گزارشی از عملکرد استودیوهای فیلمسازی در باکس آفیس سال ۲۰۱۹ منتشر شد
از ثبت رکورد جدید تا سلطهی بیچون و چرای دیزنی بر سینمای جهان
ساعاتی قبل، گزارش مربوط به باکس آفیس سال ۲۰۱۹ میلادی در فضای مجازی منتشر شد تا درک بهتری نسبت به وضعیت سینما و عملکرد مالی فیلمسازها در سال گذشته داشته باشیم.
طی چندین سال گذشته سرویسهای استریم مختلفی پا به عرصهی سینما و تلویزیون گذاشتند که برای مثال میتوان به نتفلیکس اشاره کرد. این سرویسها که با هدف پخش فیلم و سریال فعالیت میکنند، طرفداران بسیاری پیدا کردهاند. موفقیت آنها به حدی بوده که تعدادی از کارشناسان حوزهی سینما نسبت به کاهش تمایل علاقهمندان برای رفتن به سینما و تماشای فیلم مورد علاقه ابراز نگرانی کردند. با این حال، به نظر میرسد چندان جای نگرانی نیست و تماشای فیلم در سینما و تئاتر همچنان طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد.
ساعاتی قبل، گزارشی در فضای مجازی منتشر شد که با کمک آن میتوان به ارزیابی باکس آفیس سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخت. با توجه به این گزارش، علاقهمندان در سراسر جهان مجموعا ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای تماشای فیلم مورد علاقهشان در سینماها هزینه پرداخت کردهاند. از این مقدار، ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سهم باکس آفیس آمریکا بوده است که نسبت به سال گذشته ۴.۴ درصد افت داشته است. با این حال، رقم مربوط به باکس آفیس خارجی نسبت به سال قبل رشد داشت و به رقم ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید. برای نخستین بار است که مجموع فروش فیلمها در بازارهای خارجی از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور میکند.
در این میان، بههیچ وجه نمیتوان بر سلطهی بیچون و چرای دیزنی بر باکس آفیس سال ۲۰۱۹ چشمپوشی کرد. این استودیو با احتساب میزان فروش فیلمهای فاکس قرن بیستم در حدود ۵۱.۵۴ درصد (۱۳ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار) از فروش باکس آفیس کلی را در اختیار دارد. اگر هم فیلمهای فاکس را حساب نکنیم، این رقم تنها ۸.۵۸ درصد (۲ میلیارد و ۳۳ میلیون دلار) کاهش یافته و به رقم ۴۲.۹۶ درصد (۱۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار) میرسد. رتبهی دوم پردرآمدترین استودیو به برادران وارنر میرسد که ۱۶.۶۵ درصد (۴ میلیارد و ۴۲۳ میلیون دلار) از سهم باکس آفیس کلی را در اختیار دارد. رتبههای بعدی هم در اختیار یونیورسال و سونی قرار گرفتهاند که بهترتیب سهمی ۱۲.۵۷ درصدی (۳ میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار) و ۱۱.۷۱ درصدی (۳ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار) داشتهاند.
دو نکته پیرامون این گزارش وجود دارد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست: نخست اینکه در میان ۱۰ فیلم پرفروش جهان هیچ آیپی جدیدی دیده نمیشود. تمامی آنها بازسازی، دنباله یا اقتباس سینمایی بودهاند؛ همچنین برای نخستین بار در طول تاریخ باکس آفیس، ۵ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ میلادی در آمریکای شمالی همگی به یک استودیو، یعنی دیزنی تعلق داشتهاند. در ادامه میتوانید لیست مربوطه را مشاهده کنید:
- Avengers: Endgame
- The Lion King
- Toy Story 4
- Captain Marvel
- Frozen 2
میتوان گفت تقریبا تمامی استودیوهای بزرگ فیلمسازی هالیوود حداقل یک شکست را در کارنامهی سال ۲۰۱۹ خود ثبت کردهاند. دیزنی با ساخت و اکران Dark Phoenix، اسپینآف سری مردان ایکس، حدودا ۱۲۰ میلیون دلار ضرر کرد. یونیورسال پیکچرز هم فیلم Cat را در لیست محصولات شکستخوردهی خود میبینید که طبق برخی گزارشها ضرری ۱۰۰ میلیون دلاری را به ثبت میرساند. فیلمهای Gemini Man و Terminator: Dark Fate متعلق به پارامونت پیکچرز و Charlie’s Angels متعلق به سونی هم دیگر آثار ناموفق سال گذشتهی میلادی بودهاند. اگر عملکرد تجاری این فیلمهای سینمایی مطابق انتظارات بود، بدون شک اعداد و ارقام متفاوتی را در این گزارش میدیدیم.
در پایان باید گفت کارشناسان نسبت به باکس آفیس ۲۰۲۰ خوشبین بوده و معتقد هستند برخلاف برخی پیشبینیها، رفتن به سینما همچنان طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید