درباره Ghost of Yotei
1%
  • 10/10

تمامی اطلاعاتی که تاکنون درباره Ghost of Yotei می‌دانیم

هر آن چیزی که با تریلر رونمایی از بازی می‌دانیم

تمامی اطلاعاتی که تاکنون درباره Ghost of Yotei می‌دانیم ۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ دسته‌بندی نشده کپی لینک

در این مطلب نگاهی کامل و جامعی خواهیم داشت به تمامی اطلاعات اولیه‌ای که درباره Ghost of Yotei توسط تیم سازنده به اشتراک گذاشته شده است.

آخرین رویداد State of Play شرکت سونی و پلی استیشن به همان سرعت که در هفته گذشته معرفی شد منتشر و به پایان رسید و جدا از نظراتی متفاوتی که پیرامون کیفیت آن وجود دارد، نظرات و واکنش متفق القولی در رابطه با نحوه به اتمام رسیدن این رویداد وجود دارد که طی آن استودیو ساکر پانچ (Sucker Punch) به رونمایی از بازی Ghost of Yotei به عنوان دنباله اسپین آفی از بازی تحسین شده خود تحت عنوان Ghost of Tsushima محصول سال 2020 پرداخت. اثری که قرار است حوادث آن 300 سال پس از رویدادهای بازی قبلی و داستان شخصیت اصلی آن به نام جین ساکای دنبال شود.

همان‌طور که شاید برخی از مخاطبین به پیش‌بینی این موضوع پیش از رونمایی رسمی پرداخته بودند، افسانه‌ی Ghost در نقش یک شخصیت اصلی جدید و یک منطقه دیگر منتقل و ادامه خواهد یافت. این بار پلیرها کنترل کاراکتری به نام آتسو را برعهده می‌گیرند، زن غریبه خانه بدوشی که از دو کاتانا به صورت همزمان در دستانش استفاده می‌کند، از توانایی استفاده از سلاح‌های چخماقی بهره‌مند بوده، از نوعی سه ‌تار ژاپنی به نام شامیسِن برای نواختن موسیقی استفاده می‌کند و ظاهرا در اودیسه خود از همراهی یک گرگ برخوردار است. تاکنون جزئیاتی در خصوص هویت شخصیت آتسو ارائه نشده اما به گفته تیم سازنده در استودیو ساکر پانچ با یک داستان اورجینال مواجه خواهیم بود.

در پستی که از سازگان در استودیو ساکر پانچ درباره Ghost of Yotei در بلاگ رسمی پلی استیشن پس از رونمایی آن منتشر شده این گونه می‌خوانیم که:

ما می‌خواستیم این موضوع را مورد بررسی و جستجو قرار دهیم که داشتن یک شخصیت جدید که ماسک Ghost را بر چهره می‌زند و کشف یک افسانه جدید چه معنایی خواهد داشت.

یک داستان و مکان جدید در ژاپن برای اکتشاف انتخاب شده که ازو نام دارد. منطقه‌ای که اکنون با نام هوکایدو شناخته می‌شود. کوهستان یوئتی به عنوان جاذبه اصلی این منطقه خودنمایی می‌کند با این حال بیشتر از هر چیزی روی این مسئله تاکید شده که این منطقه که از پوشش گیاهی انبوه و علفزارهای بلند و زمین پوشیده از برف تشکیل شده، از هیچ گونه قانونی برخوردار نبوده و در این بازه زمانی در خارج از قلمرو حکومتی ژاپن قرار دارد.

این منطقه بسیار دورتر از کلن‌های سازمان یافته سامورایی‌ها که در جزیره سوشیما زندگی می‌کردند قرار دارد.

با این حال این تمامی موضوع نبوده و همان‌طور که در تریلر نیز به آن اشاره می‌شود، شمال جایی است که افراد به آنجا می‌روند تا ناپدید شوند و این مسئله حتی برای رونین‌ها نیز صادق است، با این حال شخصیت آتسو درست به مانند آن که به دنبال کسی باشد تا پیدایش کند در حال شکار کردن اهداف مختلف است.

آن طور که از شواهد پیداست اعمال آتسو برای او بدنامی به دنبال داشته زیرا پوستر تحت تعقیبی با طرحی سایه‌نما که شباهت بسیاری به آتسو دارد در تریلر به چشم می‌خورد و در این طرح، کلاه بامبو او و دو تیغه شمشیرش نیز دیده می‌شوند. همین موضوع ممکن است فرصتی در گیم‌پلی به وجود بیاورد تا رونین‌ها هنگامی که به پلیر کمترین شکی پیدا نمایند برای او دام‌های مختلف پهن نمایند و به او حمله نمایند. شاید هم نوعی سیستم جایزه بگیر در بازی طراحی شده که طی آن آتسو می‌تواند به شکار هدف‌های مختلف در کنار جریان داستان اصلی بازی بپردازد؟

با هر کدام از این سناریوها که مواجه باشیم و فارغ از ماهیت خطرناکی که کوئست پیش‌روی آتسو با خود به همراه دارد، محیط بازی درخشان و جادویی به نظر می‌رسد. چه شاهد صحنه سوارکاری در میان تعداد فراوان اسب‌ها باشیم، مشاهده پراکنده شدن گلبرگ‌ها و علفزارها با سرعت بسیار بالا باشیم، مه محیطی فضای پیرامون را در بر گرفته باشد و یا حتی صحنه‌ای که چندین پرنده در افق به پرواز در می‌آیند، همه چیز درباره Ghost of Yotei از منظر بصری و گرافیکی به مانند ساخته قبلی استودیو ساکرپانچ بسیار غنی کار شده است.

در کنار مناظر آسمانی جدید به همراه ستارگان و شفق قطبی، استودیو توسعه دهنده وعده دید گسترده‌ای را به منظور تماشای محیط‌های دوردست، حرکات واقع‌گرایانه بادها که بر روی علف‌ها و گیاهان می‌وزد و بسیاری از موارد دیگر را داده است. این موضوع که بازی مورد بحث از پایه برای کنسول پلی استیشن 5 ساخته شده و زیربنای توسعه یافته در عنوان Ghost of Tsushima را به صورت قابل توجهی بهبود می‌دهد، امری امیدوار کننده و قابل توجه محسوب می‌شود که به مانند بازی قبلی با یکی از چشم‌نوازترین آثار نسل مواجه خواهیم شد.

حتی رابطه آتسو با گرگی که در تریلر به تصویر کشیده می‌شود می‌تواند بسیار جذاب و قابل توجه باشد و در حالی که ظاهرا هر دو در حال شکار هدف‌های نسبتا یکسانی هستند، ظاهرا صلح یا نوعی از آتش بس ناخوشایندی بین آن‌ها شکل گرفته و خرخر کردن‌های گرگ بلافاصله پس از دیدن آتسو نیز می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد. البته که ممکن است گرگ قصه ما، پیش از آن که بوی اهدافش به مشامش خورده باشد، آتسو را به عنوان منبع خطر به جا آورده باشد.

در حال حاضر مشخص نیست این رابطه به چه شکل در بازی بسط و پیشرفت خواهد داشت اما این اولین باری نخواهد بود که این مجموعه به کمک حیوانات برای مشارکت در نبردها متوسل شده و نمونه آن‌ها را قبلا در بخش Legends در بازی Ghost of Tsushima دیده بودیم. این حقیقت که استودیو ساکر پانچ جزئیاتی در رابطه با آتسو و “مردمان و جانداران که در طول سفرش با آن‌ها ملاقات خواهد کرد” ارائه کرده می‌تواند اشاره به متحدانی داشته باشد که به کمک این شخصیت خواهند آمد. وجود باد راهنما شاید ملموس‌ترین نکته تریلر رونمایی بازی باشد که به مانند نسخه نخست به کمک پلیر برای یافتن مقصد و هدف‌های پیش‌رویش خواهد نواخت.

یکی از اصلی‌ترین سوال‌های موجود درباره Ghost of Yotei به گیم‌پلی آن و میزان پیشرفت‌های کلی در طراحی بازی، مکانیزم‌ها و سلاح‌ها ارتباط دارد. در تریلر سلاح کوساری‌گاما قابل تشخیص است و یک دشمن نیز قادر به ایجاد شعله آتش روی شمشیر بوده که با اقدام مشابهی که جین ساکای در بازی اول به آن پی می‌برد متفاوت است. با توجه به این که آتسو به طور همزمان دو شمشیر را در دست می‌گیرد می‌توان اضافه شدن حداقل یک استایل مبارزه جدید را به بازی قطعی دانست. آیا این سلاح‌های جدید در همه‌ی استایل‌های متفاوت مبارزه کارایی داشته و قابل استفاده خواهند بود و یا فقط به شکل مخصوصی محدود خواهند شد؟ آیا اصلا سیستم مبارزات مشابه به نسخه قبلی دنبال می‌‎شود؟ تنها زمان و انتشار نمایش‌های بیشتر از سوی سازندگان به این سوالات پاسخ خواهند داد.

حال آن که چیزی که به بازی هویت مستقل خود را ارائه خواهد کرد به بازه زمانی و جغرافیایی آن مرتبط است. سال 1603 زمانی است که شوگون‌سالاری توکوگاوا (Tokugawa Shogunate) در ژاپن تاسیس گردید و به این ترتیب دوره ادو آغاز گردید. توکوگاوا ایه‌یاسو اولین شوگون (ژانرال‌های جنگی که به نوعی وظیفه فرمانروایی سرزمین را برعهده داشتند) این دوره بود که بر ژاپن حکمرانی می‌کرد و 300 دایمیو یا لرد زیر دست او بر نواحی مختلف فرمانروایی می‌کردند.

این دوره نه تنها ساختار جدید و گسترده بوروکراتیکی را به وجود آورد، بلکه نوعی انزواطلبی سیاسی را برای ژاپن به همراه داشت. سامورایی‌ها موقعیت‌های قابل توجهی از قدرت را به اشغال خود در آوردند که هم شامل خدمتگزاران شوگون و یا به عنوان دایمیو (ارباب‌ها یا زمین‌داران بزرگ که وظیفه حمکرانی بر ملک خود را داشتند) می‌شد با این حال آن‌ها مجبور شدند سرزمین‌های خود را رها کنند. اکثریت جمعیت مردم نیز در این دوره از مالیات‌های سنگین و بی‌سوادی رنج می‌بردند.

علیرغم این که این دوره منجربه شورش‌ها، محاصره اوساکا و در نهایت فروپاشی در دوره باکوماتسو گردید، ژاپن به صورت نسبی در صلح و آرامش قرار داشت. اشعار هایکو و تئاتر کابوکی در این دوره رونق گرفتند و اقتصاد به نوعی عملکرد هماهنگ‌تری با طبیعت و وضعیت جامعه داشت به طوری که بیش از تجارت، به خودکفایی و بازیافت متکی شده بود.

حال آن که ازو دوره متفاوتی به شمار می‌رود که از حضور قوم آئینو که یک گروه قومی بومی در این ناحیه بوده ناشی می‌شود. مردم در این منطقه نه تنها کوهستان یوئتی را “ماکارینوپوری” به معنای “کوهستان زنانه” می‌نامیدند، بلکه احترای زیادی نیز برای گرگ‌ها قائل می‌شدند. به طوری که جایگاه گرگ‌ها آن‌چنان بالا بود که با سگ‌های اهلی در یک سطح برابر در نظر گرفته می‌شدند.

سازندگان تاکنون به این مسئله اشاره داشته‌اند که بازی دوم کنترل بیشتری را روی شخصیت اصلی و داستان آتسو در اختیار پلیر قرار می‌دهد و براساس این انتخاب‌هایی که پلیر در نقش آتسو به عنوان شخصیت اصلی و همکاری او با یک گرگ انجام خواهد داد، به نظر می‌رسد داستان این شخصیت به شکلی با قوم آئینو و مردم آن در هم تنیده شود. حال آن که باز هم چگونگی ارتباط این موضوع و این که آتسو به دنبال یافتن چه شخصی بوده و چرا از لقب Ghost برای خود استفاده می‌کند (که با توجه به اتفاقات نسخه اول، معانی چندان مثبتی را به همراه ندارد) هم‌اکنون مشخص نیست. شاید باز هم با داستان انتقام محور مواجه باشیم. شاید هم برخلاف نسخه اول و شخصیت اصلی آن، این اقدامات به منظور بالا بردن روحیه مردم خود و سمبلی از امید صورت می‌گیرد.

در هر صورت باید به این نکته جالب اشاره داشته باشیم که قله یوئتی، آتشفشان غیرفعالی محسوب می‌شود در حالی که هوکایدو هر از چند گاهی زمین لرزه را تجربه می‌کند. در عین حال کلمه آتسو در معنی لغوی در زبان انگلیسی به معنای “گرم” است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد ارتباطات بیشتری بین نام این شخصیت و کوهستان نهفته باشد شاید هم تنها این کوهستان منبع الهامی برای نام این شخصیت بوده است. اگر بخواهیم از منظر گیم‌پلی نیز به آن نگاه کنیم، پتانسیل وقوع یک یا دو مبارزه نزدیک یا در محدوده آتشفشان بسیار فریبنده و جذاب به شمار می‌رود. حتی اگر چنین چیزی از منظر تاریخی صحیح نباشد. اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از اتفاقات نسخه نخست و حوادث جین ساکای نیز این چنین نبودند.

اگرچه هر آنچه که از بازی دیده‌ایم مقدار کوتاهی گیم‌پلی و سینماتیک بوده اما تا همین جا نیز اطلاعاتی بسیار مهیجی درباره Ghost of Yotei وجود دارد. جایگزین شدن آتسو به عنوان شخصیت اصلی و داستان می‌تواند سوژه مجذوب‌‎کننده‌ای به شمار برود، با توجه به ساختار و شرایط اجتماعی ژاپن در این بازه زمانی و مخصوصا زمانی که این نکته را در نظر بگیریم که اتفاقات بازی درست در شروع دوره ادو به وقوع می‌پیوندد. در هم آمیخته شدن داستان Ghost با تمامی این موارد، سطح داستان را از یک افسانه فولکلور به نمادی بزرگ‌تر برای ژاپن تبدیل می‌کند که با نیروهای سوکوبگر در حال مقابله بوده است. در حالی ما تنها می‌دانیم که رونین‌ها، آتسو را به عنوان یک جایزه باارزش می‌نگرند، سربازان یا مبارزان می‌توانند شکل دیگری از خطرات را ایجاد نمایند.

استودیو ساکر پانچ وعده می‌دهد که موارد بسیاری را برای نمایش در دست داشته و اطلاعات بیشتری درباره Ghost of Yotei در ماه‌های پیش‌رو ارائه خواهند شد. از سوی دیگر به این مسئله نیز اشاره داشته‌اند که اسپین‌آف‌های بسیاری بیشتری از این مجموعه برنامه‌ریزی شده است. سازندگان درخصوص نسخه دنباله عنوان محبوب خود بدین شکل اظهار کرده بودند که:

هنگامی که کار روی نسخه دنباله را آغاز کردیم، اولین پرسشی که از خودمان مطرح کردیم بدین شرح بود که ذات یا DNA یک بازی Ghost چه چیزی است؟ به این پاسخ دست یافتیم که ماهیت آن انتقال پلیر به عشق و زیبایی نهفته در ژاپن فئودال است.

 با توجه به اینکه شرکت سونی اعلام داشته که هیچ عنوان دیگری از فرنچایزهای بزرگش تا پیش از ماه آپریل 2025 منتشر نخواهد شد احتمالا این بازی به مانند نسخه قبلی خود در جولای و یا در ماه آگوست منتشر شود. در هر صورت این کمپانی به نامی بزرگ برای ایجاد هایپ دوباره برای ورود به سال جدید نیاز داشت و با توجه به همین یک نمایش، عنوان Ghost of Yotei حتی می‌‎تواند بسیار بزرگ‌تر از Tsushima ظاهر شود.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments