گوگل استودیوهای بازیسازی Stadia را تعطیل میکند
دیگر خبری از بازیهای انحصاری برای Stadia نیست
امروز شرکت Google به صورت رسمی اعلام کرد که دیگر قصد ندارد بازیای برای سرویس اشتراکی ابری خود، Stadia تولید کند و به همین دلیل استودیوهای بازیسازی خود را تعطیل میکند. اکنون هدف Google این است که Stadia مکانی برای ارائه بازیهای ساخته شده توسط دیگر توسعه دهندگان باشد.
سال 2019 بود که شرکت Google برای رقابت با بزرگترین فعالان صنعت بازیهای ویدئویی، یعنی Sony ،Microsoft و Nintendo پروژه Stadia را عرضه کرد، یک سرویس اشتراکی ابری که به بازیکنها اجازه میدهد تا بدون داشتن کنسول به فیزیکی و تنها با استفاده از اینترنت، بازیهای مورد علاقه خود را با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم 60 بر ثانیه، در رایانه شخصی، تبلت، موبایل و یا تلویزیون هوشمند تجربه کنند. Google باری دیگر به سراغ یک هدف بسیار بلندپروازانه رفته بود، اجرای سنگینترین بازیها با بالاترین کیفیت در هرجا و هر دستگاهی و با اتکا به قدرت گرافیکی و پردازشی سرورها.
این شرکت همچنین برای پشتیبانی از Stadia و تولید بازیهای انحصاری برای آن، دو استودیو بازیسازی با نامهای Stadia Games و Stadia Entertainment را تاسیس کرد و وظیفه هدایت آنها را به یکی از افراد باتجربه صنعت بازیهای ویدئویی یعنی جید ریموند سپرد که پیش از در Ubisoft و EA فعالیت داشت و جزو افراد کلیدی در توسعه چندین نسخه مجموعه Assassin’s Creed و بازی Watch Dogs بوده است. اما با اینحال به نظر میرسد برنامهریزیهای Google برای Stadia دچار تغییراتی شده است.
فیل هریسون، معاون رئیس Google و مدیر کل Stadia، اخیرا اعلام کرده که ساخت بازیهای باکیفیت بالا نیازمند چندین سال زمان و سرمایهگذاری قابل توجهی است، بنابراین این هزینه پشتیبانی از Stadia را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. به همین دلیل Google فعلا قصد دارد به امور مربوط به فناوری Stadia و ایجاد همکاریهای عمیقتر با دیگر شرکتها بپردازد. علاوه بر آن این شرکت در کوتاهمدت هیچ برنامهای برای سرمایهگذاری بر محتوای انحصاری ندارد و حتی دو استودیوی داخلی بازیسازی خود، یعنی Stadia Games و Stadia Entertainment را نیز تعطیل میکند. به این دو استودیو که در لسآنجلس و مونترال واقع شدهاند، از این به بعد وظایف جدیدی محول میشود. همچنین جید ریموند نیز به طور کامل شرکت Google را ترک خواهد کرد.
تولید بازیهای گران قیمت و باکیفیت انحصاری برای Stadia از اهداف اولیه Google بود، این شرکت قصد داشت مانند Sony و Microsoft استودیوهای بازیسازی خود را داشته باشد تا بتواند با آنها رقابت کند و به همین منظور سرمایهگذاریهای بزرگی را انجام داد، اما این طور که به نظر میرسد شرایط فعلا طوری نیست که برنامههای اولیه به طور کامل محقق شود.
در هر صورت سرویس اشتراکی Stadia هنوز به کار خود ادامه میدهد و در تلاش است تا در کنار رایانههای شخصی، PS5 و Xbox Series X به یکی از پلتفرمهای اصلی توسعه دهندگان در نسل نهم تبدیل شود. تا به حال بازیهای بزرگ و پرطرفداری مانند Red Dead Redemption 2 ،Cyberpunk 2077 و Mortall Kombat 11 برای کاربران Stadia در دسترس قرار گرفتهاند و Google مدتی پیش نیز اعلام کرد که حدود 400 بازی از سازندگان مختلف برای آن در حال توسعه میباشند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید