استودیوی Obsidian به عنوان یکی از استادان مسلم ساخت بازیهای نقشآفرینی، پس از پیوستن به تیم مایکروسافت آزادی عمل و صدالبته منابع بیشتری یافته تا به ساخت عناوین مختلف و دلخواه خود بپردازد. بازی Grounded یکی از بازیهای جدید این استودیو است که پتانسیلهای زیادی هم برای موفقیت در بازار شلوغ عناوین ژانر بقا دارد.
این بازی در همایش X2019 معرفی شد و قرار است تابستان امسال، گیمرها را راهی سفری به حیاط پشتی یک خانهی دلپذیر کند، البته تصور نکنید حیاط این خانه، چندان دلنشین و دوستانه است؛ زیرا اندازهی کاراکتر اصلی، چیزی در حد یک مورچه بوده و حشرات به عنوان بیرحمترین موجودات زنده، به چیزی کمتر از قطعه قطعه کردن کاراکتر اصلی راضی نخواهند شد. اکنون قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که تاکنون از بازی عجیب Grounded منتشر شده.
چقدر ایدهی بازی اوریجینال است؟
داستان و دنیای بازی بیش از هر چیز یادآور فیلم کلاسیک Honey I Shrunk The Kids است. این فیلم که در سال 1989 منتشر شد، روایتگر ساخت سلاحی کوچک کننده توسط یک دانشمند و کوچک شدن فرزندانش در نتیجهی یک اشتباه است. آنها برای زنده ماندن باید با انواع تهدیدهایی که حیاط پشت خانهشان، انتظارشان را میکشد، مقابله کرده و در نهایت خود را به پدر خانواده نشان دهند. با اینکه قهرمانان این فیلم، در نهایت خود را داخل کورن فلکس پدرشان انداخته و نجات پیدا کردند، اما در بازی Grounded خبری از یک پدر دانشمند و مهربان نیست که برای نجات، خودمان را به او برسانیم. همه چیز در این بازی به زنده ماندن و بقا در حیاط پشت خانه ختم میشود. از اینجا به بعد، گیمپلی بازی آغاز شده و دومین منبع الهام بازی یعنی Minecraft خود را نشان میدهد. البته منابع الهام گیمپلی تنها به عنوان Minecraft ختم نشده و شاید باور آن اندکی سخت باشد؛ اما نحوهی خانهسازی و ساخت پناهگاه از مکانیزم ساخت و ساز در Fortnite هم تا حدودی الهام گرفته است.
چگونه زنده بمانیم؟
در دقایق اولیه که چشمان خود را باز میکنید، چیزی جز دو دست و دو پا برای زنده ماندن ندارید که قطعا برای بقای طولانی مدت چندان به کارتان نمیآیند. بازیکنان بلافاصله باید با گشت و گذار در محیط، به جمع آوری منابع پرداخته و سریعا برای خود یک پناهگاه کوچک درست کنند تا شب اول را به سلامت سپری کنند. با پیشروی در داستان و کشف نقشههای جدید، راههای ساخت وسایل جدید هم پیش روی گیمرها باز میشوند. مانند بازی Minecraft که در آن، باید کار خود را با کندن درخت با دست آغاز کنید، در بازی Grounded هم در آغاز بازی تقریبا دست خالی بوده و باید به کشف منابع و نقشههای ساخت و ساز جدید دست پیدا کنید.
چه موجوداتی به خونمان تشنهاند؟
هر آنچه که در جهان این بازی زندگی میکند، از کلونی مورچهها و موریانهها گرفته تا زنبورها و عنکبوتها به دنبال شکار کاراکتر اصلی هستند. با اینکه در ساعات اولیهی بازی، تصور میکنید که هیچ وقت قادر به شکست دادن این هیولاهای بیشاخ و دم نخواهید بود، اما با ساخت تجهیزات و تسلحیات قدرتمند به جنگ یک به یکشان خواهید رفت. روشهای مختلفی برای کشتن این حشرههای غول آسا و پاکسازی منطقه وجود دارد. میتوانید بمب آتش سازا از ارتفاع روی محل عبور مورچه بیاندازید، با تیرکمان زنبورها و مگسها را مورد هدف قرار داده و یا بیخیال تاکتیکهای هوشمندانه شده و با یک نیزه به به صورت کلاسیک و بیمغز به جانشان بیافتید.
چند نفر میتوانند با همدیگر بازی کنند؟
گیمرها میتوانند به صورت تکنفره بخش داستانی بازی را تجربه کرده و خودشان تنها به جنگ هیولاها رفته و تمامی منابع و زمینهای حیاط را تصرف کنند. البته این تنها راه بازیکنان برای تجربهی بازی Grounded نیست و میتوان این عنوان را به صورت کوآپ و حداکثر تا چهار نفر هم بازی کرد. بدون شک قرار دادن بخش کوآپ برای این بازی یک قابلیت بسیار جالب توجه و ضروری است و تجربهی آن به صورت چندنفره، جذابیت آن را چندین برابر خواهد کرد. تا اینجای کار به جز بازی با دوستان و دیگر بازیکنان، یار کمکی دیگری در بازی نخواهید یافت. با این حال، سازندگان از احتمال افزودن قابلیت رام کردن برخی حشرات مانند مورچه به بازی سخن گفتهاند تا گیمرها بتوانند از کمک آنها در مبارزات بهرهمند شوند. با این حال مشخص نیست که این ایده در بازی نهایی گنجانده خواهد شد یا در حد حرف باقی میماند.
ما در این حیاط چه میکنیم؟
هنوز اطلاعات دقیقی از داستان بازی منتشر نشده اما با توجه به نمایشهای بازی Grounded تا کنون، سناریوی بازی هم الهام گستردهای از فیلم Honey I Shrunk The Kids گرفته؛ به این صورت که کاراکتر اصلی توسط یک دستگاه، کوچک شده است اما در اینجا این دستگاه خراب شده و بازیکنان، هیچ راهی برای بازگشت سریع به اندازهی عادی خودشان ندارند. در این میان یک ربات کوچک هم وارد ماجرا شده و به بازیکنان، نحوهی بقا و زنده ماندن در این جنگل کوچک و مرگبار را یاد میدهد. هدف اصلی گیمرها، علاوه بر زنده ماندن در این محیط خطرناک، یافتن راهی برای تعمیر دستگاه کوچککننده برای بازگشت به اندازهی اصلیشان است.
غذا چه بخوریم؟
حشرات، تنها عامل تهدیدکنندهی سلامتی بازیکنان در این حیاط مخوف نیستند و همانطور که از یک بازی در ژانر بقا انتظار میرود، بازیکنان باید بر دو تهدید بزرگ دیگر یعنی گرسنگی و تشنگی هم غلبه کنند. راههای زیاد و بعضا جالبی برای رفع این نیازها وجود دارد؛ به عنوان مثال، بازیکنان پس از ساخت پناهگاه و خانه، میتوانند تکهای از تار عنکبوت را در حیاط خانهی خود پهن کرده و از آن برای به دام انداختن قطرات شبنم استفاده کنند تا تشنه نمانند. برای غلبه بر گرسنگی، بازیکنان باید به جمع آوری قارچها، میوهجات و شکار حشرات برای پختن گوشتشان اقدام کنید. با توجه به صحبتهای سازندگان، برنامههای احتمالیای هم برای قابلیت ساخت مزرعه و پرورش گیاهان وجود دارد، با این حال مشخص نیست که سازندگان در نهایت این ایده را در بازی نهایی پیاده کنند یا نه.
چه چیزی بسازیم؟
با اینکه بازی Grounded الهام زیادی از عنوان Minecraft گرفته، اما اینجا خبری از ساخت کاخ و عمارت نیست. بازیکنان با جمعآوری برگ و سنگریزه به ساخت پناهگاه و ساختمانهایی نهایتا چند طبقه بپردازند. برای ساخت پی خانه، میتوانید سنگریزه روی زمین بپاشید و با اضافه کردن برگ و شاخه، سقفی بالای سر خود درست کنید. قابلیتهای ساخت و ساز به بنا کردن خانه محدود نشده و گیمرها میتوانند چندین لایه دیوار و برج نگهبانی دور ساختمان خود بسازند و با بالا رفتن از آنها، لشگر حشرات خونخوار را مهار کنند. البته دفاع از قلمرو و پناهگاه به صورت تکی، جذابیت بالایی ندارد و اصلیترین جذابیت این بخش در کوآپ خود را نشان میدهد. تصور کنید به صورت چهار نفره روی سر مورچههای سرباز بمب آتشزا ریخته و با تیروکمان به جانشان بیافتید. نحوهی ساخت و ساز در بازی هم سیستم نسبتا جالبی دارد که میتوان گفت در کمتر بازیای نمونهاش را دیدهایم؛ به این شکل که بازیکنان بدون توجه به اینکه منابع مورد نیاز را در اختیار دارند یا خیر، میتوانند نقشهی ساختمان یا دیوار را روی زمین بنا کرده و بعد به دنبال جمعآوری منابع رفته و آرام آرام نقشهی خود را کامل کنند.
آیا مکانیزم چرخهی شب و روز در بازی وجود دارد؟
بازی Grounded یک عنوان Open World است و وجود چرخهی شبانهروز و تغییرات آب و هوایی در آن، موضوعی کاملا طبیعی خواهد بود. با تغییر چرخهی شبانه روز و بارش باران یا برف، گیمپلی بازی هم دچار تغییر میشود و گیمرها برای زنده ماندن باید استراتژی خود را تغییر دهند. مانند دنیای حقیقی، با تاریک شدن هوا، موجودات جدیدی برای شکار به سطح زمین میآیند که روشنایی روز را در زیرمین سپری میکنند. این حشرات اصولا خطرناکتر از مورچهها و موریانههای معمولیای هستند که در حیاط خانهها رژه میروند. مبارزه با آنها نیازمند استراتژی و تجهیزات قدرتمندی است که دستیابی به آنها در آغاز بازی ممکن نیست.
آیا در بازی، قابلیتهای شخصیسازی وجود دارد؟
قابلیتهای شخصیسازی در بازی Grounded محدود به تغییر لباس و زره نیست و بازیکنان میتوانند با جمعآوری منابع مختلف که از روی زمین یا با کشتن حشرات به دست میآورند، به تغییر دکوراسیون خانه و پناهگاهشان بپردازند. به عنوان مثال با ترکیب پوست حشرات، شاخه و برگ، میتوانید برای خود یک ست مبلمان راحتی بسازید.
تاریخ انتشار و پلتفرمهای بازی، مشخص شدهاند؟
بازی Grounded پتانسیلهای زیادی برای موفقیت به عنوان یک بازی کوآپ محور دارد و اگر در هنگام عرضه دارای مشکلات فنی نباشد و از سوی دیگر، استودیوی سازنده به عرضهی محتوای جدید برای آن ادامه دهد، آیندهی خوبی در پیش دارد. با توجه به این که مایکروسافت مالک استودیوی Obsidian به حساب میآید، طبیعی بود که نام پلیاستشن 4 و نینتندو سوییچ در میان پلتفرمهای بازی به چشم نخورد. بازی Grounded قرار است در تاریخ ۷ مرداد (۲۸ جولای) به صورت Early Access برای کنسول ایکسباکس وان و استیم عرضه شود و با توجه به اینکه به نسل نهم کنسولها وارد میشویم، انتشار آن برای سختافزار ایکسباکس سری ایکس، دور از انتظار نخواهد بود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید