بازی های گوگل استادیا با رزولوشن 4K اجرا نمیشوند!
گوگل توسعهدهندگان را مقصر اصلی میداند
شواهد امر گویای این موضوع است که برخلاف ادعاهای پیشین گوگل، شماری از بازی های گوگل استادیا با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا نمیشوند و بازیکنان همچنان با مشکلاتی از قبیل افت فریم دست و پنجه نرم میکنند.
چند روزی از راهاندازی رسمی اولین پلتفرم بازی شرکت گوگل تحت عنوان Stadia میگذرد. پلتفرمی که شباهتی با کنسولهای خانگی ندارد و بازیکنان صرفا با استفاده از یک کنترلر مخصوص و اتصال به اینترنت شدیدا پرسرعت، میتوانند آثار ویدیویی مختلفی را در بهترین تنظیمات گرافیکی روی هر دستگاهی از جمله موبایل، لپ تاپ و حتی تلویزیون هوشمند تجربه کنند. با این حال، به نظر میرسد که این پلتفرم به آنچه که در گذشته وعده داده بود، عمل نکرده و در حال حاضر با مشکلات نسبتا زیادی مواجه شده است.
به طور دقیقتر، طبق ادعای این غول تکنولوژی، تمامی بازی های گوگل استادیا با رزولوشن 4K واقعی اجرا میشوند و این پلتفرم بهترین تجربه ممکن را برای علاقهمندان رقم میزند. این در حالی است که گزارشها خلاف این موضوع را ثابت میکنند! برای مثال، وبسایت معروف Digital Foundry مدعی است که بازی Red Dead Redemption 2 با رزولوشن 1080p و یا 1440p روی این پلتفرم اجرا میشود. همچنین، گزارش اخیر رسانه یوروگیمر نشان میدهد که اثر Destiny 2 نیز با وضوح 1080p قابل اجرا روی استادیا بوده و خبری از اجرای آن در کیفیت تصویر 4K نیست. جالبتر اینکه برخی از کاربران انجمن ردیت نیز گزارشهای مبنی بر افت میزان فریم در برخی از بازیها منتشر کردهاند. در پاسخ به این مشکلات، شرکت گوگل توضیحاتی ارائه کرده که در آن تاحدودی علت اصلی این ایرادات را عدم بهینهسازی مناسبت بازیها توسط سازندگان میداند.
شرکت گوگل در اینباره توضیح میدهد:
در صورت اتصال به اینترنت پرسرعت و مناسبت، پلتفرم گوگل استادیا به راحتی قادر به اجرای بازیها در رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه است. تمامی توسعهدهندگان سعی بر این دارند که تا جای ممکن بهترین تجربهی استریم عناوین ویدیویی را برای کاربران به ارمغان بیاورند. همانطور که در دیگر پلتفرمها نیز مشاهده کردهاید، تحقق این موضوع نیازمند یک سری الزامات و ترفندهای خاصی است. در حال حاضر، ما آزادی عمل زیادی به تمامی بازیسازان میدهیم تا آثار خود را با بهترین وضوح تصویر و نرخ فریم روی پلتفرم گوگل استادیا اجرا کنند. مقایسه عملکرد بازیها در روزهای اخیر و روزهای اولیه از بهبود رضایتبخش کیفیت آنها حکایت دارد و ما تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتهایم.
در ادامه این بیانیه، شرکت گوگل اعلام کرد که سازندگان کماکان روی بهبود هرچه بیشتر بازیهای خود روی پلتفرم استادیا فعالیت میکنند. البته، منتظر دانلود بهروزرسانیهای بازیها نباشید، چرا که با توجه به ماهیت کلی این پلتفرم استریم محور، دیتای تمامی آثار روی سرورهای گوگل قرار دارند. Google در این خصوص میگوید:
انتظار داریم که شماری از توسعهدهندگان همچنان به بهبود بازیها روی این پلتفرم ادامه دهند. از آنجا که محتوای تمامی بازیها در دیتاسنترهای شرکت گوگل قرار دارد، سازندگان به سرعت میتوانند تغییرات ایجاد شده را در بازیها اعمال کنند. از این رو، کاربران نیازی به دریافت بهروزرسانی یا آپدیت خاصی برای رفع مشکلات و بهبود عناوین ندارند.
بد نیست اشاره کنیم که عرضه برخی از بازیها روی گوگل استادیا با تاخیر روبهرو شده و چه بسا انتشار تعدادی از آثار زمان عرضه این پلتفرم در واپسین دقایق راهاندازی استادیا به طور ناگهانی لغو شد. با همه اینها، Red Dead Redemption 2 و Destiny 2 از جمله عناوین بزرگ این پلتفرم در زمان لانچ به شمار میروند که هر یک با مشکلاتی نظیر افت فریم رنج میبرند.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با مشکلات رزولوشن و افت فریم بازی های گوگل استادیا چیست؟ به نظر شما آیا این پروژه عظیم گوگل در نهایت موفق به جلب رضایت بازیکنان نخواهد شد؟ نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی در میان بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید