهی جنوبی قرار گرفته. هرچند که سوشیما بخشی از کشور ژاپن محسوب میشود، اما به دلیل نزدیکی این جزیره به کشورهای واقع در شرق آسیا، جنگهای بزرگی در طول تاریخ در این منطقه صورت گرفته. با این همه، نام این جزیرهی کوچک برای بسیاری از افراد تا پیش از انتشار بازی جدید استودیو ساکرپانچ یعنی Ghost of Tsushima به کلی ناشناخته بود. این بازی تلاش قهرمانانهی یک سامورایی برای نجات جزیرهی سوشیما و طبعا کشور ژاپن از چنگال مغولها را به تصویر میکشد. بازی Ghost of Tsushima تجربهای سرگرم کننده در دل ژاپن فئودال است، اما برخی اتفاقات و عناصر تاریخی در این اثر با واقعیت ژاپن قرن ۱۳ میلادی در تضاد است. در این مقاله به بررسی دقت تاریخی بازی Ghost of Tsushima میپردازیم.
شخصیتهای خیالی
جین و شیمورا هر دو شخصیتهایی خیالی هستند و خاندان ساکای هرگز رهبری به نام جین ساکای نداشته.
استودیو ساکرپانچ تلاش زیادی کرده تا بازی Ghost of Tsushima یک اثر تاریخی و واقعی به نظر برسد؛ مثل دعوت از دو سامورایی واقعی به استودیو و استفاده از تجارب و دانش آنها برای ساخت بازی. با این همه، یکی از مدیران این استودیو یعنی آقای «کریس زیمرمن» در مصاحبهای با وبسایت GameSpot به طور رسمی اعلام کرد که برای اینکه بازی سرگرم کننده و جذاب باشد، برخی از عناصر تشکیل دهندهی آن با واقعیتهای تاریخی متفاوت خواهد بود. یکی از اولین تفاوتهای Ghost of Tsushima با تاریخ ژاپن، شخصیتهای داستانی آن است. قهرمان این بازی، مبارزی به نام «جین ساکای» است که به همراه عموی خود «ارباب شیمورا» در خط مقدم مبارزه با ارتش اشغالگر مغولها حضور دارد. خاندان «ساکای» یکی از طایفههای قدیمی ژاپن است و ساموراییهای زیادی در طول تاریخ در این طایفه حضور داشتهاند؛ با این حال جین و شیمورا هر دو شخصیتهایی خیالی هستند و خاندان ساکای هرگز رهبری به نام جین ساکای نداشته. از طرف دیگر، این طایفه از ساموراییها در قرن ۱۴ میلادی به صورت رسمی متولد شده، در حالی که داستان بازی Ghost of Tsushima در سال ۱۲۷۴ یعنی در قرن ۱۳ میلادی روایت میشود.
در زمان اولین حملهی مغولها به ژاپن و تسخیر سوشیما، ساموراییهای این جزیره به رهبری خاندان «سو دایمو» به دفاع از خاک ژاپن پرداختند. رهبر این خاندان «سوکِکونی سو» و لشکر او که از ۸۰ سامورایی تشکیل شده بود، در اولین مواجهه با ارتش مغولها کشته شدند. کاراکتر مقابل جین یعنی «خوتون خان» که رهبری ارتش مغولها را بر عهده دارد هم اصلا در تاریخ وجود نداشته. خوتون خان در بازی Ghost of Tsushima به عنوان یکی از نوههای «چنگیز خان» معرفی میشود اما چنگیز هرگز نوهای به این نام نداشته. در دنیای واقعی، «قوبلای خان» معروف وظیفهی حمله به ژاپن از خاک کره را بر عهده دارد و لشکر ۴۰ هزار نفرهی او در طول یک هفته، کل جزیرهی سوشیما را غارت میکند. استفاده از شخصیتهای خیالی به عنوان کاراکترهای اصلی داستان، دست استودیو ساکرپانچ را برای ادامه دادن ماجراجوییهای قهرمان داستان در قسمتهای بعدی بازی باز میگذارد؛ زیرا قهرمان داستان ماهیت تاریخی ندارد و هر اتفاقی میتواند برای او رخ دهد.
تجهیزات و نبردهای خیالی
برخی از تجهیزات جنگی که در بازی Ghost of Tsushima میبینیم اصلا جایی در این نقطه از تاریخ ژاپن ندارند.
در باور عموم، ساموراییها و شمشیر کاتانا دو عنصر جدایی ناپذیر هستند؛ شاید به همین دلیل است که سلاح اصلی قهرمان داستان ما یعنی جین هم یک کاتانا است. با این وجود، برخی از تجهیزات جنگی که در بازی Ghost of Tsushima میبینیم اصلا جایی در این نقطه از تاریخ ژاپن ندارند. ساموراییهای دورهی موروماچی – دورهای که واقعهی سوشیما در آن رخ داده – بیشتر با تکیه بر اسب و کمان به مبارزه با دشمان خود میپرداختند. در نقاشیهای بجا مانده از آن دوران که نبرد ساموراییها با ارتش مغولها در سوشیما و هاکاتا – مقصد بعدی ارتش قوبلای خان پس از فتح سوشیما – را به تصویر میکشند، تمام ساموراییها کمان به دست دارند و در بیشتر اوقات سوار بر اسب هستند. از طرف دیگر، شمشیری که ساموراییها در آن زمان استفاده میکردند، نسخهی ابتداییتر کاتاناهای مشهور بود که «تاچی» نام داشت. تاچی بلندتر از کاتانا بود و تیغهی آن هم انحنای بیشتری داشت. از طرف دیگر، تاچی مثل همهی شمشیرها، به گونهای به کمر مبارزان متصل میشد که تیغهی برندهی آن رو به پایین قرار بگیرد، اما نحوهی بستن کاتانا به کمر کاملا برعکس است.
تیغهی کاتانا همواره به سمت بالا قرار دارد تا ساموراییها بتوانند حتی هنگام خارج کردن آن از سایا (قلاف کاتانا) هم به سرعت به دشمن آسیب بزنند؛ حرکتی که به آن Nukitsuke (نوکیت-سوکه) گفته میشود و در مبارزات بازی هم بارها شاهد اجرای آن از طرف جین هستیم. با این حال، مهمترین تفاوت بین کاتانا و تاچی در تاریخ ساختشان است. کاتانا تقریبا در سالهای ابتدایی قرن ۱۴ میلادی به شهرت رسید. ساموراییها در آن زمان بیشتر در نبردهای تن به تن و در نقش پیاده نظام شرکت داشتند و کاتانا به دلیل کوتاهتر و سبکتر بودن خیلی زود به شمشیر مورد علاقهی آنها تبدیل و جانشین تاچی شد. به عبارت دیگر، کاتانا چیزی نزدیک به ۳۰ سال پس از اتفاقات بازی Ghost of Tsushima در بین ساموراییها محبوب میشود.
شخص زیمرمن هم وجود این تفاوتهای تاریخی را تایید کرده و دلیل آن را جذابتر کردن بازی نامیده. او در در این خصوص به GameSpot گفته:
«اگر شما پس زمینهی ذهنی از زندگی و رفتار ساموراییها دارید، بازی ما هم تجربهای مشابه آن خواهد بود. تصویری که بیشتر مردم از ساموراییها دارند نشات گرفته از راه و رسم این گروه از جنگجویان ژاپنی در قرن ۱۶ تا ۱۸ میلادی است. ساموراییهای قرن ۱۳ میلادی با تصورات ما بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال، جین حرکاتی را در مبارزات خود انجام میدهد که یک سامورایی واقعی هرگز آن را تکرار نمیکند.»
حرکات دیگر جین مثل پاک کردن خون از روی تیغهی کاتانا با یک حرکت سریع هم از جملهی این حرکات نمایشی است که تنها ساموراییهای فیلمها و بازیها از پس انجام آن بر میآیند. بیشتر فنون و حرکات جین در نقش «شبح» هم از نینجاها تاثیر گرفته که در قرن ۱۵ میلادی در تاریخ ژاپن ظهور کردهاند. به طور خلاصه، مبارزات و سلاحهای بازی Ghost of Tsushima بیشتر از فیلمهایی با محوریت ساموراییها الهام گرفتهاند تا تاریخ ژاپن.
ناجی واقعی ژاپن، انسان نبود
قوبلای خان همراه با ۴۴۰۰ کشتی و با ارتشی ۱۴۰ هزار نفری برای فتح ژاپن تلاش میکند.
حملهی ناوگان مغولها به ژاپن بیشتر شبیه به افسانههای باستانی است تا جزئی از تاریخ بشریت. قوبلای خان با لشکر عظیم خود و ناوگانی از ۵۰۰ تا ۹۰۰ کشتی جنگی به سمت ژاپن حرکت کرد و خیلی زود توانست جزیره سوشیما را تسخیر کند. پس از تسخیر و غارت سوشیما، لشکر مغولها به سمت خلیج هاکاتا حرکت کرده و خیلی زود آتش جنگ را در خاک ژاپن روشن کرد. با این حال، یکی از افسران ارشد مغولها در نبرد هاکاتا زخمی شد و به همین دلیل، این جنگجویان صحرایی تصمیم به عقب نشینی استراتژیک گرفتند. نیروهای مغول برای در امان ماندن از پاتکهای ژاپنیها، به کشتیهای خود پناه بردند و روی دریا ساکن شدند، اما شانس یا شاید هم حمایت الهی با ژاپنیها همراه بود و در تاریکیهای شب، اتفاق عجیبی رخ داد.
طوفانی عظیم خلیج هاکاتا را در نوردید و بیش از یک سوم کشتیهای قوبلای خان و چیزی نزدیک به ۱۳ هزار جنگجوی مغول را غرق کرد. این اتفاق ارتش مغولها را وادار به عقب نشینی کرد و مردم ژاپن هم نام این طوفان نجات بخش را «کامیکازه» – به معنای باد الهی – گذاشتند. ماجرای این طوفان جادویی وقتی جالبتر میشود که مغولها هفت سال بعد دوباره به سواحل ژاپن حمله میکنند. این بار قوبلای خان همراه با ۴۴۰۰ کشتی و با ارتشی ۱۴۰ هزار نفری برای فتح ژاپن تلاش میکند. عظمت این ناوگان آنقدر غیر قابل وصف بود که هنوز هم پس از نبرد ساحل نرماندی در جنگ جهانی دوم، بزرگترین حملهی دریایی تاریخ محسوب میشود. ژاپنیها در طول این هفت سال دیواری به ارتفاع دو متر در سواحل خود کشیده بودند تا از تکرار وقایع حملهی اول مغولها جلوگیری کنند، به همین دلیل لشکر قوبلای خان مدت زیادی را برای پیدا کردن مکان مناسب برای حمله در ساحل انتظار میکشد و یک بار دیگر، طوفانی بزرگ لشکر او را در هم میکوبد.
پس از شکست دومین حمله، ارتش مغولها دیگر هرگز پا به ژاپن نگذاشت و واژهی کامیکازه به بخشی از تاریخ و فرهنگ مردم ژاپن تبدیل شد. در بازی Ghost of Tsushima ناجی ژاپن یک سامورایی است، نه دست طبیعت. جین با تلاشهای خود در طول بازی، سلطهی مغولها بر سوشیما را سست میکند و در نهایت به ناجی مردم تبدیل میشود. در این اثر، جین نماد طوفان الهی بوده و به همین دلیل است که شمشیر او با نمادهای ژاپنی مرتبط با طوفان تزئین شده و باد، راهنمای او در طول بازی است. به عبارت دیگر، ارتباط قهرمان داستان با عنصر باد و طوفان به نوعی نماد همان طوفان بزرگیست که ژاپن را از چنگ مغولها آزاد کرد.
بازی Ghost of Tsushima اثری ارزشمند است که توانسته نظر مثبت منتقدان و بازیکنان را به خود جلب کند. این اثر هم بخشی از تاریخ و فرهنگ ژاپن را به نمایش میگذارد و هم تجربهای سرگرم کننده و به یاد ماندنی برای بازیکنان خلق میکند. اگر به تاریخ ژاپن و مبارزات نفسگیر با کاتانا علاقهدارید، این بازی میتواند لحظاتی سرگرمکننده در آخرین روزهای نسل هشتم برایتان رقم بزند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید